Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door lonneke
#993267
Ons Toby heeft een kneuzing in de rug.
Wij zijn daar afgelopen zaterdag voor bij Maarten Kappen geweest en die heeft foto's gemaakt.

Nu moet hij 4 wkn rust hebben waarvan 3 met medicijnen en dat is Cortaphen Corte 10T 2 x daags 1 tablet.

Maa nu ben ik aan het zoeken wat de bijwerkingen van die medicijnen zijn.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#993282
De dexamethason die er in zit is een vergelijkbare stof als prednison. Je ziet dat ze er vooral veel meer van moeten plassen en dus ook drinken en meer honger krijgen.

Deze bijsluiter heb ik even gekopieerd:

FIDIN Repertorium - Cortaphen Forte dragees
Productnaam
cortaphen forte dragees
Leverancier
FORT DODGE Animal Health Benelux B.V.
Postbus Postbus 14
Postcode 6290 AA  VAALS
Telefoon 020 - 3469360
Fax 020 - 3469362

Farmaceutische vorm
Dragee
Samenstelling
Elke dragee bevat 80 mg fenylbutazon, 0,25 mg dexamethason en 84 mg ascorbinezuur.
Doeldier
Hond.
Indicaties
Niet septische chronische orthopedische ontstekingen bij honden, zoals gewrichts- en spieraandoeningen, arthrose, synovitis, tendinitis, tendovaginitis en myositis.
Contra-indicaties
Virusinfecties, diabetes mellitus, osteoporose, hart- en nierafwijkingen, schimmelinfecties, cornea ulcera, brandwonden, toediening bij zeer jonge dieren en in hoge doseringen bij drachtige dieren.
Bijwerkingen
Verhoogde kans op bloedingen, verhoogde kans op maagulcera, leukopenia, agranulocytosis, thrombocytopenie en aplastische anemie.
Dosering/Toediening
Oraal; De aanbevolen doseringen bedraagt 20 mg fenylbutazon, 0,0625 mg dexamethason en 21 mg ascorbinezuur per kg lichaamsgewicht per dag, ofwel 1 dragee Cortaphen Forte per 4 kg lichaamsgewicht, te verdelen over 2 giften per dag.
Door Spiegeltje
#998053
Hoi Lonneke,

Kijk eens op http://www.kreupeldier.nl/ Dit is de website van Dorith Aharon, een dierenarts die orthomanuele therapie geeft. Mijn oudste hondje Boomer van 12 is onlangs weer opgeknapt door haar, hij had een hernia en sleepte erg met zijn achterlijf. Nu niet meer, hij is weer vrolijk en dartel, pech voor hem dat ie nog wel rustig aan moet doen.. Misschien kan Dorith iets voor jouw hond betekenen, ze is erg goed en de kosten vallen mee, 75 euro voor een intake, 60 voor een vervolgsessie, je komt er maximaal 3x in de meeste gevallen. Het heeft geen bijwerkingen en de sessies worden vergoed door Proteq als je het aanvullende pakket hebt.

Groetjes,
Anja
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#998061
ik denk dat je bij een kneuzing in de rug juist niet moet gaan lopen klooien met het skelet.. en dat is wel wat aharon doet..
ik ben ook bekend met haar en ook heel positief over haar..
maar ik weet niet hoe deze kneuzing is begonnen.. als er iets scheef zit in het skelet doet aharon goed werk..
anders zou ik idd wat de dierenarts zegt.. rustig aan doen..

wat ik weet van cortaphen is dat het enorme maagklachten kan veroorzaken..
naar mijn mening is het vieze bende..

of rimadyl de juiste pijnstilling is in dit geval weet ik niet.. maar ik zou dat zeker navragen..
of de metacam..
en verder vraag ik me ook af of pijnstilling wel slim is als je hond rust moet houden..
pijn helpt wel bij het afremmen van de hond..
niet dat hij nou moet kreperen.. maar het is wel een natuurlijke waarschuwing.. :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door