Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door geer
#992933
Ted is een week geleden gesteriliseerd (castreerd)... Ik weet dat het wijs is om na de sterilisatie minder te voeren, dat doe ik nu dus ook. Maar plots paste ze met haar gesteriliseerde bipjes door het hek heen! Ik ben haar denk ik 1/3 minder gaan voeren, en 't was al niet zo veel wat ze kreeg... Wat is nu een goede hoeveelheid om aan te houden en moet ik dat permanent volhouden, of is dat alleen de post sterilisatieperiode?
Door tessa
#992973
Toen ik mijn boxerteef liet castreren ben ik inderdaad 1/3 minder gaan voeren, daar werd ze wat mager op en toen ben ik langzaam iets meer gaan geven totdat ze goed op gewicht bleef .
Mijn ervaring is dat ze eerst beter iets te mager kunnen worden want als er teveel aankomt gaat het er heel moeilijk weer af.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#992979
Ik dacht dat -25% gebruikelijk was. Ik heb er zelf niet zoveel mee gedaan en ze zijn hier niet echt vetter geworden. Het schijnt....heb ik mij laten vertellen, dat als ze het eerste half jaar binnen de perken worden gehouden dat ze daarna net zoveel risico lopen op dik worden als een niet-gecastreerde teef.
Als Ted nu wat magertjes is zou ik haar wel wat meer geven om weer op normaal gewicht te komen. Hoelang je minder moet blijven geven is denk ik geheel afhankelijk van de hond en zijn baas.(en wat zij zoal samen ondernemen)
Gebruikersavatar
Door kira
#992990
Bij mijn weten 25-30% minder. Als ze nu te dun is, zou ik ietsje meer gaan voeren. En als je je ogen/handen niet vertrouwd, zou ik zelf kiezen om regelmatig te wegen. Ik glip regelmatig de da praktijk (waar we wel staan ingeschreven, maar eigenlijk zelden komen) binnen om hun weegschaal te gebruiken en laat dan netjes het gewicht in de computer zetten. Gaan ze omhoog, doe ik minder geven. Volgens mij komen ze in hun hele tijd erna makkelijker aan, mede doordat ze vaak ook wat slomer/luier worden en natuurlijk ouder.
Door geer
#992992
Aan Sophie heb ik eigenlijk nooit iets gemerkt, die is altijd keurig op gewicht gebleven. Ted is nogal een schrokopje en kan best snel dikke billen ontwikkelen. Ik hou haar maar een tijdje wat dun, echt dun is ze niet hoor, gewoon een mooi modelletje ;)
Door Minna
#993022
Ik heb nog niks aangepast, Ko is in maart geholpen en Pika in mei, kan niet merken dat ze dikker worden, Pika was voor de tijd een beetje vadsig aan het worden omdat ze minder bewoog en nergens geen zin in had, Ko is nadat we op vers zijn ipv een skelet met een vacht mooi op gewicht. Papu is 13 en gesteriliseerd toen ze 7 was, heb haar voeding eek niet aangepast, omdat zij ook wat actiever werd na de ingreep. Ik zou dus gewoon met ogen voeren.  ;)
#993037
Ik zelf voel aan de ribben van mijn hond, voel ik die niet meer, dan moet ik minder gaan voeren, tot nu toe kan ik ze voelen.

Wampie mijn eerste hond is gesterliseerd, eigenlijk gecastreerd, alles eruit. Maar die was ietjes te dik, maar dat kwam niet alleen door mij, als je in een gezin leeft en een hond eet van de tafel mee, gebeurt dat gewoon. Daarom heb ik bij Bent, haar dat niet aangeleerd. Maar is ze even bij mijn ouders geweest, dan weet ze gelijk, ik ga lekker een beetje mee peuzelen. Mijn ouders geven het dan als ik het niet gezien heb, ben ik weer thuis, dan weet ze ook, dat ze bij mij niks aan de tafel krijgt. Bent is trouwens niet gesterliseerd, die kan nog pups krijgen.
Door pallas
#993139
Ik heb niks aangepast. Pas toen Nox niet meer intensief kon trainen heb ik één vastendag voor haar ingepland.

Ze is altijd keurig op gewicht, en als ze eens wat dikker wordt gaat de rem er een poosje op.
Meestal ligt dat ook aan mij , want dan heb ik haar lekker met Didot mee laten eten :-[
Door Wicka
#993630
Wat ik mij dan afvraag...

Ik snap dat je moet voorkomen dat een hond te dik wordt. Maar als je na een sterilisatie de zelfde activiteiten met je hond blijft doen en je voert minder (omdat ze iets dikker wordt), zou ze dan geen honger krijgen? En hoe los je dat op zonder dat ze te dik gaat worden?
Snappen jullie mijn vraagstelling?
Door Laura2004
#993650
Volgens mij kan de stofwisseling vertragen na de sterilisatie, waardoor de hond dus minder voer nodig heeft en het dus nodig kan zijn om minder te geven en dan zou een hond in theorie dus geen honger moeten hebben, maar ja, er zijn honden die altijd honger hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door