Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door esther
#99267
Ik vroeg me af hoe fokkers hun pups te eten geven...

:-\ Staat een beetje raar zo... ::)

Maar de fokkers die vers geven, laten die de pups ook aan brokken wennen. Pas je het aan op wat de nieuwe eigenaren willen gaan voeren. En hoe reken je uit hoeveel een pup mag hebben per leeftijd? Kortom, hoe doen jullie het met de voeding van de pups ;D
Door oebaya
#99280
Hier loopt een nestje van bijna 6 weken. Eerst voerde ik pap bij, heel kort maar, daarna wat vlees door de pap en toen heel snel naar vlees (kompleet vers). Na een paar dagen vlees ook brokjes gaan voeren, omdat je niemand kan verplichten wat ze moeten voeren. Eerst 2x vlees, 2x brokken, maar de pupjes groeiden daar verschrikkelijk hard op. Teruggebracht naar 1x brokken en 2x vlees (vlees wat meer), brokken hetzelfde gelaten. Op de meeste verpakkingen staat hoeveel een pup moet hebben, meestal is dat te veel, maar ik begin dan met die hoeveelheid en kijk hoe het gaat. Elke morgen begin ik met wegen. Mijn puppen moeten met 8 weken niet boven de 3 kilo zitten, dus als ze een dag erg hard gegroeid zijn, dan stel ik het eten bij. Soms groeit er ook wel eens één een dag niet of heel weinig, maar daar maak ik me niet druk om. Zo lang het saldo aan het eind van de week ca. 300 gram gewichtstoename is, is het goed. Ook b.v. na ontwormen zie je bij sommige pups een dagje stagnatie in de gewichtstoename, ondanks het feit, dat er geen wormen uit zijn gekomen. Ook na het enten zal het gewicht wel even niet of minder toenemen.
gr.
Nicolette
Gebruikersavatar
Door sylvia
#99291
Tot op heden hebben mijn pups altijd direct van de eerste maaltijd een kvv gekregen en kregen ze 4 x vlees en 2 keer geweekte puppybrokjes.
Mijn volgende nest gaat anders die gaan alleen op kvv,nu heb ik ook wel een ras dat eigenlijk altijd wel eet ,dus hoef ik denk ik niet bang te zijn dat ze niet willen eten als ze brokken krijgen,daarintegen denk ik ook dat de puppykopers misschien wel makkelijker kvv blijven geven als de pup geen brok gewend is en ze dus ook alleen een kvv mee krijgen ipv een brokjes en vers puppypakket.
Door K@rin
#99618
Mijn pups krijgen vanaf 2½ week pap (eerst 1x zak van 4 of 5 kg puppymelk)
eerst 1x per dag en dan wordt het langzaam opgevoerd tot 4 of 5x per dag.
Na ca. 1 week wordt er steeds en beetje VersKompleet (CARNIBEST) toegevoegd, totdat ze met ca. 5 weken volledig op 4 VersKompleet maaltijden staan en 1 papmaaltijd 's avonds (lammerenmelkpoeder + rijstebloem + honing).
Dit krijgen ze totdat ze ca. 7½-8 weken zijn. Daarna worden er een paar keer per dag een paar handjes brokken in de ren gegooid en worden ze geleidelijk aan gewend aan brok (CANIDAE) . Vanaf die tijd krijgen ze 4x per dag te eten, 5 dagen brok en 2 dagen per week CARNIBEST totdat ze weggaan.
Puppen, die ik zelf aanhoudt, gaan dan direct weer de eerste tijd voor 100% op CARNIBEST.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#99951
Hier gaan ze met 4 á 5 weken op de KVV (CARNIBEST). Tussen de bedrijven door krijgen ze af en toe ook wat brokjes, maar niet als maaltijd. Ze moeten hier alles leren eten, groente/fruit/kwark/ enz. dus ook brokjes.

Maar omdat de pups uit mijn laatste nest er vanaf dag 1 spectaculair gezond uitzagen was het niet zo moeilijk de nieuwe eigenaren van de kwaliteiten van vers (in dit geval lees: Carnibest) te overtuigen. Geef ze in ieder geval een goed onderbouwd verhaal mee.

Uitrekenen doen we niet zo aan. De pups mogen naar behoefte eten. Ik prakte dan meestal een pond CB in de bak voor 4 pups en daar kon mama ook nog altijd even van meehappen
Laatst gewijzigd door Angelique op za 22 mei 2004, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door yalla
#100007
Even een vraagje aan de fokkers hier: waarom geven jullie toch nog brokjes aan de pups? Als ze vers vlees gewend zijn, kunnen puppy-eigenaren toch altijd nog overstappen op brokken? Daar hoef je toch als fokker niet aan te laten wennen? Of zie ik dat verkeerd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#100058
[quote="yalla"]
Even een vraagje aan de fokkers hier: waarom geven jullie toch nog brokjes aan de pups? Als ze vers vlees gewend zijn, kunnen puppy-eigenaren toch altijd nog overstappen op brokken? Daar hoef je toch als fokker niet aan te laten wennen? Of zie ik dat verkeerd.
[/quote]

Ik heb het gedaan om reden dat ik vind dat ze alles geproefd moeten hebben.
En daarbij staat het wat l*llig als de pups die brokken niet als eten herkennen LOL ;D
Maar, geen maaltijden of geweekte brokken hiero, hooguit een knabbeltje voor de proeverij.
Door yalla
#100107
[quote="Angelique"]En daarbij staat het wat l*llig als de pups die brokken niet als eten herkennen LOL ;D
[/quote]

Zou het? Geloof er niets van. Die fabrikanten stoppen de brok vol met smaakstoffen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#100129
[quote="yalla"]
[quote="Angelique"]En daarbij staat het wat l*llig als de pups die brokken niet als eten herkennen LOL ;D
[/quote]

Zou het? Geloof er niets van. Die fabrikanten stoppen de brok vol met smaakstoffen.
[/quote]

Ja, maar toch niet voldoende voor een pup (hier dan) om er meteen op aan te vallen. Tenslotte herkent de brokkenpup een stuk vlees ook niet meteen als eten en daar moet toch volgens mij ook wel een lekker luchie aan hangen.
Een nest eerder heb ik me laten verleiden tot het voeren van geweekte brokken en dat werd dus echt niet gegeten.
Door yalla
#100131
[quote="Angelique"]Ja, maar toch niet voldoende voor een pup (hier dan) om er meteen op aan te vallen. Tenslotte herkent de brokkenpup een stuk vlees ook niet meteen als eten en daar moet toch volgens mij ook wel een lekker luchie aan hangen.
Een nest eerder heb ik me laten verleiden tot het voeren van geweekte brokken en dat werd dus echt niet gegeten.
[/quote]

O, oké ik geloof je meteen.
Door K@rin
#100152
Ik probeer toch een verantwoorde brok (CANIDAE) uit te zoeken en wil dat ze bij MIJ de overgang doorstaan en niet bij de nieuwe eigenaar ..........
Door Erna
#100160
Bij mij krijgen ze vanaf ongeveer 3 weken (hangt een beetje af van de snelheid van de pups het kan dus ook iets eerder zijn, nooit later) pap, gemaakt van puppymelk en rijstebloem.

Na een paar dagen gaan we ze wennen aan vlees en dat gaat meestal gelijk goed. Als we zien dat ze het allemaal goed eten stoppen we met pap en gaan ze volledig over op vers vlees en dat voeren we op naar 4 keer op een dag. Dit blijft zo totdat ze weggaan.

Bij andere nesten lieten we de pups ook wennen aan brokjes maar na ons laatste nest (de basjes) hebben we besloten dat die meuk er niet meer in komt. Je kunt inderdaad niemand verplichten om iets te voeren maar ons dus ook niet. Wij lichten de mensen voor en vertellen waarom wij voor dit voer gekozen hebben. De mensen die een pup van ons huidige nest kopen hebben er ook geen enkele moeite mee en blijken zelfs zeer geinteresseerd te zijn.

Pups eten bij ons naar behoefte. Als de bakken te snel leeg zijn dan leggen we wat vlees erbij. Daarnaast laten we ze ook wennen aan andere dingen zoals groente, fruit, vis en zuivel.

De eigenaren krijgen genoeg vlees mee om de eerste maand door te komen. De pups zullen dan rond de 12 a 13 weken zijn en kunnen overstappen op brokjes als de eigenaar dat wil. Stiekem hoop ik dat niemand dat zal doen maar dat zal wel niet lukken. Als de helft op vers blijft ben ik tevreden.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#100229
[quote="Karin & Pyrs"]
Ik probeer toch een verantwoorde brok (CANIDAE) uit te zoeken en wil dat ze bij MIJ de overgang doorstaan en niet bij de nieuwe eigenaar ..........

[/quote]
En dan neemt de eigenaar de hond mee,en zet em ietsies later over op de bonzo........die overgang voorkom je niet,als je pups zijn groot gebracht op vlees hebben ze een hele voorsprong op brokken pups,namelijk een zeer goed werkend darmsysteem.
Door K@rin
#100235
[quote="sylvia"]
En dan neemt de eigenaar de hond mee,en zet em ietsies later over op de bonzo........die overgang voorkom je niet,als je pups zijn groot gebracht op vlees hebben ze een hele voorsprong op brokken pups,namelijk een zeer goed werkend darmsysteem.
[/quote]

Nee, dat valt wel mee hoor :)
Ze krijgen dan ook goed ingeprent, dat NIET te doen ;D ;D
Verder zijn ze verplicht 1 of 2 zakken van 15 kg mee te nemen ... ::) ::)
Nu, nadat de pups van mijn laatste nest 10 maanden zijn, staan ze allemaal nog op óf de FARMFOOD óf, diegenen die bij mij in de buurt wonen op de Canidae.
Allemaal hebben ze VersVlees-dagen varieërend van 1x tot 5-6x per week ....... ;)
Zelfs toen de eigenaar van Dewi haar kwam terug brengen, kreeg ik er 15 kg VVK bij ..................
Gebruikersavatar
Door sylvia
#100250
[quote="Karin & Pyrs"]
[quote="sylvia"]
En dan neemt de eigenaar de hond mee,en zet em ietsies later over op de bonzo........die overgang voorkom je niet,als je pups zijn groot gebracht op vlees hebben ze een hele voorsprong op brokken pups,namelijk een zeer goed werkend darmsysteem.
[/quote]

Nee, dat valt wel mee hoor :)
Ze krijgen dan ook goed ingeprent, dat NIET te doen ;D ;D
Verder zijn ze verplicht 1 of 2 zakken van 15 kg mee te nemen ... ::) ::)
Nu, nadat de pups van mijn laatste nest 10 maanden zijn, staan ze allemaal nog op óf de FARMFOOD óf, diegenen die bij mij in de buurt wonen op de Canidae.
Allemaal hebben ze VersVlees-dagen varieërend van 1x tot 5-6x per week ....... ;)
Zelfs toen de eigenaar van Dewi haar kwam terug brengen, kreeg ik er 15 kg VVK bij ..................
[/quote]

goed afgerichte pup kopers heb jij zeg ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door