Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#992573
Hallo Allemaal,

Ik heb onze hond een beauceron van 9 maanden al een aantal maanden door de weeks op kvv en in het weekend op brokken. Dit omdat we het weekend vaak ergens anders zijn. En voorlopig vind het het nog makkelijk als hij dus ook gewoon brokken eet.
Maar goed ik zou niet op het forum zitten als ik niets met barf zou willen doen.
Ik wil namelijk de dagen dat hij op kvv zit s'avonds ook wat barf dingen gaan proberen.
HIj heeft van de week al eens kippenhartjes en maagjes gehad en ook al een eendagskuiken, dit ging goed.

Maar nu lees ik veel van andere vragen en antwoorden dat de hond eigenlijk volledig op kvv moet zitten voordat hij ook de botjes van barf goed kan verteren, geld dit ook in mijn situtaie dan?? Aangezien chendo al wel gewend is aan kvv.

Of kan ik zoals ik nu bezig ben ook wel eens gaan beginnen met kippennekjes of eventueel kleine karkassen??
En aangezien ik nog een bezig ben met waar ik welke barf producten kan halen hier in de buurt, en percentage's van barf enzo, is het dan ook nodig dat ik als ik een avond barf voer de goeie verhoudingen heb?
Of is dat niet zo nodig als hij s'ochtend kvv krijgt waar sowiezo alles in zit?

Alsvast bedankt!

Groetjes Stephany
Door Minna
#992578
Ik zou idd met jouw hond wel voorzichtig zijn met botten omdat de hond nog elke keer moet schommelen met zijn maagzuurgraad met de br*kken. Ik zou eerst even zorgen dat je de brokken weg laat en dan pas barfdingetjes gaan uitproberen.
's weekends kan je ook een pakje kvv uit de supermarkt halen, of juist doordeweek kvv rn in de weekend barf, bvb als je ergens bent kan je altijd bvb bij een super aan kippenpootjes of runderlappen komen.
Ik vind het "gemak" van brokjes soms een beetje overdreven, en het ongemak van vers ook. Wij zijn praktisch elke weekend ergens onderweg met de hond(en) maar ze eten echt geen brokjes, en het gaat heel makkelijk, of ik neem wat mee (in een kleine koelbox/koeltas in kranten blijft vlees gewoon drie dagen prima voor de honden) of ik haal wat uit de afgeprijsde vlees-aanbod van de super.  ;)
Als je dan volledig over bent op kvv en 's weekends barf zolang je meer dan de helft kvv geeft maakt het verder niet zo veel uit wat je geeft qua barf, mits je niet nog orgaan er bij voert, dus alle karkassen en vlees is geen probleem.
Door stephany
#992583
Valt onder botten dan ook de eendagskuikens??
Onze katten staan namelijk ook allemaal op brokjes maar bij tofu zijn de kuikens wel erg in de smaak gevallen......
Door Boefke
#992614
Als je van maandag tm vrijdag kvv voert kun je bv op dinsdag tm donderdag prima wat barfdingetjes gaan uitproberen. Ik zou alleen zolang je brokken voert niet aan grotere botten gaan beginnen, maar het houden bij zachte botten, zoals kippenekken kipkarkas, parelhoenkarkas, kippenvleugels, eendkarkas, konijnkarkas, als je daaraan kunt komen. Verder wat spiervlees en evt. orgaan, maar in kvv zit relatief veel orgaan, dus zou ik vooral karkas en spiervlees erbij voeren, of orgaansoort dat niet al in de kvv zit. Een rauw eitje paar keer per week kan ook.
Door Lizzy
#992620
stephany schreef: Hallo Allemaal,

Ik heb onze hond een beauceron van 9 maanden al een aantal maanden door de weeks op kvv en in het weekend op brokken. Dit omdat we het weekend vaak ergens anders zijn. En voorlopig vind het het nog makkelijk als hij dus ook gewoon brokken eet.
Maar goed ik zou niet op het forum zitten als ik niets met barf zou willen doen.
Ik wil namelijk de dagen dat hij op kvv zit s'avonds ook wat barf dingen gaan proberen.
HIj heeft van de week al eens kippenhartjes en maagjes gehad en ook al een eendagskuiken, dit ging goed.

Maar nu lees ik veel van andere vragen en antwoorden dat de hond eigenlijk volledig op kvv moet zitten voordat hij ook de botjes van barf goed kan verteren, geld dit ook in mijn situtaie dan?? Aangezien chendo al wel gewend is aan kvv.
Nee, dat is niet het geval. Ik ben zelfs van mening dat je barf wel kunt combineren met brokken. Alleen moet je dit wel op de juiste wijze doen. Je kunt dus best platgeslagen kippennekken en eendenekken voeren. En als dit goed gaat, kun je ze zo geven (zonder te pletten). En als dat goed gaat, kun je de vleesbotten best uitbreiden met bijv. parelhoenkarkasjes. Of kwarteltjes. Of konijnkarkasjes. Maar je moet dus niet de ene dag brok en en de andere dag geitenribben gaan geven. Dat is vragen om problemen. Maar je kunt dus prima zeer zachte vleesbotten voeren, zelfs als je nog brokken geeft. Kijk alleen gewoon wel naar hoe je hond het doet.

Zolang je nog brokken voert: zou ik persoonlijk alle vleesbotten van grotere dieren (geit, kalf, lam) weg laten uit je menu.
Of kan ik zoals ik nu bezig ben ook wel eens gaan beginnen met kippennekjes of eventueel kleine karkassen??
Ja dus.
En aangezien ik nog een bezig ben met waar ik welke barf producten kan halen hier in de buurt, en percentage's van barf enzo, is het dan ook nodig dat ik als ik een avond barf voer de goeie verhoudingen heb?
Of is dat niet zo nodig als hij s'ochtend kvv krijgt waar sowiezo alles in zit?

Alsvast bedankt!

Groetjes Stephany
Nee hoor, dat komt niet zo krap. Ik zou zelf alleen de nadruk leggen op spiervlees, op vleesbot, op groentemix en op de diersoorten die niet in je kvv zitten. Dus stel je voert een kvv waar kip en rund in zit, probeer dan in je zelf samengestelde deel zo min mogelijk kip en rund te geven en geef bijv. eendennek en kwarteltjes (en later parelhoenkarkas) lamsvlees, geitenvlees, etc. En voer af en toe een vet visje (sardientje of makreeltje). En geef niet zoveel orgaanvlees, ook geen pens, want zoals Boefke dat al schrijft: dat zit al in ruime mate in kvv.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door