Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#991927
hey meiden..

ik was vandaag lui en ging zo een beetje zitten bladeren op bp..
maar als ik zo eens lees wat mensen allemaal geven aan hun hond!
wat voor menu's er in elkaar gezet worden.. dan vind ik dat toch wel erg overdreven en ingewikkeld hoor!
niet omdat ik nu op de tenen van iedereen wil gaan staan.. ik bedoel.. ik vind het geweldig wat mensen allemaal voor hun hondenvriendjes doen..
maar ik heb gewoon echt de energie niet om te gaan puzzelen met groentes en eieren en noten en zuivel en vlees!

kiki krijgt per dag
240 gram spier
100 gram orgaan
120 gram bot..
dat gedeeld door 2x..
ik heb alles al in zakjes verdeeld zodat ik alleen maar een zakje hoef te pakken en open hoef te trekken voor haar..
ik heb wel gemerkt dat t een beetje veel is.. maar het vorige menu wat ik had was weer te weinig voor haar..
dus af en toe geef ik wat beetjes aan de katten zodat kiek niet te dik wordt..

verder krijgt ze groentes van tafel wat van ons overblijft..
dat is niet zo heel veel.. sano eet vaak zijn eten niet savonds.. dus dat krijgt kiki dan..
en verder klokhuizen van appeltjes en schilletjes van andere fruitjes..
of restjes van de groentes zoals de stam van de broccoli enzo..
ze eet alles.. dat is het probleem niet..

maar ik ga me zorgen maken..
krijgt kiek nou een gebrek aan dingen??

groetjes spreeuwtje
Door Lizzy
#991938
[quote="spreeuwtje"]
hey meiden..

ik was vandaag lui en ging zo een beetje zitten bladeren op bp..
maar als ik zo eens lees wat mensen allemaal geven aan hun hond!
wat voor menu's er in elkaar gezet worden.. dan vind ik dat toch wel erg overdreven en ingewikkeld hoor!
niet omdat ik nu op de tenen van iedereen wil gaan staan.. ik bedoel.. ik vind het geweldig wat mensen allemaal voor hun hondenvriendjes doen..
maar ik heb gewoon echt de energie niet om te gaan puzzelen met groentes en eieren en noten en zuivel en vlees!

kiki krijgt per dag
240 gram spier
100 gram orgaan
120 gram bot..
dat gedeeld door 2x.. [/quote]
Hoe bedoel je, gedeeld door 2? Je bedoeld maal 2? Geef je haar 920 gram voer per dag? Best veel voor een Dalmatier-teefje. Of geef je gewoon 240 spier, 100 orgaan, 120 vleesbot, dus in totaal 455 gram? Dat zou misschien een beetje te weinig zijn. Ik denk dat zo'n 600 gram voer beter in de buurt komt. Gewoon 2% van haar lichaamsgewicht nemen. Wat weegt ze? Kilootje of 25?

Qua percentages kom ik op:

52% spiervlees
22% orgaanvlees
26% vleesbot

Tja. Wat vind je er zelf van deze percentages? Ik ben er persoonlijk niet wild van. Ik vind dat je teveel spier en orgaanvlees geeft (orgaanvlees en Dalmaten is altijd een beetje uitkijken) en te weinig vleesbot. Verder vind ik het niet verstandig dat je geen serieuze hoeveelheden groente voert. Ik denk dat je niet moet vergeten dat je een Dalmaat hebt en je derhalve dus uit moet kijken met je purine gehalte. En verder valt er qua zuivel en eieren niks te berekenen. Je kunt gewoon 2 keer per week een rauw ei geven. Zuivel is niet nodig. Mag wel. Dalmatiers doen het over het algemeen prima op een beetje zuivel. Verder kan ik geen zinnig woord over je menu zeggen en of je hond op deze wijze voldoende binnen krijgt. Daarvoor moet ik eerst weten wat voor vleesbot, wat voor orgaanvlees en wat voor spiervlees je voert en hoeveel per week.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#991948
hey lizzy..
bedankt voor je reactie..
nee.. gedeeld door 2.. dus idd.. dit per dag.. in 2en gedeeld.. :) sorry voor de onduidelijkheid..  ik heb een beetje een gare dag vandaag.. :P

kiki weegt zon 21 kg..
zoals ze er nu uitziet is ze prima..
niet te dik niet te dun.. dus qua hoeveelheid is het goed..
ik heb toen ik begon een beetje het schema aangehouden wat ik hier vond voor een hond van 20 kg..
kiek is iets zwaarder en bij die hoeveelheid werd ze dus ook te licht en ben ik wat energique schijven bij gaan voeren en heb ik haar hoeveelheid aangepast tot deze hoeveelheid..

in dit menu zit dus eendenruggetjes met veel vlees en kippenekjes..
schapenlong met luchtpijp en konijnen niertjes met vet
en rundspiervlees..
ik had ook haasspiertjes besteld.. maar die waren niet leverbaar..
ik heb ook geprobeerd om wat meer af te wijken van wat ze vorige 2 maanden kreeg..

ook had ik begrepen dat ze juist niet teveel bot moest hebben omdat ze daar witte poep van zou krijgen..
dat is me iig verteld toen ik de vorige keer (toen ik net begon) een topic opende hierover..

die 2 eieren zal ik haar gaan geven..
gewoon rauw met eierschaal?

en die groentes..
hoe doe ik dat dan?
ik heb echt niet de energie om allerlei soorten groentes te gaan verzamelen en te gaan koken..
ik wil niet piepen.. ik doe echt mijn best.. maar ik ben maar alleenstaand met 1 kind 1 hond en 6 katten..
dus het hele huishouden hangt op mijn schouders..
hoe anderen dat doen weet ik niet.. maar voor mij is dat best veel..
dus..
als er tips zijn..
hoop ik dat het maniertjes zijn die a la minuut klaar zijn.. en niet teveel gepuzzel opleveren..


Door Lizzy
#991952
spreeuwtje schreef: hey lizzy..
bedankt voor je reactie..
nee.. gedeeld door 2.. dus idd.. dit per dag.. in 2en gedeeld.. :) sorry voor de onduidelijkheid..  ik heb een beetje een gare dag vandaag.. :P

kiki weegt zon 21 kg..
zoals ze er nu uitziet is ze prima..
niet te dik niet te dun.. dus qua hoeveelheid is het goed..
ik heb toen ik begon een beetje het schema aangehouden wat ik hier vond voor een hond van 20 kg..
kiek is iets zwaarder en bij die hoeveelheid werd ze dus ook te licht en ben ik wat energique schijven bij gaan voeren en heb ik haar hoeveelheid aangepast tot deze hoeveelheid..
Dat is ruim 4% van haar lichaamsgewicht. Daar zal ze waarschijnlijk op den duur toch te dik op gaan worden.
in dit menu zit dus eendenruggetjes met veel vlees en kippenekjes..
schapenlong met luchtpijp en konijnen niertjes met vet
en rundspiervlees..
ik had ook haasspiertjes besteld.. maar die waren niet leverbaar..
ik heb ook geprobeerd om wat meer af te wijken van wat ze vorige 2 maanden kreeg..

Je geeft dus stuk of 5 diersoorten?
ook had ik begrepen dat ze juist niet teveel bot moest hebben omdat ze daar witte poep van zou krijgen..
dat is me iig verteld toen ik de vorige keer (toen ik net begon) een topic opende hierover..

Heb je het over 120 gram vleesbot of 120 gram kaal bot (wij werken hier met vleesbot en die bestaan voor ongeveer 50% uit bot en 50% uit vlees)? Als je 120 gram kaal bot voert, dan is 26% wel genoeg. Maar als je vleesbot voert (en dus 50% vlees aan het bot voert): dan vind ik 26% te weinig. Kan me ook niet voorstellen dat je hier het advies hebt gekregen om 26% vleesbot te voeren, maar laten we eerst zorgen dat we het over hetzelfde hebben.
die 2 eieren zal ik haar gaan geven..
gewoon rauw met eierschaal?
Yep.
en die groentes..
hoe doe ik dat dan?
ik heb echt niet de energie om allerlei soorten groentes te gaan verzamelen en te gaan koken..
ik wil niet piepen.. ik doe echt mijn best.. maar ik ben maar alleenstaand met 1 kind 1 hond en 6 katten..
dus het hele huishouden hangt op mijn schouders..
hoe anderen dat doen weet ik niet.. maar voor mij is dat best veel..
dus..
als er tips zijn..
hoop ik dat het maniertjes zijn die a la minuut klaar zijn.. en niet teveel gepuzzel opleveren..
Ik neem aan dat je zelf ook wel groente voor jezelf en je kind kookt? Nou, neem dan wat meer en kook ook wat voor je hondje! Zo simpel kan het zijn. Kijk, ik geef de voorkeur aan rauwe gepureerde groente maar ik snap dat je daar geen tijd voor hebt. Ik zou alleen geen prei en geen ui geven. Maar als je zelf broccoli of boontjes of andijvie of witlof of paksoi of worteltjes ofzo eet: neem gewoon wat meer voor Kiki.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#991954
[quote="Lizzy"]
Dat is ruim 4% van haar lichaamsgewicht. Daar zal ze waarschijnlijk op den duur toch te dik op gaan worden.

ja dat begrijp ik.. volgende keer zal ik ook wat minder bestellen..
het is even zoeken voor mij.. ik ben pas 2,5 maand bezig..


Je geeft dus stuk of 5 diersoorten?
ja klopt..
kip, eend, haas, rund en schaap


Heb je het over 120 gram vleesbot of 120 gram kaal bot (wij werken hier met vleesbot en die bestaan voor ongeveer 50% uit bot en 50% uit vlees)? Als je 120 gram kaal bot voert, dan is 26% wel genoeg. Maar als je vleesbot voert (en dus 50% vlees aan het bot voert): dan vind ik 26% te weinig. Kan me ook niet voorstellen dat je hier het advies hebt gekregen om 26% vleesbot te voeren, maar laten we eerst zorgen dat we het over hetzelfde hebben.
ja.. vleesbot..
en dat advies kwam wel van hier.. van wie weet ik even niet meer.. volgens mij via een prive bericht..
maar dat had wellicht te maken met het feit dat kiki de eerste keren met diarree reageerde..
dus dan zou dat nu aangepast moeten worden..


Yep.
ok.. krijgt ze zo een lekker eitje.. ;)

Ik neem aan dat je zelf ook wel groente voor jezelf en je kind kookt? Nou, neem dan wat meer en kook ook wat voor je hondje! Zo simpel kan het zijn. Kijk, ik geef de voorkeur aan rauwe gepureerde groente maar ik snap dat je daar geen tijd voor hebt. Ik zou alleen geen prei en geen ui geven. Maar als je zelf broccoli of boontjes of andijvie of witlof of paksoi of worteltjes ofzo eet: neem gewoon wat meer voor Kiki.
ik kook niet iedere dag..
ik haal veel uit de vriezer wat ik al eerder klaar heb gemaakt voor die kleine..
maar verder zit de vriezer propvol met kiki's vlees.. dus ook dat invriezen is echt geen optie..
ik moet erg oppassen met geld.. en dat maakt dat je voor jezelf wat minder gezond kookt..

wat zijn de hoeveelheden die kiki aan groentes moet hebben? en hoe vaak per week zal dat dan zijn?
wellicht kan ik dan 1 vleesmaaltijd vervangen voor groentes..
of is het belangrijk dat ze iedere dag groentes krijgt?
en aardappels.. dat mag ze ook heb ik begrepen?
ik leerde vroeger altijd dat honden van aardappels gaan stinken.. en dat deed ze al genoeg.. :P

[/quote]
Door Lizzy
#991965
wat zijn de hoeveelheden die kiki aan groentes moet hebben? en hoe vaak per week zal dat dan zijn?
wellicht kan ik dan 1 vleesmaaltijd vervangen voor groentes..
of is het belangrijk dat ze iedere dag groentes krijgt?
en aardappels.. dat mag ze ook heb ik begrepen?
ik leerde vroeger altijd dat honden van aardappels gaan stinken.. en dat deed ze al genoeg..


Het beste geef je 5 a 7 keer per week groente. Dus 1 keer per week zet voor een Dalmaat geen zoden aan de dijk. Als je dagelijks groente geeft is zo'n 50 gram wel genoeg (na het koken).
Af en toe een aardappel mag best maar is eigenlijk niet iets dat je ze te vaak moet geven.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#991979
[quote="Lizzy"]


Het beste geef je 5 a 7 keer per week groente. Dus 1 keer per week zet voor een Dalmaat geen zoden aan de dijk. Als je dagelijks groente geeft is zo'n 50 gram wel genoeg (na het koken).
Af en toe een aardappel mag best maar is eigenlijk niet iets dat je ze te vaak moet geven.

[/quote]
ok..
dat moet toch wel te doen zijn..
ik ga er beter op letten..
ik dacht dat het om grotere hoeveelheden ging..

kiki heeft overigens net haar eerste ei op.. :P
ze keek me aan alsof ik nu definitief mijn verstand verloren had..
met lange tanden heeft ze gegeten.. maar ze heeft hem wel verorberd.. :)
misschien de volgende keren over haar groentes doen.. want ik betwijfel of ze hier een 2de keer intrapt..

maar goed..
in de toekomst haar botpercentages dus veranderen..
minder spier en meer bot..
verder doet kiek het meer dan goed..
ze is echt een andere hond geworden..
zeker nadat die baarmoeder eruit is gegaan..

alleen verhaard ze op t moment best stevig.. iets wat ze niet deed toen ik haar kreeg..
is het misschien wijs om haar 1x per dag een omega 3 capsule te geven??
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#991986
ik heb nu broccoli..
dan krijgt ze de stronk altijd.. die vindt ze heerlijk..
maar ik begrijp dus dat ik hem beter kan pureren?
en je zegt 50 gram gekookte groente.. maar rauw is beter..
hoeveel gram moet het dan zijn?

en..
wb bot..
je kan dus ook wit bot geven zonder vlees..
wat voor soort bot geef ik dan het beste?
ik weet niet of kiki echt harde botten weg kan krijgen..
ze pruilt al als ze een eenderug krijgt..
maar..
het zou wel makkelijker zijn om haar nu af en toe een bot te geven ipv 1 zakje volledige maaltijd.. anders zou ik alle zakjes weer moeten gaan veranderen.. dat gaat dus echt niet lukken he.. ;)
hoe kan ik dat het beste aanpakken dan?

ben echt blij dat je me wilt helpen.. voor een beginnend barfer is het gewoon best veel..

Door Deesje
#992092
ik bemoei me er ook even tegenaan... als je het eten in bovenbeschreven hoeveelheden in de zakjes hebt.. 240 spier, 100 orgaan en 120 vleesbot (zoals ik begrepen heb) zou je het ook iets anders kunnen voeren.. en je kunt altijd nog kipkarkas bijvoeren, is en niet duur en kun je mooi bij je bestaande porties bijgeven..

even puzzelen; 21kg is ongeveer 420gram per dag (en 210gr per keer)
50-55% =210-231 vleesbot      (berkend 1470-1617/week)
25% = 105 spier      (berekend 735/week)
10% = 42 orgaan      (berekend 294/week)... (@ lizzy, is dit een goed percentage voor de dalmaat?)
10-15% = 42-63 groente    (berekend 294-440/week)

per 2 dagen gebruik je dan dus ongeveer 4 zakjes vleesbot, 1 zakje spiervlees, 1 zakje orgaan en dan kom je uit op:
240 gr vleesbot
120 gr spiervlees
50 gr orgaan
en 40-60 gr groente

en als je dan 6 dgn spier, 6dgn orgaanvlees en 6dgn (60gr) groente voert, hou je ongeveer 1540gr vleesbot over (is dan ong 52%) en dat is dan 6 dagen 2 zakjes + 100gram ergens aan karkas ofzo erbij en dan zit je mooi op je percentages met de hoeveelheden zoals je ze nu verpakt heb (als ik dat tenminste goed begrepen heb  ::))
Door 202Spots
#992129
[quote="spreeuwtje"]
hey meiden.. >>

en verder klokhuizen van appeltjes en schilletjes van andere fruitjes.. >>

[/quote]
Goh meid,waarom geef je geen hele appel of ander fruit inplaats van de afval?
En wanneer je zelf wil gaan samenstellen,dan moet je er dus echt wat werk van maken en dat neemt nou eenmaal wat tijd en energy.
Er zijn trouwens genoeg BP dames die ook geen partner hebben, maar wel kind en meerdere honden/katten of andere huisdieren en daarnaast ook nog 'n fulltime job, dus het is echt wel om te doen hoor.

En wanneer je de Bieb in duikt.. dan vind je daar eigenlijk al de meeste antwoorden op je vragen.
Success!
Door Lizzy
#992230
[quote="Deesje"]
ik bemoei me er ook even tegenaan... als je het eten in bovenbeschreven hoeveelheden in de zakjes hebt.. 240 spier, 100 orgaan en 120 vleesbot (zoals ik begrepen heb) zou je het ook iets anders kunnen voeren.. en je kunt altijd nog kipkarkas bijvoeren, is en niet duur en kun je mooi bij je bestaande porties bijgeven..

even puzzelen; 21kg is ongeveer 420gram per dag (en 210gr per keer)
50-55% =210-231 vleesbot       (berkend 1470-1617/week)
25% = 105 spier      (berekend 735/week)
10% = 42 orgaan      (berekend 294/week)... (@ lizzy, is dit een goed percentage voor de dalmaat?)
10-15% = 42-63 groente     (berekend 294-440/week)

per 2 dagen gebruik je dan dus ongeveer 4 zakjes vleesbot, 1 zakje spiervlees, 1 zakje orgaan en dan kom je uit op:
240 gr vleesbot
120 gr spiervlees
50 gr orgaan
en 40-60 gr groente

en als je dan 6 dgn spier, 6dgn orgaanvlees en 6dgn (60gr) groente voert, hou je ongeveer 1540gr vleesbot over (is dan ong 52%) en dat is dan 6 dagen 2 zakjes + 100gram ergens aan karkas ofzo erbij en dan zit je mooi op je percentages met de hoeveelheden zoals je ze nu verpakt heb (als ik dat tenminste goed begrepen heb  ::))

[/quote]

Ja, prima. Maar als TS ook pens wil voeren mag het omhoog naar 20%. Dan zou ik maximaal 10% dingen als hart, lever, nier, etc. adviseren en maximaal 10% pens.

Ziet er mooi uit, deze berekening!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#992270
[quote="Deesje"]
ik bemoei me er ook even tegenaan... als je het eten in bovenbeschreven hoeveelheden in de zakjes hebt.. 240 spier, 100 orgaan en 120 vleesbot (zoals ik begrepen heb) zou je het ook iets anders kunnen voeren.. en je kunt altijd nog kipkarkas bijvoeren, is en niet duur en kun je mooi bij je bestaande porties bijgeven..

even puzzelen; 21kg is ongeveer 420gram per dag (en 210gr per keer)
50-55% =210-231 vleesbot       (berkend 1470-1617/week)
25% = 105 spier      (berekend 735/week)
10% = 42 orgaan      (berekend 294/week)... (@ lizzy, is dit een goed percentage voor de dalmaat?)
10-15% = 42-63 groente     (berekend 294-440/week)

per 2 dagen gebruik je dan dus ongeveer 4 zakjes vleesbot, 1 zakje spiervlees, 1 zakje orgaan en dan kom je uit op:
240 gr vleesbot
120 gr spiervlees
50 gr orgaan
en 40-60 gr groente

en als je dan 6 dgn spier, 6dgn orgaanvlees en 6dgn (60gr) groente voert, hou je ongeveer 1540gr vleesbot over (is dan ong 52%) en dat is dan 6 dagen 2 zakjes + 100gram ergens aan karkas ofzo erbij en dan zit je mooi op je percentages met de hoeveelheden zoals je ze nu verpakt heb (als ik dat tenminste goed begrepen heb  ::))

[/quote]

hey.. ik zal zorgen dat ik nog wat karkasjes te pakken krijg..
ik heb alle zakjes samengesteld.. dus een hele maaltijd in 1 zakje..
ik zal even kijken hoe het uitpakt.. ik zal het uitrekenen en haar ipv 1 zakje samengesteld gewoon 1 karkasje geven.. eens zien hoevaak ik per week dat ga doen..

verder dacht ik dat ze veel meer groente moest hebben omdat lizzy het over een "serieuze" hoeveelheid had..
maar alles bij elkaar genomen krijgt kiek normaal al veel meer groente.. de stronkjes e.d. en dan de restjes gekookt nog..  het was niet netjes verdeeld over de week.. (ene dag wel andere dag 3x zoveel.. ) dus dat kan ik makkelijk gaan aanpassen nu..

iig bedankt voor de tips en het uitrekenen.. ;)
Door Boefke
#992273
[quote="202 Spots"]
Goh meid,waarom geef je geen hele appel of ander fruit inplaats van de afval?
En wanneer je zelf wil gaan samenstellen,dan moet je er dus echt wat werk van maken en dat neemt nou eenmaal wat tijd en energy.
Er zijn trouwens genoeg BP dames die ook geen partner hebben, maar wel kind en meerdere honden/katten of andere huisdieren en daarnaast ook nog 'n fulltime job, dus het is echt wel om te doen hoor.

En wanneer je de Bieb in duikt.. dan vind je daar eigenlijk al de meeste antwoorden op je vragen.
Success!
[/quote]
Lekker sympathiek Dory ;)

Als je je grote zorgen maakt Spreeuwtje of het nu even niet kunt bolwerken dan zou ik enkele dagen kvv voeren. Maar met de tips van hierboven meegenomen lijkt me dat je prima op weg bent. Wb de groenten deed ik het vaak zoals Lizzy oppert, gewoon wat meer meekoken en klaar is kees. Maar pureren kan ook prima, door in 1 keer van alle groente die je hebt gekocht een beetje rauw in de blender te doen en ook daarvan voorraad zakjes in te vriezen. Hoe vaker je het doet, hoe minder werk het allemaal wordt omdat je er niet meer zo bij hoeft na te denken :) Succes!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#992276
[quote="202 Spots"]
Goh meid,waarom geef je geen hele appel of ander fruit inplaats van de afval?
En wanneer je zelf wil gaan samenstellen,dan moet je er dus echt wat werk van maken en dat neemt nou eenmaal wat tijd en energy.
Er zijn trouwens genoeg BP dames die ook geen partner hebben, maar wel kind en meerdere honden/katten of andere huisdieren en daarnaast ook nog 'n fulltime job, dus het is echt wel om te doen hoor.

En wanneer je de Bieb in duikt.. dan vind je daar eigenlijk al de meeste antwoorden op je vragen.
Success!

[/quote]
kiki krijgt aardig wat fruit binnen hoor..
per dag krijgt die kleine 2 stuks fruit.. vaak eet hij het niet helemaal op dus krijgt kiki dat..  en dan de schilletjes en klokhuizen er nog bij.. ik moet gewoon op de centjes letten..

verder denk ik dat je mij niet kunt vergelijken met andere mensen die alleenstaand zijn..
en een fulltime job hebben en een hele kennel bijvoorbeeld..
ik gaf alleen aan dat ik door omstandigheden minder energie heb dan sommige andere mensen..
niet om te piepen maar om mijn hulpvraag hier duidelijk te maken..

dat je in de biep heel veel kunt vinden begrijp ik..
maar toen ik mijn maandinkomen ging verdelen heb ik gekozen voor internet ipv de bibliotheek..
puur omdat er forums als dit bestaan waar je om hulp kunt vragen en waar mensen gelukkig zo vriendelijk zijn om mensen te helpen.. :)

ik probeer wegwijs te worden in de materie..
als ik daarin wat langzamer ben dan anderen.. hoop ik dat mensen daar begrip voor hebben..

groetjes spreeuwtje
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#992281
[quote="Boefke"]
Lekker sympathiek Dory ;)

Als je je grote zorgen maakt Spreeuwtje of het nu even niet kunt bolwerken dan zou ik enkele dagen kvv voeren. Maar met de tips van hierboven meegenomen lijkt me dat je prima op weg bent. Wb de groenten deed ik het vaak zoals Lizzy oppert, gewoon wat meer meekoken en klaar is kees. Maar pureren kan ook prima, door in 1 keer van alle groente die je hebt gekocht een beetje rauw in de blender te doen en ook daarvan voorraad zakjes in te vriezen. Hoe vaker je het doet, hoe minder werk het allemaal wordt omdat je er niet meer zo bij hoeft na te denken :) Succes!
[/quote]

hey boefje.. :)
bedankt voor het meedenken.. :D
ja ik heb nu al een systeempje gevonden voor de groentenmaaltijd van kiki..
ik heb de restjes van gisteravond verdeeld over zakjes en als ik zorg dat het niet teveel wordt hoeft het niet ingevroren te worden.. (gebrek aan ruimte)..
vanuit de koelkast is het best een paar dagen houdbaar nog.. en als ze een keer 1 dagje mist is het geen ramp..

maar nogmaals.. ben blij dat mensen meedenken..  ::)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door