Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#979577
Coda is een Australian Kelpie pup, een reutje. Het normale gewicht van een volwassen Kelpie varieert tussen 13 en 20 kg. Omdat zijn vader een behoorlijk grote en stevige reu is, en zijn moeder flink actief en gespierd is (maar wel een stuk ranker gebouwd) heb ik hem op een volwassen gewicht geschat van ongeveer 18 kilo.

Daarmee heb ik de volgende waarden voor hem berekend, aan de hand van 4 a 5% van zijn volwassen gewicht. Natuurlijk zal ik zodra de pup er is meer op zijn huidige gewicht gaan voeren, maar ik wilde graag van te voren weten hoeveel en van wat ik de eerste maand(en) aan moet schaffen aan vlees en dergelijke. Op dit moment kom ik dan uit op 720 tot 900 gram. Is dat niet erg veel voor een pupje van 8 weken?

De rekenhulp gaf mij de volgende waarden:

Vleesbot 50% 3150 gr per week, 450 gr per dag
Groente 15%  950 gr per week, 135 gr per dag
Orgaanvlees 10% 630 gr per week, 90 gr per dag
Restjes e.d 5% 320 gr per week, 45 gr per dag
Spiervlees 20% 1260 gr per week,  180 gr per dag

Ik heb voor hem, voor een week het volgende bedacht:

Maandag:
Spiervlees Rund 180 gr
Orgaanvlees Hertenniertjes 90 gr
Vleesbot Kippenkarkas (gemalen) 450 gr
Groente 135 gr

Dinsdag:
Spiervlees Konijn 180 gr
Orgaanvlees Lamslong                      90 gr
Vleesbot Eendenkarkas                      600 gr

Woensdag:
Spiervlees lam 300 gr
Vleesbot kippennekken 450 gr
Groente 135 gr

Donderdag:
Spiervlees Paard 240 gr
Vleesbot Duif compleet 450 gr
Groente 135 gr
Restjes e.d 100 gr

Vrijdag:
Spiervlees Sardines 180 gr
Vleesbot Zalmkoppen 600 gr
Groente 135 gr

Zaterdag:
Orgaan Runder pens 500 gr
Groente 135 gr
Restjes 220 gr
Vleesbot Kippennek 100 gr

Zondag:
Groente 135 gr
Vleesbot Kippennek 600 gr
Spiervlees Rund 180 gr

Ik heb voor de eerste maand twee verschillende menuutjes gemaakt, zodat ik hem in de eerste maand met zo veel mogelijk verschillende dingen kennis kan laten maken.

Maandag:
Spiervlees Lam 180 gr
Orgaanvlees Hertenlever 90 gr
Vleesbot Kippennekken 450 gr
Groente 135 gr

Dinsdag:
Spiervlees Kalkoen 180 gr
Orgaanvlees Konijnenlever met        90 gr
niertjes en vet Orgaanvlees
Vleesbot Konijnkarkas met nek,        600 gr
kop stuk borst

Woensdag:
Spiervlees rund 300 gr
Vleesbot kippennekken 450 gr
Groente 135 gr

Donderdag:
Spiervlees Hert 240 gr
Vleesbot Duif compleet 450 gr
Groente 135 gr
Restjes 100 gr

Vrijdag:
Spiervlees Sardines 180 gr
Vleesbot Zalmkoppen 600 gr
Groente 135 gr

Zaterdag:
Orgaan Lams Pens 500 gr
Groente 135 gr
Restjes 220 gr
Vleesbot Kippennek 100 gr

Zondag:
Groente 135 gr
Vleesbot kippennek 600 gr
Spiervlees Lam 180 gr


Als groente zal hij een puree van wortel, bloemkool, spinazi en boontjes krijgen.

Bij restjes zitten yoghurt, jonge kaas, kwark, notenmix, honing, zeewier, eieren, een teentje knoflook per week en schapenvet.

Hebben jullie nog opmerkingen of tips? Is het geheel een beetje in ballans?

Ik heb nu voor een maand ongeveer 26 kilo aan vlees, maar hoeveel liter is dit ongeveer? Ik moet namelijk nog een vriezer aanschaffen en wil graag 1x per maand, hooguit 1x per twee maanden bestellen. Wat voor vriezer gebruiken jullie?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#979589
dinnee schreef: Coda is een Australian Kelpie pup, een reutje. Het normale gewicht van een volwassen Kelpie varieert tussen 13 en 20 kg. Omdat zijn vader een behoorlijk grote en stevige reu is, en zijn moeder flink actief en gespierd is (maar wel een stuk ranker gebouwd) heb ik hem op een volwassen gewicht geschat van ongeveer 18 kilo.

Daarmee heb ik de volgende waarden voor hem berekend, aan de hand van 4 a 5% van zijn volwassen gewicht. Natuurlijk zal ik zodra de pup er is meer op zijn huidige gewicht gaan voeren, maar ik wilde graag van te voren weten hoeveel en van wat ik de eerste maand(en) aan moet schaffen aan vlees en dergelijke. Op dit moment kom ik dan uit op 720 tot 900 gram. Is dat niet erg veel voor een pupje van 8 weken?
Ja dat is inderdaad erg veel voor een kelpiepupje van 8 weken ;). Je moet bij pups van het huidige gewicht uitgaan, dus de hoeveelheden zul je regelmatig aan moeten passen als het pupje gaat groeien. Je kunt het beste beginnen met zo'n 5-7 % van het gewicht op de leeftijd van 8 weken en aan de hand van hoe je pup groeit de hoeveelheden aanpassen.
De rekenhulp gaf mij de volgende waarden:

Vleesbot 50% 3150 gr per week, 450 gr per dag
Groente 15%  950 gr per week, 135 gr per dag
Orgaanvlees 10% 630 gr per week, 90 gr per dag
Restjes e.d 5% 320 gr per week, 45 gr per dag
Spiervlees 20% 1260 gr per week,  180 gr per dag
Moet je dus alleen nog even de hoeveelheden aan passen aan de grootte/ zwaarte van je hond, maar het sommetje klopt verder helemaal.
Je menu heb ik niet gequote, maar dat zag er prachtig uit!
Als groente zal hij een puree van wortel, bloemkool, spinazi en boontjes krijgen.
Dit ziet er om te beginnen leuk uit, maar ik zou wel proberen meer verschillende groentes te gaan gebruiken. In de bieb staat een hele lijst.
Bij restjes zitten yoghurt, jonge kaas, kwark, notenmix, honing, zeewier, eieren, een teentje knoflook per week en schapenvet.
Schapenvet zou ik schrappen via de voeding krijgt je hond al genoeg vetten binnen. Verder is zuivel niet echt nodig, het mag wel als je hond het lekker vind, maar ze kunnen  prima zonder. En zeewier zou ik voorzichtig mee zijn (jodium) of helemaal weglaten.
Hebben jullie nog opmerkingen of tips? Is het geheel een beetje in ballans?
Ik heb niet zoveel meer toe te voegen, behalve af en toe een eitje? Je menu zit verder keurig in elkaar, ik tel zo gauw 11 verschillende vlees/vissoorten :o 8), dus afwisseling genoeg!
Ik heb nu voor een maand ongeveer 26 kilo aan vlees, maar hoeveel liter is dit ongeveer? Ik moet namelijk nog een vriezer aanschaffen en wil graag 1x per maand, hooguit 1x per twee maanden bestellen. Wat voor vriezer gebruiken jullie?
Voor het formaat vriezer: ga ervan uit dat je ongeveer de helft van het aantal liters aan kilo vlees/botten kwijt kunt. Dus als je 26 kilo vlees kwijt wilt zul je aan minimale diepvries ruimte 52 liter nodig hebben. Maar da's in de praktijk natuurlijk te weinig want je bestelling komt natuurlijk binnen voordat al je vlees op is. Koop een zo groot mogelijk vriezer is mijn advies, want dan kun je ook nog eens leuke aanbiedingen inkopen.
Ikzelf heb een vrieskist van 240 L en vrieskasten van 305 en 95 L. Maar mijn honden zijn dan natuurlijk ook wel ietsje groter als die van jou. ;)
Door dinnee
#979680
Bedankt voor de tips! Ik had 5 procent van het volwassen gewicht genomen, omdat ik nog niet weet hoeveel de pup ongeveer zal wegen als ik hem krijg en ik toch wel vantevoren een aantal maaltijden in de vriezel wil hebben liggen. Ik zal de fokster eens mailen met de vraag hoeveel de pups meestal met 8 weken wegen.

Ik moet me inderdaad nog verder verdiepen in de groentes en de 'restjes' afdeling. Maar daar heb ik gelukkig nog een aantal maanden de tijd voor. Wat geven jullie meestal als restjes?

Als jullie beloningssnoepjes geven, tel je die dan ook bij de 'restjes'? Of tel je dit helemaal niet mee? Ik ben namelijk totaal niet creatief als het gaat om bedenken van dingen die hij eventueel ook zou kunnen eten. En ik weet ook nog niet wat hij lekker vind!  8) ;)

De 26 kilo is de hoeveelheid vlees zoals hij ze gaat krijgen in een maand. Het is nu 38 kilo die ik zal moeten bestellen. Een aantal dingen, vooral het orgaan vlees zal ik meerdere maanden gebruiken aangezien de gehaltes vrij laag zijn en ik per kilo moet bestellen.
#979980
Hangt ervan af hoeveel beloningkjes je geeft. Als ik intensief train gaat er heel wat door en dan gebruik ik ook hun normale voer in kleine stukjes. Voor een snoepje omdat ze zo braaf komen als ik roep of zo netjes blijven, dus buiten trainingen om, gebruik ik zelfgedroogde lever, kipfilet, long of pens, maar ook wel jonge kaas of Rodi hondenworst. Alles wat ze maar echt lekker vinden.
Door Butch
#991602
Moet je eens onder 'zoeken' hier bovenaan de pagina 'droogmachine' of 'zelf drogen' etc intypen: heb ik ook gedaan en er is al heel veel over geschreven, veel bruikbare tips! Je kunt het in de over doen op 50 graden, maar een droogmachine is handiger, schijnt. Ik heb het zelf nog nooit gedaan.
Succes!
#992187
Met 9 weken moet je pup enten, dan kan je bij de dierenarts je hond wegen. Tevens kan je nu nog op je eigen weegschaal staan. Eerst zonder hond en dan met hond. Van elkaar aftrekken en dan weet je het gewicht van je pup. Idem vind ik het ook veel wat je bovenaan had staan, maar dat hadden de andere ook geschreven. Veel plezier met je pupseltje. Voert je fokker ook rauw, want dan kan je aan haar vragen hoe ze het doet. Merk dat veel fokkers toch brok geven.
Door dinnee
#993848
Hoi Julia,

Inderdaad even wegen bij het enten, dat is een goeie tip! dank je!

Ik heb inmiddels een reken model voor mijn pupje gemaakt in Excel. Gebaseerd op de rekenhulp van de site, maar dan gekoppeld aan mijn menu. Ik kan invoeren hoeveel de pup weegt en hoeveel procent ik hem van zijn lichaamsgewicht ga voeren. Dan rekend het programma alles voor me uit. Het rekent ook uit hoeveel ik aan het eind van de maand bij moet bestellen en wat de kosten per week zijn. ;)

De fokster voert brokjes en kvv. Waarschijnlijk ga ik hem de eerste 2-3 dagen kvv gemengt met barf geven en dan helemaal over op barf. Maar dat zal voornamelijk aan de pup liggen. Als hij het lekker vind en de botjes aan kan mag hij gerust eerder over op barf.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door