Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#990621
Hoi Allemaal,

Ik ben sinds vorige maand een kat. Hij is nu net 5 jaar oud en ik heb hem overgenomen van andere mensen. Het is nu al meer dan een jaar een binnenkat, maar hij schijnt als jonge kater buiten wel eens een vogeltje gevangen te hebben. Voor alle zekerheid ben ik met hem langs de dierenarts geweest en daar bleek dat hij last had van een slecht gebit. Hij had onstoken tandvlees en veel last van tandsteen. De dierenarts heeft zijn hele gebit schoon gemaakt onder verdoving.

De dierenarts heeft me brokken aan geraden van Hills, speciaal tegen tandaandoeningen. Omdat deze zo duur zijn, ben ik eens rond gaan zoeken op internet naar alternatieven. Mijn voorlopige keuze is gevallen op Carnibest. (Ik heb net de eerste rol binnen dus ik weet nog niet zeker of hij het wel lust.) Ik blijf alleen wel het probleem houden dat mijn kat daarbij de tanden nog steeds weinig gebruikt. Vandaar deze vraag;

Hoe kan ik CB het beste aanvullen om het gebit van mijn kat goed te houden?

Tot nu toe heb ik alleen 1dagskuikens voor hem gekocht. Die vind hij erg lekker (ze gaan er beter in dan CB tot nu toe) en hij lijkt er ook redelijk op te moeten kauwen als ik dat gekraak zo hoor. Ik hoorde hier over van een kennis die met roofvogels werkt dat je de dooier moet uitknijpen, maar mijn kat lijkt het kuiken met dooier en al te eten... Kan dat kwaad of maakt het niet uit?

Zijn er nog andere goede dingen om te geven? En hoe vaak moet/mag ik dat dan geven? Oh ja en waar kan ik het kopen?

Ik hoop dat jullie me hier antwoorden op kunnen geven.
#990688
CB doet niks voor het gebit omdat het gemalen is. En een kuiken ook niet omdat het allemaal nog erg zacht is. Als je hem iets voor zijn gebit wilt geven zul je aan dingen moeten denken waar hij echt op moet kauwen zoals bv kippennekjes of een flinke lap rundvlees waar hij ook goed zijn best voor moet doen. En het allerbeste voor zijn gebit is gewoon barf en niks geen gemalen spul.
De brokken kun je wel achterwege laten, heb je niks aan. Maar ik zou eerst maar eens kijken of hij het uberhaupt lust. Katten kunnen vreselijk moeilijk doen over omschakelen.
#990746
Zo ben ik ook begonnen met vers voeren. Ik gaf kvv en daarnaast spul om de 'tanden te poetsen'. Wat het laatste betreft ben ik begonnen met kippennekken, -vleugels etc. dit koop ik meestal op de markt bij een poelier. Ik haal daar ook vaak een zak met wat ze soepvlees noemen (kost geen drol), ik denk dat dat een soort kippendijen zijn ofzo. In elk geval is dat met een beetje geluk veel vlees met wat bot.

Het belangrijkste is dat je iets vindt wat je kat lust en waar hij goed zijn best op moet doen. Zoals Yaya ook zegt, doet gemalen spul niks voor het gebit. Dus ik zou zeggen probeer wat dingen uit en laat je kat lekker werken.

Ik doe trouwens niet meer met de kuikens dan ze op de keukenvloer gooien. Ik moet er niet aan denken om erin te gaan knijpen... En alles gaat altijd keurig op. Soms komt er een plasje met iets geligs, dat zou de dooier kunnen zijn, maar dat likken ze met veel smaak op. Katten eten ook hele eieren, dus voor zover ik weet kan het geen kwaad.
#990753
'Hai Hekate,

goed plan om je kat lekker vers te geven!
  er zijn gelukkig nog wel meer merken kvv die je zou kunnen proberen, mochtie cb maar matig vinden,....
maar idd; knauwen hoeven ze dan niet...
en zoals YaYa al schrijft: kippennek, lapje rundvlees, paardevlees, kippevleugeltje, kwarteltje, duifje, visje
kortom alles behalve varkensvlees!

en dat mag je dagelijks geven hoor,
zelf haal 'k de meeste spulletjes van de markt vandaan, maar als je genoeg vriesruimte hebt, zou je ook bij leveranciers van Herby oid kunnen informeren,...kijk even bij vraag/aanbod BARF-producten, of bij :
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 233.0.html

ah, de dooier van je 1-dagskipje laat je 'm lekker oplebberen hoor..!
#990813
Hardstikke bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik zal in ieder geval eens vragen bij de poelier voor kippenekken. Worden die ook verkocht in supermarkten?

Verse vis komt er bij mij thuis als het even kan niet. Ik ga werkelijk over mijn nek van die lucht. Misschien dat gedroogde visjes wel een optie zijn. Weet iemand hoe sterk die ruiken? En kan ik die gewoon in de dierenwinkel halen?


Verder wil ik alles met kleine stapjes tegelijk proberen. Ik heb de afgelopen weken mijn idee van 100% el cheapo brokken al bijgesteld naar betere brokken afwisselen/combineren met (wennen aan) carnibest en af en toe een kuikentje... Geloof me, die stap is me groot genoeg! (Of de overgangen een probleem zijn voor mijn kat weet ik niet zo, zoals ik zei, de kuikens zijn een hit, maar de eerste lepel CB liet hij staan)

Weet iemand hoe goed een muis het zou doen als oefening voor de tanden? Ik geloof dat onze dierenwinkel die ook verkoopt, voor mensen die slangen houden ofzo?

Kunnen jullie een schatting geven voor de prijzen van dingen? Mijn dierenwinkel vraagt  1,55 voor een kilo kuikens. Dus tot nu toe klinken ze stukken goedkoper dan CB. Of eten ze er ook veel meer van?
#990848
Hekate schreef: Hardstikke bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik zal in ieder geval eens vragen bij de poelier voor kippenekken. Worden die ook verkocht in supermarkten?
de super, daar ben 'k ze nog niet tegengekomen, de poelier zou best kunnen...
vleugeltjes daarentegen (ongekruid) kun je in een super wel vinden
Verse vis komt er bij mij thuis als het even kan niet. Ik ga werkelijk over mijn nek van die lucht. Misschien dat gedroogde visjes wel een optie zijn. Weet iemand hoe sterk die ruiken? En kan ik die gewoon in de dierenwinkel halen?
vis uit blik miss? zalm, of sardien, of uit de vries....
Verder wil ik alles met kleine stapjes tegelijk proberen. Ik heb de afgelopen weken mijn idee van 100% el cheapo brokken al bijgesteld naar betere brokken afwisselen/combineren met (wennen aan) carnibest en af en toe een kuikentje... Geloof me, die stap is me groot genoeg! (Of de overgangen een probleem zijn voor mijn kat weet ik niet zo, zoals ik zei, de kuikens zijn een hit, maar de eerste lepel CB liet hij staan)
tuurlijk, ....komt helemaal goed ;D ;D ;D
Weet iemand hoe goed een muis het zou doen als oefening voor de tanden? Ik geloof dat onze dierenwinkel die ook verkoopt, voor mensen die slangen houden ofzo?
muis is vrij klein, die gaan hier meestal met soms 1 en miss 2 knauwtjes hup naar binnen, miss verkopen ze ook hamster; da's net een slagje groter....
hier vinden ze duif en kwartel zaaaalig, en die haal 'k op de markt
Kunnen jullie een schatting geven voor de prijzen van dingen? Mijn dierenwinkel vraagt 1,55 voor een kilo kuikens. Dus tot nu toe klinken ze stukken goedkoper dan CB. Of eten ze er ook veel meer van?
dat betaal 'k ook voor kuikens...
helaas kan 'n katzel niet alleen op kuikens leven, dus zal er ook nog wat anders op z'n bordje moeten komen

stel dat je kat lekker de 'komplete versie vlees' (de zgn kvv)(zoals carnibest, smuldier, bibi etc) , dan hoef je je niet druk te maken of hij genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt, en kun je er makkelijk nog 's wat kipvleugeltjes oid naast geven,
mocht je tzt z'n menu helemaal zelf willen samenstellen, (wat BARF inhoud) dan wordt 't effe inlezen hier...! :D
#991074
Misschien dat het bij mij verkeerd overkomt maar ik krijg toch vooral het idee dat je het om de prijs wil doen. Kuikens zijn wel goedkoper dan cb maar niet volwaardig. Op alleen kuikens kan een kat niet leven. Muisjes zijn klein en hap slik weg. Dus voor het gebit doen ze niet veel.
Barfen is meestal wel goedkoper dan brok maar je zult er iets meer moeite voor moeten doen. Het ligt niet overal voor de grijp klaar. Kippenvleugels kun je wel in de super kopen. Kippennekken dus niet. Rundvleeslappen enz liggen wel in de super maar zijn niet heel erg goedkoop.
Je moet voor jezelf afwegen wat je wilt. Wil je gaan barfen (dan heb je nog een heleboel leeswerk te gaan of wil je een kvv geven waar alles inzit en dan daarnaast nog wat te kauwen geven voor de kiezen.
#991144
De poelier verkoopt bij ons geen kippenekken. Wel kunnen ze aan kalkoennekken komen. Ze hebben 1 vaste klant die dat aan de honden voert en mij is aangeboden dat ze haar vragen of ze er 1 of 2 uit een grootverpakking haalt zodat ik dat kan testen.

Bij de dierenwinkel waar ik gisteren geweest ben kunnen ze verse kippenekken bestellen en verkopen ze bij de hondenafdeling gedroogde. Vanmiddag nemen ze contact met me op over het bestellen van de verse, dat moesten ze zelf navragen hoe dat precies gaat. Er zijn blijkbaar niet zoveel mensen die dat doen.
Ook verkopen ze gedroogde stukken kip (eigenlijk bedoelt voor honden). De verkoopster vertelde me dat er veel katten zijn die daar ook erg dol op zijn, dus die heb ik meteen meegenomen. Fred heeft er aan geroken en misschien gelikt, maar nog niet echt op gekauwt geloof ik.

De carnibest is nog steeds niet populair, geloof dat hij gisteren wel geteld 1 klein proefje nam en toen het weer op gaf. Vanavond krijgt hij nog een kans. Vind hij het dan nog niets, dan krijgt hij tot en met het weekend weer brokken en ga ik het volgende week proberen te mengen met natvoer wat hij lekker vind.


Voorlopig zou ik carnibest willen voeren en dat willen aanvullen met goede oefeningen voor zijn tanden en af en toe wat lekkers zoals die kuikens. (die krijgt hij nu 3 keer in de week) Ik vraag hier naar de prijs zodat ik een beetje gevoel kan ontwikkelen van wat duur en goedkoop is. Dan weet ik of ik tevreden moet zijn met wat de dichstbijzijnde dierenwinkel bied of de moeite wil nemen om bij een andere te kijken voor hetzelfde. Ik ben pas om kwart over 5 klaar met werken, dus veel meer dan 1 of 2 winkels per avond kan ik niet langs.

@yaya: Ja natuurlijk speelt de prijs mee in mijn overwegingen. Maar ik wil wel ook een gezond dieet voeren aan mijn kat wat ook nog een beetje gemakkelijk te halen valt. Het is voor mij nu zoeken naar alle opties, testen welke opties Fred kan waarderen en dan een goede verhouding vinden. En ja, ik wil ook waar voor mijn geld daar in. Bij die dure hills brokken, bijna 20 euro voor 2 kilo kon ik me nauwelijks voorstellen dat er geen betere opties zouden zijn. Vandaar dat ik ben gaan zoeken en Carnibest gevonden heb. Zo ben ik ook op dit forum gekomen en hier blijken er op eens nog VEEEEEL meer opties te zijn. Ik zie door de bomen het bos niet meer...

@flin en yaya: Fijn dat jullie zo meedenken hoor! :D

Vanavond tijdens mijn eigen boodschappen eens kijken voor kippenvleugeltjes en rundvlees dus!
#991191
Eerst en vooral niet opgeven. Katten kunnen echt heel moeilijk doen. CB mengen met blikvoer is een goede optie. En wat vaak ook werkt is mengen met blikvis. De meeste katten vinden blikvis namelijk heerlijk.
Met kalkoennekken heb ik geen ervaring maar ik denk dat ze wat harder zijn dan kippennekken en misschien wat lastiger om mee te starten. Gedroogd vlees/nekken zou ik zelf niet geven. Ik zou voor vers gaan.
En ook kippenvleugels zijn misschien nog wat teveel van het goede om mee te beginnen maar je kunt het allicht proberen.
Adresjes vinden is nog het allermoeilijkste. Zeker als je full-time werkt en je niet thuis bent als er evt bezorgd kan worden. Misschien kun je wat dingetjes om te proberen meebestellen bij iemand die bij je in de buurt woont. Er staan regelmatig oproepjes dat er besteld gaat worden.
Om te beginnen zou ik het houden bij kippennekjes, kuikentje, kipfilet, rundvlees (liefst lappen zodat ze daar lekker op kunnen kauwen). En dan evt proberen kipkarkas, kippenvleugel, kwartel, duif.
Ik betaal in de dierenwinkel 1,60 voor een kg kuikens. En bij herby 1,50. Dus ik denk dat de prijs voor jouw kuikentjes wel redelijk is.
#991203
Maakt het nog uit voor een kat of je kipfilet of kalkoen filet geeft? Ik vries mijn vlees nl in in zakjes en dan zie ik het verschil vaak niet meer.

En misschien een hele domme vraag. Ik kook niet zo super vaak en er zijn volgens mij wel erg veel verschillende soorten rundvlees. Gehakt gebruik ik het meeste nog en af en toe biefstuk. Hoe heet het vlees wat ik het liefste aan mijn kat wil geven? Staat er dan "runderlap" ofzo op het pakje?
#991232
Zolang je je kat maar geen varken geeft is het prima. Kip of kalkoen maakt niet uit. In de super kun je kijken naar riblappen, stooflappen, sucadelappen enz enz enz. Zolang het dan maar van de koe is en niet van het varken is het allerbelangrijkste.
#991236
Hekate schreef: En misschien een hele domme vraag. Ik kook niet zo super vaak en er zijn volgens mij wel erg veel verschillende soorten rundvlees. Gehakt gebruik ik het meeste nog en af en toe biefstuk. Hoe heet het vlees wat ik het liefste aan mijn kat wil geven? Staat er dan "runderlap" ofzo op het pakje?
....schenkel, soepvlees, sudderlap.... biefstuk zouden ze hier ook wel willen... ;D ;D
...paardevlees is meestal wat minder prijzig...
#991575
Hai ,volgens mij ben je al heel goed bezig en is t een kwestie van veel dingetjes proberen, een lange adem en veeeel geduld om uit te vinden wat echt in de smaak valt [ je hebt al een heleboel "opleuk"-tips].
Ik ben vergeten of je al een stukje rauw vlees hebt geprobeerd [kipfilet, soepvleesje oid] om te 'leren' kauwen/knippen en de smaak van vlees te pakken krijgen. Hier waren ze nog behoorlijk jong [11 maanden] maar wel 110% brokkig toch ging de eerste reep kip er zonder problemen in [met heel veel gegrom]
De kippenekjes [en hartjes, maagjes etc] haal ik op de markt daar kun je zo veel of weinig als je wilt kopen om te testen. Ik heb de eerste nekken eerst suf gemept met een hamer, maar dat was echt meer voor mijn eigen gemoedsrust nu gaan ze zo de bak in: LEKKUR!
Voor de andere vleesjes hoop ik op afgeprijsd spul [en dan hup t vriesje in] als ik geen tijd/zin heb de hele stad af te fietsen naar de goedkoopste adressen

Sterkte met je experimenten en hij gaat t echt wel snappen hoor
#991651
kalkoennekken zijn echt HUGE! Ik denk dat ze minstens 400 gram per stuk wegen. Nee, dat is niks voor een kat hoor, alleen voor honden. Het bot is ook vrij hard.

Misschien moet je eens bij de barf-adresjes in de vraag- en aanbod categorie kijken. Misschien vind je daar een adresje bij je in de buurt (of iemand die bezorgt)
#991841
Ok, die kalkoennekken kan ik beter afzeggen dus.


Nee, vers vlees heeft hij nog niet van mij gekregen. Komt omdat ik zelf te weinig kook. :-[ Meestal haal ik semi kant en klaar dingen waarbij het vlees al in stukjes is en gekruid is, die leken me niet verstandig om te geven. Misschien zou ik van een paar stukjes de kruiden af kunnen spoelen ofzo? Anders moet hij hiermee maar wachten tot de volgende keer dat ik wel kook. Misschien dinsdag maar weer eens doen... ;D

Vlees proberen te kopen bij de appie was geen succes gisteren. De kippenvleugeltjes waren al uitverkocht en bij het rundvlees hadden ze naast gehakt, biefstuk en rundervinken alleen soepvlees pakketten. Daar was het vlees al in stukjes. Dus volgende poging bij de C1000 en anders de Sanders. Als ook dat niet wil zal ik volgende week woensdag eens kijken op de markt. Hopen dat de vlees dingen daar nog staan na 5 uur...

Wel ben ik nog bij een andere dierenwinkel geweest. Daar verkochten ze diepvriesmuizen. Ze hebben ze laten zien aan me en jullie hebben gelijk, ze zijn nog kleiner dan kuikens. (nooit geweten dat muizen zo klein zijn) Bovendien zijn ze scheeuwend duur. 25 euro voor een bakje met waarschijnlijk nog geen 10 muisjes. :o ??? Dat is me echt te gek.

Carnibest rauw hoeft voorlopig niet van mijn kat. Dus dit weekend krijgt hij weer zijn vertrouwde brokken op voedsel gebied en volgende week ga ik hem natvoer voorschotelen. En als dat er in gaat word er langzaam aan steeds meer CB door heen gemengt. Eens kijken of ik hem daarmee kan foppen. ;)


Wederom bedankt voor jullie hulp. Ik houd jullie op de hoogte!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door