Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door silly
#9897
Ik heb een vraagje over voeding voor een hond met blaasstenen.
Bij Vesta mijn boomertje van 9 mnd werd al vrij snel ontdekt dat ze steentjes in haar aanmaakte. Ze is nu op een speciaal dieet Canine c/d van Hills. dit en alleen speciale hondekoekjes is het enige wat ze mag van de da..Bevalt goed en Vesta weet niet beter. Aangezien dit een dieet voor het leven zal zijn { is me verteld } zou ik toch graag wat meer info. willen hebben van mensen die bekend zijn met dit dieet hoe zij hier mee omgaan. Ik zou het jammer vinden dat wanneer Vesta best wel eens iets anders mag dit mist omdat ik onwetend ben.
Ik ben zelf dieetkok en weet hoe streng je met bepaalde dieeten hoort om te gaan maar zondigen kan best wel eens. Maar bij je zelf kun je voelen of het verkeerd valt en dat is met een hond wat moeilijker.
groetjes :-/
Door Paul_Barte
#9898
Neem aan dat je blaasgruis bedoeld.
Indien de kat vrij is van gruis gewoon overzetten op een compleet vleevoer voor katten.
De kans dat het gruis nooit meer terugkomt is bijna 100%.

De oorzaak van het gruis (al is dat nooit echt bewezen) zijn de onnatuurlijke mineralen in de brokken of blikken die slecht door het lichaam worden opgenomen.
Door ine
#9899
Neem aan dat je blaasgruis bedoeld.
Indien de kat vrij is van gruis gewoon overzetten op een compleet vleevoer voor katten.
De kans dat het gruis nooit meer terugkomt is bijna 100%.

De oorzaak van het gruis (al is dat nooit echt bewezen) zijn de onnatuurlijke mineralen in de brokken of blikken die slecht door het lichaam worden opgenomen.
Paul, is een boomertje een kat ??? ;) ;D ;D ;D
Door ester
#9902
ach kat of hond, klein verschil :P
Door sylvia
#9903
ach kat of hond, klein verschil :P
:o :o :o :o en jij weet dan wel zeker dat je een hond hebt Es? :o :P ;D ;D ;D
Door silly
#9904
bedankt zeg voor de info.
eigenlijk wel goed nieuw, maar het wordt nu wel lastig.
Mijn da. is overtuigd van een blaassteendieet voor het leven, volgens Lizzy en Hills dus niet, dit wordt een discussie dus. ik had al eens een second opinion bij een andere da. gevraagd en die zij dus ook dat ik het kon afbouwen maar ik ben toch bij mijn eigenda. gebleven omdat ik geen gedoe wou,  :-[ nu toch maar de stoute schoenen aan trekken. Ik wou eigenlijk wel met brokken doorgaan en dan zo nu en dan eens vers of zoiets, wat is nu wijsheid :-/ Ik heb de urine  zo nu en dan laten controleren en de ph was 6 . De kristalen zijn volgens mij weg en ik weet niet wat voor soort het was.
Door ester
#9905
gewoon vers geven, kunt t proberen niet waar
Door Paul_Barte
#9906
bedankt zeg voor de info.
eigenlijk wel goed nieuw, maar het wordt nu wel lastig.
Mijn da. is overtuigd van een blaassteendieet voor het leven, volgens Lizzy en Hills dus niet, dit wordt een discussie dus. ik had al eens een second opinion bij een andere da. gevraagd en die zij dus ook dat ik het kon afbouwen maar ik ben toch bij mijn eigenda. gebleven omdat ik geen gedoe wou,  :-[ nu toch maar de stoute schoenen aan trekken. Ik wou eigenlijk wel met brokken doorgaan en dan zo nu en dan eens vers of zoiets, wat is nu wijsheid :-/ Ik heb de urine  zo nu en dan laten controleren en de ph was 6 . De kristalen zijn volgens mij weg en ik weet niet wat voor soort het was.
Om een dieetvoer voor te schrijven ZONDER te weten met wat voor gruis je te maken hebt is gewoon zo FOUT als het maar kan zijn!! Een hond kan hier zelfs aan doodgaan en probeer dat maar eens terug te draaien!
Bij zo'n dierenarts zou ik dus nooit maar dan ook nooit meer 1 stap over de drempel zetten...sorry!

Een dieetvoer is beslist niet voor het leven....je moet er alleen goede voeding instoppen waardoor de kans op stenen of gruis bijna uitgesloten is.

Sorry maar ik wordt een beetje gestoord van al die DA's die het doel compleet mis schieten en proberen om hun speciale voedertjes te slijten.
Door Eidos
#9907

Om een dieetvoer voor te schrijven ZONDER te weten met wat voor gruis je te maken hebt is gewoon zo FOUT als het maar kan zijn!! Een hond kan hier zelfs aan doodgaan en probeer dat maar eens terug te draaien!
Bij zo'n dierenarts zou ik dus nooit maar dan ook nooit meer 1 stap over de drempel zetten...sorry!

Een dieetvoer is beslist niet voor het leven....je moet er alleen goede voeding instoppen waardoor de kans op stenen of gruis bijna uitgesloten is.

Sorry maar ik wordt een beetje gestoord van al die DA's die het doel compleet mis schieten en proberen om hun speciale voedertjes te slijten.

En anders ik wel Paul!!!! Ze gooien die dieren maar vol rotzooi zonder ook maar 1 moment na te denken of dit het probleem echt verhelpt  >:( >:( >:(. Als ze maar in dat mooie huis kunnen blijven wonen en om het half jaar een nieuwe auto aan kunnen schaffen is alles goed  >:( >:( >:(.
Door Lizzy
#9908
Nou, ik ben dus inderdaad ook erg benieuwd wat voor gruis/stenen dit zijn. Voordat je een dieet kunt voorschrijven, moet je eerst weten uit welke mineralen deze gruisjes of stenen zijn opgebouwd.

Dus, wat voor blaasgruis heeft jouw hond?

Als jouw dierenarts de stenen/gruis wEl bekeken heeft, dan zou je dus denken dat jouw hond lijdt aan STRUVIET gruis/stenen. Deze worden vaak gevormd in een urine die alkalisch is (kunnen ook gevormd worden bij blaasontsteking). Zowel het magnesium, fosfor en sodium gehalte is laag in deze brokken.

Ik ben er heilig van overtuigt dan een hond met Stuviet-stenen heel goed een versvleesvoeding kan eten. Want, versvlees maakt de urine sowieso al zuurder. Vlees geeft namelijk zure urine, is een zuurmakende voedingsstof. Verder zitten er geen balaststoffen in een versvleesvoeding en ook geen overdosis aan onnatuurlijke mineralen.

Neem anders eens contact op met een holistisch dierenarts: www.holistischedierenartsen.nl. Zij hebben verstand van dit soort zaken, dus zowel de afwijking ALS voeding. Een andere dierenarts die verstand heeft van blaasgruis EN versvlees is bijv. John Woudstra in Den Haag.

Groetjes, Lizzy
Door silly
#9909
Ik heb Vesta haar dossier er bij gepakt en er staat:
urinecontrole/PH8. 5 /STUVIET !!! /20 mg amoxicilline 50 mg 10x2x1. Wordt je daar wijzer van?
ook ik baal natuurlijk van mijn da.   >:( de reden dat ik dus  verschillende forums afloop om maar meer info. te krijgen is ook omdat  mijn gevoel zegt dat het niet allemaal klopt en dat de da. dit voer graag wil slijten.
maar je hebt ze nodig en zoek maar eens uit welke da. wel ok. is. ik wil toch proberen de discusie aan te gaan en kan dan alsnog overstappen naar de dierenklieniek van emmeloord, ben daar al eens voor second opinion geweest.
Door oebaya
#9910
.
ik wil toch proberen de discusie aan te gaan en kan dan alsnog overstappen naar de dierenklieniek van emmeloord, ben daar al eens voor second opinion geweest.
Meid verspil je moeite niet. Er zijn nu eenmaal dierenartsen die niet willen. Doe gewoon wat jij goed vindt voor je hond en dat zou voor mij betekenen: andere dierenarts en proberen op wat voor voer, misschien half brokken, half vers vlees of helemaal vers vlees, ze het goed doet.
Door Lizzy
#9911
Ik heb Vesta haar dossier er bij gepakt en er staat:
urinecontrole/PH8. 5 /STUVIET !!! /20 mg amoxicilline 50 mg 10x2x1. Wordt je daar wijzer van?
ook ik baal natuurlijk van mijn da.   >:( de reden dat ik dus  verschillende forums afloop om maar meer info. te krijgen is ook omdat  mijn gevoel zegt dat het niet allemaal klopt en dat de da. dit voer graag wil slijten.
maar je hebt ze nodig en zoek maar eens uit welke da. wel ok. is. ik wil toch proberen de discusie aan te gaan en kan dan alsnog overstappen naar de dierenklieniek van emmeloord, ben daar al eens voor second opinion geweest.
Ja, dit is waarschijnlijk begonnen met een blaasontsteking (dus bacterieen). Door deze blaasontsteking (aanwezigheid van bacterieen) is de pH waarde van de urine gestegen. In dit millieu is het een "eitje" om struvietgruis te gaan vormen.

Jouw hond heeft antibiotica gehad tegen de blaasontsteking. Als het goed is, is deze wel onder controle. De pH waarde van de urine is nu ook in orde.

Groetjes, Lizzy
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door