Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Laura W
#990446
Weekmenu voor vijf honden. De Rodi krijgen ze 's ochtends en de rest 's middags dan wel 's avonds. Als dit bevalt wil ik kijken of ik het orgaangedeelte van het menu ook zelf kan samenstellen.

Als extraatje krijgen ze o.a. yoghurt/karnemelk, pensstaafjes en Rodiworst om mee te trainen.

Groentemix zou er eigenlijk nog bij moeten, maar daar moet ik me eerst weer eens in verdiepen.

Afbeelding
Door flin
#990745
ohh, dat ziet er wel sjiek uit zeg, zo'n overzicht!

  maar, 'k begrijp je percentages niet helemaal.... :-\
'k neem aan dat je Rodi compleet geeft?... dan zit er toch meer in dan alleen pens en ander orgaan...?

als 'k naar je vleesbot van 40% kijk, zou dat miss wat hoger mogen zijn, maaruh...ziet er lekkur uit hoor!
Door dinnee
#990891
Ik vroeg me af waarom je het spiervlees in snippers of kleine stukken geeft. De meeste honden waarderen het wel als ze 1 lap krijgen, kunnen ze lekker in stukjes scheuren.  8) :)
Door Lizzy
#991045
Mooi overzichtje zeg! Lekkere afwisseling ook! Ik zou je persoonlijk alleen wel echt af willen raden om zo vreselijk veel orgaanvlees te geven. 20% is echt teveel daar je voor de helft nog Rodi geeft en de meeste Rodi's voor 100% uit orgaanvlees bestaan. Ik zou zelf 50% vleesbot, 15% groente, 5% orgaanvlees maximaal en de rest spiervlees + extra's (zoals yoghurt, ei, etc) geven. En ik zou verder zo min mogelijk gemalen spul geven.
Door Laura W
#991225
[quote="flin"]
'k neem aan dat je Rodi compleet geeft?... dan zit er toch meer in dan alleen pens en ander orgaan...?
[/quote]

In dit onderwerp wordt de rodi pens & hart genoemd als 'vervanger' voor orgaanvlees: link naar topic orgaan ergernis

Aangezien ze 's ochtends ieder een plakje Rodi krijgen als ontbijt (dan zijn ze met wandelen wat braver ;)) heb ik vooralsnog de Rodi als orgaangedeelte genomen. Als het menu goed bevalt dan wil ik het orgaangedeelte wel zelf gaan samenstellen.

[quote="dinnee"]Ik vroeg me af waarom je het spiervlees in snippers of kleine stukken geeft. De meeste honden waarderen het wel als ze 1 lap krijgen, kunnen ze lekker in stukjes scheuren.  8) :)
[/quote]

Waar ik nu besteld heb, Herby, is alles al voorgesneden. Ik zie op de productlijst tenminste geen lappen vlees staan. Misschien moet ik dat eens navragen. Verder vind ik dat ook wel makkelijk met verdelen. Ik moet het tenslotten verdelen over vijf honden.

[quote="Lizzy"]
Ik zou je persoonlijk alleen wel echt af willen raden om zo vreselijk veel orgaanvlees te geven. 20% is echt teveel daar je voor de helft nog Rodi geeft en de meeste Rodi's voor 100% uit orgaanvlees bestaan. Ik zou zelf 50% vleesbot, 15% groente, 5% orgaanvlees maximaal en de rest spiervlees + extra's (zoals yoghurt, ei, etc) geven.[/quote]

Wat is de reden dat je 5% orgaanvlees adviseerd? Uit andere menu's begrijp ik dat een percentage orgaanvlees van 15-20% wordt gehanteerd, zoals ook in de quote hieronder. Vandaar dat ik op deze percentages ben uitgekomen.

[quote="Lizzy"]
Maar wat voer je dan, 5% orgaantjes als hart en lever en maagjes en 5% pens? Ik vind persoonlijk 5% pens prima maar ik vind 5% orgaan als hart/lever een tikje weinig. Ik zou dan eerder wat meer orgaanvlees gaan voeren, zeg 15%.
[/quote]
Door flin
#991235
ahhh, zo!

je gaat er min of meer vanuit dat de Rodi pens/hart de verhoudingen pens en ander orgaan uitkomen op de % die je hebt uitgerekend,
en dan kom je op totaal:
10% pens, en 10% ander orgaan, dus de Rodi als vervanger van orgaanvlees.....niet als 'extra'.... :)

...dan zou idd alleen je botvlees wat omhoog mogen, toch?
Door Laura W
#991242
[quote="flin"]
je gaat er min of meer vanuit dat de Rodi pens/hart de verhoudingen pens en ander orgaan uitkomen op de % die je hebt uitgerekend, en dan kom je op totaal: 10% pens, en 10% ander orgaan, dus de Rodi als vervanger van orgaanvlees.....niet als 'extra'.... :)
[/quote]

Precies. ;) Dit is trouwens alleen even voor het begin. De bedoeling is om ook het orgaangedeelte zelf te gaan samenstellen.
Door Red_Hunter
#991268
Maar de Rodi pens/hart is wel een complete versie van rodi volgens mij dus bevat niet alleen pens/hart maar ook spiervlees en bot.

Groetjes Trudie
Door Laura W
#991272
[quote="Red_Hunter"]
Maar de Rodi pens/hart is wel een complete versie van rodi volgens mij dus bevat niet alleen pens/hart maar ook spiervlees en bot.
[/quote]

[quote="*Natasja*"]
Ik heb even gekeken op de site van Rodi. De samenstelling van Rodi Pens en Hart: Volledige voeding op basis van pens en boekmaag, aangevuld met lamshart, lever, nieren, ontsloten plantaardige producten, vitamines en mineralen.
[/quote]

Als er al spiervlees inzit dan zal het niet veel zijn. Bot zat er dacht ik helemaal niet in, de calcium zal wel als supplement toegevoegd zijn.

Maar dit is maar voor de eerste weken, ik ben al begonnen aan een menu inclusief orgaanvlees, dus zonder Rodi. ;)
Door Laura W
#991280
Even een opzetje voor een menu voor hierna. De botmix vis kan trouwens ook zalmkoppen o.i.d. zijn, maar net waar ik aan kan komen.

Ik heb het percentage vleesbot iets opgehoogd en het percentage orgaan verlaagd. Ik begin maar met een combinatie van 250 gram groente met 250 gram orgaan per keer en dan bijv. aangevuld met een likje yoghurt of een ei, kijken of ze dat lekker vinden. Ik geef dan maar iedere dag een verschillend orgaan, anders worden het helemaal van die piepkleine beetjes.

Afbeelding
Door Lizzy
#991317
Wat is de reden dat je 5% orgaanvlees adviseerd? Uit andere menu's begrijp ik dat een percentage orgaanvlees van 15-20% wordt gehanteerd, zoals ook in de quote hieronder. Vandaar dat ik op deze percentages ben uitgekomen.
Is het percentage orgaanvlees dat je nu berekend hebt inclusief de Rodi?

Ik was er vanuit gegaan dat je voor de helft Rodi voert en dat je in het zelf samengestelde gedeelte nog eens zoveel orgaanvlees wilde gaan voeren. Maar dat is dus niet de bedoeling?
Door Laura W
#991330
[quote="Lizzy"]
Is het percentage orgaanvlees dat je nu berekend hebt inclusief de Rodi?

Ik was er vanuit gegaan dat je voor de helft Rodi voert en dat je in het zelf samengestelde gedeelte nog eens zoveel orgaanvlees wilde gaan voeren. Maar dat is dus niet de bedoeling?
[/quote]

In het eerste menu is het percentage orgaanvlees inderdaad incl. de Rodi. Van de 15 kg is dan 6 kg spiervlees, 6 kg vleesbot en 3 kg Rodi. ;)

Ik geef ze nu nog even 's ochtends een plakje Rodi, maar op termijn moet dat vervangen worden door los orgaanvlees.
Door flin
#992177
  volgens mij heb je zo een prachtig menu in mekaar gesleuteld    :)

'n ei zou je nog kunnen afwisselen met 'n 1-dagskipje, mocht je daar makkelijk aan kunnen komen.....

    maaruh,...mooi hoor!
Door Lizzy
#992227
[quote="Laura W"]
In het eerste menu is het percentage orgaanvlees inderdaad incl. de Rodi. Van de 15 kg is dan 6 kg spiervlees, 6 kg vleesbot en 3 kg Rodi. ;)

Ik geef ze nu nog even 's ochtends een plakje Rodi, maar op termijn moet dat vervangen worden door los orgaanvlees.
[/quote]

Aha OK! Mijn excuses, verkeerd begrepen!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door