Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kimba
#990024
Hallo Ik heb sinds een week een Rhodesian Ridgeback pup nu dus bijna 9 weken. en hij zou zo ongeveer 40/45 kg gaan wegen ( als hij groot is)
Nu weegt hij 6.70 kg en groeit elke dag. ;)

Nu heeft hij nog brokken (15 kg) om hem vervolgens langzaam aan carnibest te laten wennen en daarna op barf.
Dit was in iedergeval het plan. wat vinden jullie?

Mijn andere hond Kimba van bijna 3 met al een hartruis(nu al een paar maanden op volledig op carnibest )is nu langzaam aan het wennen aan botten en wil ik graag volledig op barf. ze krijgt nu alleen kippennekken erbij en groentemix en wat pens. ik wil deze week graag bestellen bij herby om haar vervolens helemaal op barf te zetten. hebben jullie advies? ze ziet er al een stuk beter uit in iedergeval.. :) en vind eten nu veel leuker!! :) ze is 40 kg (ze is niet te dik maar is gewoon erg gespierd en grove botten vandaar)

Groetjes Marlien
Door Minna
#990044
Nu heeft hij nog brokken (15 kg) om hem vervolgens langzaam aan carnibest te laten wennen en daarna op barf.
Dit was in iedergeval het plan. wat vinden jullie?
Ik zal de brokken doneren aan plaatselijke asiel en de pup gelijk overzetten op carnibest en over een week eerste kippennekjes introduceren, de troep wat er niet in gaat hoeft er ook niet weer uit, dus spaar je eventuele ontgifting uit, en een pup is makkelijk over te zetten.
Met de volwassen hond gewoon een menu bedenken, en overzetten. Met het hartprobleempje idd goed op het gewicht letten, 40 kg is toch normaal voor een Ridgeback?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#990067
ik ga volledig met Minna mee. Mijn grote poedel Bantu is nu 1 jaar, en heb haar vorig jaar toen ze bij mij in huis kwam met 8 weken ook gelijk op CB gezet, en barfdingetjes erbij (kippenek, sardien, eendkarkas, parelhoen, kwartel, enz).
Zet een menu in elkaar, lanceer het op BP, en je zult zien dat je aan alle kanten goede tips krijgt en wegwijs gemaakt word.
Veel succes ;)
Je zult zien dat het werkelijk genieten is een pup te zien genieten van de maaltijden.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#990237
Ik heb nu een pup van 13 weken, en die heeft hier de eerste 2 dagen Bibi gegeten en daarna meteen volledig overgegaan op Barf.
Gaat echt super!
Door kimba
#990270
ja maar barf ben ik nog niet zo goed in hoor.. ???
dus met een pup.. vind ik het toch wel iets linker om gelijk over te zetten op barf..
of hebben jullie een andere mening?
en hoe zit dat met grote rassen op vers of barf i.v.m te snel groeien voor de gewrichten? omdat in brokken voor grote rassen een stofje zit (hoe heet dat ook alweer ???) dat de groei van kraakbeen soepel houd? of maakt dit niet uit bij barf?

domme vragen misschien maar.....
Door Minna
#990277
Met grote rassen is de groei op barf juist gelijkmatiger, heb je dus minder last van groeipijnen etc. Zo moeilijk is het niet hoor, dacht ik in het begin ook, maar het valt reuze mee.
Een tip; alles bestellen in juiste hoeveelheid, bvb als ik 50 kg bestel dan bestel ik 7 kg orgaan, 18 kg vleesbot en 25 kg spiervlees. Als het dan op is is het goed.  ;)
Door kimba
#990303
oh ok dus mijn kleine Yros komt dan niks te kort.. :)
Ik ben zo bang dat ik iets niet goed doe...
Door kimba
#990346
hoe zijn de persentages voor een pup? dan kan ik alvast een menu proberen te maken en aan jullie voorleggen.. ??? :)

Kimba mijn volwassen teef krijgt een aanpassend dieet voor haar hart en er is in de urine aangetoond dat ze een beginnend niervaal heeft...

groetjes Marlien
Door Lizzy
#990357
Waarom zou dat linker zijn, om een pup op BARF te zetten? Ik vind fabrieksvoer persoonlijk veel linker en ik heb liever zelf in de hand wat ik voer, welke percentages ik voer, welke kwaliteit ik voer en welke afwisseling in diersoorten ik voer. En het resultaat mag er wezen, ik heb een bloedmooie volwassen Dalmatier "pup" van 3 jaar oud die vanaf dat ze 4 weken oud is heeft gebarft. En zo velen met haar!

Ik heb gevoerd: 40% a 50% vleesbotten (kip, kwartel, parelhoen, eend, konijn en vrij snel daarna ook zalmkop, geitenribben, lamsribben, kalkoennekken, etc. Geef geen enkele geiten/lamsribben aan pups!), 15% groentemix (een mix van stuk of 10 a 20 verschillende groentes, gepureerd en in porties voor 3 a 4 weken ingevroren), 15% orgaanvlees (runderlever, runderhart, runderpens, rundernier, rundertong, lamsnier, lamshart, schapenpens, geitenlong, geitenhart, kippenhart, etc.) en de rest spiervlees (runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, hertenvlees, etc). Eitjes, yoghurt, gemalen rauwe/ongezouten noten en zaden: telde ik niet mee, die kreeg ze als extraatje.
Door kimba
#990428
linker bedoel ik mee dat ik zelf nog niet ervaren ben en dat ik bang ben dat ik iets fout doe.. ???

vandaar..

maar ik zou het aan jullie voorleggen voor ik iets doe en wachten op advies.. ;)

groetjes Marlien
Door kimba
#990431
dus als ik het goed begrijp... :)

50% vleesbot
15% groentemix
15% orgaan
20% spiervlees en restjes

Eerst 5% van het lichaamsgewicht: 50 gram per kg = voor 7 kg 350 gram. Voor 1 week = 2450 gram. (hij is nu 7 kg)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#990475
kimba schreef: dus als ik het goed begrijp... :)

50% vleesbot
15% groentemix
15% orgaan
20% spiervlees en restjes

Eerst 5% van het lichaamsgewicht: 50 gram per kg = voor 7 kg 350 gram. Voor 1 week = 2450 gram. (hij is nu 7 kg)
Yep, zo simpel is het! ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door