Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Malamoods
#990279
Goed, ik heb twee uitersten in huis en dat vergt omschakeling bij mij....
Eerst Ikijok, die op enkele dingen na, alles lust, maar heel veel botwerk gewoon niet kan verteren. Het is een echte peuzelaar en hij knabbelt alles rustig weg. Is wel gek op eten, maar gaat uit van 't motto: lekker lang lekker... Hij kauwt zelfs op kippennekken en hij eet dus goed, maar voorzichtig zeg maar....
K'eyush is van 't tegenovergestelde type... Die eet niet, die VREET! :o Als basis krijgt hij nu carnibest, met zo af en toe barfhapjes. Gaat prima, hij vindt het heerlijk! Maar ik wil wel snel overschakelen naar compleet barf. Maar "mijn probleem" is dat hij het liefste niet kauwt, maar ineens alles naar binnen werkt. Kippennekken slikt hij in zijn geheel door en vasthouden van eendenvleugels heeft me al een blauwe vinger opgeleverd..... Misschien ben ik een muts, maar moet ik hem gewoon zijn eten geven en niks vasthouden en 't hem zelf maar uit laten zoeken of hij wel of niet kraakt? Of moet ik me er wel mee "bemoeien"? Wat kan ik doen? Moet ik uberhaupt iets doen, of ben ik gewoon weer veel te bezorgd?

Rachel
Door Laura2004
#990286
Eerlijk gezegd, zou ik me niet zo druk maken als mijn honden niet op kippen- of eendennekken zouden kauwen (ik kan me wel voorstellen dat het heel erg wennen is en af en toe eng is, ik heb ook heeeeeel bescheiden eters die overal op kauwen), dat zijn zulke zachte botten, dat gaat wel goed. Je zou de nekken plat kunnen slaan of in kunnen knippen als je toch bezorgd bent en vasthouden is natuurlijk ook een optie, maar dat is blijkbaar niet helemaal goed gegaan 8) . Ik zou K'eyush binnenkort gewoon wat grotere botten geven, zodat hij wel moet kauwen, bijvoorbeeld, kippenkarkas, kwartelkarkas, parelhoenkarkas etc.

Eet hij trouwens op een rustige plek? Misschien is hij bang dat zijn eten afgepakt wordt (door Ikijok??) en eet hij daarom zo snel? Het is maar een gedachte...
Door Malamoods
#990290
Laura2004 schreef: Eerlijk gezegd, zou ik me niet zo druk maken als mijn honden niet op kippen- of eendennekken zouden kauwen (ik kan me wel voorstellen dat het heel erg wennen is en af en toe eng is, ik heb ook heeeeeel bescheiden eters die overal op kauwen), dat zijn zulke zachte botten, dat gaat wel goed. Je zou de nekken plat kunnen slaan of in kunnen knippen als je toch bezorgd bent en vasthouden is natuurlijk ook een optie, maar dat is blijkbaar niet helemaal goed gegaan 8) . Ik zou K'eyush binnenkort gewoon wat grotere botten geven, zodat hij wel moet kauwen, bijvoorbeeld, kippenkarkas, kwartelkarkas, parelhoenkarkas etc.

Eet hij trouwens op een rustige plek? Misschien is hij bang dat zijn eten afgepakt wordt (door Ikijok??) en eet hij daarom zo snel? Het is maar een gedachte...
Ik snap je gedachte en juist daarom zet ik de heren apart met eten. Juist om ze de rust te gunnen met eten en al helemaal als 't om het eten van botten gaat... Hij eet dus op een rustige plek...

En ja, het is weer effe wennen met een nieuwe hond, ook omdat je tegen andere zaken aanloopt. Heb al wel eerder een pup op barf laten opgroeien, maar dit is weer een andere hond, die om andere begeleiding vraagt...

Rachel.

Rachel.
Door Anthraciet
#990294
Ik zou inderdaad wel zorgen dat ze niet bij elkaar staan te eten, maar ieder een eigen plek hebben, dat scheelt bij onze veelvraten in ieder geval wel.
Al heb ik vaak nog het idee dat ze het gewoon stofzuigeren naar binnen, want zo zet je het neer en zo hoor je ze met de bak schuiven ::)

Maar ook hier wordt eigenlijk niet gekauwd op kippennekken. Wel op kipkarssen, eendkarkassen en dat formaat, maar kleiner verdwijnt zo naar binnen.
In het begin moest ik daar ook erg aan wennen en had ook blauwe vingers zoals jij nu, dus dat vasthouden vond ik geen optie, heb mijn vingers dagelijks nodig voor mijn werk ;D

Ik denk dat je je niet echt zorgen hoeft te maken om de kleinere zaken, die kunnen ze best verwerken. En als je toch zeker wil zijn, mep je ze in het begin nog even, dan is het in ieder geval al kapot ;)
Door Malamoods
#990296
Ik vind juist die kleinere botten (nekken, vleugels, e.d.) zo handig in te passen in 't menu (qua portie). K'eyush is nu natuurlijk nog maar 8 kg en ik kan hem nog geen heel eendkarkas van 1 kg geven, da's een beetje veel... Afpakken vind ik geen optie....

Rachel.
#990373
ik ruilde dan met vinci, als hij een eendekarkas had en ik vondt dat ie genoeg had gehad dan ruilde ik de karkas voor een pensstaafje!
Hij klokte ook snel alles naar achteren, maar met grote karkassen en stukken vlees moest ie wel kauwen!
ellen
Door Lizzy
#990392
Hij lijkt Linga wel! En ze eet nog ongelofelijk snel, dat moet gezegd worden. Ze is veel eerder klaar dan Brutus en Pinkel. Pinkel is ook echt een nette knabbelaar. Linga is een monster en Brutus hangt er tussen in. Als ik erbij ging zitten (toen Plinga pupje was): werd het alleen maar erger. Dus, ik gaf haar of vleesbotten die geen kwaad konden om in 1 keer in te slikken (niet echt ideaal) of vleesbotten die ze niet in zo snel weg kon werken. Dus hele kwartel, delen van hele kip, parelhoen, konijn, eend en een flinke rij geitenribben, lamsribben, kalfswervel en zalmkop.
Gebruikersavatar
Door kira
#990441
mijn eerste gedachte was ook, moeilijker bot geven. Kleine beerin slikte kippenek ook zo weg, dat doet ze nog steeds, maar ze heeft nadat ik haar eerst een tijd groot werk heb gegeven (eendkarkas, parelhoen e.d.) wel door dat ze dus moet kauwen, de kipkarkas kauwt ze nu ook. Weet niet hoeveel gram de kleine krijgt, maar misschien dat hij met een kwartel of een half braadkuiken wel moet kauwen en dat dat met gewicht wel uitkomt? En wellicht de kvv in een kong doen, dan kan hij niet hap slik weg doen en leert hij dat eten ook anders kan?
Door Malamoods
#990558
Lastig is gewoon dat hij 3 maaltijden per dag moet hebben. Hij is nu 10 weken en 8 kg. En ik wil liever niets afpakken als 't niet hoeft... Als hij straks minder maaltijden per dag eet, gaat het makkelijker, dan kan hij grotere porties aan.... Maar als ik 'm iets van 500 gr. voorzet, vreet hij dat heus wel op....

Rachel.
Door Anthraciet
#990561
Maar kipkarkassen zijn niet zo zwaar toch? Zou je hem dat dan niet kunnen geven zodat hij eraan went om te moeten kauwen?
Ik weet niet hoeveel gram je hem nu geeft per maaltijd?

Eventueel zou je een eendenkarkas/rug ook in een paar stukken kunnen hakken en dat dan verdelen over meerdere maaltijden.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#990590
Malamoods schreef: Lastig is gewoon dat hij 3 maaltijden per dag moet hebben. Hij is nu 10 weken en 8 kg. En ik wil liever niets afpakken als 't niet hoeft... Als hij straks minder maaltijden per dag eet, gaat het makkelijker, dan kan hij grotere porties aan.... Maar als ik 'm iets van 500 gr. voorzet, vreet hij dat heus wel op....

Rachel.
Waarom moet hij drie maaltijden per dag hebben? Rover heeft altijd maar twee keer per dag eten gehad vanaf zijn plaatsing met 8 weken omdat dat makkelijker was omdat ik ook nog een volwassen hond erbij had.
Door Malamoods
#990592
Rovanna schreef: Waarom moet hij drie maaltijden per dag hebben? Rover heeft altijd maar twee keer per dag eten gehad vanaf zijn plaatsing met 8 weken omdat dat makkelijker was omdat ik ook nog een volwassen hond erbij had.
Ik heb altijd begrepen dat 't beter is voor pups om met 3 maaltijden te beginnen, omdat dit beter is omdat ze in de groei zijn en regelmatig hun "energie-behoefte" aangevuld dient te worden en 't beter is om kleinere porties te voeren.... Dat is dus niet zo????

Rachel.
Gebruikersavatar
Door pike
#991004
Hoi Rachel allereerst gefeliciteerd met je pup! Door drukte ben ik niet zoveel hier geweest dus dat heb ik gemist.

Ik heb hier ook een pup die alles inslikt. Het probleem is niet dan hij niet kauwt, maar dat hij het niet gekauwd krijgt met zijn melkkiesjes. En dus is groter botwerk geven geen optie, want met een konijnkarkasje van 125 gram is hij een heel uur bezig. En dan nog verdwijnt het laatste stuk in zijn geheel naar binnen. En dat drie keer per dag, (want ik voer dus ook 3 maaltijden per dag) dat kan ik het arme dier toch niet aandoen. De da zegt dat het geen kwaad kan als hij alles inslikt, zijn maagzuur kan het wel aan zegt hij, en desnoods mep je het fijn (volgens mij gaan wij bij dezelfde da). Dus ik mep gewoon alles fijn(er) (want ik ben bang dat hij er anders in stikt), net zolang tot zijn echte kiezen er zijn en hij het wel gekauwd krijgt. En alleen de zachte kipkarkasjes laat ik regelmatig heel zodat hij toch wat te kauwen heeft, hij is daar dan ruim 20 minuten mee bezig.
Door Malamoods
#997418
Inmiddels knabbelt meneer vrolijk van alles weg! En met plezier! En inderdaad, de groter dingen (parelhoenkarkas, eendenruggen, e.d) worden wel (omdat 't moet) gekraakt. Heb hem afgelopen week eens 1 sardien gegeven, nou ik had de bak van Ikijok nog niet op de grond staan, of K'eyush had die ene sardien al op! :o Echt, 1 keer doorbijten  en meteen slik, weg! Binnen 2 seconden was die sardien in K'eyush verdwenen! Ikijok kauwt zelfs nog op een iniemini kippennekje.... ;D

Rachel.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door