Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#988329
Max heeft me van de week weer flink laten schrikken. Ik dacht in eerste instantie dat hij weer een blaasontsteking had maar dat is gelukkig niet het geval. De da heeft wel z'n urine getest en na 5 maanden kvv zit de ph waarde op 7, is dus iets te hoog. De da wilde me al weer gelijk brokken aansmeren maar ik heb gezegd dat ik die niet wil hebben en dat ik op een andere manier zal proberen om de ph naar beneden te krijgen. Ik moet wel zeggen dat dit overigens niet een super test was want hij had al 48 uur z'n urine opgehouden. Overigens zei mijn da dat de ph tussen de 5 en 6 hoort te zitten, maar ik dacht dat juist tussen de 6 en 6,5 de beste waarde was?

Ik ga van de week even teststaafjes bij de apotheek halen en ook appelazijn heb ik al in huis. Ik vraag me nu alleen af hoe ik het beste kan beginnen met verzuren. Ik heb wel eens iets gelezen over 5 druppels appelazijn over de voeding, maar is dit 1x per dag of bij beide voedingen. Ik wil natuurlijk niet dat hij doorslaat naar oxalaatgruis want dan ben ik nog verder van huis.

Alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#988410
Ik zou beginnen met 1x daags 5 druppels, meestal is dat voldoende.
Een pH van beneden de 6 vind ik wel erg laag. Dat krijg je niet zo gemakkelijk voor elkaar.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#990126
Wat zij er niet bij vertellen is dat blaasgruis wordt veroorzaakt door brokken. Deze zijn te droog waadoor de kat te weinig vocht binnenkrijgt en de urine te sterk geconcentreerd wordt.
Dus door versvlees te geven los je dat probleem op.
Gruis (meestal struviet) onstaat in te basisiche urine en dat komt ook weer door brokken. Doordat daar veel te veel plantaardige producten in zitten wordt de urine niet zuur genoeg.

Je kunt blaasproblemen dus oplossen door versvlees te geven. Soms is de urine tijdelijk niet zuur genoeg, door voor mij onbekende redenen (nog steeds te veel plantaardige producten?/ te veel orgaanvlees en te wening spiervlees?) En dan is appelazijn een eenvoudige oplossing om dat te verhelpen.

Ik zou het dus niet ingewikkelder maken dan het is en andere supplementen gaan geven.
Door Lizzy
#990130
Dit zit er in:

- Cranberry extract wordt verkregen uit veenbessen.
- Bromelaïne extract wordt gewonnen uit de stam van de ananas.
- dl-Methinonine is een aminozuur (bouwstenen van eiwit) dat voor komt in o.a. kaas, melk, vis, lever, tarwekiemen,
  noten, pompoenpitten en sojabonen.
- Kalium is een mineraal dat voor komt in o.a. rundvlees, mosselen, varkensvlees, zalm, volkorenbrood, dadels,
 vijgen, broccoli, noten, pruimen en kelp.
- Zink wordt met name gevonden in oesters, eieren, peulvruchten, sojakiemen, noten en tarwezemelen.
- Vitamine A komt voor in o.a. levertraan, zuivelproducten en eieren.

Van Cranberry weten we dat het de urine verzuurt. In geval van struviet is dat een goed idee. In geval van oxalaat niet.

Van Bromelaine is een enzym en dat bevat weer een ontstekingsremmend stofje. Dat kan in geval van blaasgruis/ontsteking geen kwaad.

Van dl-Methinonine... Volgens mij schrijf je dat niet zo. En is het zo: dl-Methionine (en als dat zo is vind ik dit bijzonder slordig). We weten hiervan dat het de urine verzuurt. Leuk bij struviet. Geen goed idee bij oxalaat. Ik vind het daarom ook bijzonder slordig dat dit product niet wordt afgeraden bij oxalaat. Overigens, wanneer de kat vers eet, heeft hij dit niet extra nodig.

Van kalium weten we dat het de waterhuishouding reguleert en dat het helpt bij de uitscheiding van afvalstoffen. Ik zou het zelf niet bedacht hebben om dit bij een blaasprobleem te geven. Ik denk dat een vers-etende kat alleen geen behoefte heeft aan extra kalium.

Van zink weten we dat het o.a. de weerstand verhoogt. Als je kat vers eet: vooral rood vlees en specifiek lamsvlees bevat veel zink. En dus heeft de kat dit niet extra nodig.

Van vitamine A is ook een weerstandverhogende vitamine. Een vers-etende kat die ook orgaanvlees eet: komt geen vitamine A tekort en een teveel aan vitamine A is ook schadelijk.

Al met al.... Ik vind het niks.
Door Lizzy
#990131
Hitam schreef: Wat zij er niet bij vertellen is dat blaasgruis wordt veroorzaakt door brokken. Deze zijn te droog waadoor de kat te weinig vocht binnenkrijgt en de urine te sterk geconcentreerd wordt.
Dus door versvlees te geven los je dat probleem op.
Gruis (meestal struviet) onstaat in te basisiche urine en dat komt ook weer door brokken. Doordat daar veel te veel plantaardige producten in zitten wordt de urine niet zuur genoeg.

Je kunt blaasproblemen dus oplossen door versvlees te geven. Soms is de urine tijdelijk niet zuur genoeg, door voor mij onbekende redenen (nog steeds te veel plantaardige producten?/ te veel orgaanvlees en te wening spiervlees?) En dan is appelazijn een eenvoudige oplossing om dat te verhelpen.

Ik zou het dus niet ingewikkelder maken dan het is en andere supplementen gaan geven.
Ik ben nog steeds heel geinteresseerd in jouw ideeen hierachter want bij mijn weten verzuurt orgaanvlees de urine.
Door mirdj
#990134
Wederom bedankt voor je antwoord :)

Ze krijgen hier kvv en daarnaast drinken ze ook nog redelijk veel (ong 3L in 5 dagen met z'n 2-en) dus over de vochtopname maakt ik me niet zo druk. Max heeft gewoon de vervelende eigenschap heel weinig naar de bak te gaan, hij houdt het rustig 2 of 3 dagen op, maar dan komt er ook een waterval uit niet normaal. Snoepie gaat wel gewoon netjes iedere dag op de bak.

Ik hou het gewoon op kvv met appelazijn. Hij eet het nu gewoon op hoewel hij de eerste keer toch z'n neus er voor op trok. Het scheelt ook wel dat ze nu wat meer konijn krijgen en dat vinden ze heerlijk.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#990367
Lizzy schreef: Ik ben nog steeds heel geinteresseerd in jouw ideeen hierachter want bij mijn weten verzuurt orgaanvlees de urine.
Dat komt doordat ik heb gemerkt dat katten op de Carnibest soms geen zure urine krijgen.  Terwijl dat op de Bandit wel gebeurt. Een van de verschillen tussen die twee is dat er in Bandit meer spiervlees zit, verder is er niet zo veel verschil. Behalve dan het biologische en de synthetische vitamines. Maar volgens mij kan het daar niet van komen.
Door Lizzy
#990371
Hitam schreef: Dat komt doordat ik heb gemerkt dat katten op de Carnibest soms geen zure urine krijgen.  Terwijl dat op de Bandit wel gebeurt. Een van de verschillen tussen die twee is dat er in Bandit meer spiervlees zit, verder is er niet zo veel verschil. Behalve dan het biologische en de synthetische vitamines. Maar volgens mij kan het daar niet van komen.
Ik heb ook al een paar keer gemerkt dat blaasgruis/ontstekingsproblemen bij Carnibest niet weggingen. Maar dan gingen ze wel weg op Bibi. En volgens mij zit daar beslist niet meer spiervlees in, in Bibi, dan in Carnibest. Bibi gebruikt ook geen premix en ik denk dat het verschil 'm daar in zit. Je kunt het overigens natuurlijk meten/testen. Geef eens een maaltijd alleen orgaanvlees en meet dan de pH waarde van de urine. Volgens mij is op orgaanvlees de urine zelfs zuurder dan op spiervlees.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door