Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door **Jillaroo**
#986472
Ik heb via twee voorbeeld menu's nu een eigen menutje voor mijn honden in elkaar geflanst. En ik ben toch onzeker of het wel oke is, dus mss kunnen jullie er over buigen

Ik heb ong. 10-15 verschillende spiervlees/bot soorten en ernaast orgaan ( lam,rund,kip,konijn) pens ( hert/geit/rund/lam) en vis ( zalm, makreel en sardines)

Quinlan 21 kilo, 2%, normale activiteit, ik wil hem ivm zijn anaalklieren en ontlasting op een bot % van 60% zetten.

ma 100 gr groente/notenmix en 200 gr Spiervlees
di  440 gr vleesbot
wo 100 gr groente/notenmix en 200 gr Spiervlees
do  440 gr vleesbot en 150 gr orgaan
vr  100 gr groente/notenmix en 200 gr Spiervlees
za  440 gr vleesbot
zo  440 gr vleesbot en 150 gr orgaan

totaal:
orgaan  300 gr
groente 300 gr
spiervl  600 gr
bot      1760 gr

Jill uitgaand van haar streef gewicht van 15 kilo, 2% ( normale activiteit) met een bot% van 50%

ma 100 gr groente/notenmix en 150 gr Spiervlees
di  300 gr vleesbot
wo 100 gr groente/notenmix en 150 gr Spiervlees
do  250 gr vleesbot en 100 gr orgaan
vr  100 gr groente/notenmix en 200 gr Spiervlees
za  300 gr vleesbot
zo  250 gr vleesbot en 150 gr orgaan

totaal:
orgaan  250 gr
groente 300 gr
spiervl  500 gr
bot      1050 gr

Ik zit alleen met mijn pens, ze reageren goed op een pensmaaltijd en in de periode dat ik nog 50% kvv gaf, kregen ze hun pens maaltijd vaak in het weekend. Ik wilde de resp. 300 en 250 gr orgaan vervangen door 1 pensmaaltijd en dat bijvoorbeeld in het weekend geven en dan minder vleesbot geven ( bijv vis)
hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ook krijgen ze 2- 3 keer per week kefir bij hun groente/notenmix.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#986572
Ik vind het er prima uitzien! Als ze goed op een pensmaaltijd reageerden dan zou ik die ook bijven geven. Wellicht kun je afwisselen in de "in plaats van"  dus de ene keer laat je een vleesbotmaaltijd vervallen, de andere keer de vis enz.
Door Lizzy
#988469
Ziet er mooi afwisselend uit! Je geeft nu 10% orgaanvlees? Als je daarvan teveel pens gaat geven, geef je te weinig andere dingen, denk ik?
Door **Jillaroo**
#988946
Ja ik geef nu 10% orgaan in de week, Voor Quin niet meer dan 40gr lever en aangevuld met lams/kip hart, maagjes. Ik heb ze afgelopen vrijdag een 200gr penslap gegeven en savonds 100gr spiervlees en groentemix er bij. Ik wilde ze morgen dan toch de orgaan erbij geven. Of kan dit niet?

Kan ik dit niet om de week blijven doen?

dus de vrijdag een pensmaaltijd en groente/notenmix met minder spiervlees erbij.

Trouwens kan het zijn dat Konijnenlever minder dunne ontlasting geeft dan kippe/lams/kalfslever? Hte  lijkt alsof mijn reu, Quin er beter op reageert.
Door Lizzy
#988965
[quote="**Jillaroo**"]
Ja ik geef nu 10% orgaan in de week, Voor Quin niet meer dan 40gr lever en aangevuld met lams/kip hart, maagjes. Ik heb ze afgelopen vrijdag een 200gr penslap gegeven en savonds 100gr spiervlees en groentemix er bij. Ik wilde ze morgen dan toch de orgaan erbij geven. Of kan dit niet?

Kan ik dit niet om de week blijven doen?

dus de vrijdag een pensmaaltijd en groente/notenmix met minder spiervlees erbij.

Trouwens kan het zijn dat Konijnenlever minder dunne ontlasting geeft dan kippe/lams/kalfslever? Hte  lijkt alsof mijn reu, Quin er beter op reageert.

[/quote]

Maar wat voer je dan, 5% orgaantjes als hart en lever en maagjes en 5% pens? Ik vind persoonlijk 5% pens prima maar ik vind 5% orgaan als hart/lever een tikje weinig. Ik zou dan eerder wat meer orgaanvlees gaan voeren, zeg 15%.

Het kan prima hoor, dat je hond op de ene lever beter reageert dan de ander. Ik heb een hond die onmiddellijk moet braken van kippenlever. Ook zoiets geks.
Door **Jillaroo**
#989107
[quote="Lizzy"]
Maar wat voer je dan, 5% orgaantjes als hart en lever en maagjes en 5% pens? Ik vind persoonlijk 5% pens prima maar ik vind 5% orgaan als hart/lever een tikje weinig. Ik zou dan eerder wat meer orgaanvlees gaan voeren, zeg 15%.

Het kan prima hoor, dat je hond op de ene lever beter reageert dan de ander. Ik heb een hond die onmiddellijk moet braken van kippenlever. Ook zoiets geks.
[/quote]

als ik ze naar 15% zet moet ik dan iets anders er niet vanaf halen, om zo op de 100% uit te komen?

Ik heb nu deze week, 10% orgaan ingebouwd 300gr , met extra pens ernaast, 200gr. En dan heb ik ze minder spiervlees gegeven.

Ik wil best naar de 15% en dan wekelijks pens geven, maar moet ik dan minder spiervlees of groente gaan geven? Ze staan op 10% groente.

poeh moeilijk is dit, al die % en grammen.... :-\
Door Lizzy
#989433
[quote="**Jillaroo**"]
als ik ze naar 15% zet moet ik dan iets anders er niet vanaf halen, om zo op de 100% uit te komen?

Ik heb nu deze week, 10% orgaan ingebouwd 300gr , met extra pens ernaast, 200gr. En dan heb ik ze minder spiervlees gegeven.

Ik wil best naar de 15% en dan wekelijks pens geven, maar moet ik dan minder spiervlees of groente gaan geven? Ze staan op 10% groente.

poeh moeilijk is dit, al die % en grammen.... :-\
[/quote]

Oh, je hebt de pens niet meegerekend? In dat geval kun je het zo laten. Ik snap nooit waarom mensen pens niet meerekenen, dus vandaar dat ik dacht dat de 10% was inclusief de pens.
Door **Jillaroo**
#989563
[quote="Lizzy"]
Oh, je hebt de pens niet meegerekend? In dat geval kun je het zo laten. Ik snap nooit waarom mensen pens niet meerekenen, dus vandaar dat ik dacht dat de 10% was inclusief de pens.
[/quote]

Ik hoor van verschillende mensen dat ze een pensmaaltijd als een volledige maaltijd rekenen.  maar ik ben blij dat het zo wel aardig in de richting kwam, zat alleen te stoeien met die pens.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#989687
Ik snap dat niet zo, waarom zou pens een volledige maaltijd zijn? :-\ Ja, als hoeveelheid, maar ik zie het toch als onderdeel van het menu. Pens is een orgaan en ik reken het daarom bij het orgaanvlees.
Door Lizzy
#989725
[quote="Nitus"]
Ik snap dat niet zo, waarom zou pens een volledige maaltijd zijn? :-\ Ja, als hoeveelheid, maar ik zie het toch als onderdeel van het menu. Pens is een orgaan en ik reken het daarom bij het orgaanvlees.
[/quote]

Vind ik nou ook.
Door dinnee
#989748
Maar soms hoor je ook van mensen dat ze een hele pens geven, of anderhalve kilo of zo, maar is dit dan niet veel te veel? Dan zou je de rest van de week geen orgaan meer kunnen geven.
Door **Jillaroo**
#989995
[quote="Nitus"]
Ik snap dat niet zo, waarom zou pens een volledige maaltijd zijn? :-\ Ja, als hoeveelheid, maar ik zie het toch als onderdeel van het menu. Pens is een orgaan en ik reken het daarom bij het orgaanvlees.
[/quote]

Dus zou ik naar de 15% moeten gaan en dan in bijv. spiervlees minderen??

Ik geef nu voor mijn reu:
Rauwe vleesbotten                 60%
Rauwe/gepureerde groentes 15%
Orgaanvlees                 10%
Spiervlees                 15%

Controle 100%

Je moet toch altijd op de 100% uitkomen?
Door cathrien
#990019
Ik geef mijn honden:
50% vleesbotten.
20 % spiervlees.
15% orgaan
15 % tafelresten.
Door **Jillaroo**
#990029
Dat krijgt mijn teefje ook, alleen mijn reu moet een hoger bot% hebben ivm zijn anaalklieren en ontlasting.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door