Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Staftime
#988420
De nieuwe bestelling is weer binnen, dus natuurlijk weer een nieuw menu in elkaar geflanst.

week 1

ma 500gr stuisvogelvlees + ongeveer 200gr vis
di 500gr rundvlees + 250gr konijnkarkas
wo 500gr orgaanmix + 1 kipkarkas + groentemix
do 1 grote kippenbout of een halve kip
vr 500gr paardenvlees
za 1 parelhoenkarkas
zo 500gr rundvlees + 250gr konijnkarkas

week 2

ma 250gr vleesmix + ongeveer 200gr vis
di 250gr vleesmix + 250gr eendenvleugels
wo 500gr orgaanmix + 1 kipkarkas + groentemix
do 500gr rundvlees
vr 250gr rundvlees + 250gr lamsribben
za 500gr pens + 250gr eendenvleugels
zo 500gr rundvlees

orgaan bestaat uit: kippenlever, konijnennier of rundernier en runderhart.

Als extra voor wat afwisseling heb ik nog in huis:
eendagskuikens, lamskoppen, runderribben (gezaagd), kwartels, geitenvlees met bot/ribben.

Verder krijgen ze nog eieren, biogarde, af en toe een blikje sardines, gekookte groente resten, halve appel, halve peer, halve banaan.
Door Lizzy
#988425
Heb je zelf de percentages uitgerekend? Zo niet, ik wil dat we voor je doen maar dan is het handig als ik weet hoeveel groente je geeft, hoeveel het kipkarkas weegt dat je geeft en of je hele vis geeft of viskoppen of alleen het vlees van de vis.

Mooie afwisseling trouwens! Ik zou alleen die runderribben niet geven.
Door Staftime
#988988
Ze krijgen de ene keer de kop van de vis en de andere keer de achterkant.
De kipkarkassen wegen 100g en zijn bijna helemaal kaal, dus vrijwel geen vlees.
De groente heb ik nooit gewogen, dus hoeveel dat precies is weet ik niet.
Maar dat zal ik volgende keer even doen.

Even over de runderribben, ik heb ze vorige maand runderknars gegeven, dat was behoorlijk hard, en is heel goed gegaan, ook met verteren.
Daarom durf ik het wel aan om een keertje tussendoor een runderrib te geven.
Voor Romeo hou ik het vast, bij Julia is dat niet nodig, die slikt niets door voordat ze het goed gekauwd heeft.
Door pallas
#989112
Runderknars is wel wat anders dan ribben.
Runderknars is broos en hier knagen ze het ook wel weg met een grote lap pens erbij.
Ik vindt dus de vertering van runderknars geen graadmeter voor het verteren van runderribben.
Persoonlijk zou ik het dus niet doen.
Door Staftime
#989309
Wat is er precies anders aan runderribben?
Ik ga ze iig wel proberen, en mocht het niet goed gaan dan gooi ik ze weg.
Ze zijn per stuk gezaagd, dus ik hoef ze niet in één keer heel veel te geven.
Door Laura2004
#989314
[quote="Staftime"]
Wat is er precies anders aan runderribben?
Ik ga ze iig wel proberen, en mocht het niet goed gaan dan gooi ik ze weg.
Ze zijn per stuk gezaagd, dus ik hoef ze niet in één keer heel veel te geven.
[/quote]
Er is hier op bp een hond overleden door het eten van runderribben, ze zijn gewoon te hard en de kans op obstructie is te groot. Ik zou het persoonlijk nooit geven... En ja, als jij het wil proberen moet je het zelf weten, maar als het fout gaat denk ik dat je er spijt van zal krijgen, want het kan goed misgaan.
Door pallas
#989333
Runderribben zijn gewoon erg hard en ze kunnen behoorlijk scherpe stukken bij zitten na het kraken.
Je heb dan ook de kans dat het dus niet goed verteerd met alle gevolgen vandien.
Nu zijn er natuurlijk altijd mensen die honden hebben die er absoluut geen problemen mee hebben, maar ik vind een rijtje lamribben net zo fijn knaagwerk voor de doggies en dat geef ik dan liever dan (nog hardere) runderrib.
Door Antonia
#989404
Zeker als het gaat om een enkele runder rib dan zou ik hem helemaal achterwege laten. Ik geef zo wie zo geen runderribben omdat ik ze hard vind en omdat ze heel slecht vereren. Enkele ribben vinden ik ook een risico, de kans op verslikken (in zijn geheel inslikken) is heel groot.

Waarom zou je deze risicoribben willen geven. Er is genoeg ander goed vleesbottenwerk.
Door Staftime
#989759
Ik heb ze al in huis, anders had ik ze misschien achteraf gezien niet besteld.
Het inslikken van enkele ribben is me niet onbekend, bij Julia hoef ik me daar geen zorgen om te maken, voor Romeo hou ik dit soort dingen altijd vast.
Ik baal nu wel een beetje dat ik het heb.

Is het harder dan een lamskop/schapenkop?
Want ze hebben beide al eens een flinke schapenkop gegeten, die kregen ze amper kapot, hebben ze twee en half uur over gedaan.
En dat is goed gegaan, helemaal verteerd.
Door Laura2004
#989762
Ik denk dat het zeker harder is dan een lams/schapenkop, een koe is vele malen groter dan een schaap en des te groter het dier, des te harder de botten. Er zijn mensen die runderribben geven, de keuze is geheel aan jou, maar ik zou het zelf niet doen, ik heb een keer per ongeluk een runderbot gegeven (ik dacht dat het vlees was zonder bot) en bij Kai was er binnen één hap (en Kai is een heel bescheiden eter, doet vaak een half uur over zijn maaltijd) een mega-stuk van zijn kies af, dus ik geef absoluut geen runderbotten meer.
Door Staftime
#989791
Zo, dat klinkt idd niet goed!
Ik denk dat ik eerst ga proberen om het kapot te hakken om te zien hoe hard het is.
Als dat niet lukt weet ik dat het te hard is.
Ik vraag me af waarom het dan door Herby wordt verkocht als het zoveel risico's met zich meebrengt?
Misschien heb ik geluk en zijn het dit keer ribben van een kalf/jonge koe.
En zoniet dan heb ik pech, en verdwijnt het in de vuilnisbak.
Of misschien doe ik mijn ratten er wel een plezier mee.
Die kunnen dan het beetje vlees dat eraan zit eraf eten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door