Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door conleeuw
#985849
Hoe moet ik berekenen als een hond forse overgewicht heeft. Hij weegt nu 36 kilo en hoort zo rond de 26 te wegen, hoeveel geef ik dan? en hoe doe ik dat, meteen naar de lagere hoeveelheid?? Ik ga hem op KVV overzetten.  ;)
Door conleeuw
#985858
[quote="Red_Hunter"]
Kan je niet echt helpen, alleen ervaring met honden die maar te mager blijven ;)

Groetjes Trudie
[/quote]tja dat is weer een heel ander verhaal. ook niet leuk, maar toch anders ;)
Door 202Spots
#985861
Normaal geef  je 2 - 3 % van de ideale gewicht..en wanneer je hond dus eigenlijk maar 26 mag wegen,
dan voer je 2 % van de 26 kilo.
En je kan gelijk beginnen om de hond de juiste hoeveelheid te geven. ;)
Vergeet niet dat beweging ,zwemmen of  veel LOPEN, OOK heel belangrijk is om extra gewicht er af te krijgen!
Succes!
Door conleeuw
#985867
[quote="202 Spots"]
Normaal geef  je 2 - 3 % van de ideale gewicht..en wanneer je hond dus eigenlijk maar 26 mag wegen,
dan voer je 2 % van de 26 kilo.
En je kan gelijk beginnen om de hond de juiste hoeveelheid te geven. ;)
Vergeet niet dat beweging ,zwemmen of  veel LOPEN, OOK heel belangrijk is om extra gewicht er af te krijgen!
Succes!

[/quote]daarom komt hij ook hier..... bootcamp ;) hij kan nu niet lopen volgens de eigenaar, maar ik heb een proef wandelling gemaakt, en als je echt doorloop, dan gaat hij daarin mee, dus we gaan trainen tot hij op de veluwe mee kan draaien ;)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#985870
[quote="conleeuw"]
daarom komt hij ook hier..... bootcamp ;) hij kan nu niet lopen volgens de eigenaar, maar ik heb een proef wandelling gemaakt, en als je echt doorloop, dan gaat hij daarin mee, dus we gaan trainen tot hij op de veluwe mee kan draaien ;)
[/quote]

Nou sterkte Connie ;)
Door Barbara78
#986139
[quote="202 Spots"]
Normaal geef  je 2 - 3 % van de ideale gewicht..en wanneer je hond dus eigenlijk maar 26 mag wegen,
dan voer je 2 % van de 26 kilo.
En je kan gelijk beginnen om de hond de juiste hoeveelheid te geven. ;)
Vergeet niet dat beweging ,zwemmen of  veel LOPEN, OOK heel belangrijk is om extra gewicht er af te krijgen![/quote]

Dit lijkt mij helemaal niet gezond!! Je hond heeft maar liefst 39% overgewicht. Dat is enorm!! Ter vergelijking: indien de gemiddelde man 80 kg hoort te wegen, dan weegt hij bij 39% overgewicht maar liefst  111 kg.

Het meetorsen van dat extra gewicht kost veel extra energie. Het geeft een behoorlijke belasting op het hart. Etc. Ook een mens moet je in die omstandigheden niet snel laten afvallen. Het lichaam moet de kans krijgen zich aan te passen. Voor een kat is dat niet anders en kan snel afvallen zelfs levensgevaarlijk zijn (tot leverproblemen leiden). Voor honden weet ik het niet precies, maar mij lijkt dat hetzelfde principe geldt.

Ook zou ik heel erg oppassen met het snel opvoeren van de lichamelijke inspanning. Conditie moet langzaam opgebouwd worden, evenredig aan de afname van het overgewicht.

Als het streefgewicht meer dan 15% onder zijn huidige gewicht ligt, kan het afvallen beter in etappes gebeuren. Mik in de eerste instantie op een gewichtsverlies van 2 à 3% per week. Na een aantal weken gaat het minder snel en zou je uit moeten komen op 1% gewichtsverlies per week.

Ik zou ook naar die norm voeren. Je hond weegt nu 36 kg. Uitgaande van een gemiddeld gewichtsverlies van 2,5% per week, zou het streefgewicht voor de eerste vijf weken zijn: 35,1 kg - 34,2 kg - 33,4 kg - 32,5 kg - 31,7 kg.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel kcal een hond per kilo lichaamsgewicht verbruikt c.q. hoeveel kcal je precies moet minderen om hem een kilo te laten afvallen. Ik zou echter 2% voeren van het streefgewicht dat je na 1 etappe van 5 weken wilt bereiken. Dus 2% van 31,7 kg. Na een week eens kijken hoe het gaat en zonodig de voeding wat naar boven of beneden bijstellen om de ideale afvalsnelheid te bereiken.

Succes ermee!
Door Suzanne
#988366
Mijn idee! Met zoveel overgewicht zou ik langzaam afbouwen en de conditie ook langzaam opbouwen!

Anders loop je denk ik risico's voor de gezondheid?

Suzanne
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door