Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Martine M
#987841
Ik kan hier in de buurt bij de supermarkt Kalfs knook (heup) krijgen,
vermits ik zelf geen auto heb, ben ik daar wel heel blij om.
soms krijgt Ares (als ik er aan kan geraken) Lams schouder.

Dit is die kalfs knook.

Afbeelding

Mijn vraag is, hoe vaak mag ik dat geven ?
Hij eet als maaltijd carnibest en soms hele lamspens.
Hij verteerd het goed, hij heeft er gisteren 1 opgegeten en hij schrokt niet en zjn ontlasting was goed.

Alleen er hangt ook nog een stuk mergpijp aan, en dat laat ik hem niet helemaal opkauwen, of kan dat geen kwaad ?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#987948
Ja, dat denk ik ook. Het is de kop van de heup, dus hoort bij het dragende deel van een rund. Ik zou het niet geven.
Lamsschouder kan wel, dat is een stuk zachter.
Door Minna
#987996
Als de hond het goed kraakt en verteert zou ik het wel gewoon geven, zeg maar eens in de week/ twee weken. Denk dat het allerbelangrijkste is om naar de hond te kijken en wat die wel en niet aan kan. Het is ook geen kleine hondje zo te zien...
Door Borke
#988015
Minna schreef: Als de hond het goed kraakt en verteert zou ik het wel gewoon geven, zeg maar eens in de week/ twee weken. Denk dat het allerbelangrijkste is om naar de hond te kijken en wat die wel en niet aan kan. Het is ook geen kleine hondje zo te zien...
Dat denk ik ook, zeker als hij een stuk laat liggen.
Ares is zelf een 'kalf' van een hond  8)
Gebruikersavatar
Door Martine M
#988032
ja het is een kaukaas, en hij eet de hele kop vrij makkelijk op hoor, juist dat stuk merpijp dat er aan hangt daar doet hij in verhouding veel langer over.
Maar dat neem ik dan na een tijdje wel weg.

Hij knaagt er echt kleine stukjes af.
Door Cathelijn
#988061
Martine M schreef: ja het is een kaukaas, en hij eet de hele kop vrij makkelijk op hoor, juist dat stuk merpijp dat er aan hangt daar doet hij in verhouding veel langer over.
Maar dat neem ik dan na een tijdje wel weg.

Hij knaagt er echt kleine stukjes af.
Ik zou wel even zijn tanden wat in de gaten houden. Als je ziet dat ze erg gaan slijten....
Door tieneke
#988204
Minna schreef: Als de hond het goed kraakt en verteert zou ik het wel gewoon geven, zeg maar eens in de week/ twee weken. Denk dat het allerbelangrijkste is om naar de hond te kijken en wat die wel en niet aan kan. Het is ook geen kleine hondje zo te zien...
Hier ook geen kleine hondjes, maar dragende botten blijft hier verboden of de hond het nu wel of niet aan kan,het risico is gewoon veel te groot op fatale verstoppingen= je hond kan het loodje leggen na het eten van keihard dragend bot van kalf/koe  ;) en ook nog eens gebitsslijtage met grote kans op kiezen/tanden die spontaan afbreken van deze veel te harde botten.
Niet geven dus!

Ik snap ook niet waarom sommige mensen dit konstant blijven promoten op Barfplaats  ::)
Geef het lekker aan je eigen honden en geef mensen geen verkeerde informatie!
ALLE DRAGENDE BOTTEN VAN KALF/KOE NOOIT GEVEN,IS TOTAAL ONGESCHIKT!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laatst gewijzigd door tieneke op za 21 jun 2008, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Minna
#988211
Ik snap ook niet waarom sommige mensen dit konstant blijven promoten op Barfplaats 
Geef het lekker aan je eigen honden en geef mensen geen verkeerde informatie!
Misschien omdat dit een forum is waar op mensen het recht hebben om ervaringen te wisselen en een mening te hebben..?  ::)
Ik heb altijd al "recreatiebotten" (rundergewrichten vooral knien, kalfsribben etc) gegeven aan onze honden, zelfs toen ze nog brokjes aten verder. Heb tot nu toe een hond gehad met slitage aan de tanden en dat was een hond die met tennisballen bezig was.
Dat het een risico kan zijn dat ontkent ook niemand, een hond los laten lopen op een fietspad parallel aan een autoweg is ook een risico. In een vliegtuig stappen is ook een risico.
Ik heb nog geen verstoppingen of afbrekende kiezen meegemaakt hier, sorry maar dat is mijn ervaring. Dus geen verkeerde informatie, gewoon mijn persoonlijke ervaring. Ik zie het ook niet als promotie, dat zou het zijn als ik zou schrijven van "dit is zo geweldig dit moet je aan een hond geven".
Misschien zijn sommige volwassen mensen wel snugger genoeg om zelf beslissingen te maken aan de hand van diverse en uiteraard verschillende ervaringen en persoonlijke meningen?
Gebruikersavatar
Door Martine M
#988217
Misschien omdat ik  er van uit ging dat het kon, omdat er hier op het barf forum staat.
Barfplaats.nl schreef:# Geschikte vleesbotten van grotere dieren 1 :  Geef alleen vleesbotten van jonge grotere dieren zoals lam, jong geit, jong hert, kalf, etc. Botten van oudere dieren kunnen het gebit beschadigen. Bovendien verteren de botten slecht/moeilijk.
# Geschikte vleesbotten van grotere dieren 2 : Geef alleen vleesbotten van jonge grotere dieren die geen gewicht hebben gedragen dus nek, ribben, heupen, schouders of schedel.
Komt van deze pagina
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
Laatst gewijzigd door Martine M op za 21 jun 2008, 02:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#988227
Ik denk dat je inderdaad moet kijken hoe jouw hond ermee omgaat. Een Kaukas is zeker geen mietje met een set tanden waar menig hond jaloers op zou zijn.
Door Lizzy
#988268
Lastig gevalletje. Met heup bedoel ik trouwens de heup en niet het heup-gewricht (of knook). Ik zal dat dan voor de duidelijkheid zometeen veranderen in "bekken". Maar ik vind persoonlijk een kalfsknook weer niet vergelijkbaar met een runder-knook of een poot (die ik alleen geschikt vind voor de kliko of om zelf soep van te maken). Meestal zijn die ronde heupgewrichten juist heel zacht en als ze daar eenmaal een gaatje in hebben geknaagd, hebben ze zo dat hele ronde gewricht weggevreten. En laten ze het stukje keiharde bot (dat nog net wel van de poot is - een stukje mergpijp) liggen. Ik zie dat stuk niet eens aan dit bot zitten maar het kan zijn dat het aan de achterkant zit en we dat op de foto niet zien. Laat hij dat niet liggen: neem dat stuk dan weg. Dat stuk is keihard en een notoire tanden/kiezenkiller. Wel vind ik dit sowieso geen ideale botten omdat ze (en dat staat ook in het document) echt super kaal zijn. En ik voer persoonlijk gewoon geen kale botten. Ik zou het zelf dus niet met gemalen vlees combineren (en dus niet met Carnibest) omdat gemalen vlees het spijsverteringskanaal snel passeert, maar eerder met een lap pens of kopvlees. En wat Tieneke schrijft over verstopping (of heel harde ontlasting): die kans is dus aanwezig ja, dus daar moet je even op letten hoe dat gaat. Ik zou het zelf niet vaker dan eens per twee weken geven.
Gebruikersavatar
Door Martine M
#988278
Lizzy schreef: Lastig gevalletje. Met heup bedoel ik trouwens de heup en niet het heup-gewricht (of knook). Ik zal dat dan voor de duidelijkheid zometeen veranderen in "bekken". Maar ik vind persoonlijk een kalfsknook weer niet vergelijkbaar met een runder-knook of een poot (die ik alleen geschikt vind voor de kliko of om zelf soep van te maken). Meestal zijn die ronde heupgewrichten juist heel zacht en als ze daar eenmaal een gaatje in hebben geknaagd, hebben ze zo dat hele ronde gewricht weggevreten. En laten ze het stukje keiharde bot (dat nog net wel van de poot is - een stukje mergpijp) liggen. Ik zie dat stuk niet eens aan dit bot zitten maar het kan zijn dat het aan de achterkant zit en we dat op de foto niet zien. Laat hij dat niet liggen: neem dat stuk dan weg. Dat stuk is keihard en een notoire tanden/kiezenkiller. Wel vind ik dit sowieso geen ideale botten omdat ze (en dat staat ook in het document) echt super kaal zijn. En ik voer persoonlijk gewoon geen kale botten. Ik zou het zelf dus niet met gemalen vlees combineren (en dus niet met Carnibest) omdat gemalen vlees het spijsverteringskanaal snel passeert, maar eerder met een lap pens of kopvlees. En wat Tieneke schrijft over verstopping (of heel harde ontlasting): die kans is dus aanwezig ja, dus daar moet je even op letten hoe dat gaat. Ik zou het zelf niet vaker dan eens per twee weken geven.
Ik ben geen kenner en ik vind het soms moeilijk te weten welke botten niet en welke wel.
Maar daarom vraag ik het hier natuurlijk.
Ik geef het bot ook altijd met pens, omdat ik dat wel wist dat er veel vlees bij moest zijn.
Maar nogmaals zijn ontlasting was helemaal normaal en daar let ik de volgende dag echt extra op.
Er is wel een klein stukje mergpijp, maar nogmaals dat neem ik weg.
Afbeelding Afbeelding

Maar ik ga dan toch maar proberen aan lamsschouder te geraken. i.p.v dit bot, want de meeste van jullie vinden het dus toch geen goed idee.

Als ik auto kon rijden, dan reed ik naar het slachthuis, maar dat kan dus niet en met die nieuwe wetgeving in België na die voedselcrisis,
mag er geen slachtafval meer vervoerd worden en kan je dus ook niet meer bij de slager pens of lamsschouder bestellen.  :(
Door Lizzy
#988428
Martine M schreef: Ik ben geen kenner en ik vind het soms moeilijk te weten welke botten niet en welke wel.
Maar daarom vraag ik het hier natuurlijk.
Nee, dat snap ik hoor. We worden geen van alle met volledige kennis over zelf samenstellen geboren dus het is ook prima dat je de vraag hier stelt. Alleen tja, krijg je nog wel eens tegenstrijdige antwoorden en meningen... Zo is het leven... Maar ja, voordeel is dat je zelf gewoon kunt afgaan op hetgeen het best past bij hoe jij het zelf ziet/voelt.
Ik geef het bot ook altijd met pens, omdat ik dat wel wist dat er veel vlees bij moest zijn.
Prima! Pens is goed om te combineren met bot.
Maar nogmaals zijn ontlasting was helemaal normaal en daar let ik de volgende dag echt extra op.
Nou, dat is mooi. Dan verteerd hij het blijkbaar goed. De binnenkant van zo'n knook is vaak ook heel zacht omdat het vooral merg is.
Er is wel een klein stukje mergpijp, maar nogmaals dat neem ik weg.
Afbeelding Afbeelding
Ja, dat zou ik zeker afnemen want dat is inderdaad knetterhard. En ja gut, er zijn honden die versleten tanden krijgen van tennisballen en er zijn honden die versleten tanden krijgen van te harde recreatiebotten. Ik vind het zelf belangrijk om beide te voorkomen en gewoon geen risico te nemen.
Maar ik ga dan toch maar proberen aan lamsschouder te geraken. i.p.v dit bot, want de meeste van jullie vinden het dus toch geen goed idee.
Ja, of probeer aan lamsribben of lamsnek of geitenribben of kalfswervel te geraken. Of, geef ook eens een halve kip of een heel konijn of een parelhoenkarkas of een eendkarkas. Dat geeft ook veel kluifplezier!
Als ik auto kon rijden, dan reed ik naar het slachthuis, maar dat kan dus niet en met die nieuwe wetgeving in België na die voedselcrisis,
mag er geen slachtafval meer vervoerd worden en kan je dus ook niet meer bij de slager pens of lamsschouder bestellen.  :(
Ja, dat is behelpen. Misschien staan hier nog interessante adresjes voor je bij? (en misschien kun je wat afspreken met mensen die in Belgie wonen?): http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... #msg578267
Gebruikersavatar
Door Martine M
#988447
Lizzy, bedankt, maar die adressen dar had ik al naar gekeken en is allemaal ver van mij thuis.

Ik heb net een post gemaakt met de vraag of er mensen in mijn buurt wonen.

Ribben durf ik niet goed geven, heb al gehoord dat ze daar in kunnen stikken .

Kippen nekken, heb ik hem al een paar keer gegeven, maar die komen er 's nachts gewoon terug uit (minstens 6 uur nat te eten), hij kauwt ze anders goed, dus dat geef ik niet meer.
runder strot, dat wil mijnheer dan weer niet eten  ::)

Pensen bestel ik gelukkig gewoon mee met de carnibest leverancier.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door