Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#982489
Een vriendin van mij heeft een hondje die een levershunt heeft.
Daar is een nieuw medicijn voor dat in de test fase verkeerd.
Ze heeft om bepaalde redenen gekozen om haar hondje aan deze test te laten meedoen (redenen zijn te vinden in het dagboekje). Diana houdt een dagboek bij, omdat Twingo hiervoor o.a. 3 weken intern in Utrecht verblijft. Er zal dagelijks contact zijn met de persoonlijke verzorgster van Twingo.

Ik heb haar gevraagd om hier de link te mogen plaatsen omdat sommigen het misschien interessant vinden de ontwikkelingen te volgen.

Het dagboekje over de levershunt begint op 29 mei en is gisteren terug opgepikt omdat Twingo toen naar Utrecht gebracht werd.

http://communities.zeelandnet.nl/data/a ... page=73296

Gr, Wendy
Laatst gewijzigd door *wendy* op ma 16 jun 2008, 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#982502
Ik vind het ook zwaar, maar zij vond de 60% kans op overleven bij een operatie te klein.
Ik heb haar toen ook gezegd dat ze moet doen wat haar gevoel goed acht om later niemand verwijten te "kunnen" maken. Ze heeft dus uiteindelijk voor de de derde optie gekozen.
Moet zeggen dat ik de eerste keer over de narcoses heen gelezen had en nu pas zag.
Vind het nogal wat om zo'n klein gevoelig en zeer teer hondje zo vaak onder narcose te brengen eigenlijk  :-[
#984722
Hoi,

Ik heb intussen ook geregistreerd bij dit forum, want er staat zoveel informatie op.
Wat Twingo betreft.... hij is weer thuis... donderdagavond heb ik hem opgehaald in Utrecht....
Omdat zijn bloedstolling niet goed was, werd hem plasma gegeven, maar de bloedstolling bleef slecht, zodat ze geen biopten konden nemen. Dat gaf teveel risico op inwendige bloedingen. Het gevolg was dat hij nu niet aan die experimentele behandeling kan meedoen.
Gisteren was ik niet in staat om een reactie te schrijven, omdat ik even niet weet hoe het verder moet.... Toch wil ik Twingo's dagboekje wel blijven bijhouden, vooral voor lotgenoten die informatie zoeken.

Ik heb de reacties hierboven gelezen en ja... ik vond het ook ontzettend belastend voor Twingo om hem hieraan mee te laten doen. Het was zo moeilijk om hem daar achter te laten.... op de terugweg (van 2,5 uur, want we wonen in Zeeuws Vlaanderen) ben ik een paar keer op een parking gestopt en heb wat rondgelopen omdat ik zo'n rotgevoel had.
Maar ik ben bang dat het zijn enige kans was. En die kans is nu weg.

Twingo is nu 8 maanden en weegt al 4 maanden lang 2 kilo... er komt niets bij, ondanks dat hij nu goed eet. Dit betekent wel dat hij graatmager is.
Bij een levershunt operatie is de kans dat de hond het overleefd 60%. Maar met dit zwakke hondje ben ik bang dat de overlevingskans nog minder zal zijn.

In Utrecht hebben ze een aantal keren gezegd dat hij een extreem klein levertje heeft, bovendien is zijn glucose gehalte laag (ook na een infuus met glucose) en heeft hij een slechte bloedstolling (ook na toediening van de maximale hoeveelheid plasma).

Wat het vervolg betreft laat ik me goed adviseren door mijn eigen dierenartsen... en daarbij staat Twingo's welzijn voorop. Als hij een redelijke kans heeft om een operatie te overleven, en daarna als een normale hond verder televen (evt. met dieet), dan krijgt hij die kans natuurlijk.
Als een operatie voor Twingo een lijdensweg wordt, zonder redelijke kansen, dan mag ik daar niet aan beginnen, hoeveel ik ook van hem hou en hoe graag ik hem ook bij me wil houden.

Intussen was Twingo de afgelopen dagen ontzettend vrolijk. Hij heeft al zijn knuffels al doodgeschud en eet het leverdieet alsof het een drie-sterren-diner is. Wel heeft hij sindsdien heel veel diaree.

Vraag: Gebruikt iemand van jullie het Hepatic leverdieet van Royal Canin?  En waren er in het begin ook diaree-klachten?  Gaat dit over?

Bedankt voor jullie medeleven, en Wendy bedankt dat je me op deze site hebt geintroduceerd.

Groetjes,
Diana
#985336
Hey Diana,
ben net ff (op mijn werk) dit topic aan het opzoeken ivm de link van je dagboek.
Wilde even weten hoe het ging met hem. Maar zie nu dat je je aangemeld hebt.
Ga even lezen en we houden contact  :-*
Knuffel voor Twingo.

Ik hoop dat iemand een reactie heeft op je vraag. Zal de naam van het topic even aanpassen.

Gr, Wendy
#985361
Vraag: Gebruikt iemand van jullie het Hepatic leverdieet van Royal Canin?  En waren er in het begin ook diaree-klachten?  Gaat dit over?


Ik denk dat er hier weinig tot geen gebruikers zijn van het RC leverdieet. Je bent hier namelijk op een BARF forum terecht gekomen. We hebben hier wel een linkje voor je met een BARF dieet bij leverziekten: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html
#985693
Wat vreselijk dat je hem nu niet echt kunt behandelen!
Voor een hond met een shunt is het heel belangrijk dat hij weinig eiwitten krijgen en alleen zeer goed verteerbare. En suikers zijn dan wel goed. De lever maakt te weinig glucose aan omdat hij zo weinig bloed krijgt. Daar wordt Twingo moe van.

Ik zou voor een hond met een shunt een nog extremer dieet toepassen dan voor andere leverproblemen.
#986289
Op dit moment is het enige wat ik kan doen, zorgen dat de voeding die Twingo krijgt zo optimaal mogelijk is. Welk extremer leverdieet zou je toepassen?

De afgelopen dagen heeft Twingo per dag 3/4 blik Hepatic leverdieet van Royal Canin gegeten, verdeeld over 4 maaltijden, want ik heb begrepen dat meerdere keren per dag eten geven het beste is. Misschien moet het anders?

Sinds hij terug is uit Utrecht heb ik enkel het leverdieet gegeven... geen extraatjes
Ik wil natuurlijk graag extra voeding geven die goed voor Twingo is, maar heb me hier nooit in hoeven te verdiepen. Daarom een paar vragen:
- Wat zijn zeer goed verteerbare eiwitten? Eiwit van een zachtgekookt eitje? Of juist niet?
- Glucose... wat kan ik geven om voldoende suikers binnen te krijgen? Druivensuiker?

Bedankt voor jullie medeleven en raad.
Groetjes,
Diana
Laatst gewijzigd door Baika en Chendy op wo 18 jun 2008, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
#986512
Ik dacht dat je misschien zelf iets wilde samenstellen maar als je hem op het leverdieet houd is dat ook wel goed. Zelf samenstellen komt wel nauw voor een shunt.
Eigenlijk kan alles problemen geven: te veel eiwitten geeft te veel ammoniak in het bloed, te veel vet geeft te veel vetzuren in het bloed en koolhydraten geven het risico op gisting en dus opname van toxinen.

Ei is een goed verteerbaar eiwit. Witvis, cottage cheese en misschien kip, zijn ook wel eiwitten die kunnen.
Maar dat is meer voor als je alles zelf samen wilt stellen. Ik zou niet als extra eiwitten geven.

Ruwe vezel is wel goed, dat vangt ammoniak op in de darmen. En de darmflora optimaal houden want darmbacteriën kunnen ook toxinen wegvangen.
Ik denk dat als je iets extra´s wilt geven groenten het beste zijn.

Krijgt hij ook al Lactulose?
#987650
Bedankt voor de raad.

Voordat Twingo naar Utrecht ging, kreeg hij Carnibest, dus het was best een omschakeling, om zonder voldoende tijd te wennen aan Hepatic. Vandaag had hij geen diaree meer. Zijn ontlasting ziet er goed uit. Waarschijnlijk begint zijn lichaampje te wennen aan het leverdieet.

Nu durf ik ook weer te starten met Lactulose. Ik zal beginnen met een paar druppeltjes en dan opbouwen als ik zie dat het goed gaat.

Groetjes,
Diana
#989422
Hoi Joke,

Ik durf niet zelf een leverdieet samen te stellen omdat ik bang ben dat ik niet exact de benodigde ingredienten kan vinden en bij gebruik van alternatieven loop ik de kans dat niet alles er in de goede hoeveelheden in zit. Dus ik wil het liefst een kant-en-klaar leverdieet gebruiken.
Toch bedankt voor je tip.... ik heb gekeken bij diverse natuurvoeding sites, maar kan geen leverdieet vinden. Nu heeft Twingo het leverdieet Hepatic van Royal Canin en hij is intussen gewend om dit te eten, dus dat valt mee.

Groetjes,
Diana
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door