Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Butch
#987055
Eindelijk ben ik er geloof ik uit: over een paar weken komt mijn berner pup en ik heb een menu samengesteld. Ik heb nog nooit een hond gehad en ga nu dus ook beginnen met barfen, vind ik heel spannend! :-\
Ik ga uit van een gewicht van 8 kg. bij 8 weken oud.
Ik hoop dat jullie commentaar leveren of nuanceringen aanbrengen.
In het begin, de eerste paar weken wil ik alleen kippennekjes/karkassen en kalfsbotjes geven, later wat meer parelhoen/eend/konijn/geit en zo.
Ik geef knoflook om de teken en vlooien op afstand te houden
2 eitjes per week
de groentemix wil ik zelf gaan blenderen van zoveel mogelijk groentesoorten, maar in elk geval worteltjes, broccoli/bloemkool/sla/ komkommer/ courgette/rode bietjes/witlof/andijvie/spercieboontjes(even gekookt)/peterselie etc.
Fruit zal ik af en toe geven, als ik zelf ook fruit neem, als tussendoortje dus. Heb ik niet in de lijst genoemd
Noten en zaden mix, blender ik een beetje mee met de groente
Vis heb ik nu zalmstaarten besteld, maar zal beetje varieren met wijting/makreel/sardien en zo

Ik heb het verdeeld over 4 maaltijden per dag omdat hij nog zo klein is. vanaf 12 weken wil ik naar 3 maaltijden en dan op advies van de fokker veel meer pens ipv spiervlees gaan geven zodat hij niet uit zjn krachten groeit.

Maandag:  1.  80 gram spiervlees: lamsnippers
                  2.  90 gram vleesbot:  kippennekjes
                  3. eitje/ beetje zuivel/ 100 gram groentemix/ mespuntje knoflook
                  4. 90 gram. vleesbot: kippennekje
Dinsdag:    1. 80 gram spiervlees: paardensnijlingen
                  2. 50 gram orgaan: mix van pens/kopvlees/hart
                  3.180 gram vleesbot: kipkarkas
                  4. 50 gram. orgaan: lamslever
woensdag:1. 80 gram orgaan: runderpens
                  2. 90 gram vleesbot: kippennekje
                  3. 90 gram vleesbot: kippennekje
                  4. 100 gram groentemix/ beetje zuivel/ ei/ mespuntje knoflook
donderdag:1. 90 gram vleesbot: kippennekje
                  2. 80 gram spiervlees: kalfssnippers
                  3. 90 gram vleesbot: kippennekje
                  4. 100 gram orgaan runderpens
vrijdag:      1. 80 gram spiervlees: mix van pens/kopvlees/hart
                  2. 90 gram vleesbot: kippennekje
                  3. 90 gram vleesbot: kippenkarkas
                  4. 100 gram groentemix/ beetje zuivel/ mespuntje knoflook
zaterdag:  1. 80 gram orgaan: runderpens
                  2. 180 gram vleesbot: kippenkarkas
                  3. 120 gram groentemix/ beetje zuivel/ mespuntje knoflook
                  4. 100 gram verse vis: zalmstaartje bijv.
zondag:    1. 80 gram orgaan: runderpens
                  2. 90 gram vleesbot: kippennekje
                  3. 90 gram vleesbot: kippennekje
                  4. 100 gram orgaan: lamslever en lamshart

Ik hoop dat het niet te uitgebreid opgeschreven is. Alvast bedankt voor alle commentaar! :soccer:
Door Lizzy
#987116
Hee, gefeliciteerd met je pup! Wat enig dat je gelijk begint met barfen! Betere start kan pupje niet krijgen!!!

Nee hoor, je hebt het prima opgeschreven. En voor je eerste barfmenu kan ik niet anders zeggen dat het er hartstikke goed uit ziet en je het helemaal door hebt! Goed hoor!

Ik kom uit op een totale hoeveelheid voeding van 2640 gram per week. Volgens mij komt dat neer op ongeveer 360 gram voeding per dag. Dat is 4,5% van het lichaamsgewicht als pup 8 kilo weegt. Persoonlijk vind ik dat wat weinig. Ik zou zelf 400 gram (tenminste) per dag gaan geven.

Qua percentages kom ik op:

51% vleesbot (zalmstaart met vleesbot meegerekend)
9% spiervlees
23% orgaanvlees
16% groente

Zelf zou ik niet meer dan 20% orgaanvlees gaan geven, inclusief pens. En wat de fokker zegt over pens en groeien : daar ben ik het niet mee eens. Pens bevat wel minder calorieen maar teveel pens voeren: is niet in balans. Je pup mag best zo'n 15% spiervlees eten, ergo, dat zou juist prima zijn. Spiervlees bevat niet teveel eiwit, niet teveel vet en dus kan een pup daar nooit te snel op groeien.

Overigens zou ik kalfssnippers vervangen door rundvlees. Kalfsvlees is niet erg rijk aan voedingsstoffen en wat minder nuttig dan rundvlees. Ik tel trouwens 6 maaltijden met dingen met rund tegenover 6 maaltijden met ander vlees (kip even niet meegerekend). Het zou geen kwaad kunnen als je daar nog wat meer variatie inbrengt. In plaats van runderpens/runderhart een keer hertenpens of schapenpens en lams of geitenhart. En bijv. nog een keer een ander soort spiervlees.
Door dinnee
#987167
Wat Lizzy zegt sluit ik me helemaal bij aan. :)

Als je verschillende soorten spiervlees geeft van de dieren waar je later ook bot van wil geven, staat hij straks niet zo raar te kijken als hij wat nieuws krijgt. Jong geleerd is oud gedaan toch?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#987211
[quote="Butch"]
In het begin, de eerste paar weken wil ik alleen kippennekjes/karkassen en kalfsbotjes geven, later wat meer parelhoen/eend/konijn/geit en zo.
[/quote]

Sluit me helemaal aan bij bovenstaande schrijfsters, maar heb nog wel een opmerking, kalfsbot kan al gauw te hard zijn, dus die zou ik uit je menu schrappen.
Door Butch
#987217
Dank je: de fokker geeft nu ook vers dus hij heeft idd een supergoeie start. Geen enkele brok, vanaf het begin!

Ik heb nieuwe berekeningen gemaakt, want ik was idd toch een beetje aan het rommelen geslagen met de percentages en hoeveelheden. Ik ga nu uit van 3000 gram per week: dit is  5,3 % als hij 8 kg weegt en 5% als hij 8,5 kg is. Ook heb ik wat geitensnippers en hertenpens toegevoegd. Ik heb al een bestelling gedaan bij Shaweca, hoop dat mijn vriezer groot genoeg is!
Dan kom ik op het volgende:

Maandag:  1.  120 gram spiervlees: lamsnippers
                 2.  125 gram vleesbot:   kippennekjes
                 3.  100 gram groentemix/ ei/zuivel/mespuntje knoflook
                 4.  125 gram vleesbot: kippennekje
Dinsdag:    1.  120 gram spiervlees: paardensnijlingen
                 2.    65 gram orgaan: mix van pens/kopvlees/hart
                 3.  125 gram vleesbot: kipkarkas
                 4.    65 gram orgaan: lamslever
woensdag:1.    65 gram orgaan: hertenpens
                 2.  125 gram vleesbot: kippennekje
                 3.  125 gram vleesbot: kippennekje
                 4.  110 gram groentemix/ beetje zuivel/ ei/ mespuntje knoflook
donderdag:1.  125 gram vleesbot: kippennekje
                 2.  120 gram spiervlees: geitensnippers
                 3.  125 gram vleesbot: kippennekje
                 4.    65 gram orgaan runderpens
vrijdag:      1.  120 gram spiervlees: mix van pens/kopvlees/hart
                 2.  125 gram vleesbot: kippennekje
                 3.  125 gram vleesbot: kippenkarkas
                 4.  110 gram groentemix/ beetje zuivel/ mespuntje knoflook
zaterdag:   1.    65 gram orgaan: schapenpens
                 2.  125 gram vleesbot: kippenkarkas
                 3.  110 gram groentemix/ beetje zuivel/ mespuntje knoflook
                 4.  125 gram verse vis: zalmstaartje bijv.
zondag:     1.    65 gram orgaan: runderpens
                 2.  125 gram spiervlees: geitensnippers
                 3.  125 gram vleesbot: kippennekje
                 4.    65 gram orgaan: lamslever en geitenhart

Ik hoop dat je dit een verbetering vind, volgens mij kloppen de percentages nu beter: 50% vleesbot, 20%spiervlees, 15% orgaan en 15% groente.
En daarnaast dus twee eitjes, beetje zuivel(yoghurt,huttenkäse,jonge kaas,geitemelk) en knoflook.
Is het dan nog verstandig, met maar 1 keer per week 125 gram vis, om omega 3 vetzuren/visolie erbij te doen?
Zijn er verder nog supplementen of tips wat je aanraad bij snelgroeiende pups van grote rassen, omdat ze best gevoelig zijn voor HD en zo?

Bedankt dat je me zo serieus helpt, dat stel ik heel erg op prijs! Je bent een engel. :angel: :angel2:
Laatst gewijzigd door Butch op do 19 jun 2008, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#987219
[quote="Nitus"]
Sluit me helemaal aan bij bovenstaande schrijfsters, maar heb nog wel een opmerking, kalfsbot kan al gauw te hard zijn, dus die zou ik uit je menu schrappen.
[/quote]

Ja, ik ben met je eens dat ze voor pups vaak te hard zijn en ze er niet echt veel mee kunnen. Toch gaf ik af en toe wel kalfswervel aan Linga, zeker tijdens het wisselen. Daar lag ze zich dan een half uurtje op uit te leven en dat was wel lekker voor dr kluif-behoefte. Grappig genoeg, nu ik er over na denk he: Linga heeft als pup werkelijk nooit ergens op geknaagt of iets gesloopt behalve haar eigen eten!

Ik zag in de gauwigheid ook geit staan. Ik neem aan dat je o.a. ribben bedoeld. Ook die krijgen ze in het begin nog niet weg. Maar, ze vinden het wel erg leuk om het vlees eraf te plukken en op het bot te kluiven, ook al krijgen ze het niet weg. Je telt het dan mee tot spiervlees, niet tot vleesbot. Geef overigens nooit enkele ribben (dus nooit 1 rib). Honden willen die nog wel eens in 1 keer in slikken en daar zit je echt niet op te wachten (weet ik uit ervaring).
Door Butch
#987224
Dinnee: bedankt voor de tip: ga ik zeker op letten!

Nitus en Lizzie: Ik noemde kalfsbot omdat de fokker het had over zachte jonge kalfsbotten, maar dan hou ik het voorlopig idd op kippenekken en platgeslagen karkassen.
van geit heb ik geitensnippers besteld, dus spiervlees, ribben zal ik nog even niet doen, als die wat harder zijn. Ik ben toch best wel huiverig voor botten, waarschijnlijk zoals elke beginnende barfer!
Ik heb idd gelezen dat enkele ribben niet mogen: zal ik niet doen.

Ik krijg door jullie en al dat lezen steeds meer vertrouwen in barfen, ik kan niet wachten tot Butch er is.

Groetjes, Wendy :D
Door Lizzy
#987230
Dank je: de fokker geeft nu ook vers dus hij heeft idd een supergoeie start. Geen enkele brok, vanaf het begin!
Kijk! Fantastisch!
Ik heb nieuwe berekeningen gemaakt, want ik was idd toch een beetje aan het rommelen geslagen met de percentages en hoeveelheden. Ik ga nu uit van 3000 gram per week: dit is  5,3 % als hij 8 kg weegt en 5% als hij 8,5 kg is. Ook heb ik wat geitensnippers en hertenpens toegevoegd. Ik heb al een bestelling gedaan bij Shaweca, hoop dat mijn vriezer groot genoeg is!
OK prima. Dat komt neer op zo'n 430 gram per dag. Ik denk dat dat mooi is. Verder moet je toch met je ogen voeren hoor, dit zijn maar richtlijnen. Komt pupsel teveel en te snel aan: ga je minder geven en wordt hij te dun: ga je meer geven. De hoeveelheid voeding groeit voorlopig met hem mee. Maar, op den duur stabiliseert zich dat. Je ziet dat vanzelf, dan worden ze ineens een beetje te stevig. Bij een maand of 5 begint de hoeveelheid voer meestal al minder te worden. En dan voer je bijv. geen 5% of 6% meer van het huidige lichaamsgewicht maar kun je al bijv. 4% gaan voeren. Bij een maand of 7 loopt de hoeveelheid voer al terug naar wat een volwassen hond eet, dus zo'n procent of 2.
Dan kom ik op het volgende:

Maandag:  1.  120 gram spiervlees: lamsnippers
                  2.  125 gram vleesbot:  kippennekjes
                  3.  100 gram groentemix/ ei/zuivel/mespuntje knoflook
                  4.  125 gram vleesbot: kippennekje
Dinsdag:    1.  120 gram spiervlees: paardensnijlingen
                  2.    65 gram orgaan: mix van pens/kopvlees/hart
                  3.  125 gram vleesbot: kipkarkas
                  4.    65 gram orgaan: lamslever
woensdag:1.    65 gram orgaan: hertenpens
                  2.  125 gram vleesbot: kippennekje
                  3.  125 gram vleesbot: kippennekje
                  4.  110 gram groentemix/ beetje zuivel/ ei/ mespuntje knoflook
donderdag:1.  125 gram vleesbot: kippennekje
                  2.  120 gram spiervlees: geitensnippers
                  3.  125 gram vleesbot: kippennekje
                  4.    65 gram orgaan runderpens
vrijdag:      1.  120 gram spiervlees: mix van pens/kopvlees/hart
                  2.  125 gram vleesbot: kippennekje
                  3.  125 gram vleesbot: kippenkarkas
                  4.  110 gram groentemix/ beetje zuivel/ mespuntje knoflook
zaterdag:  1.    65 gram orgaan: schapenpens
                  2.  125 gram vleesbot: kippenkarkas
                  3.  110 gram groentemix/ beetje zuivel/ mespuntje knoflook
                  4.  125 gram verse vis: zalmstaartje bijv.
zondag:    1.    65 gram orgaan: runderpens
                  2.  125 gram spiervlees: geitensnippers
                  3.  125 gram vleesbot: kippennekje
                  4.    65 gram orgaan: lamslever en geitenhart

Ik hoop dat je dit een verbetering vind, volgens mij kloppen de percentages nu beter: 50% vleesbot, 20%spiervlees, 15% orgaan en 15% groente.
En daarnaast dus twee eitjes, beetje zuivel(yoghurt,huttenkäse,jonge kaas,geitemelk) en knoflook.
Ja, dit is echt prima! Perfecte percentages, prima extraatjes en perfecte afwisseling! Dit is een prima menu om mee te starten en je kunt het altijd aanpassen aan de behoeftes van je pup. Wat ik daarmee wil zeggen, stel hij vind hertenpens niet te knagen, schrap je dat van het menu. Of stel hij heeft op sommige dagen te harde of te losse ontlasting: geef je op zo'n dag wat minder of meer vleesbot.
Is het dan nog verstandig, met maar 1 keer per week 125 gram vis, om omega 3 vetzuren/visolie erbij te doen?
Dat is lastig te zeggen. Het hangt er af van je hondje. Wordt zijn vachtje dof of verhaard hij veel of heeft hij schilfers: heeft hij misschien een grotere behoefte aan meer omega 3 vetzuren. Op zich is 1 keer per week vis prima, zeker omdat je ook groente geeft (en daar ook omega 3 vetzuren in zitten - welliswaar niet-actieve maar een hond kan die wel omzetten). Je mag ook best nog bijv. 2 of 3 visolie capsules per week erbij geven hoor, dat kan beslist geen kwaad. Ik deed het wel bij mijn pup. Mijn pup kreeg 1 keer per week sardien of makreel of zalm en daarnaast nog 3 keer per week een capsule visolie. Ik had namelijk gelezen dat pups die voldoende omega 3 vetzuren binnen krijgen, sneller leren en intelligenter zijn dan nest broertjes en zusjes en soortgenootjes die dat niet krijgen. Ik kan niet anders zeggen dan dat mijn pup inderdaad echt supersnel leerde en bovenmatig intelligent is 8) ;D. Of het door de visolie komt weet ik niet ;D
Zijn er verder nog supplementen of tips wat je aanraad bij snelgroeiende pups van grote rassen, omdat ze best gevoelig zijn voor HD en zo?
Ik zou zelf niet zomaar supplementen geven. Ik ben daar niet kapot van, van preventief allerlei supplementen gaan geven.

Ik geef je een voorbeeld: vitamine C. Er zijn legio artikelen die beweren dat vitamine C helpt om HD te voorkomen. Er zijn ook wetenschappers die beweren dat een hond vitamine C zelf kan aanmaken naar behoefte en dat als jij vitamine C gaat supplementeren: de hond stopt met het zelf aanmaken van vitamine C. Nou, stel dat dat zo is: daar ben je dan dus echt niet blij mee! Want dat zou betekenen dat je levenslang vitamine C moet blijven geven. Doe je dat niet, krijgt de hond niet meer voldoende binnen. Nou, volgens mijn gegevens maakt een hond ongeveer 40 mg vitamine C per kilo lichaamsgewicht aan. En als het moet, kan hij meer aan maken. Stel jouw hond weegt zometeen 45 kilo, dan moet je hem dus 1800 mg vitamine C per dag geven, anders loopt hij tekorten op. Nee, ik vertrouw maar liever op de natuur. Een hond kan zelf naar behoefte vitamine C aan maken. En als je hem groente en fruit geeft, heeft hij altijd nog voldoende extra om uit het voer te halen. Door voeding stopt de aanmaak van vitamine C niet. Nou, heel verhaal maar ik hoop dat ik duidelijk uit heb gelegd waarom ik geen vitamine C zou geven.

Ander voorbeeld. Glucosamine. Dit mag je niet aan kinderen geven die nog niet zijn uitgegroeid. De reden hiervoor ligt in het feit dat er geen onderzoek naar is gedaan. Nou, stel nou voor dat over 10 jaar blijkt dat kinderen toch niet helemaal 100% goed opgroeien of anderzijds niet goed functioneren wanneer ze wel gluco krijgen... Heb jij dat al die tijd extra aan je pup gevoerd... Bovendien is gewoon niet bekend wat een langdurig gebruik bij jonge honden bijv. doet met de nieren. Stel dat je die extra belast met gluco (ik zeg niet dat het zo is want ik weet het niet maar stel): dan heb je zometeen een hond met prachtige heupen en slechte nieren. Daarmee schiet je jezelf dus in de voet.

Ik zou zeggen: goede rauwe/verse afwisselende voeding. Dus lekker vlees, vleesbot, orgaanvlees, groente, fruit, eitjes, vet visje, beetje zuivel (niet teveel), rauwe gemalen noten en zaden, beetje zeewier, gezonde tafelrestjes en de pup krijgt echt alles wat hij nodig heeft om goed op te groeien. Als er geen HD in de lijnen zit en je doet niet te gek met bewegen: dan is er geen enkele reden om aan te nemen dat je pup HD zal krijgen. Trouwens, over bewegen gesproken: gewoon niet te gekke bewegingen laten maken, niet achter balletjes aan laten rennen, niet oeverloos op mul zand gaan lopen, niet te weinig bewegen, niet teveel bewegen (en je pup niet uitputten), lekker vaak laten spelen met hondjes van zijn eigen formaat, beetje voorzichtig aan laten spelen met honden die erg veel groter zijn (als die gaan denderen: lekker op een vrolijke manier stoppen met spelen), niet alsmaar trappen laten lopen en dan komt ook dat helemaal goed.
Bedankt dat je me zo serieus helpt, dat stel ik heel erg op prijs! Je bent een engel. 

Heel graag gedaan! Ik vind het echt onwijs leuk wanneer mensen zoals jij zich op deze wijze zo verdiepen in de materie!
Door Butch
#987253
Wat goed om te horen dat het menu goed in elkaar zit! Daar ben ik echt blij mee.
Wat betreft dat met de ogen voeren: ik zal daar best op den duur ogen voor krijgen, maar ik vind strakke richtlijnen nu wel even heel prettig. Ik zal zeker zijn ribbenkastje in de gaten houden, moet ik bij mezelf ook! :D

Fijn dat jij zo'n goed onderbouwd verhaal hebt over supplementen, die zal ik dus niet gaan geven, behalve uiteraard de visolie: Mijn pupje is natuurlijk van nature superintelligent, maar voor de zekerheid de natuur een handje helpen kan geen kwaad, toch?  :D :D

Heel erg bedankt voor je moeite, en als ik vragen heb als de pup er is, ben ik blij te weten dat ik hier terecht kan.

Groetjes, Wendy  :wavetowel2:
Door dinnee
#987903
Hoi Wendy!

Ik krijg zelf van de zomer ook mijn eerste eigen pupje. Hij komt ook op barf te staan, dus ik weet precies hoe je je voelt.

Die van mij ;) staat de eerste maand op kippen en eenden bot, maar hij krijgt wel spiervlees van andere dieren er bij. Gewoon omdat ik zeker wil weten dat hij de botten weg krijgt en lekker kan knabbelen. De maand erna krijgt hij er konijn bij en nog later andere botten (maar ik weet nog niet zeker welke).

Wel leuk dat ik nu een 'lotgenootje' heb gevonden! :D
Door Butch
#987937
Wat leuk zeg, is het echt je eerste hond? Je klinkt alsof je er al lang eentje hebt. 
Het is in elk geval wel mijn eerste hond. Ik heb wel anderen dieren, twee katten waarvan er nu nog eentje is en die staat sinds kort op kvv, omdat ze niet echt makkelijk kauwt (is ook al een oud omaatje), maar katten zijn toch een stuk makkelijker dan een hond.
Wanneer komt jouw pup precies? Wordt hij in het nest ook al afgespeend met barf?
Door dinnee
#988008
Ja ik kijk er echt naar uit! Ben al maanden bezig met inlezen en zo. ;)

Voor mij is het eigenlijk de tweede hond. Onze eerste hond was echt een familie hond, we kregen hem toen ik 6 was en hij is 17 geworden. Maar de pup die van de zomer komt wordt echt van mij zeg maar. Dus nu voel ik me wel heel verantwoordelijk en wil het graag goed doen.

Voor de rest heb ik nog een fretje. Hem heb ik vorige maand over gezet op versvlees en hij doet het echt zo goed nu! Ik ben zo blij dat ik het gedaan heb. En het neemt ook een beetje de zenuwen van het toekomstige barfen weg omdat ik gewoon zie hoe goed mijn fretje het op vlees doet. Misschien dat ik ook in de toekomst met mijn fretje ga barfen, maar ik weet niet of hij de botjes gekraakt krijgt, dus dat moet ik nog even bekijken. Vooral mijn vader moet er heel erg aan wennen. Hij vind het kvv van de fret al niets, dus ik vraag me af hoe hij gaat reageren als de pup lekker op een kippennekje aan het knagen is. ;) Gelukkig staat hij wel helemaal achter me, met wat ik doe, maar hij vind het toch maar een beetje luguber.

Mijn pup komt rond 25 augustus en wordt over 10 dagen geboren! :D Bij de fokster krijgen ze een mengeling van puppymelk, brokjes en versvlees dus ik denk dat de omschakeling wel goed zal gaan. Maar het is allemaal wel spannend hoor!
Door Butch
#988133
Wat goed dat je met je fret al kunt oefenen  :)
Jammer dat je vader erover twijfelt, maar dat zal wel over gaan als hij jouw hond lekker ziet genieten van zijn eten straks en dat hij kluift aan een bot ipv aan het bankstel!  Vind hij vast niet erg.
Je moet wel nog lang wachten zeg, tot 25 augustus. Is de fokker dichtbij, dat je vaak kan komen kijken? Misschien maakt dat het wachten wat minder lang.
Kun je niet vragen of de fokker alvast, samen met jou, kvv geeft en af en toe een kippennekje om te wennen? Hoe staat zij er tegenover dat je gaat barfen? Misschien kun je zo voorkomen dat hij brokken krijgt. Maar je moet het natuurlijk ook niet op de spits drijven. Als ze nog jong zijn kun je ze makkelijker over zetten op barf heb ik ergens hier op barfplaats gelezen.
Veel plezier met alle voorbereidingen! :pup:
Door dinnee
#988452
Hey :D

Ja m'n vader vind het allemaal maar een beetje raar. Maar ik denk inderdaad dat het gewoon even wennen is voor hem.

25 Augustus is nog zo ver weg... Echt! En de fokster woont ook nog eens anderhalf uur rijden van ons vandaan. We gaan waarschijnlijk als de pup zo'n 5 a 6 weken is een keer op bezoek, en dan hem ophalen rond de 8 weken. Wanneer komt jou pupje? En ga je ons op de hoogte houden van zijn vorderingen? :D

De fokster vond barf niet echt denderend heb ik het idee, maar dat kan natuurlijk ook uit haar onzekerheid komen of ik het wel goed doe. Ze komt vaker mensen tegen die van alles beweren en er vervolgens niets van kunnen of vanaf weten. Maar ik vind het niet heel erg dat hij de eerste paar weken brokjes met kvv krijgt. Ik ben al lang blij dat hij kvv krijgt! En het is voor hem toch maar ongeveer 3 weken dat hij dat krijgt (van de tijd dat hij afgespeend wordt tot hij bij ons komt).

Ik vind het echt super leuk om winkeltjes langs te gaan om te kijken waar ze dingetjes voor de groentenmix en voor de 'restjes' verkopen. Ik heb al een winkeltje gevonden met spirulina (nog geen chorella kunnen vinden..) en een winkeltje waar ze rauwe honing verkopen. Nu nog op zoek naar visolie en zeewier! Vind jij dat ook zo leuk?
Door Butch
#988478
Je vader staat er gelukkig niet helemaal afwijzend tegenover, dat betekent dat hij het gewoon eerst moet zien, dan is hij snel om. ;)

Onze pup zijn we voor het eerst gaan kijken toe hij 3 weken was, en toen ze 5 weken waren nog een keer. Toen kon je het verschil zo enorm zien, van kleine mormeltjes in de werpkist, die net leerden lopen en kruipen, tot flinke bollen wol die vrolijk door de tuin heen buitelden. Volgende week zijn ze 7 weken en gaan we nog een keer kijken, dan kiezen we hem definitief uit en de week daarop gaan we hem halen, dus 6 of 7 juli.

Ik wou dat het dichterbij was: voor ons is het echt een dagje uit: 2,5 uur rijden heen en 2,5 terug. Maar dat geeft niet, ik vind het veel te leuk om ze te zien opgroeien en mijn man en kinderen gelukkig ook.

Ik kan idd alles in de buurt kopen wat ik nodig heb om te barfen, we wonen aan de rand van een stad, maar het vlees heb ik besteld bij een website die alles ingevroren komt brengen en dat vind ik wel zo makkelijk.
Die spirulina en Chorella, waar geef je die voor?
Die groentemix ga ik trouwens lekker zelf maken en vries ik gewoon in kleine porties in. Maak gewoon 4 kg tegelijk.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door