Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#984728
Op dinsdag 3 juni werd mijn hond ziek door blauwalg. Hij heeft een dag flink gekotst en was in de diarree. Van de DA spulletjes gekregen voor de kotserij en de schijterij, en het was binnen twee dagen weer over. Helaas kreeg hij ook direct huiduitslag in zijn liezen. Hier heb ik verder niets aan gedaan, er kwamen eind vorige week mooie korstjes op en het jeuken en krabben hield op. Totdat hij de afgelopen dagen opnieuw begon te krabben. Er zijn weer kleine rode plekjes die erg jeuken. Hij is regelmatig aan het 'brommer starten', en slikt veel. Nu is hij wel afgelopen woensdag per abuis weer in het water beland, (meneer ging er vandoor) maar volgens mij was het water weer algvrij. Kan dit verband houden? Ik heb hem onderzocht op vlooien, maar kan niets vinden. Ook krijgt hij elke maand een pipetje Advantage en draagt hij een Scarlibor band (vorig jaar heeft hij Lyme gehad, ondanks maandelijkse pipetjes met Frontline) Ik heb sinds hij deze band draagt, nog geen enkele teek bij hem gevonden.
Ik zit te twijfelen of ik maandag naar de Da moet gaan, want die ramt er geheid weer een spuit met corticosteroiden in.  En daar ben ik een beetje huiverig voor.

Ook moet ik even erbij vermelden dat hij begin mei de driejaarlijkse inenting heeft gehad. Hij had tot 3 juni verder  geen enkele gezondheidsklacht.

Wie weet raad?
Laatst gewijzigd door MariekeLost2 op do 19 jun 2008, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
#984732
Misschien is het allemaal wat veel geweest, de enting + de medicijnen voor Lyme + + de tekenpreventie + de recente medicijnen.

Ik zou denk ik gaan draineren. En Chlorella bijgeven, dat vind ik een super supplement, is ook erg goed bij huidklachten.
#984830
MariekeLost2 schreef: Dat zou heel goed kunnen. Draineren, kun je me dat even goed uitleggen? En Chlorella heb ik hier nog wel liggen, in de allerbeste vorm. Hoe moet ik beginnen? Heel graag je advies. Dankjewel!


Draineren is het afvoeren van afvalstoffen, de ontgifting een handje helpen dus. Ik heb zelf alleen ervaring met Groene Leem en Chlorella, waarbij Chlorella mild ontgift en groene leem sterk.
Verder kan je brandnetel gebruiken, Schindele's Mineralen, Drainage Compositum.


Belangrijk is om langzaam op te bouwen want anders kan je hond hartstikke beroerd worden.
#984883
Heel erg bedankt voor je reaktie. Groene leem kan voor heftige reakties zorgen las ik, dus zal het denk ik dan Schindele's en Chlorella worden. Hij vindt chlorella erg lekker, dus dat zal geen probleem worden. Overigens heb ik geen ervaring met Schindele's dus zal ik nog even verder lezen.
#984932
MariekeLost2 schreef: Op dinsdag 3 juni werd mijn hond ziek door blauwalg. Hij heeft een dag flink gekotst en was in de diarree. Van de DA spulletjes gekregen voor de kotserij en de schijterij, en het was binnen twee dagen weer over. Helaas kreeg hij ook direct huiduitslag in zijn liezen. Hier heb ik verder niets aan gedaan, er kwamen eind vorige week mooie korstjes op en het jeuken en krabben hield op. Totdat hij de afgelopen dagen opnieuw begon te krabben. Er zijn weer kleine rode plekjes die erg jeuken. Hij is regelmatig aan het 'brommer starten', en slikt veel. Nu is hij wel afgelopen woensdag per abuis weer in het water beland, (meneer ging er vandoor) maar volgens mij was het water weer algvrij. Kan dit verband houden? Ik heb hem onderzocht op vlooien, maar kan niets vinden. Ook krijgt hij elke maand een pipetje Advantage en draagt hij een Scarlibor band (vorig jaar heeft hij Lyme gehad, ondanks maandelijkse pipetjes met Frontline) Ik heb sinds hij deze band draagt, nog geen enkele teek bij hem gevonden.
Ik zit te twijfelen of ik maandag naar de Da moet gaan, want die ramt er geheid weer een spuit met corticosteroiden in.  En daar ben ik een beetje huiverig voor.

Ook moet ik even erbij vermelden dat hij begin mei de driejaarlijkse inenting heeft gehad. Hij had tot 3 juni verder  geen enkele gezondheidsklacht.

Wie weet raad?
Kreeg je hond huiduitslag na de medicijnen tegen diarree? (want dat zie ik toch wel vaker, dat als je het een onderdrukt, het "er" ergens anders weer uit komt). Verder is het zo dat hond tot 3 maanden na de vaccinatie daar een reactie op kan krijgen. En ja, inmiddels heeft hij natuurlijk wel behoorlijk wat gif op zijn lijffie gehad... Ik zou er nu ook niet graag ook nog cortisonen in mikken nee.

Heb je enig idee of je hond misschien allergisch is voor pollen? Het is qua pollen namelijk al weken echt vreselijk! Ik ben zelf hooikoorts patient en zo erg het de afgelopen weken geweest is: zo erg heb ik het nog nooit gehad. Dus ik zou dat ook even in je achterhoofd houden.

Ik zou ook, als ik jou was, gaan ontgiften. Groene Leem is perfect. Maar kan inderdaad vrij heftige ontgiftingsverchijnselen geven. En zeker wanneer de weerstand van de hond laag is, kan dat heftig zijn. Je kunt een paar dingen doen: beginnen met een hele kleine hoeveelheid leem + weerstandverhogende middelen zoals vitamine C en echinacea extra forte van Bloem (dat bevat Cat's Claw en Plantago en dat werkt erg goed). Ik denk dan aan een half theelepeltje groene leem per dag. Je kunt ook zeggen, ik ga chlorella geven OF Schindele's mineralen (beide is een beetje overdreven). Begin met chlorella met een kleine hoeveelheid en bouw het langzaam op. Tot wel 2 keer per dag 10 of zelfs 15 tabletten (ik geef zelf zelfs rustig meer maar bouw het wel langzaam op). Je kunt ook Schindele's mineralen geven, 2 keer per dag een halve theelepel. Schindele's mineralen werkt gewoon milder dan groene leem. Het kan zelfs naast regulieren medicijnen ingenomen worden. Ja, ik vind het persoonlijk echt wereldspul. Kweet niet, ik heb er vanaf dag 1 een beter gevoel over dan over groene leem. En dat is puur gevoelsmatig. Ik zie natuurlijk ook hoe mijn honden er op reageren. Ze vinden het van nature gewoon heerlijk. En het ontgift echt milder. Je kunt het ook langer geven. Dus met groene leem doe je een kortere heftigere kuur, met Schindele's mineralen een langere minder heftige kuur. Het bevat trouwens veel mineralen en sporenelementen.
#984973
Hoi Lizzie,

Ik kan niet goed nagaan wanneer de huiduitslag is begonnen. Ik zag het ongeveer twee dagen na de diarree en misselijkheid was, maar had het idee dat het er al een aantal dagen zat, vanwege de bultjes. Hij heeft op dit moment geen last van pollen en dergelijke. De jeuk is bijna direct begonnen nadat hij met het vergiftigde water in aanraking is geweest. Dus zou je haast denken dat...
Ik ga morgen direct Schindele's halen, want het zou voor mij ook heel goed spul zijn denk ik. Heel erg bedankt voor je snelle reaktie en uitgebreide advies!

Groetjes Marieke
#985095
Mag ik vragen waar ze de uitslag had zitten? De mijne heeft het met name in de liezen. En jeukte het bij jouw hond ook zo erg? Ik heb hem vanmiddag trouwens gewassen met speciale jeukverzachtende shampoo die ik nog had staan van de DA. Normaliter is het een slagveld in de douche, en verschuilt hij zich onder de wasbak en probeert naar de douchekop te happen, maar zelfs van alleen het water over zijn rug bleef hij stokstijf staan, zo prettig vond hij het. Het heeft duidelijk een kalmerend effect op de jeuk gehad.
#985275
MariekeLost2 schreef: Mag ik vragen waar ze de uitslag had zitten? De mijne heeft het met name in de liezen. En jeukte het bij jouw hond ook zo erg? Ik heb hem vanmiddag trouwens gewassen met speciale jeukverzachtende shampoo die ik nog had staan van de DA. Normaliter is het een slagveld in de douche, en verschuilt hij zich onder de wasbak en probeert naar de douchekop te happen, maar zelfs van alleen het water over zijn rug bleef hij stokstijf staan, zo prettig vond hij het. Het heeft duidelijk een kalmerend effect op de jeuk gehad.
Jazz was het ergste op haar buik en in haar liezen en oksels zeg maar, maar ze kreeg ook op de rest van haar lijf wat bultjes en jeuk, jeuk!! ja verschrikkelijk jeuk. Ook zij kreeg shampoo van de dierenarts om het een beetje te verzachten, nou is Jazz een relaxed hond dus was het met haar wel te doen, maar leuk is anders, gelukkig was het met een paar weken helemaal opgelost ;) maar ze had wel medicatie ;)
#986885
Weer iets nieuws. Sinds gisteren, en vandaag echt behoorlijk hevig, krabt meneer zich aan de linkerkant van zijn bek. Ik heb zijn gebit al gecontroleerd, maar kan niets zien. Ik heb geprobeerd een foto te nemen, maar dat lukte niet omdat hij niet stil bleef zitten. Ook zijn de bultjes op zijn liezen weer terug, terwijl ze net weer helemaal opgedroogd en weg waren. Kan dit door de Chlorella komen? Hij is nu dus ook aan de AB, wegens een nagelbedontsteking. Het gaat lekker hier.... :-[
#986958
MariekeLost2 schreef: Weer iets nieuws. Sinds gisteren, en vandaag echt behoorlijk hevig, krabt meneer zich aan de linkerkant van zijn bek. Ik heb zijn gebit al gecontroleerd, maar kan niets zien. Ik heb geprobeerd een foto te nemen, maar dat lukte niet omdat hij niet stil bleef zitten. Ook zijn de bultjes op zijn liezen weer terug, terwijl ze net weer helemaal opgedroogd en weg waren. Kan dit door de Chlorella komen? Hij is nu dus ook aan de AB, wegens een nagelbedontsteking. Het gaat lekker hier.... :-[
bedoel je dat de Chlorella ervoor gezorgd heeft dat de bultjes ingedroogd zijn, of juist dat ze weer tevoorschijn gekomen zijn?
Ik zou chlorella gewoon naast de AB geven. Het ontgift niet heel erg sterk. Desnoods laat je er een halve dag tussen zitten.
#987140
Nitus schreef: Allergische reactie op de AB? :-\
Ja, daar dacht ik ook aan.

Bijwerkingen
De bijwerkingen van antibiotica vallen uiteen in:

Microbiologische bijwerkingen: doordat het antibioticum ook de lichaamseigen bacteriën doodt, krijgen ziekmakende bacteriën of schimmels de kans de opengevallen plaatsen in te nemen. Hierdoor kan bijvoorbeeld diarree ontstaan, of een schimmelinfectie van huid of slijmvliezen, zoals spruw. Bij langdurig gebruik van een breedspectrum antibioticum kan een tekort aan vitamine B en K ontstaan. Deze vitamines worden namelijk door de normale darmbacteriën gemaakt. Een andere bijwerking is resistentie: het micro-organisme wordt ongevoelig voor het antibioticum (zie ook de volgende paragraaf).

Overgevoeligheidsreacties: zoals jeuk en huiduitslag. Deze zijn onafhankelijk van de dosis en kunnen ook al bij gebruik van kleine hoeveelheden ontstaan. Ze komen relatief vaak voor bij antibiotica uit de penicillinegroep. In zeldzame gevallen kan een ernstige overgevoeligheidsreactie ontstaan, een zogenaamde anafylactische shock. Als u ooit overgevoelig op een bepaald antibioticum hebt gereageerd, mag u dit middel niet meer gebruiken. Onthoud dit goed en breng uw arts en apotheker hiervan op de hoogte.

Toxische reacties: deze kunnen van middel tot middel verschillen en zijn afhankelijk van de dosis. Een hogere dosis geeft méér klachten. Soms is een bepaald orgaan, zoals het gehoororgaan of de nieren, extra gevoelig voor een antibioticum.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door