Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Hoe is de ontlasting van je honden en was deze niet goed, hoe heb je het opgelost

De ontlasting is zacht en hart door elkaar
5
20%
De ontlasting is zacht
1
4%
De ontlasting is water
Geen stemmen
0%
De ontlasting is in ochtend beter en in de middag slechter
1
4%
De ontlasting is goed
13
52%
De ontlasting is de ene dag goed en de andere dag zacht
5
20%
De ontlasting is al een hele tijd slecht
Geen stemmen
0%
Door ilovegoldenretrievers
#986736
Ik vroeg me af hoe het overgaan op barf hoe de ontlasting van jullie honden was. Als de ontlasting niet goed was, wat hebben jullie eraan gedaan. Hoe hebben jullie het menu aangepast. Waar lag het aan dat jullie honden slechte ontlasting hadden.

Ik zie ook dat sommige honden kvv krijgen, bijv. een smaak, bijv. rund. Dat is ook compleet. Dan zie ik dat er hier verschillende soorten vlees wordt gegeven, terwijl de ene hond het op een soort vlees goed doet. Hoe zit zo iets in elkaar.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op wo 18 jun 2008, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nynke
#986785
Hoi Julia, de ene dag is de ontlasting zachter dan de andere keer. Soms ook, terwijl ze allemaal hetzelfde eten, is het van de ene hond harder dan van de andere. Ik maak me er niet druk om, nog nooit problemen gehad.
Door ulla
#986832
ik heb niet gestemd, omdat de ontlasting meestal hard is.

Mijn oplossing daarvoor is i.p.v. 50% vleesbot , 40 % vleesbot te geven.
En voor ik vleesbot geef, geef ik eerst iets van groentenmix/orgaan of spiervlees.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#986894
over het algemeen is het gewoon goed, hard.
Maar als ze eens een flinke vis maaltijd of iets meer orgaan hebben gehad, kan het weleens iets zachter zijn.
Door Minna
#987067
Ik heb altijd goed gestemd. Okay, na 1,5 kg pens is het anders dan na een lamskop, maar dat is normaal. Toen ze overgingen van brok naar vers bleef de ontlasting ook goed, zijn hier niet zo diarree-gevoelig. Gelukkig. Zouden ze dat wel hebben, dan kefir/ probiotica en iets meer bot.
Door Lizzy
#987118
Julia2005 schreef: Ik vroeg me af hoe het overgaan op barf hoe de ontlasting van jullie honden was. Als de ontlasting niet goed was, wat hebben jullie eraan gedaan. Hoe hebben jullie het menu aangepast. Waar lag het aan dat jullie honden slechte ontlasting hadden.

Ik zie ook dat sommige honden kvv krijgen, bijv. een smaak, bijv. rund. Dat is ook compleet. Dan zie ik dat er hier verschillende soorten vlees wordt gegeven, terwijl de ene hond het op een soort vlees goed doet. Hoe zit zo iets in elkaar.
Ik heb gestemd: de ontlasting is goed. Aan de ontlasting van mijn honden kun je wel zien dat ze barfen. En dat is prima. Met zelf samengestelde voeding is de ontlasting van de hond nooit zo consistent als dat je iedere dag hetzelfde voert. En als je orgaanvlees voert, dan is de ontlasting de dag erop wat dunner. En dat is prima. Maar over het algemeen genomen is de ontlasting hier gewoon uitstekend. Niet te hard. Niet te zacht. Ik heb een tijd 40% vleesbot gevoerd en ben weer terug naar 50%. Te vaak dunne ontlasting en ik heb het liever niet te vaak dun in verband met anaalklieren en het gebit dus heb ik het weer omhooggeschroefd en dat bevalt beter.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#987121
De ontlasting van mijn honden is erg verbeterd sinds ik BARF. Het is meestal een combinatie van hard en zacht. Nu. In het begin was het ook weleens erg hard (teveel bot). Nu weet ik wat ik moet geven en is de ontlasting nagenoeg dagelijks hetzelfde. In de regel poepen mijn honden twee keer per dag en soms zelfs twee keer tijdens de ochtendwandeling en dan 's avonds niet.
Door Lizzy
#987126
Oh, ik zie dat je nog een vraag hebt. Over kvv. Tja, we kunnen hier natuurlijk een leuke discussie opstarten "wat is compleet"? Ten eerste is het natuurlijk zo dat een gemiddeld kvv merk zijn prakje aanvult met een premix oftewel vitamine/mineralencomplex. Dat doen wij zelf samenstellers niet. Ten tweede kun je je afvragen of het verstandig is om je hond elke dag 1 en hetzelfde merk en 1 en hetzelfde smaakje kvv te geven. Omdat het zogenaamd compleet is. Ik denk van niet. Ik denk dat je je hond tekort doet.

Weet je, kvv is net zo compleet als welk ander compleet voer (brok, blik). Nee. Dat is niet waar, kvv is completer. Het bevat ook enzymen en goede bacterieen, in tegenstelling tot doodgekookte handel (brok/blik). Maar, wat zie je dus vaak bij mensen die brok of blik voeren of 1 merk/smaak kvv? Dat ze in het begin laaiend enthousiast zijn, dat ze overal vertellen hoe goed het voer is want KIJK, de hond verhaard niet meer of heeft geen schilfers meer of is lekker actief geworden of... vul zelf maar in. En dan ineens, een jaar of twee jaar later.... heeft het voer afgedankt. Doet de hond het niet goed meer. Stappen ze over naar merk B en oh hemel, nu is dit helemaal fantastisch! Kijk maar om je heen, luister maar naar vrienden, familie en kennissen. Lees maar op forums. Dit zie je zooo vaak! En ik denk dat het komt omdat de hond op merk A toch op een gegeven moment tekorten kan oplopen. En dan gaat hij het na 1 of 2 jaar ineens niet meer lekker doen. Roepen mensen dat het recept veranderd is, maar dat is 9 van de 10 keer niet het geval. Nee, de hond is tegen tekorten opgelopen. En dan veranderen mensen van merk, waar toevallig wel meer van dat stofje in zit dat hij te weinig binnen kreeg en voila, de hond doet het ineens weer perfect.

Kijk eens kritisch naar de term compleet. Compleet wil zeggen dat een voer alle stoffen bevat die een hond nodig heeft volgens bepaalde standaards. Maar jouw hond is geen standaard. Jouw hond is een individu. En het kan zijn dat jouw hond nou net even wat meer van het een of het ander nodig heeft om lekker te functioneren. Wanneer je zo afwisselend voert zoals barfers dat doen (veel verschillende diersoorten, veel verschillende groentesoorten en hier en daar gezonde extra's zoals eitjes, rauwe gemalen nootjes, beetje zee-groenten, rauw vet visje, etc. etc.) krijgt een hond alles dat hij nodig heeft in ruime mate binnen. En zul je eigenlijk zelden of nooit tegen problemen aan lopen. Blijf je een zogenaamd fabrikage-voer voeren, dat compleet is voor de hele goegemeente: dan loop je dat risico wel. Bovendien, ik streef er niet naar om mijn honden het goed te laten doen op voer. Ik wil fantastisch resultaat zien. Een levenlang. En dat bereik je gewoon het makkelijkst en het eenvoudigst op barf.

Beantwoord dit je vraag?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 19 jun 2008, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ilovegoldenretrievers
#987631
Ik vind carnibest een goed kvv. Maar ik vond het jammer dat je bijv. 30 kilo van het ene moest bestellen om een korting te krijgen en dat ze er niet de andere varianten erbij kon nemen met korting. Dus dat je bijv. 5 kilo eend, 15 kilo natuur en nog 10 kilo andere smaak kon nemen. Bentie deed het wel goed op de carnibest natuur.
Gebruikersavatar
Door pike
#987640
Ik heb goed gestemd. En dat geldt voor alle drie. Ze poepen vrij constant. Ze krijgen hier dan ook dagelijks een "compleet" maal met vleesbot, spiervlees, orgaanvlees en groente, alles in verhouding. Pike en Duc krijgen 50% en Armagnac ietsje minder aan vleesbot bij hun eten.
Armagnac en Duc hebben vanaf het begin goede ontlasting gehad, Pike (waar alles mee begonnen is) had in het begin last van ontgiften en poepte regelmatig flinke bagger. Ik heb daar toen niets speciaals aan gedaan, enkel probiotica aan zijn eten toegevoegd. Toen zijn lijfje van binnen schoon was hield het vanzelf op en nu is hij vrij van maag/darmklachten  :D
Gebruikersavatar
Door *Monique
#987717
ik heb zacht en hard gestemd. Vienna had veel zachtere ontlasting. Didge en Kay door elkaar, en Bantu kan ik niet over oordelen, want zij is glijk op rauw gezet toen ik haar kreeg vorig jaar ;)
Nu is het wisselend. Als ze orgaan gehad hebben, dan kan het wel eens zachter zijn. Kay heeft soms te harde ontlasting
Door claudiaB
#987757
Hier wisselt de ontlasting met het voer. Teveel bot iets hardere ontlasting, zachtere ontlasting met meer orgaan in het voer. Maar dat vind ik normaal.

Alleen Daisy de Malthezer heeft soms dunne ontlasting met slijm. Maar dat wijt ik aan het ontgiften. Ze heeft bijna 11 jaar brokken gegeten  :'(
Verder is ze levendig, dus ik maak me geen zorgen als ze af en toe diarree heeft.
Door Borke
#988019
De ontlasting is goed en daarmee bedoel ik mooi stevig, maar niet keihard.
Sofi had diaree toen ze bi jons kwam en brokken at.
Nu eet ze een barf-nierdieet met minder botten en 25% groente, ik was bang dat haar ontlasting daar dunner van zou worden, maar dat is beslist niet het geval  ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door