Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#986473
Na laast de discussie te hebben gelezen over zalmkoppen en sardines, ben ik eens gaan nadenken over het voeren van vis in zijn algemeenheid. Ik weet namelijk niet of het heel erg natuurlijk is voor een hond om iedere week (of iets dergelijks) vis te eten. In de natuur zal hij vast wel een keer een visje tegen komen. Wat mij namelijk opviel is dat er veel honden zijn op dit forum die geen vis lusten, er misselijk van worden of er diaree van krijgen.

Als je nou de vis weg laat uit het menu, wat geef je daar dan voor in de plaats? Want vis op zich is zo slecht nog niet. Als je het helemaal weg zou laten zou hij sowieso minder omega 3 vetzuren binnen krijgen. Kan ik het vervangen door visolie samen te geven met zeewier? En in welke vorm kan ik dit dan het beste geven? Welke vitamines en mineralen moet je dan nog meer compenseren?

Ik wil mijn pup straks wel graag vis laten eten, maar ik ben bang dat hij het niet lust of er ook ziek van wordt.

Graag jullie mening er over. :)
Door laura86
#986522
De samenstelling van productiedieren is heel anders dan dat van wilde dieren (wat een wolf dus zou eten). de omega 3 en 6 balans is bijvoorbeeld heel anders. Om de omega 3 vetzuren aan te vullen kun je dus visolie pillen geven. Maar je kunt dus ook gewoon vis voeren. In vis zitten nog wel meer stoffen die een hond kan gebruiken.

Dus zolang je hond het lust (die van mij vind het heerlijk) zou ik gewoon vis geven. Je merkt vanzelf of hij het verdraagt of niet.
Door Lizzy
#987766
Ik heb hier 3 honden en er is er maar 1 die er diarree van krijgt en dat is ook nog alleen als hij een hele maaltijd vis krijgt (dus ongeveer 700 tot 1000 gram in 1 maaltijd) en dat is ook nog maar sinds kort. De afgelopen 10 jaar heeft hij daar geen problemen mee gehad, tis pas sinds hij wat ouder is. Als hij gewoon 1 sardientje krijgt of een klein makreeltje: is er niks aan de hand.

En tja, wat is natuurlijk....? Vind jij bio-industrie koeien natuurlijk om te voeren? Ik niet. Vind jij opgefokte plofkip/eend natuurlijk om te voeren? Ik niet. Als je natuurlijk wil voeren, kun je het best alleen wild voeren. Dus wilde haas, wild konijn, wilde kwartel en andere wilde hoenders, wilde fazanten, wild hert, etc. En dan hoeft je hond dus ook geen vis of visolie omdat wild vlees inderdaad meer omega 3 vetzuren bevat dan bio-industrie vlees.

Maar als je toch bio-industrie vlees voert, dan is het raadzaam om voldoende omega 3 vetzuren aan je hond te voeren middels groente, visolie, algen, etc. Andere vitamines/mineralen hoef je niet te compenseren.
Door Fynn
#987905
Die drie van ons eten vis meestal geef ik panharing ,grote sardienes of de zalm bot/mix van Herby.
Ik heb 1x gehad dat er 2 gingen overgeven maar dat was na het nuttigen van een te grote hoeveelheid.
Ik had toen een andere vissoort gekocht die wat groter en vetter was.

Ze krijgen hier 2x per week vis en geen enkel probleem.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door dinnee
#987908
Ik wilde namelijk een dag alleen vis en wat groente geven, inplaats van vlees. Zou dit kwaat kunnen? Of zou ik beter twee dagen vlees en vis kunnen geven. Dus de vis verdelen over twee dagen en dan half om half vlees en vis? Of wordt het dan helemaal een drama?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#987946
dinnee schreef: Ik wilde namelijk een dag alleen vis en wat groente geven, inplaats van vlees. Zou dit kwaat kunnen? Of zou ik beter twee dagen vlees en vis kunnen geven. Dus de vis verdelen over twee dagen en dan half om half vlees en vis? Of wordt het dan helemaal een drama?
Kijk gewoon hoe lekker je hond vis vind en hoe zijn ontlasting daarna is en of ie het 's avonds of 's nachts niet uit gaat spugen. Want elke hond reageert anders op vis. Mijn honden kregen altijd 1 vismaaltijd in de week, maar ik zit er nu over te denken om dat over 2 dagen/maaltijden te verdelen want ze vinden de vis ineens niet meer zo lekker ::). Vooral grote hoeveelheden worden met lange tanden gegeten, dus ga ik het in kleinere porties proberen. Maar ze hebben dus jarenlang 1 grote vismaaltijd per week gehad zonder spuitpoep of kotsfestijnen.
Door Red_Hunter
#991271
dinnee schreef: Ik wilde namelijk een dag alleen vis en wat groente geven, inplaats van vlees. Zou dit kwaat kunnen? Of zou ik beter twee dagen vlees en vis kunnen geven. Dus de vis verdelen over twee dagen en dan half om half vlees en vis? Of wordt het dan helemaal een drama?
Mijn honden krijgen ook 1 vismaaltijd per week en dat gaat goed, soms is de ontlasting van Ireen wat dunner de volgende dag maar meer ook niet.
Ze vinden het nog steeds lekker, ik geef sardientjes met wat zalmmix van Herby.
Wat Nitus net schreef: kijk gewoon hoe jou hond het er op doet en pas je maaltijd daar op aan.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door