Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#986147
Ik had een vraagje. Hoe hard zijn Geitennekken, schapennekken, paardenstrot, paardenluchtpijp, runderluchtpijp, lamsstrotten, schapenstrotten en geitenstrotten. Ik heb al gelezen dat geitenribben en schapenribben zeer hard zijn en dat lamsribben goed te eten zijn voor een barfende hond.
Welke zijn er goed te voeren en goed te eten voor een beginnende barfhond.

Kwa hardheid, hoe moet ik het zien. Wat is de botpercentage etc. Hoe moet je het zien in het menu van je hond. Een runderstrot is niet echt bot, maar meer kraakbeen, maar hoe zie je zo iets precies in je menu.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op di 17 jun 2008, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#986150
Voor een beginnende barfhond zou ik de nekken nog even achterwege laten, die kunnen soms behoorlijk hard zijn. De strotten zijn kraakbeen, dat kan wel heel goed. Luchtpijp ziet niet zoveel voedingswaarde in, die geef ik niet als onderdeel van het menu.
Meestal snijd ik ze in ringetjes, laat ze een paar uurtjes drogen in de droogmachine en dan heb je lekker en gezonde snackjes.
#986273
Julia2005 schreef: Ik had een vraagje. Hoe hard zijn Geitennekken, schapennekken, paardenstrot, paardenluchtpijp, runderluchtpijp, lamsstrotten, schapenstrotten en geitenstrotten. Ik heb al gelezen dat geitenribben en schapenribben zeer hard zijn en dat lamsribben goed te eten zijn voor een barfende hond.
Welke zijn er goed te voeren en goed te eten voor een beginnende barfhond.

Kwa hardheid, hoe moet ik het zien. Wat is de botpercentage etc. Hoe moet je het zien in het menu van je hond. Een runderstrot is niet echt bot, maar meer kraakbeen, maar hoe zie je zo iets precies in je menu.
Geitenribben kunnen zachter zijn dan lamsribben. Het ligt er maar net aan hoe jong het dier was toen het geslacht werd. Schapenribben vind ik te hard, toevallig dat ik er vanavond nog een paar getest en richting kliko gewerkt heb. Hetzelfde heb ik met de schapenekken gedaan, ik kreeg ze met mijn zeer degelijke bijl amper door midden gehakt en dan is het hier gewoon exit.
Wat het botpercentage is, ook dat verschilt per rib. Je kunt kale ribben kopen en goed bevleesde, wat het botpercentage is zie je dan pas als je de rib in de hand hebt. Vroeger ha dik wel eens lamsribben waar het botpercentage op 90/10 lag, maar ik heb met regelmaat geitenribben )van het IC) gehad met veel vlees eraan en dan zat je al snel aan de 50/50 of 60/40. Luchtpijp stelt ook in mijn visie qua voedingswaarde niks tot weinig voor en krijgen ze heir als een snabbel, al dan niet vers of gedroogt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door