Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Femke
#985811
Vorige week was ik Sunday aan het borstelen, en een paar keer 'knakte' hij een beetje door zijn achterhand heen. Niet ernstig en niet pijnlijk, en ik heb er verder ook niet zo op gelet.
Gisteravond was ik met de honden aan het fietsen, en toen Sunday recht voor me uit liep op het pad viel me op dat hij wel heeeel smalle billen begint te krijgen  :-\
Hij is nu ruim 10, en al vóórdat hij een jaar was gecastreerd. Maar eigenlijk heeft hij altijd wel normale bespiering gehouden.

Nu vraag ik me af wat ik kan doen om die spieren wat te versterken. Heb een keer een oefening gekregen dat ik hem moest laten zitten, en vlak voordat hij zat weer laten staan. Dit is echt niks voor Sunday, die wordt er helemaal nerveus van omdat hij niet snapt wat hij niet goed doet. Moet hij zitten, maar voordat hij zit alweer staan.
Verder kan ik met hem tegen de dijk op lopen (in wandeltempo) dat schijnt ook goed te zijn voor de achterhand.

Is er verder nog iets wat ik kan doen? Ik fiets iedere dag met de honden, maar Sunday loopt dan altijd los en rent van hot naar haar. Als hij (het eerste en het laatste stuk) naast de fiets moet lopen loopt hij alleen maar in telgang. Is aangelijnd fietsen ook goed voor de achterhand? En maakt het dan ook uit of hij in draf of in telgang loopt?
Is trekken in een tuig (aan de fiets) juist beter of slechter dan met slappe lijn lopen? Sunday wil namelijk altijd dolgraag trekken.

En kan spiercompositum ook uitkomst bieden in deze situatie?
Door flin
#985832
'k kan je alleen iets over paarden vertellen, miss komt dit in mate met 'n hond overeen...
zoals je zegt; in telgang,...geeft vaak aan dat de rug naar verhouding van 't lijf vrij lang is, zodat deze gang makkelijker voortbeweegt dan 'gewone' draf,
't betekend ook meestal dat de voorhand 't zware gewicht van 't dier voor z'n rekening neemt, en de achterhand alleen stuwend werkt
zolang de achterhand alleen maar stuwend werkt, zallie dus als snelheids motortje fungeren, gaattie z'n achterhand daarentegen 'dragend' gebruiken, zullen daar andere spieren ontwikkelen, 't betekend ook dat z'n lendenpartij moet versterken, zonder sterke spierpartij in de rug, kan de achterhand nix opvangen....

bij dragend in de achterhand denk 'k aan de voorhand luchtig maken, zoiets als bij honden die dansend door de ring gaan, met 'n opgeheven voorhand, met sterke rug (geen holle!) ...
'k zou 'm juist langzaam laten draven, en dan in zo'n tempo dattie normaal draaft (niet sloft) met 'n zo langzaam mogelijk ritme, zodra hij overgaat naar telgang, weer wat langzamer gaan, totdattie weer goed draaft, vindtie 't miss leuk om wat hindernisjes te springen, offuh rechtop zitten, zonder voorpootjes, 'k zou uitkijken met zwaar zand, 't verzuurt de spieren snel, en blessures door oververmoeide spieren heb je snel....
    maar nogmaals geen ervaring met honden...
Door Lizzy
#985850
Lekker saai, maar ik zou hem ook spier support geven. Brutus staat ook op de spier support. Al lang. En ik ben er 1 keer op advies van iemand  mee gestopt. Binnen enkele dagen was hij echt 30% minder goed. Ik ben dus snel weer begonnen en hij is daar toch weer van hersteld. Kortom, ik zweer bij dat spul. Ik weet niet of Brutus nog zou hebben gelopen zonder.

Ik ga ca. 2,5 uur per dag met Brutus wandelen. Oftewel, ik wandel, hij draaft (Dalmaten draven altijd).
Door Femke
#986016
flin schreef: 'k kan je alleen iets over paarden vertellen, miss komt dit in mate met 'n hond overeen...
zoals je zegt; in telgang,...geeft vaak aan dat de rug naar verhouding van 't lijf vrij lang is, zodat deze gang makkelijker voortbeweegt dan 'gewone' draf,
't betekend ook meestal dat de voorhand 't zware gewicht van 't dier voor z'n rekening neemt, en de achterhand alleen stuwend werkt
zolang de achterhand alleen maar stuwend werkt, zallie dus als snelheids motortje fungeren, gaattie z'n achterhand daarentegen 'dragend' gebruiken, zullen daar andere spieren ontwikkelen, 't betekend ook dat z'n lendenpartij moet versterken, zonder sterke spierpartij in de rug, kan de achterhand nix opvangen....

bij dragend in de achterhand denk 'k aan de voorhand luchtig maken, zoiets als bij honden die dansend door de ring gaan, met 'n opgeheven voorhand, met sterke rug (geen holle!) ...
'k zou 'm juist langzaam laten draven, en dan in zo'n tempo dattie normaal draaft (niet sloft) met 'n zo langzaam mogelijk ritme, zodra hij overgaat naar telgang, weer wat langzamer gaan, totdattie weer goed draaft, vindtie 't miss leuk om wat hindernisjes te springen, offuh rechtop zitten, zonder voorpootjes, 'k zou uitkijken met zwaar zand, 't verzuurt de spieren snel, en blessures door oververmoeide spieren heb je snel....
    maar nogmaals geen ervaring met honden...


Wat ik dikgedrukt heb gemaakt herken ik heel goed. Sunday is in verhouding langer dan hij hoog is, en telgangt heel veel. Eigenlijk is het telgang of galop. Hij loopt naar voren taps toe, en is heel erg zwaar op de schouders. Hij lijkt dik: als ik hem echter minder eten geeft dan wordt hij aan de achterkant nóg dunner (+ er treedt onmiddelijk spierverlies op!) en aan de voorkant blijft hij gelijk.
Syl vertelde me al, dat je dat veel ziet bij honden die graag trekken aan de fiets. Als ik met Sunday in een tuig ga fietsen mag hij van mij trekken want dat is wat hij erg graag wil. Netjes naast lopen vind hij maar niks, terwijl hij met wandelen eigenlijk nauwelijks trekt.

Sja, niet sloffen naast de fiets zal lastig worden. Zodra het fietsen voor hem 'saai' wordt vervalt hij in telgang en gaat hij sloffen.

Het enige wat ik kan bedenken is los fietsen, zijn favo bal-aan-touwtje meenemen en die voor zijn neus houden. Dan loopt hij alert en met zijn hoofd omhoog (om dat balletje maar niet uit het oog te verliezen). Dan af en toe naar beneden zwiepen bij de dijk, zodat hij de dijk op en af loopt.
Angelique schreef: Ik zou 'm Spiersupport geven
geer schreef: Ik zou hem ook op de Spier Support zetten.
Lizzy schreef: Lekker saai, maar ik zou hem ook spier support geven.

Driemaal is scheepsrecht :P ik ga meteen op zoek  ;)
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#986518
Bas heeft dat ook gehad. Bij hem heb ik uiteindelijk anabolen laten spuiten omdat andere dingen onvoldoende tot niet werkten maar hij had dat vrij vaak nodig en wat ik heel vervelend vond was dat hij zich echt als een stoere vent begon te gedragen  :-[ werkelijk iedere andere hond die we tegen kwamen moest hij even laten zien dat hij groot, stoer en geweldig hij was.... Dit gedrag was echt niet te doen met een hond van 80 kg ...  en daarbij... het karakter van Bas was helemaal niet zo, het was juist een hele zachtaardige, lieve, geduldige "allemans" vriend. Om die reden ben ik gestopt met die troep!

Als je het kunt dan zou ik zwemmen aanraden. Misschien even een tijdje op de gecontroleerde manier via hydrotherapie zodat hij goed leert zwemmen. Dat is voor Bas toen echt een uitkomst geweest!

Succes!!
Door Femke
#987582
Sunday is naast de fiets met geen mogelijkheid in gewone draf te krijgen. Hoe hard of zacht ik ook ga: hij telgangt er lustig op los.
Wat helpt is een lekkertje hoog boven zijn neus houden, dan loopt hij eventjes gewoon in draf. Maar als dat lekkertje niet binnen een paar tellen komt verliest hij zijn belangstelling.

Ik woon vlakbij de IJssel, en we lopen altijd op de dijk. Gisteravond heb ik Sunday aangelijnd een aantal keren tegen de dijk op laten lopen. Volgen dus, en in een langzaam tempo zodat hij zijn achterhand wel moest gebruiken. Gek genoeg was het voor mijn eigen (problematische) rug ook erg zwaar dus misschien is het voor mij ook wel goed.

Het valt me op dat hij alleen op ongelijk terrein draaft in plaats van telgangt.

Ik overweeg nu om cavaletti te maken voor hem om te kijken of dat een manier is om zijn achterhand te oefenen. Gister geprobeerd met een huishoudtrap maar dat was geen succes. Een echte ladder zou misschien wel werken, maar die heb ik niet.
Laatst gewijzigd door Femke op do 19 jun 2008, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#987662
Ik hoop dat de spiersupport en de extra oefeningen zorgen voor weer meer spieren in de achterhand.

Barney liep ook veel in telgang, ook naast de fiets, maar als ik dan toch nog iets harder ging dan ging hij wel over in draf.
Hij hield ook niet zo van fietsen, alleen als hij ergens achteraan kon, dus bijv. als Mike met Ed voor ons reed.

En een vraagje; wat is caveletti??
Gebruikersavatar
Door Angelique
#987666
Bernie schreef: Ik hoop dat de spiersupport en de extra oefeningen zorgen voor weer meer spieren in de achterhand.

Barney liep ook veel in telgang, ook naast de fiets, maar als ik dan toch nog iets harder ging dan ging hij wel over in draf.
Hij hield ook niet zo van fietsen, alleen als hij ergens achteraan kon, dus bijv. als Mike met Ed voor ons reed.

En een vraagje; wat is caveletti??
Ben ik ook wel benieuwd naar. :)
Door flin
#987932
dinnee schreef: Cavaletti zijn balkjes die een stukje boven de grond liggen, ze gebruiken ze bij paarden om coordinatie te ontwikkellen. Zo leert het paard te kijken waar hij zijn voeten neer zet. Ook zorgt het er voor dat hij meer op zijn achterhand gaat lopen en daar dus meer spieren ontwikkeld.
Hier is nog een plaatje: http://www.rene-wehe.de/images/cavaletti%203.JPG
en hier ben 'k 't helaas niet mee eens...;
effe -kort-door-de-bocht: 't is voor z'n ruggebruik goed, mits hij idd z'n rug gebruikt; en om z'n rug te gebruiken , moettie ook z'n buikspieren gebruiken,
doettie dit niet, en drukt z'n rug weg, tiltie alleen z'n beentjes naar boven....
en voor de coördinatie, kun je natuurlijk vanalles gebruiken: autobanden op de grond in en uitstappen,...nah, 'k noem maar wat....
Femke schreef: valt me op dat hij alleen op ongelijk terrein draaft in plaats van telgangt.

Ik overweeg nu om cavaletti te maken voor hem om te kijken of dat een manier is om zijn achterhand te oefenen. Gister geprobeerd met een huishoudtrap maar dat was geen succes. Een echte ladder zou misschien wel werken, maar die heb ik niet.
 
persoonlijk denk ik dat z'n moeilijkheid in z'n rug zit, en van daaruit zul je hem moeten versterken....
en eigenlijk denk ik dat z'n  galop dan maar sterker moet worden; dan moettie z'n rug wel buigen, en moettie z'n achterhand eronder zien te krijgen....
dus oefeningen: lekker doorwandelen in stap=niet slenteren of half draven (hoe is z'n stap? ook bijna telgang?) en niet meer draven, alleen galopjes...
jaaah, of zwemmen natuurlijk,...maar dit ging over naast de fiets oid...
Door Minna
#988042
Ik zou ook naast evt spiersupport hydrotherapie doen, en fietsen bij voorkeur 3 x per dag 10 minuten in vlotte draf. Verder zorgen dat het gewicht goed is, ik heb Sunday een keer gezien (op de wisselwerk-workshop) toen was die behoorlijk aan de stevige kant. Sorry dat ik het zeg maar dat is natuurlijk ook van belang.
Een zandopgraving op en af laten lopen (of een andere bult) is ook prima.
Je moet een beetje verschil gaan zien in bewegen en doelmatig bewegen, kijk je kan wel 10 uur per dag wandelen zodat je hond los loopt maar qua spieropbouw kan je beter 3 x 10 minuten flink aangelijnd draven naast de fiets. En tuurlijk als ze oud worden gaan de spieren achteruit, onze bejaarde (13) wordt nu ook minder, van mij mag die, ik zorg alleen dat ze slank blijft en toch om de dag een langere wandeling mee gaat. Eens in de 2-3 weken naar de training, in augustus gaat ze haar afscheidswedstrijd lopen denk ik. Het is op een bapaalde moment ook op met de oudjes.  :(
Door Femke
#988107
Minna schreef: Ik zou ook naast evt spiersupport hydrotherapie doen, en fietsen bij voorkeur 3 x per dag 10 minuten in vlotte draf. Verder zorgen dat het gewicht goed is, ik heb Sunday een keer gezien (op de wisselwerk-workshop) toen was die behoorlijk aan de stevige kant. Sorry dat ik het zeg maar dat is natuurlijk ook van belang.
maar heeft die vlotte draf ook zin als hij alleen maar in telgang loopt?  Want dan doet zijn achterhand helemaal niet mee.
Telgangen doet hij zijn hele leven al, ondanks dat hij bij verschillende therapeuten is geweest.

Wat betreft zijn gewicht (overigens zonder in de verdediging te willen schieten): hierboven schreef ik ook al dat Sunday aan de voorkant heel stevig is. Als ik hem echter wil laten afvallen dan wordt hij aan de achterkant nóg dunner en je begrijpt misschien dat ik daar erg voorzichtig mee ben.
En je kan zijn ribben goed voelen, hij heeft alleen veel 'massa' op zijn schouders maar dat daar raakt hij zijn gewicht helaas niet kwijt.
Ik heb daar overigens een hele poos geleden ook al wat over geschreven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 449.0.html
Een zandopgraving op en af laten lopen (of een andere bult) is ook prima.
Je moet een beetje verschil gaan zien in bewegen en doelmatig bewegen, kijk je kan wel 10 uur per dag wandelen zodat je hond los loopt maar qua spieropbouw kan je beter 3 x 10 minuten flink aangelijnd draven naast de fiets. En tuurlijk als ze oud worden gaan de spieren achteruit, onze bejaarde (13) wordt nu ook minder, van mij mag die, ik zorg alleen dat ze slank blijft en toch om de dag een langere wandeling mee gaat. Eens in de 2-3 weken naar de training, in augustus gaat ze haar afscheidswedstrijd lopen denk ik. Het is op een bapaalde moment ook op met de oudjes.  :(
Ik hoop dat ze nog lang bij je mag blijven  :-* :-*
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door