Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dorinekok
#984842
Zoals sommigen wel weten krijg ik regelmatig een grote zak pens aangeleverd. Soms is het ook boekmaag maar de laatste tijd leek een groot deel ook te bestaan uit minder traceerbare stukken. Ben er achter gekomen dat het lebmaag is. En waarschijnlijk ook de netmaag. Lekkere stevige gummy-achtige zakjes met een tuutje er aan.
Eigenlijk heb ik er geen gerichte vraag over want ik geef het toch wel en heb er eigenlijk ook geen probleem mee: de honden lusten het evengoed erg graag.
Maarre... is het goed dat ik er geen vragen of problemen mee heb?  ;) Ik bedoel: blijkt lebmaag onverhoeds toch niet heel waardeloos te zijn?
En in het andere geval is het misschien een leuk weetje voor mensen dat er meer is dan alleen de pens.
Door De Geijsjes
#984907
Ik zou 't niet weten, maar wel een interessante vraag, dus lees even mee.

Kunnen vakantiegangers niet wat voor je meenemen vanuit NL? ;) Ik ga naar Frankrijk, maar niet echt bij je in de buurt, anders had ik wel wat voor je mee kunnen nemen van pens of orgaan ofzo.  :(
Door dorinekok
#985012
De Geijsjes schreef: Ik zou 't niet weten, maar wel een interessante vraag, dus lees even mee.

Kunnen vakantiegangers niet wat voor je meenemen vanuit NL? ;) Ik ga naar Frankrijk, maar niet echt bij je in de buurt, anders had ik wel wat voor je mee kunnen nemen van pens of orgaan ofzo.  :(
Hartstikke bedankt maar nee, voor mij is het geen enkel probleem om aan mijn middelen te komen. Wel veel werk maar geen enkel probleem (nog niet). Ik vond het gewoon een interessant gegeven en was benieuwd of mensen de leb- en netmaag ook herkennen dan wel geven. En of er een mening over is. Mijn vriezers zitten gelukkig tjokvol. Maar anderen in Frankrijk hebben er meer problemen mee. Vooral als je geen ingangen in abattoirs hebt of daar niet echt graag heen gaat.
Door Drijver
#985058
Als ik naar het slachthuis ga krijg ik ook van alles en nog wat mee. In elk geval pens en boekmaag, maar bij nadere inspectie zitten daar dus ook nog hele stukken lebmaag en netmaag aan vast. En daar zijn de honden niet vies van nee :P
Door dorinekok
#985083
Drijver schreef: Als ik naar het slachthuis ga krijg ik ook van alles en nog wat mee. In elk geval pens en boekmaag, maar bij nadere inspectie zitten daar dus ook nog hele stukken lebmaag en netmaag aan vast. En daar zijn de honden niet vies van nee :P
ah! gelukkig ben ik niet de enige.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#985726
Ik denk dat je een beetje moet oppassen met de netmaag. Dat is de plek waar soms spijkers, prikkeldraad of andere zware dingen in terecht komen. Koeien zijn niet zo nauwkeurig met eten en kunnen van alles mee naar binnen werken. Even voelen ter inspectie kan geen kwaad.
Door Drijver
#985747
Daar heb je wel gelijk in.
Ik vond vorige week een boortje in de wand van de pens zelf. Er omheen zat ontstoken weefsel wat ik ruim weggesneden heb. Als ik niet precies op die plek de pens had doorgesneden had ik het niet ontdekt vrees ik, nu schraapte mijn mes er over heen.
Evengoed wel leerzaam om te zien.
Door dorinekok
#985773
Ja het is interessant. We kunnen zo koeiendokter worden binnenkort. Hier zal ik niet snel spijkers en dergelijke vinden. De pens en de andere magen worden wel doorgespoeld. Vervolgens gaat alles door mijn handen want ik verpak in zakjes van een kilo. Maar goed, de kans blijft bestaan natuurlijk.
Door Drijver
#985885
Oh. Ik krijg ze vuil. Bijna rechtstreeks uit de koe of schaap met alle rommel er nog in en aan. En ja, dus ook boortjes en spijkers. Zaak om het goed na te kijken dus.
Was in het begin wel even wennen trouwens, al die vuiligheid eraan, maar inmiddels weet ik niet beter.
Je wordt wel een smeerlap van dat gebarf ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door