Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ine
#985185
Ellen44 schreef: Het kwam wel akelig over....... :(

Ik begrijp het nu wel.....

Inmiddels met de DA overleg gehad en wij trainen zijn achterhand......dmv van rustige opbouw van draf.......en dan maar hopen dat hij beter gaat lopen. Wel is het fijn te weten dat hij beslist geen pijn heeft....GELUKKIG!!!!!

Ik hou jullie op de hoogte

groetjes Ellen ;D
Succes!
Ga je voorzichtig met hem fietsen?
Heel fijn, dat hij geen pijn heeft, dat is het belangrijkste.
Schraal houden en draven dus!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#985188
Misschien is hydrotherapie en zwemmen ook een idee? En vergeet niet dat dogachtigen op deze leeftijd vaak slungelig worden. Wel verstandig dat je er bovenop zit. Succes ermee!
Door Fynn
#985277
Is fietsen met een bordeaux dog van 5 maanden wel verstandig vraag ik me af ?
Of ga je niet met hem fietsen?
Zijn er geen andere opties om de spieren van zijn achterhand sterker te maken.
Het gaat hier tenslotte over zijn hakken .

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Minna
#985333
Zij heeft het over opbouw van draven, daarvoor hoef je niet eens te fietsen kan je ook joggen. Verder maakt het niet uit als je nou zelf hardloopt, fietst, stept of met een solex rijdt, gaat er om dat de hond in een rustige drafje in een rechte lijn loopt.  ;)
Mijn hollander teef was niet extreem gehoekt (meer matig zoals het de ras betaamt) maar had HD E, en was voor frans en achter koehakkig. Ook met 8 maanden begonnen met langzaam fietsen, zwemmen, 's winters moest ze natuurlijk door dikke pakken sneeuw, vanaf 15 maanden hellingen bij zandopgravingen op en af, slee trekken, en de hond had mooie rechte voorhand en mooie achterhand en perfect gespierde rug, was beste teef op de Clubmatch, heeft UV gefietst, deed reddingshondenwerk en behendigheid en dogdance en GG.
Toen ze 12 was is ze ingeslapen omdat de heupen last verzorgden, de bespiering nam af en daarom kreeg ze er last van.
Houd de jonge hond trouwens schraal, mollig zijn is niet goed voor de gewrichten! ;)
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#985409
Rosita schreef: Waarschijnlijk heeft het met zijn hoekingen te maken. Mijn duitse herder Vito komt uit showlijnen en is daardoor (te) goed gehoekt. Met spieren kun je een eind komen, maar die zul je moeten trainen en daar moet de hond de leeftijd voor hebben (niet te vroeg beginnen) en jij de tijd. Veel laten trekken en lopen door mul zand kan helpen. En natuurlijk fietsen en zomers zwemmen. Als Vito even minder intensief beweegt (dus wanneer ik hem gewoon los zijn gang laat gaan zonder dat hij zich veel moet inspannen of even een paar weken niet met hem fiets) dan zie je dat hij zijn hakken alweer meer naar binnen gaat draaien. Overigens is Vito officieel geröntgend met A heupen en ellebogen. Meestal zijn het dus de hoekingen en niet de gewrichten. Het ligt dus ook niet aan de spieren in die zin dat ze onderontwikkeld zijn, maar dit soort honden lijkt wel meer spieren nodig te hebben om voor de bouw te compenseren. Pups hebben in verhouding minder spieren dan een uitgegroeide hond en daarom zal het koehakkig lopen na hun 1e levensjaar vaak al minder worden door de toenemende bespiering. Dit gebeurt niet altijd en moet er, wil je het verminderen, getraind worden, maar ook dan zul je het altijd (lichtelijk) blijven zien.

Dat is funest voor de heupen,dus NOOIT laten trekken aan de lijn
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#985413
Unique schreef:
Dat is funest voor de heupen,dus NOOIT laten trekken aan de lijn
??? Jory had slechte heupen en ik kreeg destijds van de orthopeed te horen dat laten trekken goed was!
Door Rosita
#985494
Unique schreef:
Dat is funest voor de heupen,dus NOOIT laten trekken aan de lijn
Wanneer de hond uitgegroeid is en de heupen goed zijn kan trekken aan de riem echt geen kwaad. Mijn vorige herder deed het jaar in jaar uit (onbedoeld) dagelijks en had met 9 jaar nog perfecte heupen. Met Vito doe ik regelmatig wat ringtraining en ook dan wordt er flink getrokken (het is geen kleine jongen). Alles waar TE voor staat is niet goed en dit geld natuurlijk ook voor trekken aan de lijn, maar dagelijks een klein stukje laten trekken aan de lijn kan echt geen kwaad vooral op een zachte ondergrond zoals gras. Wanneer je dit combineert met fietsen, af en toe lopen door mul zand en zomers lekker zwemmen is het een perfecte training voor de achterhand, het zijn namelijk allemaal rechtlijnige bewegingen. Gooien met een bal is pas funest voor de heupen. Eerlijk gezegd zou ik een hond met HD ook niet flink laten trekken en laten lopen door mul zand, maar dan heb je het over een ongezond gewricht en waarschijnlijk een hond met pijn. Fietsen/zwemmen is dan het minst pijnlijk en minst belastbaar, maar een gezonde hond die alleen wat zwak is van achteren zou ik niet beperken tot alleen fietsen.

Ik heb trouwens gelezen dat te weinig hoeking van achteren kan zorgen voor een onstabiel kniegewricht wat weer invloed heeft op de stand van de hakken.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door