Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door cathrien
#984377
Gisteren mijn eerste groentemix gemaakt met de blender. Venkel, witlof appel, banaan, kiwi, bleekselderij, peterselie , biogarde en een ei. Het zag er ontzettend lekker uit.
Ik ben van plan iedere week weer andere groente te nemen nl dan weer boontjes, rucola sla enz.

Nu is de vraag welke groente of fruit mogen de honden niet hebben.

Verder wil ik alle forummers bedanken voor de vragen en de antwoorden want als beginnende forum leer je hier ontzettend veel en ik heb het gevoel dat ik ook door de barfvirus ben besmet. De kvv zal steeds minder worden.
Door Antonia
#984381
Misschien heb je hier wat aan?

http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=4697

Groente: geen ui en prei, geen rauwe sperciebonen.
Sommige honden zijn gevoelig voor groenten uit de nachtschade familie: paprika, aubergine, aardappelen.

Fruit: pas op met druiven en rozijnen

Ik verwerk geen fruit door de groentemix. De groentemix voer ik bij / door het spiervlees en orgaan. Fruit in combinatie met vlees kan een rommelige spijsvertering veroorzaken. Sommige honden hebben door geen last van, maar de mijne zijn er wel gevoelig voor.
Gebruikersavatar
Door nova
#984391
cathrien schreef:

Verder wil ik alle forummers bedanken voor de vragen en de antwoorden want als beginnende forum leer je hier ontzettend veel en ik heb het gevoel dat ik ook door de barfvirus ben besmet. De kvv zal steeds minder worden.
heeeeeeeel herkenbaar ;)


O ja, ik gebruik ook wel venkel, klein beetje gemberwortel, gewone wortel, paksoi, diverse soorten sla, komkommer, courgette, bloemkool brocolie, witte kool al gehad,rode  bietjes zitten hier standaard in de mix omdat ze de zwarte pigmentvorming ondersteunen,  witlof
Weinig of geen tomaat , parika en aubergines. Fruit heb ik nog niet gegeven.
Het gaat vast goedkomen in Oud gastel met de groentemix, ;) :D




gr.
Laatst gewijzigd door nova op za 14 jun 2008, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#984527
cathrien schreef: Gisteren mijn eerste groentemix gemaakt met de blender. Venkel, witlof appel, banaan, kiwi, bleekselderij, peterselie , biogarde en een ei. Het zag er ontzettend lekker uit.
Ik ben van plan iedere week weer andere groente te nemen nl dan weer boontjes, rucola sla enz.

Nu is de vraag welke groente of fruit mogen de honden niet hebben.

Verder wil ik alle forummers bedanken voor de vragen en de antwoorden want als beginnende forum leer je hier ontzettend veel en ik heb het gevoel dat ik ook door de barfvirus ben besmet. De kvv zal steeds minder worden.
Gaaf, dat je steeds meer over gaat op BARF! Leuk he, lekker zelf rommelen ;D! Ik geniet er zelf echt al jaren intens van. Zo doe ik het ook, iedere keer weer wat andere groentes gebruiken. Gemiddeld gebruik ik 10 tot 20 verschillende groentesoorten, maak ik mix van en dat vries ik voor een week of 3 in. Maximaal 4 weken, want dan begint de voedingswaarde van rauwe groentemix terug te lopen.

Ik geef geen prei, geen ui en geen rozijnen of druiven. Verder voer ik alles. Laatst las ik in een topic dat Dory (202SPOTS) geopend heeft dat je zelfs sperzieboontjes rauw mag geven. Dus die kook ik tegenwoordig ook niet meer. Ik zie wel dat mijn honden gekookte sperzieboon veel lekkerder vinden dan rauwe, dat wel. Dus ik gooi niet teveel rauwe sperzieboon in de mix. Ja, verder zijn mijn honden echt ontzettend makkelijk. Die eten echt alle groente. Dus ook peterselie, waterkers, paksoi, etc. (oftewel alle groente met een wat specifiek smaak).

Gemiddeld genomen gooi ik altijd wel 1 komkommer door de mix om het wat smeuiig te maken. En verder gebruik ik eigenlijk altijd wel wat courgettes (voor het volume), wortel, en dan verder is variable. Ook kijk ik naar wat in de aanbieding is. Is de witlof in de aanbieding? Gaat er gewoon extra veel witlof door de mix. Is de pompoen in de aanbieding, gooi ik er een pompoen doorheen. Zelf meng ik wel appel door de groentemix. Maar dat is het enige fruitsoort. Heel gek, Pat McKay had geschreven dat je geen fruit met vlees moet mengen omdat dit kan gaan gisten in het spijsverteringskanaal maar dat appel een uitzondering vormt: bij mijn honden is dat inderdaad het geval. Gooi ik banaan en kiwi door de mix, laten ze vieze windjes, gebruik ik alleen appel: is er niks aan de hand. Hoe het komt: ik weet het niet!

Veel plezier met je uitbreiding naar je zelfsamengestelde maaltijden!
Door vagebond
#984583
Gister net geleerd op de celzoutenkursus dat je beter geen groenten en fruit door elkaar mixt vanwege gistingsprocessen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#985389
cathrien schreef: Misschien een domme vraag wanneer geven jullie dan fruit? :-[
Als tussendoortje, zo uit de hand. Hier eten ze het in het seizoen zo van de boom of struik en verder delen we een keer een tros bananen op of een meloen e.d. Soms ook weken niks, het is maar net hoe het uitkomt en wat er te krijgen is.
Door ilovegoldenretrievers
#985436
Ik heb ook gelezen op het internet dat er wormeneitjes kunnen zitten op groente, hierdoor kan een hond wormen krijgen. Hoevaak moet je de groente wassen om die wormeneitjes te verwijderen. Sommige mensen koken de groente, die ook rauw voeren en de andere doen het in de keukenmachine.

Een banaan of een appel, geef je die zo, of kook je die of doe je die in de keukenmachine.

Ik heb gehoord van een wortel, als je die zo geeft, doet die niks, geeft geen vitamine etc en ook geen dikmakers, het is dan meer een soort lekker bot, wat niks doet in het hondenlichaam.
Door Eliasnarda
#985440
cathrien schreef: Misschien een domme vraag wanneer geven jullie dan fruit? :-[
Cathrien domme vragen zijn er niet ;)   Ik geef ze als ik zelf fruit neem we hadden net verse ananas ze werden wild.
Laatst gewijzigd door Eliasnarda op ma 16 jun 2008, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202Spots
#985533
Julia2005 schreef: Ik heb ook gelezen op het internet dat er wormeneitjes kunnen zitten op groente, hierdoor kan een hond wormen krijgen. Hoevaak moet je de groente wassen om die wormeneitjes te verwijderen. Sommige mensen koken de groente, die ook rauw voeren en de andere doen het in de keukenmachine.

Een banaan of een appel, geef je die zo, of kook je die of doe je die in de keukenmachine.

Ik heb gehoord van een wortel, als je die zo geeft, doet die niks, geeft geen vitamine etc en ook geen dikmakers, het is dan meer een soort lekker bot, wat niks doet in het hondenlichaam.
Groentes was je hetzelfde als dat je normaal voor je eigen maaltijd doet,
wanneer het er schoon uitziet en 't  is al gewassen voordat het in de winkel is, dan was ik 1 keer,
maar wanneer je zelf uit je tuin haald dan zal het meerdere malen afgespoeld worden.
Fruit hoef je niet te koken, banaan haal je de schil vanaf,meloen of ananas ook, en  appel of ander fruit dat met de schil gegeten word, dat was je onder de kraan af ,net alsdat je voor je eigen fruit doet.
Tenzij je 'n heleboel fruit tegelijk wil maken en voor later invriezen of zo,dan kan je alles gewoon pureren en als fruitmix met beetje cottage cheese of yoghurt geven.
Meestal eten de honden en ik zelf gelijk op...wanneer ik appel eet,dan sniid ik plakje voor de honden,plakje voor mezelf, wanneer ik aarbei heb dan bijt ik de helf er af en de andere helft voor de hond, om en om.
Meestal eet ik fruit als tussen doortje voor mezelf,dus de honden krijgen het ook als tussendoor.

'n hele winterwortel waar de hond zelf grote stukken vanaf bijt en zo doorslikt,zal je ook in stukken in de poep terug vinden, wanneer je 'n wortel pureerd en zo of meestal samen met andere gepureerde groentes aan je hond geeft,dan word alles opgenomen en zit er toch echt wel voedingswaardes in hoor. ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op ma 16 jun 2008, 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#985594
cathrien schreef: Misschien een domme vraag wanneer geven jullie dan fruit? :-[
Hier krijgen ze een beetje fruit als ik het zelf ook eet. Maar Pike en Armagnac lusten alleen meloen en (soms) appel. Dus veel fruit krijgen ze hier niet. Ze lusten wel wilde framboosjes en wilde bramen, maar die zijn uiteraard seizoensgebonden en je moet ze dan ook nog maar net tegenkomen. Puppy Duc lust ook meloen en heeft gisteren een partje sinaasappel gekregen, hij lustte dat wel  :D
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door