Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door nisha
#985099
sinds kort heb ik een pup bij, berner sennen van 12 weken, ze heeft een enorme groeiachterstand en weegt nu nog maar 3  kilo door aanhoudende diarree en niet willen eten, we moesten brokken geven van DA maar ze eet gewoon niet graag brok, vandaag heb ik duck rund geprobeert en dit eet ze erg graag en vraagt om meer, omdat dit de enkelvoudige is heb ik maar 1 snee gegeven vrdeelt in kleine portie's en meer niet om te voorkomen dat ze terug diarree krijgt, haar diarree is sinds vandaag over en eetlust enorm, maar nog altijd wil ze brok niet

welk kv kan ik beste geven en hoe aan te pakken dat ze niet hervalt, want 3 dagen terug was ze meer dood dan levend en is 500 gram afgevallen

ze zou dringend moeten aansterken en bijkomen

sonja
#985104
Ik zou even een andere da opzoeken die wellicht genegen is om die diarree aan te pakken en dan niet enkel door met een zak brokken te zwaaien. Grote kans dat je pup last heeft van een virus of andere infectie en een pup kun je daar echt niet zo mee rond laten lopen.

Je pup zal nu honger hebben, maar inderdaad, niet teveel in ene geven want dan is die zo weer aan de dunne. Ik zou een niet te vette kvv voeren en dat zou dan Duck, smuldier o.i.d. zijn.
Door nisha
#985105
ze had een virus en is behandelt met medicatie en spuitjes ervoor, diarree heeft 4 dagen geduurt, we zijn 2 keer bij de DA geweest om elke keer opnieuw een spuitje en nazicht, is ontwormd en helemaal onderzocht maar mijn dierenarts is net tegen kvv alleen kent hij er niet veel vanaf
#985129
[quote="son"] (...) mijn dierenarts is net tegen kvv alleen kent hij er niet veel vanaf[/quote]

Is je DA nu wel of niet tegen KVV?

[quote="son"] (...) ze had een virus en is behandelt met medicatie en spuitjes ervoor, diarree heeft 4 dagen geduurt (...) [/quote]

Jezus! Wat had ze voor 'n virus dat ze zo'n enorme groeiachterstand heeft opgelopen. Mijn pup is een golden retriever van nu bijna 13 weken en weegt dus (conform de richtlijnen) bijna 13 kg. Ik neem aan dat een Berner ook (minimaal) 1 kg per week dient te groeien gedurende het eerste half jaar. Hoe is er een groeiachterstand van 9 kg (= dus 9 weken als je dat zou mag zeggen) ontstaan? Toch niet van 4 dagen diarree, of wel? Ik bedoel het niet vervelend hoor... ben gewoon nieuwsgierig wat voor virus zoiets kan veroorzaken...

Vinnie heeft Smuldier, Rodi, Energique en Carnibest gehad. Hij is ook twee weken aan de dunne geweest. Waarschijnlijk een bacterie of giardia. Na AB en Panacur binnen 2 dagen over. Ik weet het eerst aan de Carnibest, omdat die veel vetter is (aanvoelt) dan Smuldier, Rodi en Energique en hij vlak daarvoor was overgestapt. Nu poept hij echter weer goed op de Carnibest.

Ik heb zelf het meeste vertrouwen in Carnibest en voer dat nu 100%. Ik vind dat er het meest natuurlijk uitzien en ruiken. Ik zou dus ook CB voeren, ook al is het wat vetter. Rodi en Smuldier vind ik minder, omdat ik vermoed dat er vanwege de prijs verhoudingsgewijs meer orgaan in zit en de erwten in de Rodi altijd onverteerd met de ontlasting weer naar buiten komen. Maar dat is meer een gevoel dan dat ik kan "bewijzen" dat het een minder is dan het ander.

Ik zou, als ik jou was, via de website van Carnibest even een dierenarts bij jou in de buurt zoeken die CB verkoopt en daar eens naartoe gaan.  Dan kan een DA toezicht houden en dat lijkt me in zo'n ernstig geval als dit wel van belang.

Veel sterkte ermee!
Laatst gewijzigd door Barbara78 op zo 15 jun 2008, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door irmaa
#985137
Een berner van 12 weken en dan 3 kg.. hier is inderdaad iets goed(zeer ernstig) fout, ze zou inderdaad zeker 13 kg moeten wegen. Lijkt me niet dat dus van de laatste dagen komt, hoe zwaar was ze dan toen ze bij jullie kwam? Is ze wel 12 weken??
#985138
[quote="son"]
sinds kort heb ik een pup bij, berner sennen van 12 weken, ze heeft een enorme groeiachterstand en weegt nu nog maar 3  kilo door aanhoudende diarree en niet willen eten, we moesten brokken geven van DA maar ze eet gewoon niet graag brok, vandaag heb ik duck rund geprobeert en dit eet ze erg graag en vraagt om meer, omdat dit de enkelvoudige is heb ik maar 1 snee gegeven vrdeelt in kleine portie's en meer niet om te voorkomen dat ze terug diarree krijgt, haar diarree is sinds vandaag over en eetlust enorm, maar nog altijd wil ze brok niet

welk kv kan ik beste geven en hoe aan te pakken dat ze niet hervalt, want 3 dagen terug was ze meer dood dan levend en is 500 gram afgevallen

ze zou dringend moeten aansterken en bijkomen

sonja
[/quote]

Dat is wel vreselijk weinig 3 kilo !  dat wegen ze normaal met een week of 4 / 5  :(  :o
De labradorpups van 12 weken wegen ook 11 kilo.
Maar dat kan toch niet van diarree zijn alleen.
Hoeveel woog de pup toen je ze kreeg ?
Ik zou ze zeker op Carnibest zetten,
als hier de pups na een enting o.i.d wat van slag waren , waren ze met probiotic en Carnibest zo weer stabiel.
Ik hoop voor je dat het goed komt

Marijke
#985203
Jezus hier schrik ik echt van. Ik fok zelf berner sennen en de gewichten zijn altijd van 8 tot 10 kg. als ze naar de nieuwe eigenaren gaan. Ik weet niet waar die pup vandaan komt maar als ze volgens de vereniging gefokt is moeten ze boven de 6 kg. zijn voor ze naar de nieuwe eigenaren gaan.

De pups bij mijn zijn opgegroeid met carnibest natuur en het gaat prima. Ik wens je heel veel sterkte met je pup en ik hoop dat ze aansterkt.

Anders geef je pupymelk met carnibest en de carnibest door de blender een week .
#985214
[quote="son"]
sinds kort heb ik een pup bij, berner sennen van 12 weken, ze heeft een enorme groeiachterstand en weegt nu nog maar 3  kilo door aanhoudende diarree en niet willen eten, we moesten brokken geven van DA maar ze eet gewoon niet graag brok, vandaag heb ik duck rund geprobeert en dit eet ze erg graag en vraagt om meer, omdat dit de enkelvoudige is heb ik maar 1 snee gegeven vrdeelt in kleine portie's en meer niet om te voorkomen dat ze terug diarree krijgt, haar diarree is sinds vandaag over en eetlust enorm, maar nog altijd wil ze brok niet

welk kv kan ik beste geven en hoe aan te pakken dat ze niet hervalt, want 3 dagen terug was ze meer dood dan levend en is 500 gram afgevallen

ze zou dringend moeten aansterken en bijkomen

sonja
[/quote]

Dag Sonja,

Ik zou de brokken maar laten voor wat het is en jouw puppy laten aansterken en opgroeien op een goed merk kant en klaar vers vlees.
Ik zou kiezen voor een merk als Carnibest en daarvan dan het Natuurvoer, eventueel afgewisseld met Duck, Runner en Smuldier. Bij die laatste drie merken moet je dan wel de complete versie nemen.
Als je even kijkt op www.carnibest.nl kun je onderaan de pagina de verkooppunten in België vinden.

Ik zou haar nu ongeveer 600 gram per dag geven, en dat dan verdelen over 4 maaltijden per dag, dus ongeveer 150 gram per maaltijd.

Omdat de diarree een flinke aanslag heeft gedaan op de darmflora van je pup zou ik haar ook een pro biotica geven. Een goede is bijvoorbeeld de Pro-bio forte van het merk de Groene Os. Je kunt die via internet bestellen, bijvoorbeeld bij www.gezonddier.nl Op die pagina kun je daarover ook wat meer informatie lezen.

Heel veel succes met je puppekind.
Laatst gewijzigd door Antonia op ma 16 jun 2008, 00:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#985215
Ik vind 600 gr. per dag voor een pup van 3 kilo wel heeel erg veel :o. En ik denk dat dat niet goed gaat, dan kun je zeker op diaree wachten. Langzaam opbouwen, is mijn advies, begin eerst eens met 200 gram per dag en bouw dat langzaam aan op. Elke dag iets meer.

Met de rest van je advies ben ik het wel eens ;).
#985216
[quote="Nitus"]
Ik vind 600 gr. per dag voor een pup van 3 kilo wel heeel erg veel :o. En ik denk dat dat niet goed gaat, dan kun je zeker op diaree wachten. Langzaam opbouwen, is mijn advies, begin eerst eens met 200 gram per dag en bouw dat langzaam aan op. Elke dag iets meer.

Met de rest van je advies ben ik het wel eens ;).
[/quote]

Ik ben het hier wel met eens en dan 4x daags 50 gram en iedere dag wegen en de voeding bijstellen.
#985217
[quote="Nitus"]
Ik vind 600 gr. per dag voor een pup van 3 kilo wel heeel erg veel :o. En ik denk dat dat niet goed gaat, dan kun je zeker op diaree wachten. Langzaam opbouwen, is mijn advies, begin eerst eens met 200 gram per dag en bouw dat langzaam aan op. Elke dag iets meer.

Met de rest van je advies ben ik het wel eens ;).
[/quote]

Hoi Anne-Marie,

Ik kan me je reactie voorstellen. Voor een pup van 3 kg lijkt 600 gram erg veel. Maar als deze pup inderdaad nu 12 weken oud is, dan had dat puppekind nu toch zeker 12 kg moeten wegen? Ik ben niet zo thuis in het ras Berner Sennen, maar volgens mij zit het daarbij in de buurt. Dus ik zou niet uitgaan van het gewicht dat de pup heeft, maar van het gewicht wat het kind zou moeten hebben.  Natuurlijk wel even goed de ontlasting in de gaten houden.

Wellicht dat Cathrien hier wat beter op kan reageren, zij heeft meer ervaring met dit ras.

Edit: ik zie dat Cathrien inmiddels heeft gereageerd. Daar zou ik me even aan vasthouden.
Laatst gewijzigd door Antonia op ma 16 jun 2008, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#985250
[quote="Antonia"]
Hoi Anne-Marie,

Ik kan me je reactie voorstellen. Voor een pup van 3 kg lijkt 600 gram erg veel. Maar als deze pup inderdaad nu 12 weken oud is, dan had dat puppekind nu toch zeker 12 kg moeten wegen? Ik ben niet zo thuis in het ras Berner Sennen, maar volgens mij zit het daarbij in de buurt. Dus ik zou niet uitgaan van het gewicht dat de pup heeft, maar van het gewicht wat het kind zou moeten hebben.  Natuurlijk wel even goed de ontlasting in de gaten houden.[/quote]

Ik snap jouw rekensom en gedachtengang ook wel ;) (en dat advies wordt hier ook heel vaak terecht gegeven: ga van het gewenste lichaamsgewicht uit om de hoeveelheid voer te berekenen), maar juist omdat er zo'n verschil zit in het gewicht van wat een gezonde berner zou moeten wegen en wat de pup nu weegt leek het mij niet verstandig om dat ineens te gegeven. Het streven is natuurlijk die pup zo snel mogelijk op die 600 gr. te krijgen.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#985251
[quote="lightning"]
dat is wel heel licht gewicht voor een berner pup. (misschien een tik fout en moet het 13zijn?)

ik ben het met de adviezen eens heb eigenlijk weinig toe te voegen :-[
[/quote]

Dan zou die geen groeiachterstand hebben ;).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door