Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door flin
#984700
in't kader van de omega's 3, 6, en 9
...bah, lust geen vis,
...dunne ontlasting van vis...

een kleine zoektocht naar waardevolle omega 3, (ALA), en de EPA
dit 't liefst in combinatie zonder al teveel omega 6 (linolzuur, wat al rijkelijk in vlees zit) en niet teveel verzadigde vetten en omega 9
en dan bedoel ik dus uit natuurlijke producten, en niet de geconcentreerde pillen
om de dagelijkse verhouding omega 3 : omega 6 wat recht te trekken, zal de omega 3 of EPA dus hoger moeten zijn  dan de omega 6...
om een idee te krijgen : heb 'k zitten rekenen...en nee, 't lijstje is niet compleet,
de waarden kunnen natuurlijk wat afwijken; afhankelijk van 't product of persing
per 100 gr gewicht: de verhoudingen...
in de eerste kolom verzadigd vet/en mono-onverzadigd vet (omega 9)
de tweede kolom linolzuur (omega 6)
de derde kolom de ALA (omega 3)(moet nog worden omgezet naar EPA)
de vierde kolom de EPA

                       9    :     6    :   3    :     EPA

slak rauw:       43.6:   1.1   :  1     :  14.6
lijnzaadolie:    2.3  :   1       : 4.2
lijnzaad:          1.8  :   1      : 3.8
walnootolie:    3     :   5      : 1
walnoot:         1.6   :  4.1    : 1
tarwekiemolie:4.9   :  7.9    :   1
kelp rauw:       88   :   5       :  1      : 1
spirulina droog: 4   : 1.5      : 1
spinazie rauw:  2.4 : 1        : 5.3
bladsla rauw :   1     :  1      : 2.4

conclusie: rauwe slak, lijnzaadolie, lijnzaad, spinazie en sla kunnen de verhouding omega 3 :6 positief beïnvloeden...
in groen blad blijkt redelijk wat omega 3 (ALA) te zitten,
en dus is't niet verwonderlijk dat groenetende slakken een grote leverancier zijn..

   nu nog bedenken hoe slak  in 'n kat wil...of gepureerde spinazie....

http://www.nutrimens.nl/
http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/
Laatst gewijzigd door flin op za 14 jun 2008, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#984733
betekent dit dat ik geen slakkenhagelslag meer hoef te strooien en Sien (en vooral) Ot de naaktslakken die dan in de keuken komen, gewoon kan laten opeten?

Ot is nog steeds geen grote viseter (ondanks de sardientjes uit blik van gister) en sla en spinazie krijg ik er helemaal niet in. Naaktslak daarentegen vinden ze beiden best lekker zo af en toe.
Mag slak met huisje ook? voor extra calcium  :P

En als ik binnenkort zelf voer ga malen voor Ot, doe ik er dan goed aan een drupje lijnzaadolie erdoor te doen? Moet ik dan lijnzaadolie dan de geitenwollensokkenwinkel halen, of kan ik ook de fles jatten die bij mn moeder in de kast staat?

Nog een ideetje.
Als je muizen fokt, en die de laatste week van hun leven veel blasla (veldsla en rucola bv) en verse spinazie laat eten, bevatten deze muiden dan ook meer Omega 3 of EPA? Ot eet wel graag muis, en er is iemand hier op BP die muizen fokt, en waar ik hopenlijk in de toekomst af en toe wat kan kopen.
Door Lizzy
#984788
Heb je al eens aan chlorella gedacht? Ik heb geen idee hoor, hoeveel omega 3 dat bevat maar volgens mij vrij veel.

Quote:

"Het bevat ook de grootste hoeveelheid omega-3-vetzuren en chlorofyl van alle zoet- en zoutwateralgen". En waarom bevat vette vis zoveel omega 3? Omdat ze alg eten.

en

"Dat vissen en runderen hun omega 3 vetzuren halen uit groene voeding" (en lees vooral alg).

En, katten zijn dol op chlorella! 
Gebruikersavatar
Door koekje
#984806
Ik snap het niet meer.

Ik lees hier dat vis goed is, vanwege omega's. Visolie kan een goede vervanger zijn.  artikelen die het visverhaal bevestigen zijn toch vanuit de mens, ipv kat. Een kat heeft toch een andere spijsverering en mineralen behoefte.

Volgens het rijtje van flin kan rauwe slak, spinazie of sla, of lijnzaadolie ook een goede omega-3 leverancier zijn. Ik geloof dat in lijnzaadolie omega-3 zit wat nog niet actief is, en dat katten dat wellicht niet actief kunnen maken? dus dan hebben ze er weinig aan. Sla en spinazie eten ze niet, dus dan blijft slak over. Sien krijgt diarree van (veel) slakken, ook als het slakken zonder de speciale blauwe slakkenhagelslag zijn.

Chorella is ook een goede omega-3 leverancier. Algen zijn wel beestjes, maar misschien toch plantaardig te noemen.
In hoeverre kan een kat dit opnemen? Of is dat hetzelfde verhaal als de lijnzaadolie?

Ook heb ik ergens een keer gelezen dat vis niet in het natuurlijke dieet van de kat voorkomt (behalve voor Turkse Van katten, want die wonen aan het Van-meer). Klinkt ergens logisch, koe zit ook niet in het natuurlijke dieet.
Het 'wild'dat ik voer, is gekweekt, en bevat wss te weinig omega-zoveel om de vis volledig te kunnen vervangen.

maar hoe zit het nou? en dan specifiek gericht op katten.

En hoeveel chorella/slak/visolie/lijnzaadolie moet ik dan geven? En is het duidelijk dat katten zit echt nodig hebben?

Ik merk wel dat er tegenwoordig een omega-hype is. je hoeft maar een pakje blue band te kopen, en er zitten al extra omega's in. Nu eet ik gelukkig roomboter, en ik denk niet dat ik er ongezonder van word.
Maar wat is nou waarheid mbt tot de omega's? is het niet allemaal gesponsord door het voedingscentrum zodat ze eindelijk eens van de boterberg af kunnen komen? Het vol gehyped raakt en het idee krijgt dat er echt persé zoveel omega's naar binnen gewerkt dienen te worden, en dat we dit op onze katten projecteren? (Ik zie ook het nut niet in om yakult oid in mn katten te stoppen. dat zijn mensenlijke (!) darmbacterieen, in een gezoet drankje. een gezond lichaam, zowel mens als kat, heeft een goede darmflora van zichzelf, en ik vind dat je daar niet teveel aan moet knutselen).

Sien eet graag een visje af en toe, maar Ot doe ik daar geen plezier mee. Ze at de sardientjes uit blik ook alleen maar omdat ze honger had, en ze niets anders kreeg van mij.
ik wil best chorella/slakken/vissen voeren, maar dan wel graag uit volle overtuiging, en dat ik ook een duidelijk waarom heb.
Door Lizzy
#984809
koekje schreef: Ik snap het niet meer.

Ik lees hier dat vis goed is, vanwege omega's. Visolie kan een goede vervanger zijn. artikelen die het visverhaal bevestigen zijn toch vanuit de mens, ipv kat. Een kat heeft toch een andere spijsverering en mineralen behoefte.
Ja natuurlijk. Maar het is dus niet zo dat een kat geen omega 3 kan halen uit plantaardige voeding.
Volgens het rijtje van flin kan rauwe slak, spinazie of sla, of lijnzaadolie ook een goede omega-3 leverancier zijn. Ik geloof dat in lijnzaadolie omega-3 zit wat nog niet actief is, en dat katten dat wellicht niet actief kunnen maken? dus dan hebben ze er weinig aan. Sla en spinazie eten ze niet, dus dan blijft slak over. Sien krijgt diarree van (veel) slakken, ook als het slakken zonder de speciale blauwe slakkenhagelslag zijn.
OK, voor de duidelijkheid: rauwe slak en vette vis en visolie bevatten EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosohexaeenzuur). Dat zijn actieve omega 3 vetzuren, zeg maar dierlijke omega 3 vetzuren. Spinazie, sla, lijnzaadolie, walnoten en ook chlorella: bevat veel ALA (alfa-linoleenzuur). Ook omega 3 maar dan niet-actieve omega 3 vetzuren. Zeg maar dat dit plantaardige omega 3 vetzuren zijn.

Actieve omega 3 vetzuren worden onmiddellijk door het lichaam opgenomen. Niet actieve omega 3 vetzuren moeten in het lichaam nog eerst even omgezet worden in EPA en DHA. De kat en de hond en de mens kunnen dat alle 3. ALA is dus zeg maar de voorloper van EPA en DHA.
Chorella is ook een goede omega-3 leverancier. Algen zijn wel beestjes, maar misschien toch plantaardig te noemen. In hoeverre kan een kat dit opnemen? Of is dat hetzelfde verhaal als de lijnzaadolie?
Algen zijn plantaardig. Geen beestjes. Ze zijn dus rijk aan ALA, de voorloper van EPA en DHA. Het lichaam zet ALA om in EPA en DHA.
Ook heb ik ergens een keer gelezen dat vis niet in het natuurlijke dieet van de kat voorkomt (behalve voor Turkse Van katten, want die wonen aan het Van-meer). Klinkt ergens logisch, koe zit ook niet in het natuurlijke dieet. Het 'wild'dat ik voer, is gekweekt, en bevat wss te weinig omega-zoveel om de vis volledig te kunnen vervangen.
Nee, kip en rund komt ook niet voor in het natuurlijke dieet van de kat. Dus ik vind dat nul excuus om de kat geen vis te voeren. Een kat die weinig wild vlees eet en veel bio-industrie vlees krijgt (waaronder kip) en geen groente eet (ik ken geen kat die meer dan 5% groente eet van het totale menu): die komt ook omega 3 vetzuren te kort gewoon. Kijk, katten in het wild eten wilde prooien. En wilde prooien zijn altijd rijker aan omega 3 vetzuren dan bio-industrie dieren. Dat is dus ook een van de redenen dat onze voeding van tegenwoordig compleet uit balans is, qua omega 3 en 6.
En hoeveel chorella/slak/visolie/lijnzaadolie moet ik dan geven? En is het duidelijk dat katten zit echt nodig hebben?
Zie daarvoor deze link. http://www.dierenziekenhuis.nl/html/docdb.asp?id=313. En deze link: http://www.nmlhealth.com/n,2898,/NML-he ... ega-3.aspx.
Ik merk wel dat er tegenwoordig een omega-hype is. je hoeft maar een pakje blue band te kopen, en er zitten al extra omega's in. Nu eet ik gelukkig roomboter, en ik denk niet dat ik er ongezonder van word.
Natuurlijk springt Unilever hier weer op in. Maar niet geheel onterecht. Mogelijk dat het compleet uit verhouding zijn qua omega 3 en 6 vetzuren de oorzaak zijn voor o.a.: ADHD bij kinderen, gewrichtsontstekingen maar zelfs kanker.
Maar wat is nou waarheid mbt tot de omega's? is het niet allemaal gesponsord door het voedingscentrum zodat ze eindelijk eens van de boterberg af kunnen komen? Het vol gehyped raakt en het idee krijgt dat er echt persé zoveel omega's naar binnen gewerkt dienen te worden, en dat we dit op onze katten projecteren? (Ik zie ook het nut niet in om yakult oid in mn katten te stoppen. dat zijn mensenlijke (!) darmbacterieen, in een gezoet drankje. een gezond lichaam, zowel mens als kat, heeft een goede darmflora van zichzelf, en ik vind dat je daar niet teveel aan moet knutselen).
Weet je, ik zou zeggen: ga zelf op onderzoek uit. Dat is de beste manier om te weten te komen of het een hype is of dat er waarheid in schuilt. En ja, een mens en een dier zouden van nature een gezonde darmflora moeten hebben ja. Waren het niet dat wij onszelf en onze dieren vergiftigen met doodgekookte voeding (behalve als je vers/rauw voert) en vaak gebruik maken van antibiotica, die onze darmflora en die van de kat compleet om zeep helpt. En dan niet te vergeten de wormkuren die we erin kieperen en wat dat doet met een darmflora. Zouden we terug gaan naar de natuur, met z'n alle, zou je al dit soort drankjes niet nodig hebben nee. Hoefde je ook geen visolie of chlorella te nemen nee. Dan was ons voer en dat van de kat en hond gewoon netjes in balans. Maar nee, omdat de mens elke dag een grote lap vlees op z'n bord wil hebben, stoppen we varkens in varkensflats en geven we ze varkensbrokken. En zo verarmt onze voeding. En dus ook die van de kat en hond.
Sien eet graag een visje af en toe, maar Ot doe ik daar geen plezier mee. Ze at de sardientjes uit blik ook alleen maar omdat ze honger had, en ze niets anders kreeg van mij. ik wil best chorella/slakken/vissen voeren, maar dan wel graag uit volle overtuiging, en dat ik ook een duidelijk waarom heb.
Je hoeft van mij niks te voeren natuurlijk. Maar af en toe vette vis of visolie is prima voor de kat. Zeker wanneer hij een doffe vacht heeft of schilfertjes heeft of gewrichtsproblemen heeft; dat kan een aanwijzing zijn voor te weinig omega 3 vetzuren en teveel omega 6 vetzuren. Maar je hoeft geen vis te voeren om dat op te heffen. Je kunt ook de inname omega 6 beperken. Door zo min mogelijk snel opgekweekt vlees te voeren en zo veel mogelijk wild vlees te voeren. Bijvoorbeeld.
Door Lizzy
#984810
p.s., ik vind Yakult dus ook troep. Het bevat inderdaad suiker of zoetstof. Iets waarvan ik denk dat het ongezond is voor de mens (en dier). Maar dat neemt niet weg dat goede bacterieen wel degelijk een gunstige uitwerking hebben op de gezondheid van de mens. En dier.
Gebruikersavatar
Door koekje
#984824
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, dit was precies hetgene wat ik zocht aan antwoorden.
Maar met nieuwe antwoorden komen ook weer nieuwe vragen.

Ik denk dat ik qua voer ergens wel goed zit, ze eten hier gewoon rauw. Zowel Ot als Sien zien er echt heel mooi uit, mooie glanzende vachten, en ze zijn actief en sterk en goed gezond. De darmflora's lijken ook heel goed op orde.
ik probeer zo veel mogelijk variatie in de menu's aan te brengen, ook voor zover de studentenportemonnee dat toelaat ( ik bespaar veel geld door zelf meestal vega te eten, mijn katten zijn afhankelijk van vlees, ik niet).
Kip en koe (primair uit de bio-industrie) zo min mogelijk, en meer knaagdiertjes en 'luxe' gevogelte. ik denk niet dat het wild dat ik voer, 'wild' genoeg is, de parelhoenders en eenden en duiven en kwartels zijn ook gekweekt en niet vers in het bos afgeschoten.

Is de visolie van de Hema voldoende vrij van zware metalen en dioxines? ik denk dat ik de omega-olie van NML-Health niet als particulier daar kan bestellen. Bestaat er misschien ook zoiets als een geitenwollensokken-dierenwinkel in Amsterdam of als webshop?

heeft chorella nog iets nodig om optimaal verteert te worden? Zoals magnesium nodig is om calcium te verteren.
waar koop ik dat, en hoe dien ik dit toe? Is het gedroogd of in pilletjes, en hoeveel ongeveer en hoe vaak?

Kan ik ook iets van een omega-bloedtest laten doen voor mn katten? Eventueel bij Tannetje ofzo, das voor mij nog met het OV te doen. Voor mensen kan dit ook (cholesterol bepaling enzo), dus waarom niet voor katten? Dan kan ik zien hoe het er nu voorstaat, en nog een keer doen over een tijdje, als Ot van de CB af is, en ik zelf haar eten samenstel en maal. Dan zou ik ook weten of Sien genoeg heeft aan haar vrijdagse visdag, of ze ook een visolie-supplement mag.

Als ik voor Ot een vleesmolen heb, en zelf voer ga malen, voldoe ik dan om een beetje lijnzaadolie erdoor te doen? of toch ook wat visolie erbij? En hoeveel ongeveer?
Door Lizzy
#984836
koekje schreef: Dankjewel voor je uitgebreide reactie, dit was precies hetgene wat ik zocht aan antwoorden.
Maar met nieuwe antwoorden komen ook weer nieuwe vragen.

Ik denk dat ik qua voer ergens wel goed zit, ze eten hier gewoon rauw. Zowel Ot als Sien zien er echt heel mooi uit, mooie glanzende vachten, en ze zijn actief en sterk en goed gezond. De darmflora's lijken ook heel goed op orde.
ik probeer zo veel mogelijk variatie in de menu's aan te brengen, ook voor zover de studentenportemonnee dat toelaat ( ik bespaar veel geld door zelf meestal vega te eten, mijn katten zijn afhankelijk van vlees, ik niet).
Kip en koe (primair uit de bio-industrie) zo min mogelijk, en meer knaagdiertjes en 'luxe' gevogelte. ik denk niet dat het wild dat ik voer, 'wild' genoeg is, de parelhoenders en eenden en duiven en kwartels zijn ook gekweekt en niet vers in het bos afgeschoten.
Ik denk dat Ot en Sien al een 100.000 keer beter te eten krijgen dan een kat die alleen brokkies of blikkies eet. Dus maak je daarover geen zorgen. Parelhoen en eend en duif en kwartel is inderdaad vrijwel altijd kweek.
Is de visolie van de Hema voldoende vrij van zware metalen en dioxines? ik denk dat ik de omega-olie van NML-Health niet als particulier daar kan bestellen. Bestaat er misschien ook zoiets als een geitenwollensokken-dierenwinkel in Amsterdam of als webshop?
De hema visolie is door de consumentenbond wel getest, daar zat iets vervuiling in maar onder de wettelijke norm. De olie van NML health moet gewoon via webshops te bestellen zijn of bij de holistische dierenwinkel in A'dam. Website: http://www.zoo-natuurlijk.nl/
heeft chorella nog iets nodig om optimaal verteert te worden? Zoals magnesium nodig is om calcium te verteren.
waar koop ik dat, en hoe dien ik dit toe? Is het gedroogd of in pilletjes, en hoeveel ongeveer en hoe vaak?
Ja, maar dat zit gewoon standaard in de voeding. Je kunt het via chlorella-alg bestellen of in de winkel kopen. Bij chlorella-alg verkopen ze het in pillen en poeder, in de winkel vrijwel alleen in pil-vorm. Pfft, lastig, ik ken alleen de hondendosering. Maar, het komt bij chlorella niet zo krap. Begin eens met 1 tabletje per dag per kat.
Kan ik ook iets van een omega-bloedtest laten doen voor mn katten? Eventueel bij Tannetje ofzo, das voor mij nog met het OV te doen. Voor mensen kan dit ook (cholesterol bepaling enzo), dus waarom niet voor katten? Dan kan ik zien hoe het er nu voorstaat, en nog een keer doen over een tijdje, als Ot van de CB af is, en ik zelf haar eten samenstel en maal. Dan zou ik ook weten of Sien genoeg heeft aan haar vrijdagse visdag, of ze ook een visolie-supplement mag.
Daar moet Tannetje antwoord op geven, ik heb namelijk geen idee. Volgens mij is het zinloos om te doen. Je moet ook niet zo in de stress raken hoor, je katten zien er top uit, dus dan gaat het hartstikke goed met ze! Je ziet het vanzelf aan de vacht, als het niet goed gaat. En dan kun je (in mijn ogen) het best gewoon wat meer vis of wat visolie aan je katten geven. Visolie vinden ze ook vaak erg lekker trouwens. En het is goed voor hart en nieren.
Als ik voor Ot een vleesmolen heb, en zelf voer ga malen, voldoe ik dan om een beetje lijnzaadolie erdoor te doen? of toch ook wat visolie erbij? En hoeveel ongeveer?
Als ik moest kiezen: zou ik verse vette vis geven. En als ze dat niet moeten, dan zou ik visolie geven. En als je geen visolie wilt voeren, dan zou ik chlorella geven. En als je geen chlorella wilt voeren, pas dan zou ik zelf aan lijnzaadolie denken. Ik vind het zelf niet de mooiste vorm van omega 3 aan je kat verstrekken...
Gebruikersavatar
Door koekje
#984846
Ik ga eens het vis-experiment met Ot uitbreiden. Eergister en gister heeft ze boven verwachting goed wat sardien uit blik gegeten (wel aangelengd met wat kattenmelk), daar rende ze eerst gillend voor weg. En dan kan ik misschien visolie (hema of van NML-Health) ook als smering voor de home-made kvv gebruiken.
Misschien dat ik haar over een half jaar wel zover krijgt dat ze gezellig met Sien een rauw makreeltje eet.

Chlorella in de vorm van pilletjes gaat het niet worden, zeker niet iedere dag. Ot wordt een wit monster als ik iets tegen haar zin bij haar doe, en Sien gaat kotsen van stress ( om daarna kassabonnetjes en acceptgiro's te eten), en is 3 uur dan bang van me. Ik denk ook niet dat ze de dingetjes als snoepjes zullen eten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#984852
misschien dan toch eens op de gok een potje halen. hebben ze dat bij het kruidvat? of de geitenwollensokkenwinkel?

als ze het nou niet moeten, kan ik het dan zelf opeten? of krijg ik dan nog dikker en voller haar?
Door flin
#984886
zomaar lijnzaadolie toevoegen; olie lijkt erg snel ranzig te worden (bitter) en dan ben je nog verder van huis...(juist weer ontstekingsbevorderend)
..een optie zou kunnen zijn om lijnzaadjes zelf te malen en dit toe te voegen, helaas kan 'k nergens bewezen bewijs vinden dat katten dit goed zouden kunnen opnemen, van honden en mensen dus wel

  in 't geval 'slak' denk 'k dat 't idd een vrij natuurlijke bron is van EPA; kevers, kikkers, mollen, muizen, vogels, egels en slangen eten ze oa,
en 'n aantal wordt weer door de feline opgepeuzeld, dus ja, in die zin...

nou kan 'n slak weer wel tussengastheer zijn van allerlei wormen (wilde muis ook natuurlijk), en 't is mij niet duidelijk of die wormen 't overleven in't maagzuur van onze kat, of in de vries voor 10 dagen...
er wordt ook nergens gerept alszijnde slak als energiebron voor de feline....
dan zou er nog een optie zijn om kweekslakken te voeren, maar helaas weer geen idee wat die te eten krijgen...

dan nog is er eigenlijk weinig onderzoek gedaan naar 't functioneren van vetten als zodanig in 'n kat, behalve dat een kat idd meer vet kan metaboliseren dan 'n hond of mens...

deze, voor als je tijd hebt: (en alweer geen slak te bekennen)

http://www.vetmedcenter.com/media/_refa ... ase_en.pdf


Essential fatty acids

All mammals require a diet that contains at least one essential fatty acid that they cannot synthesize de novo: linoleic acid from the omega-6 family. The essentiality of alpha-linolenic acid (omega-3 family) remains controversial in dogs and cats. While cats can elongate these fatty acids, their ability to desaturate them, particularly to produce arachidonate from linoleate is limited. Therefore, cats also need arachidonic acid in their diet. Diets deficient in arachidonic acid will induce in cats poor reproductive performances and insufficient platelet aggregation. The only practical dietary source of arachidonate has been animal fats and tissues particularly fatty acids from membranes. This is one of the reasons why people should be discouraged from offering exclusively vegetarian diets to cats.

There has been considerable recent interest in whether there is an optimal ratio of n-3 to n-6 fatty acids in the diet of normal cats. Eicosanoids derived from the n-6 fatty acids tend to be pro-inflammatory, whereas those derived from the n-3 fatty acids less so, or anti-inflammatory. In inflammatory conditions, it has been suggested that n-3 to n-6 fatty acid ratio should be increased but there has not been a clear definition of what is an optimal ratio for all physiological functions. Fish oil, richer in long-chains n-3 fatty acids would be a better source than vegetable oil such as linseed oil.

http://www.vin.com/VINDBPub/SearchPB/Pr ... R00119.htm

en dus alweer geen slak te bekennen....

'k kan zo snel alleen de spirulina gedroogd vinden:
ALA 15.2 %
LA 23.2 %
verz vet/o 9;  4 : LA 1.5 : ALA 1

de chlorella gaan we opsnorren...
    of zou gedroogde spinazie ook werken?
Door flin
#984887
[quote="koekje"]
ow, sorry flin dat ik heel je draadje om zeep heb gehaald  :-[[/quote]

't gaat mij om de discussie en 't aanvoeren van materiaal,
  absoluut niet over 'mijn'  whatever...

  onze katten  :P :P ;D ;D
Door flin
#984906
Wat betreft de omzetting van ALA naar EPA en DHA:

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat bij mannen 6% van hun beschikbare ALA in EPA wordt omgezet en 3,8% van de ALA in DHA. En dit alleen bij gunstige omstandigheden. Als men teveel omega-6 vetzuren binnenkrijgt wordt het omzettingsproces bijvoorbeeld al met de helft verlaagd. En er zijn nog tal van factoren die deze percentages nog verder verlagen. Overigens zijn deze percentages bij vrouwen hoger.

Het is dus van belang om EPA per supplement binnen te krijgen.
In PlusEPA zit alleen maar EPA. Dit supplement wordt binnenkort in Zweden als medicijn geregistreerd vanwege bewezen effectiviteit bij aandoeningen als Depressie, ADHD, Autisme ed. 

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat niet DHA maar juist EPA het belangrijkste is voor volwassenen, vooral bij allerlei psychische problematiek. Het is dus niet zomaar dat er in PlusEPA geen DHA meer zit. MorEPA is geschikt voor de algehele gezondheid. Er zit 580 mg EPA in per capsule.

www.visolie-info.nl en
www.visolieplein.nl/comite.html

meer slakken eten? ;D ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door