Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ingrid B.
#983699
Hoi allemaal! ;)

Ik woon in Frankrijk en heb sinds een paar weken mijn 5 honden op BARF staan.Nu kan ik hier geen vuile pens krijgen(misschien vanuit het slachthuis,maar dat krijg ik niet over mijn hart om daar binnen te stappen) en carnibest is niet te verkrijgen in Frankrijk.
Komen mijn honden nu veel tekort of is het nog op te vangen door bepaalde toevoegingen in hun vleesmenu?

Verder is er 1 hond,die geen hart/nieren en rauwe vis lust!Wel kip en rundvlees.Komt hij nu ook niet veel tekort,nu hij geen ingewanden wil eten?Botten vinden ze allemaal heerlijk!En groenten en fruit ook!

Dank alvast voor jullie hulp!

groetjes van Ingrid en haar honden Joep,Sam en Poppy en de jarigen Moa en Zazou,die 3 jaar zijn geworden! :birthday:
Laatst gewijzigd door Ingrid B. op vr 13 jun 2008, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dorinekok
#983730
Hoi Igrid, ik woon ook in Frankrijk. Het is inderdaad zo goed als onmogelijk om pens te krijgen hier tenzij je duur betaalt misschien in een abattoir. Misschien is er ergens een abattoir met winkel er aan vast? Dan zou je het makkelijker kunnen vragen (ben je niet zo bewust van de rest van het gebeuren)
Ik heb begrepen dat je hond echt niks te kort komt als je geen pens kunt voeren. Voer dan wel andere "abats" zoals lever, nier en hart. Ook ik kan niet altijd overqal aan komen. Gelukkig eten ze hier alles wat ik ze voorschuif. Maar dat betekent dat ik dan ook moet schipperen. Vooral wat betreft orgaan. Als je wilt mag je me wel een pb sturen, dan kunnen we misschien wat meer info uitwisselen.
groetjes!
Door Ingrid B.
#983742
[quote="dorinekok"]
Hoi Igrid, ik woon ook in Frankrijk. Het is inderdaad zo goed als onmogelijk om pens te krijgen hier tenzij je duur betaalt misschien in een abattoir. Misschien is er ergens een abattoir met winkel er aan vast? Dan zou je het makkelijker kunnen vragen (ben je niet zo bewust van de rest van het gebeuren)
Ik heb begrepen dat je hond echt niks te kort komt als je geen pens kunt voeren. Voer dan wel andere "abats" zoals lever, nier en hart. Ook ik kan niet altijd overqal aan komen. Gelukkig eten ze hier alles wat ik ze voorschuif. Maar dat betekent dat ik dan ook moet schipperen. Vooral wat betreft orgaan. Als je wilt mag je me wel een pb sturen, dan kunnen we misschien wat meer info uitwisselen.
groetjes!
[/quote]

Hoi!

Fijn,dat je ook in Frankrijk woont en we misschien wat kunnen uitwisselen.Ik geef mijn honden geen lever,zou niet goed zijn vanwege de gifstoffen erin.
Er is hier alleen een apart abattoir en als vegetariër ga ik daar echt niet heen.
Wil je anders via een gewoon emailadres dingen met mij uitwisselen,is wat gemakkelijker voor mij,want ik heb geen ADSL hier... ;)

groetjes van Ingrid et chiens vanuit de Bourgogne
email:[email protected]
Laatst gewijzigd door Ingrid B. op za 14 jun 2008, 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door conleeuw
#984346
kan je niet aan schone pens komen (ik denk dat het wel verkocht wordt maar duurder is) dat kan je ook voeren, maar bij gebrek aan zou ik gewoon alle andere organen voeren. Mijn honden waren/zijn ook niet gek op lever en nieren maar eten het wel als de kook er over is. Het is wel een onderdeel van de barf menu en ik zou wel proberen om het te gaan voeren, des noods met de kook er over. Ik begon door helemaal te garen, en dan in de loop der tijd als maar minder tot ik de organen met alleen de buitenkant verkleurd door warm water en de binnekant rauw kan voeren. Nu is het zo dat er toch nog lever is die ze niet eten als het rauw is. Biologische lam eten ze wel rauw, maar rund en schapen lever niet. Kippenlever eten ze wel rauw soms, als ik organen en kopvlees gemalen aanbiedt wordt het bijna altijd wel rauw opgegeten. Organen zijn wel een essentiele onderdeel van het barf menu. Bij gebrek aan vuile pens zou ik wel zorgen dat ik groentenmix voer ;) Ik ben een beetje slecht in het voeren van groentenmix, maar kom wel aan echte vuile pens ;)
Ik begrijp wel dat je als vegetarier niet graag een slachthuis in wil lopen (ik ben ook vega) maar het went wel, vooral als je besef dat je voor je hond de allerbeste aan het doen ben ;)
Door Ingrid B.
#984359
[quote="conleeuw"]
kan je niet aan schone pens komen (ik denk dat het wel verkocht wordt maar duurder is) dat kan je ook voeren, maar bij gebrek aan zou ik gewoon alle andere organen voeren. Mijn honden waren/zijn ook niet gek op lever en nieren maar eten het wel als de kook er over is. Het is wel een onderdeel van de barf menu en ik zou wel proberen om het te gaan voeren, des noods met de kook er over. Ik begon door helemaal te garen, en dan in de loop der tijd als maar minder tot ik de organen met alleen de buitenkant verkleurd door warm water en de binnekant rauw kan voeren. Nu is het zo dat er toch nog lever is die ze niet eten als het rauw is. Biologische lam eten ze wel rauw, maar rund en schapen lever niet. Kippenlever eten ze wel rauw soms, als ik organen en kopvlees gemalen aanbiedt wordt het bijna altijd wel rauw opgegeten. Organen zijn wel een essentiele onderdeel van het barf menu. Bij gebrek aan vuile pens zou ik wel zorgen dat ik groentenmix voer ;) Ik ben een beetje slecht in het voeren van groentenmix, maar kom wel aan echte vuile pens ;)
Ik begrijp wel dat je als vegetarier niet graag een slachthuis in wil lopen (ik ben ook vega) maar het went wel, vooral als je besef dat je voor je hond de allerbeste aan het doen ben ;)

Bedankt!
Ja,schone pens(tripes)eten de fransen zelf hier.Ik zal eens kijken wat dat kost! ::)
En de kook erover,dat heb ik net met de vis gedaan,omdat Sam het absoluut niet rauw eet en je moest de honden eens zien smullen,allemaal!!!Ik zal eens wat meer gaan experimenteren,ben er nog een ´groentje´ in...
Ik geef wel iedere dag groenten...en fruit...en soms noten(spoel ik het zout eerst vanaf)...

In elk geval bedankt...enne..ik zal nooit het slachthuis inlopen...ik probeer wel iemand anders te vragen,die dat voor me wil doen!Ik kan absoluut niet tegen dierenleed...daarom ben ik ook vegetariër!En daarbij heb ik bepaade gaven en dan komt er teveel ellende bij me binnen van de dieren, wat ik dan niet aankan... :'(

groetjes van Ingrid en haar honden
[/quote]
Door dorinekok
#984559
vanmiddag nog bij de leclerc geweest: tripes kosten 7,80 de kilo..... :'(
Maar zit toch geen enkele voedingswaarde in....
Door Lizzy
#984563
[quote="dorinekok"]
vanmiddag nog bij de leclerc geweest: tripes kosten 7,80 de kilo..... :'(
Maar zit toch geen enkele voedingswaarde in....
[/quote]

Geen enkele voedingswaarde? Ja hoor, er zit zeker wel voedingswaarde in pens! Niet zoveel als in spier of ander orgaanvlees maar zeker vuile pens is gezond voor de hond!
Door Ingrid B.
#984568
Hoi Lizzy,

Tripes is gewassen pens,dat eten die fransen hier!Bah!Daar zit niks van voedingswaarde in i.t.t. de verse pens...dus dat koop ik dan maar niet en ik vind het superduur,Dorine!

groetjes van Ingrid en de honden
Door Lizzy
#984570
[quote="Ingrid B."]
Hoi Lizzy,

Tripes is gewassen pens,dat eten die fransen hier!Bah!Daar zit niks van voedingswaarde in i.t.t. de verse pens...dus dat koop ik dan maar niet en ik vind het superduur,Dorine!

groetjes van Ingrid en de honden
[/quote]

Nou, niks aan voedingswaarde klopt natuurlijk niet. Het is schoongemaakt maar verliest daarmee natuurlijk niet alle voedingswaarde. Het bevat nog gewoon eiwit, fosfor, calcium, vitamines en mineralen. Het is alleen lang niet zo goed als vuile pens! En voor dat geld liet ik het zeker ook liggen.
Door dorinekok
#984615
Berichten: 24.211


Bekijk profiel E-mail Persoonlijk bericht (Offline)

Re:vuile pens in Spanje niet verkrijgbaar!
« Antwoord #3 Gepost op: April 09, 2006, 21:43:24 »
Antwoord met citaat
Vuile pens mogen ze hier ook niet verkopen.... Dus ik zou het toch ergens anders nog eens proberen hoor, als ik je moeder was. Schone/gebleekte pens is behoorlijk zinloos....



Hoi Lizzy.
Ik weet niet goed hoe ik dingen moet kopieren of moet verwijzen maar de wijsheid over gebleekte pens heb ik dus klakkeloos van jou overgenomen.
Ik geloof eigenlijk ook wel dat er heus nog wel iets in zit maar dat je het vooral als vulling nog wel kunt gebruiken.  ;)
Door conleeuw
#984745
yikes, die prijzen liegen er niet om. In Africa wordt pens ook gegeten, maar daar is het niet zo gruwelijk duur. Ik zou denk ik voor die prijs ook maar geen pens voeren, maar....... niet alle pens wordt lijk mij voor menselijke consumptie schoongemaakt, er moet nog wat afval zijn, blijven zoeken maar ;)
Door Lizzy
#984750
dorinekok schreef: Berichten: 24.211


Bekijk profiel E-mail Persoonlijk bericht (Offline)

Re:vuile pens in Spanje niet verkrijgbaar!
« Antwoord #3 Gepost op: April 09, 2006, 21:43:24 »
Antwoord met citaat
Vuile pens mogen ze hier ook niet verkopen.... Dus ik zou het toch ergens anders nog eens proberen hoor, als ik je moeder was. Schone/gebleekte pens is behoorlijk zinloos....



Hoi Lizzy.
Ik weet niet goed hoe ik dingen moet kopieren of moet verwijzen maar de wijsheid over gebleekte pens heb ik dus klakkeloos van jou overgenomen.
Ik geloof eigenlijk ook wel dat er heus nog wel iets in zit maar dat je het vooral als vulling nog wel kunt gebruiken.  ;)
Tjonge, da's lekker, zit ik een heeeeeeeeel verhaal hier te tikken, gaat mijn PC spontaan staan booten >:(

Ik begin overnieuw. OK, blijkbaar ben ik dus niet duidelijk genoeg geweest met mijn uitleg want je haalt nu twee dingen door elkaar. Schone pens is inderdaad behoorlijk zinloos. Maar niet omdat alle voedingsstoffen verdwijnen! Ik ga dit beter voor je uitleggen. Ik hoop dat het nu wel lukt.

Wat maakt pens zulk interessant hondenvoer? Het is goedkoop (tenminste, bij ons ;D), honden vinden het heerlijk, volume technisch gezien kun je een hond die af moet vallen wat meer pens geven omdat het minder calorieen bevat, veel honden kunnen hun tanden schoonkluiven op een grote lap. En, pens bevat veel belangrijke goede bacterieen. Zoals je die in probiotica vindt. Afhankelijk van wat een koe gegeten heeft, kan ook in resten inhoud interessant wezen voor de hond. Als de koe alleen kuilgras en runderbrokken heeft gegeten: dan zijn de resten inhoud beslist oninteressant. Kun je zelfs beter niet geven, want zelfs runderbrokken is tynnuf. Een gemiddelde Franse koe eet volgens mij vrijwel nooit runderbrokken, die staat (zoals het hoort) in de wei. Kuilgras zal ie ongetwijfeld wel eten. Als een Nederlandse koe lekker in de wei heeft mogen staan grazen en daar grassen, planten en kruiden heeft mogen eten: dan zijn de resten inhoud van de pens OOK leuk voor de hond. Mooie voorverteerde grassen, planten en kruiden.

Schoongemaakte pens bevat nauwelijks nog van die goede bacterieen. En ook geen resten inhoud van wat de koe gegeten heeft. En dus blijft er alleen sec het vlees van de pens over. En als je die nou gaat vergelijken met echt spiervlees, moet je concluderen dat pens ruim minder voedingsstoffen bevat dan echt spiervlees. Nou, als je dan van deze idioooooote prijzen voor moet betalen die jullie in FR ervoor moeten betalen: moet je wel concluderen dat je voor dat geld de pens beter kunt laten liggen en kunt investeren in echt spiervlees van de koe.

Ik geef je de volgende analyses, zodat je het zelf kunt zien:

Rundvlees, 100 gram bevat:        Runderpens, 100 gram bevat:
21,3 gram eiwit                                      12,07 gram eiwit
4,09 gram vet                                        3,69 gram eiwit
128 kcal                                                  85 kcal
9 mg calcium                                          69 mg calcium (bevat pens dus zo vreselijk veel calcium? Welnee, het is gewoon arm aan fosfor)
194 mg fosfor                                        64 mg fosfor
3 mg ijzer                                                0,59 mg ijzer
21 mg magnesium                                  13 mg magnesium
4,2 mg zink                                              1,42 mg zink
385 mg kalium                                        67 mg kalium
5 mcg vitamine B12                                1,39 mcg vitamine B12
15,3 mcg folinezuur                                0 mcg folinezuur
0,40 mg vitamine B6                                0,014 mg vitamine B6

De meeste van bovenstaande hoeveelheden blijven wel aanwezig wanneer je de pens schoon maakt. Maar nogmaals, met het geld dat jij ervoor moet betalen, investeer je dus veel beter in rundvlees dat simpelweg rijker is aan voedingsstoffen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 15 jun 2008, 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ingrid B.
#984779
Hoi Lizzy,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg.Dan ga ik me niet meer suf zitten zoeken naar vuile pens,maar de honden lekker o.a. rundvlees geven van koeien,die hier nog in weelderige weiden mogen grazen met allerlei grassoorten,kruiden etc.Zelfs met zachte winters staan hier nog koeien buiten...ze krijgen dan wel hooi bijgevoerd,wat ik de boeren zie rondbrengen...ook de kalveren worden niet gescheiden van de moeders en blijven de eerste tijd nog in de kudde staan en drinken bij de moeders,zoals het hoort eigenlijk...wat dat betreft petje af voor de fransen...en het is echt een vleesland(vnl.koeien en schapen),dus zullen ze goed zorgen voor het vee én hun eigen vleesmaaltje,liefst 2dd hier...wat ik dus wil zeggen,is dat volgens mij de kwaliteit van het vlees goed te noemen is,voor zover ik dat kan beoordelen... ;)

Fijne dag voor iedereen en de honden een goed vleesmaal!

Ingrid en haar viervoeters vanuit een regenachtig Frankrijk
Door dorinekok
#984827
Hoi Lizzy, namens mij ook nog eens bedankt voor je uitleg en voor je dappere poging nogmaals te beginnen met typen. Wat een ramp is zeg!
Heb toch nog een klein vraagje: hoe zit het dan met gebleekte pens? Die spierwitte pens die ze hier voor dat geld dus verkopen. Dus niet zomaar schoongespoeld maar echt gebleekt. Los van prijzen, zit daar nog wat nuttigs in?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door