Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Brecht
#983960
Ik wil graag 1x per week een vastendag in gaan voeren, ik voer nu zeker de helft of meer cb en de rest vul ik aan met vleesbot en spiervlees... Zijn er dingen waar ik voor na en tijdens het vasten rekening mee moet houden? wat doe je met de hoeveelheid eten de dag voor en na het vasten, verdubbel je het, geef je wat vetter vlees of hoe doen jullie dat? En wordt er nog rekening gehouden met extra inspanningen/ trainingen, Ik ga na de zomervakantie met Anderz beginnen met behendigheid en we startten met de basiscursus C... waarschijnlijk op maandag (misschien dinsdag) en donderdag. snappen jullie me nog een beetje  :-\ ::)
Gebruikersavatar
Door *Monique
#984261
In het begin (2 jaar geleden) heb ik het wel gedaan, maar had er zelf geen fijn gevoel bij :-[
Ze kregen een dag voor het vasten een dubbele maaltijd (niet echt vetter of zo), vastendag niets, en de dag erna hun "gewone" maaltijd.
Als ik met Didge een wedstrijd heb, krijgt hij de dag ervoor een halve maaltijd, en de wedstrijddag na thuiskomst een complete grote maaltijd
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#984269
Er zijn al heel veel topics geweest over vasten. Wanneer je bij 'zoeken' het woorden 'vasten' intypt kom je heel veel tegen. Succes ermee.
Ik heb het ook geprobeerd maar ben er snel weer op teruggekomen. Je zou je moeten afvragen waarom je het wilt.
Door Lizzy
#984314
Brecht schreef: Ik wil graag 1x per week een vastendag in gaan voeren, ik voer nu zeker de helft of meer cb en de rest vul ik aan met vleesbot en spiervlees... Zijn er dingen waar ik voor na en tijdens het vasten rekening mee moet houden? wat doe je met de hoeveelheid eten de dag voor en na het vasten, verdubbel je het, geef je wat vetter vlees of hoe doen jullie dat? En wordt er nog rekening gehouden met extra inspanningen/ trainingen, Ik ga na de zomervakantie met Anderz beginnen met behendigheid en we startten met de basiscursus C... waarschijnlijk op maandag (misschien dinsdag) en donderdag. snappen jullie me nog een beetje  :-\ ::)
Ik gaf de dag voor het vasten een grotere maaltijd. Tijdens het vasten water met rauwe honing. Na het vasten weer hun normale maaltijd. Ik vast ook niet meer. Hier beviel het niet. Ik kon mijn honden niet meer in het bos uitlaten, de dag van vasten. Er werd van alles gesnackt. Van grote hoeveelheden paardenstront (die ze al schuimbekkend weer uit stonden te kotsen), grote hoeveelheden lijken van konijn, vogel, rat, muis, etc, en bovendien werd de jachtdrift van 1 van mijn honden ZO sterk dat ik het niet meer leuk vond. Zo'n dag zou ik dus thuis moeten blijven (met Dalmaten ::)), omdat ze zo nodig moeten vasten. Nou goed, ik had daar dus geen zin in. Maar, heel veel honden schijnen juist extra goed te presteren, op de dag dat ze niet gegeten hebben. Gewoon een beetje zelf uitvlooien wat jou het beste bevalt. Geef in ieder geval geen grote maaltijd om vervolgens kort daarop te gaan trainen. Na een grote maaltijd hebben ze gewoon rust nodig. Je kunt je honden overigens langzaam aan een vastendag wennen door de dag waarop ze gaan vasten een steeds wat kleinere maaltijd te geven en de dag daarvoor de maaltijd steeds wat groter te maken. Dan wen je de maag. Dat is vaak beter dan van de een op de andere dag een dubbele portie naar binnen laten eten.
Door conleeuw
#984338
Ik heb wel eens vaste dagen, maar dat is vaak niet gepland.... dat gebeurt gewoon of omdat een van de honden niet wil eten of omdat ik vergeten ben vlees uit te halen of omdat ik laat savonds bedenk dat ze nog moeten eten (ik voer niet op vaste tijden) en dan beslis om het toch maar tot morgen uit te stellen en dan soms pas de volgende dag laat voer...... maar als ik doelbewust zou willen gaan vasten zou ik de dag voor het vasten grote maaltijd (dus zowat dubbel) geven, dan de vaste dag alleen water beschikbaar stellen. Dag na het vasten gewoon weer normaal. Ik vindt wel dat als een hond grote sport prestaties moet leveren dat je moet nadenken over wat en hoe. Stel hij gaat behendigheid doen, dan zou ik die dag niet een vasten dag maken, in mijn optiek komt na een grote inspanning toch een maaltijd.... dat is hoe het normaal in de wild meestal ook werk, ik ren me rot achter een hert aan (sport prestatie) en dan vang ik hem en kan ik lekker eten ;) Nogmaals, ik doe niet doelbewust aan vasten ;) Ik ben ook benieuwd waarom je het wil, wat jou idee daarover is ?
Door ilovegoldenretrievers
#984355
Ik geef Bentie een keer per dag te eten. Bijv. zaterdagochtend heeft ze jachttraining, dan krijgt ze vrijdagmiddag het eten.
Maandagavond heeft Bentie werkgroep, dan krijgt ze maandagochtend rond 11.00 a 12.00 uur haar eten. Nu heeft ze een weekje vrij in verband met haar loopsheid. Bentie heeft geen last van gal spugen, dus dat is wel fijn.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#984369
Lizzy schreef: Ik gaf de dag voor het vasten een grotere maaltijd. Tijdens het vasten water met rauwe honing. Na het vasten weer hun normale maaltijd. Ik vast ook niet meer. Hier beviel het niet. Ik kon mijn honden niet meer in het bos uitlaten, de dag van vasten. Er werd van alles gesnackt. Van grote hoeveelheden paardenstront (die ze al schuimbekkend weer uit stonden te kotsen), grote hoeveelheden lijken van konijn, vogel, rat, muis, etc, en bovendien werd de jachtdrift van 1 van mijn honden ZO sterk dat ik het niet meer leuk vond. Zo'n dag zou ik dus thuis moeten blijven (met Dalmaten ::)), omdat ze zo nodig moeten vasten. Nou goed, ik had daar dus geen zin in. Maar, heel veel honden schijnen juist extra goed te presteren, op de dag dat ze niet gegeten hebben. Gewoon een beetje zelf uitvlooien wat jou het beste bevalt. Geef in ieder geval geen grote maaltijd om vervolgens kort daarop te gaan trainen. Na een grote maaltijd hebben ze gewoon rust nodig. Je kunt je honden overigens langzaam aan een vastendag wennen door de dag waarop ze gaan vasten een steeds wat kleinere maaltijd te geven en de dag daarvoor de maaltijd steeds wat groter te maken. Dan wen je de maag. Dat is vaak beter dan van de een op de andere dag een dubbele portie naar binnen laten eten.
en waarom water met rauwe honing op de vastendag?
Door Brecht
#984404
stom ja dat ik niet eerst bij de zoekfunctie heb gekeken  :-[ ik voer nu op wisselende tijden en dat bevalt goed.. heb niet echt en theorie waarom ik echt wil vasten maar hoor verschillende verhalen dat het goed is dat ze wat "langer" (dus een dag) niet eten. Heb het zelf nog nooit gedaan maar misschien werkt het voor mijn hond wel dus wou het eens proberen ( blijkt straks dat ik het niet kan ipv de hond  ::) :-X)... alvast bedankt voor de reactie's!
Door Deesje
#984441
hier gaat t vasten wel echt heerlijk.. afhankelijk van ons weekschema krijg he gemiddeld genomen 2 vastendagen.. als ik dat niet doe laat hij na een week elke dag eten zelf wat liggen..

de dagen dat ik train zijn of vastendag of hij krijgt eten na de training.. ligt een beetje aan wat ik voer en hoe het uitkomt enzo.. kito krijgt nooit eten (vooraf) op een trainingsdag.. nu heeft ie afgelopen week donderdag een grote (bijna dubbele) maaltijd gehad, gisteren gevast, vandaag getraind en dadelijk krijgt ie weer eten; iets meer dan normaal (toevallig omdat t que vlees zo uit komt)..
Door Lizzy
#984518
trimsalon schreef: en waarom water met rauwe honing op de vastendag?
Hongerige honden hebben daar wat aan, aan wat honing door het water. Het geeft ze wat energie. Daarnaast werkt het ook wat rustgevend op maag en zenuwen en is het een bron van mineralen en sporenelementen. Honden die over worden geschakeld op vastendagen, hebben er vaak baadt bij. Soms hebben zelfs honden er blijvend baadt bij.
Door Minna
#985219
Ik ben nadat we met vers zijn begonnen gaan vasten eerst een keer per week toen twee keer en nu eten ze om de dag. Ik heb altijd gewoon de weekhoeveelheid ongeveer gedeeld met het aantal maaltijden die ze hebben. Ik merk dat qua trainen de honden op hun best zijn op de dagen na de vastendag, dus op de dag dat ze weer eten krijgen, voor de maaltijd. Dus ik probeer de meest belangrijke trainingen achter een vastendag te doen.
Als je dus op di een donderdag traint dan zou ik dinsdag avond na de training de hond voeren en dan woensdag vasten en donderdag na de training weer een maaltijd.
Door Happy Tail
#985378
Hier geen vastendagen. Maar tja wat is vasten dan eigenlijk, hoe lang? Baya krijgt namelijk een keer per dag te eten en daar zit dan vaak 24 uur tussen..
Door Minna
#985598
Tja wat is een vastendag, hier eten ze eens in ong. 48 uur. Soms zit er minder tijd tussen, soms meer.
Ik zou het wel zo opbouwen dat je bvb maandag ochtend voert, en dan di avond, de keer er op op de maandag avond en de woe ochtend, dat je niet in een keer overgaat van 24 naar 48 uur.
En eerst bvb tussendoor een lepeltje biogarde met ei geven.
Door Drijver
#985887
Mijn honden vasten niet. Ik ben al tevreden dat ik ze nu 1 keer per dag voer.
Maar als ik een kort weekendje weg ga, geef ik ze bijvoorbeel op zaterdagochtend eten, de rest van de dag niet en de zondag pas weer 's avonds als we thuis komen. Maar ja, of je dat onder vasten kunt rekenen?
De honden zelf hebben daar overigens geen moeite mee.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door