Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door luca
#9834
Hoe hoog is het insulinegehalte bij een gezonde hond?
Greetz, Luca
Door zurca
#9835
hallo luca, ik weet dat bij de kat het glucosegehalte tussen de 4.2 en de 8 hoort te zijn maar of dit voor een hond hetzelfde is ???
Door zurca
#9836
ik ben even op internet aan het zoeken geweest en    normaalwaarde is 4-8 mmol/l, hetzelfde dus als bij de kat... mag ik vragen waarom je dit wilt weten, heeft je hond suikerziekte??
Door luca
#9837
Zoals ik eerder postte heeft Sloeber problemen aan de pancreas ( heel waarschijnlijk tumor, maar is nog heel alert en gaat dolgraag wandelen dus blijkbaar heeft hij er tot op heden geen last van). Hoe hoger zijn insulinegehalte hoe lager de glucose. Volgens de oncologe bedroeg het insulinegehalte enkele weken geleden 6.000, maar ja hoe wordt het uitgedrukt? ( ben eigenlijk vergeten te vragen wat de normale waarde is  :-[). Heb volgende week een afspraak bij de da, zal eens informeren. Greetz, Luca en dogs
Door luca
#9838
Neen, Zurca. Hij heeft wel dezelfde zorg nodig als een hond met suikerziekte maar het verschil is dat een hond met diabetes insuline bij moet krijgen en Sloeber heeft er teveel. Daardoor is het bloedsuikergehalte te laag ( hij heeft 3,2) Verschillende maaltijden per dag (8) moeten ervoor zorgen dat het glucosegehalte op peil blijft. Dus elke dag dezelfde hoeveelheid eten, op liefst hetzelfde tijdstip ( om het anderhalf uur) en dezelfde inspanningen ( dus niet vandaag een half uur wandelen en morgen twee uren). Mocht hij tijdens de winter ziek worden en niet willen eten kan dit voor hem fataal zijn ( leidt tot een coma door suikertekort in de hersenen). Dus wordt er een strikt schema gevolgd ( niet altijd eenvoudig want ik doe nachtdienst, dus weinig slaap ..)Maar het lukt wel! Dank je voor de informatie  ;) liefs, Luca
Door luca
#9839
Gelukkig is het niet zo "hoe hoger het insulinegehalte, hoe groter de tumor". Best mogelijk dat een piepklein ding zulke schommelingen teweegbrengt. De oncologe is zelf verbaasd wanneer ik met hem op controle kom, wanneer je hem ziet lijkt hij helemaal niet ziek.
Door zurca
#9840
hallo luca,
sorry ik was niet helemaal op de hoogte van je verhaal.. 'k ben gelijk even je vorige bericht gaan lezen en ik heb even de foto's van sloeber bekeken, lief hoor zo'n mooi grijs snuitje...na het lezen van je berichtje vraag ik me af of ik je wel de goeie waardes gegeven heb, is glucosegehalte en insulinegehalte wel hetzelfde? op internet kon ik niet echt wat vinden over insulinegehaltes bij honden :-/ ik ben blij voor jou dat het ondanks alles toch redelijk goed gaat met sloeber, aan het gedrag wat je beschrijft kun je toch een hoop uit op maken, en ik ben blij voor sloeber dat tie het zo getroffen heeft met een baasje zoals jij... het brengt ondanks alles toch "ongemak" met zich mee en zorgen...
niet iedereen zou daar aan beginnen. ik heb zelf 2 katten uit het asiel. na een week bleek dat de ene kat een cyste in z'n nek had, dat werd uiteindelijk een flinke operatie met bij behoorende flinke rekening.. maaaar ik heb er geen seconde aan gedacht om 'm dan maar weer weg te doen..
ik hoop dat je snel wat meer info kan krijgen over het insulinegehalte.. groetjes zurca
Door luca
#9841
Hallo, Zurca. Het glucose- en insulinegehalte zijn twee verschillende zaken. Het glucosegehalte bedraagt in normale omstandigheden 6 à7 ( dus je opgegeven waarde klopte). Er zijn mensen die niet begrijpen waarom ik hem niet terug heb gebracht naar het asiel  ??? Uiteraard zijn de kosten ( orthopeed, regelmatig da in verband met tweewekelijkse bloedcontrole,  oncologe, gemaakte echo's, speciale voeding....) niet gering, maar ik ben blij dat ik het voor hem kan doen.
Hij woont nu bijna 6 maanden bij ons. Het is een echte knuffellab  :) Groetjes , Luca en een dikke lebber van Sloeber en Maily
Door ine
#9842
Hoi Luca,
Kan ik het een beetje vergelijken met een mens, die teveel insuline gespoten heeft?
Bij ontstekingen in het lichaam van een mens met suikerziekte, is het moeilijk om de juiste hoeveelheid insuline te bepalen. Meestal moet er meer gespoten worden, dan normaal!
Bij jouw hond is het dus net omgekeerd!
Als een mens teveel insuline heeft gespoten, kun je dat het best opvangen door koolhydraten te geven! (spagetti, macaroni e.d.)
Ik zou weleens willen weten, of dat bij een hond ook zo zou kunnen zijn!
Ik geef hier dus geen raad, maar zit denkend te typen!! ;) ;D
Ik wens je alle sterkte met je lieve lab!!
Laatst gewijzigd door ine op ma 22 sep 2003, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door luca
#9843
Hey Ine, ook al weet je niet direct een oplossing ( ik eigenlijk evenmin) toch fijn dat jullie met me meedenken  ;) Je hebt dus een hyperglycemie ( teveel aan suiker) en een hypoglycemie ( tekort zoals bij Sloeber). Inmiddels heb ik ondervonden dat hij, wanneer het glucosegehalte daalt, onrustig wordt. Maar omdat hij een vrij strikt voedingsschema heeft, blijft dit redelijk op peil.
Door moniek
#9844
Hallo Marianne, of de verschijnselen bij honden precies hetzelfde zijn als bij mensen weet ik niet helemaal zeker maar ik denk het wel.

Bij mensen die een hypo hebben zie je vaak het volgende: hoofdpijn / wisselend humeur / bleekhied / moeheid / honger / zweten / beven / duizeligheid / slecht zien. Hoe zich dit bij een hond zal uiten ????? Onrust wellicht.

Bij mensen met een hyper zie je vaak : Moeheid / slaperigheid / droge tong / vaak plassen / dorst.

Een hypo is gevaarlijker dan een hyper. Mocht je hond weg lijken te geraken dan zou ik persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen en zorgen dat de bloedsuikerspiegel omhoog komt. Druivesuiker geven ofzoiets lijkt me het snelste werken.
Door ine
#9845
Mijn man heeft ten tijde van de chemokuren een keer een hypo op het toilet gehad! Misschien een raar verhaal, maar door de operatie zit hij daar vaak wat langer dan normaal! Pas na 3 kwartier ging ik eens kijken. Gelukkig doet hij nooit de deur op slot, dus toen ik geen reactie kreeg deed ik de deur open!
Het was daar net een sauna, het vocht droop langs de muren! Mijn man hing voorover, totaal van de wereld! Met héél veel moeite hebben we toen dextro, opgelost in lauwwarm water naar binnen kunnen krijgen! Gelukkig heb ik al grote kinderen, die mij konden helpen. Mijn man had, na veel praten en wrijven de slikbeweging, waardoor het vocht snel naar binnen ging! Voor hetzelfde geld had hij er ook in kunnen stikken!
Dit was voor mij en mijn man de eerste keer, dat we dat meemaakten! Gelukkig ook de laatste keer in die mate!!
Dextro is in dit geval HET wondermiddel!
Laatst gewijzigd door ine op di 23 sep 2003, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door luca
#9846
Moet er niet aan denken, Ine dat jullie te laat waren gekomen  :'( Op zulke momenten zijn zelfs minutenvan tel. Gelukkig is het nare voorval nog goed afgelopen  :)
Je zal wel behoorlijk geschrokken zijn. Uiteraard is het eenvoudiger om een aankomende hypo bij een mens vast te stellen dan bij een dier. Je hebt er ook een betere kijk op, de patienten worden meerdere keren per week geprikt ( bepaling van de glucose ,zodat eventuele schommelingen vlugger worden opgemerkt). Bij Sloeber gebeurt dit wekelijks ( gelukkig laat hij dit alles gemakkelijk gebeuren). Wanneer ik ga wandelen heb ik steeds een potje met druivensuikerpoeder bij, dat in geval van nood binnen de wangzak wordt gewreven. En dan moet hij éénmaal thuis onmiddellijk eten. Onze wandelingen gebeuren in de nabijheid van onze woning ( ik woon in een laan met daar achter veel veld). Indien nodig ben ik snel terug thuis. In het begin wanneer we hem pas geadopteerd hadden, struikelde hij regelmatig tijdens het wandelen of zakte door de poten zodat hij op zijn buik belandde. Volgens de DA was dit te wijten aan de arthrose maar nu ik erover nadenk lijkt de te lage bloedsuikerspiegel me de grote boosdoener. Wat ik wel erg vind, is dat hij voortdurend honger heeft ( hij eet 1 kg Duck per dag, 's ochtends 200 gr. en nadien nog 8 maal 100 gr). Doch dit lijkt nog niet voldoende. En tussendoortjes zijn uit den boze, kwestie van de suiker niet te ontregelen. Hij krijgt wel een stuk appel, maar eet ( als hij de kans ziet) tijdens de wandeling soms uitwerpselen van andere honden, aarde. Dat vind ik best wel vervelend. Welke troep krijgt hij dan allemaal naar binnen? Groetjes, Marianne en een poot van Sloeber en Maily
Door luca
#9847
Ik heb het vanmorgen nog eens laten nakijken door de dierenarts:

normaal glucosegehalte: tussen 50 en 100  ( de hoogste waarde die Sloeber tot nu toe heeft gehad is 32  :'(  )

normale insulinewaarde: tussen 5 en 30 ( Sloeber heeft 30)   :(

Toen we hem pas geadopteerd hadden, had hij bij het eerste bloedonderzoek een glucosewaarde van 22.


Het is enorm frustrerend dat je zelf niet meer kan doen om zijn toestand te verbeteren, buiten medicatie toedienen, om het anderhalf uur te eten geven,  aangepaste wandelingen ( energieverbruik moet dagelijks ongeveer hetzelfde zijn). Gelukkig kan ik mijn emoties hier kwijt  ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door