Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Wat zou jouw kat echt het allerliefste eten?

Brokken
12
36%
Blikvoer
7
21%
KVV
7
21%
BARF
5
15%
Anders, namelijk:
2
6%
Door Femke
#982687
Oliver is nu zo'n 4 jaar bij mij, en bij zijn vorige eigenaar aten de katten brok en blik.
Met hangen en wurgen heb ik de katten op vers gekregen, al met al heeft dat ongeveer een jaar geduurd.

Toch is hij nooit een overtuigde vers-eter geworden: hij eet het alleen omdat hij niks anders krijgt. En soms eet hij een hele periode echt superslecht.
Nu is die periode volgens mij weer aangebroken, al een paar dagen eet hij niet meer dan een eetlepel. Omdat hij erg dunnetjes op de kont wordt ben ik vandaag gezwicht en heb ik een zakje brokken gehaald.

Dit wil ik door de KVV gaan mengen in de hoop dat hij toch weer wat beter gaat eten. Toen ik vanmiddag terugkwam met de br*k en rammelde met de zak was hij ineens wakker. Hij heeft me net zo lang achterna gelopen tot hij wat kreeg en een handje droge brok ging erin als ketellapper.
En owwwww dit druist zo ontzettend tegen mijn gevoel in!

Vandaar mijn vraag (en eigenlijk ben ik vooral benieuwd naar katten die op latere leeftijd over gegaan zijn op rauw): wat zou jouw kat eten als hij of zij zelf de keuze had?
Zou je er ook bij willen vertellen hoe lang je kat al vers eet, en op welke leeftijd je je kat overgezet hebt?

Oliver is tenminste 10 jaar oud (precies weet ik het niet) en staat zo'n 3 jaar op vers.  En als het aan hem lag kocht ik brok of blik.
Gebruikersavatar
Door koekje
#982755
Hier is het erg dubbel.
Ik weet dat Ot nog steeds brokverslaafd is, maar die krijgt ze gewoon niet. Ot heeft ook wel snel CB-moeheid. Maar geef ik haar een muis of een ander knaagdiertje, dan maakt ze een salto van blijdschap.

Sien eet heel graag natvoer, hoe meer stink, hoe beter. Maar als ik haar dat vaker geef, is ze dat ergens ook wel beu. Niet de smaak, maar de structuur. En het glijdt zo snel door de ingewanden. Dan is ze heel blij met een vleesbotje en taai spiervlees/orgaan. De afwisseling die ze bij een barfmenu krijgt, vindt ze ook fijn. Heel soms kriijgt Sien wat koolhydraatvrij natvoer. En zo 1x in de 2 maanden een zakje daarvan, dan vindt ze het best leuk.

dus aan de ene kant is er bij beiden een smaakstoffenverslaving, maar vers eten waarderen ze zeker wel.
het gaat bij mijn katten niet alleen om de smaakstoffen, structuur en voor Ot het speelonderdeel wegen zeker mee.

Ik heb ook wel eens zin in een kroket ofzo, en soms eet ik die dan ook. Sien krijgt soms ook een soort kroket. Ot is helaas te verslaafd om dat af en toe eens te proberen, en ze eet absoluut geen natvoer. Dus Ot heeft pech  :D
Door YaYa
#982946
Ik heb die van mij vorig jaar februari overgezet op kvv (carnibest) en het heeft 8 maanden geduurd voordat ze het allemaal aten. De jongsten waren 2,5 en de oudste was 8 toen ze overgegaan zijn.
Maar als ze zouden mogen kiezen, weet ik zeker dat ze voor die overheerlijke brokken zouden gaan. Ze zijn daar gewoon nog steeds aan verslaafd. Al moet ik wel zeggen dat Dylan 's ochtends en 's avonds altijd bij de koelkast staat te mauwen voor zijn kuikentje. Want die vindt hij dus wel echt superlekker.
Ik denk dat het makkelijker is bij katjes die nooit brokken hebben gehad. Die zullen aan vers de voorkeur geven.
Door Francisca
#982952
Max eet alles, brok en blik en ook vers. Wat hij bij zijn fokker kreeg weet ik niet maar hier kan hij kiezen, voorlopig nog wel. Max kwam bij ons toen hij 3 was. Het is wel wisselend bij Max, bij vlagen blieft hij geen vers. Hier staan nog brokken, voor Laddy, maar als hij er niet meer is kan de rest kiezen tussen vers, vers of vers!
Door flin
#983071
hier 3 katzels met 3 verschillende smaken:

de jongste: de Cornish rex nu net 2 jaar geweest,

kwam hier toennie 1 1/2 jaar was, de fokker is bekend en voerde brok en blik,
de 1-e eigenaresse voerde af en toe Cb, maar voornamelijk de-dure-merken brok,
hij knabbelde z'n brokkies met 'n vaartje en helaas kwam 't er ook vaak met 'n vaartje weer uit, 'k heb nog steeds leuk contact met fokker en vorige eigenaar, dus weet idd iets van z'n verleden...
toennie bij ons kwam ben 'k nog 's flink gaan nadenken over versvoer, en eigenlijk sinds die tijd (da's dus ruim een 1/2 jaar nu) ben 'k begonnen vers-voeren
kat vond 't vanaf 't begin lekker , en vrat eigenlijk alles, 't spugen was gelijk verleden tijd, en z'n kaken zijn zo mooi/voordelig gevormd dattie ook wel heel makkelijk alles wegkraakt...
een vervelend bijkomend 'trekje' wattie in't begin had, was op alle uitstekende harde voorwerpen in huis z'n kaken uitproberen,
zoals een staande pen in'n pennepotje of de antennes van de rauter, of zelfs een hoek van 'n stoel...
en hiep, hiep, ook dit is omgezet naar vrolijk knaaggedrag aan prooidiertjes of delen ervan
'k verdenk 'm  er nu zelfs van dattie plezier beleeft aan 't opruimen van soms overgebleven bijna kale botjes van kippepoten van de andere katzels,....
't kraakt zo leuk...
en nee, hij interesseert zich absoluut niet in  brokjes of blik.

de middelste: een Devon rex, nu zo'n 9 jaar

kwam bij ons toennie zo'n 2 jaar was,
'k weet niet heel veel van z'n verleden: hij komt uit Duitsland en z'n fokker aldaar vertelde dat't een katje was die overwegend in de stallen vertoefde, veel buiten was, en weinig van zich liet zien
wattie daar at kan 'k alleen raden: 'k neem aan de muizen uit de stallen, en miss brok ernaast...
toennie bij ons kwam bleek 't een verschrikkelijk leuke en aanhankelijke kat te zijn, die altijd bij je wil zijn, of 't nou de was ophangen is of ramen lappen, hij komt helpen, en babbelen...
bij ons heeftie jaren de-dure-merken brok gehad, totdat hij last van struviet kreeg,...toen werd 't bijna hoofdzakelijk allerlei blikvoer, en nu dus sinds een 1/2 jaar vers
'eindelijk'...zag je'm denken; van 't begin af vondtie al 't vers goed te eten , en af en toe neemtie een muis mee naar binnen, en pakt mereleitjes uit 't nest, om die op z'n gemakje leeg te slobberen
ook hij is absoluut niet geïnteresseert in brok of blik


de oudste: een Devon rex van nu zo'n 11 jaar

kwam bij ons toennie zo'n 4 jaar  was, samen met de andere Devon
van dezelfde fokker als de andere Devon, alleen was deze jongen binnenshuis grootgebracht, 'k neem aan dattie als dekkater gebruikt is,
want nog niet heel lang voorrie bij ons kwam is hij gecastreerd,
en 't eten, alweer een gissing: waarschijnlijk brok en blik van duurdere merken..
toennie bij ons kwam dus vooraleerst aan de brokjes, hierin wastie heeel kieskeurig, en na wat omzwervingen kwamen we uit bij de algemeen dure merkbrokjes, en na 't struviet-voorval van de andere kat kwam er dus 't blikvoer, wattie ook errug lekkur vond
en hij mocht er dus ook aan geloven, dat vers-voer....
eigenlijk kan 'k nu pas, na een half jaar, zeggen dat 't 'redelijk' gaat...hij heeft nog een keer een flinke terugslag gehad nadat hij een kerstslinger verorbert had, en deze pas weken later uitspoog, in die tijd en later ook nog zal hij best last van z'n maag hebben gehad, en is er lichamelijk niet op vooruit gegaan, z'n weerstand was gekeldert en kreeg dus ook nog een ontstoken oog, en dus een ab-kuur, daarbij vondtie heel weinig lekker
en had hij ook problemen met bot knauwen; hij zag 't niet zitten, wist niet hoe't aan te pakken, en was snel 'verslagen'
dus,...tijdenlang alles klein gechopt, maar de overtuiging van zijn kant was er niet; hij at om te overleven, zullen we maar zeggen
en dan ook constant 't gezeur en geschooi als wij zaten te eten, want: "ooohhhh, dat ruikt zó lekkur!"
als er n's een restje op 'n bord overbleef, dan wastie echt helemaal gefixeert om 't op de één of andere manier te bemachtigen, of dat nou bruine bonen waren of prei,...en mocht 't stelen gelukt zijn, was 't daarna vaak spugen natuurlijk...
sinds een weekje nou knauwtie wonderwel een stuk duif of kwartel weg, 't kost 'm echt moeite, (z'n snuit is ook niet in de verhouding dat dit makkelijk is, lijkt 't wel)
is 3 keer zolang bezig als de anderen, maar vooruitgang dus,
't lijkt eindelijk de goede kant op te gaan, er ontstaat weer wat vlees op z'n botjes, schooit nu minder omdat z'n eigen eten meer voldoening geeft

    maar zeker weten, dat als 'k hem de keuze mag geven...hij voor alles behalve vers vlees kiest!!

sja, en mijn reden om toch vooral door te zetten met vers is toch dat 'k liever geen struvietjes meer wil meemaken, 't plezier zie van in elk geval 2 katten om te knagen,
en 't gemak om 3 katten 't zelfde voer te geven, en dat ze nog heeeel lang gezond bij ons mogen zijn...
Laatst gewijzigd door flin op do 12 jun 2008, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#983146
Ik heb hier ook gemerkt dat Sien haar pica wat meer onder controle is door haar een barfmenu voor te zetten wat uit lekkere grote stukken om te knagen bestaat. helemaal weg is het niet, en dat zal ook nooit gebeuren, ik zal altijd moeten opletten en redelijk mn rommel achter mn kont moeten opruimen. Als ze wat vaker gemaksvoer (kh-vrij natvoer of kvv) heeft gehad, dan kan ik er van uitgaan dat ze aan papier wat tafel ligt zit te knagen, en onrustiger is. Omdat ze er minder tijd en inspanning mee kwijt is om het op te eten, en omdat het sneller door de ingewanden gaat, waardoor ze sneller honger krijgt. Honger is een grote stressfactor voor Sien (toen ik haar kreeg had ze aardig wat ondergewicht, en een vreselijke wormenbuik).
#983443
Wij hebben 4 katten, 3 uit 1 nest van nu 10 jaar (Roofie, Dandy en Bailey) en 1 van 4 jaar (Dobby).
Roofie, Dandy en Bailey hebben tot grofweg 2 jaar geleden altijd brokken (Royal Canin, Pro Plan, Nutro)  gegeten en blikvoer. Dobby weigerde dit van het begin af aan en hengelde links en rechts haar eten bij elkaar. Regelmatig vonden wij stukken duif en aanverwanten in onze tuin of achter de keuken. Ook hengelde ze regelmatig wat CB bij de honden uit de bakken. Van daaruit ben ik Dobby vers gaan voeren. En zo af en toe ook wat aan die andere 3 aangeboden als ze nieuwsgierig waren. Het aantal moorden in de tuin is hiermee ook gelijk gedaald....Bailey weigert het pertinent in alle toonaarden en ik heb zoiets van, als ze niet wil dan niet, dus zij krijgt nog steeds haar brokjes. Ik heb een tijdje gebarft met de overige 3 maar ze lieten steenvast de botmix liggen, hele vleesbotjes wilde ze al helemaal niet. Dus nu heb ik haaksbarf voor ze en dat eten ze erg graag, ook hertenvlees zijn ze gek op. Dobby eet daarnaast ook nog een kuiken per dag.
Door Annibal
#983529
Mijn drie katten (allen van één nest) zijn daar héél verschillend in. Beertje kun je eigenlijk alles wel voorzetten, zij doet het veruit het beste op KVV. Ze vind het erg lekker en is ook best aangekomen sinds we met andere voedingen zijn begonnen, want ze jat ook de restjes van de andere twee als ze de kans krijgt. Loki vind het volgens mij ook wel lekker, maar die is ietsjes moeilijker. Als er een smaakje staat dat hem niet aanstaat eet hij erg weinig, maar ik denk wel dat hij uiteindelijk ook wel tevreden is met zijn KVV. Max is een ander verhaal, helaas. Juist om zíjn blaasgruis is het hele verhaal begonnen, maar ik weet 100 % zeker dat hij nog stééds zijn blikkie Gourmet mist. Hij eet op dit moment alléén maar vismix van Bandit, andere KVV komt er binnen een kwartier weer uit, en Almo Nature blikjes. Wat dan wél weer grappig is dat Max degene is die het gelukkigst wordt van Barf, als we hem een kippenvleugel voorzetten verandert hij van Max naar Oer-Max (inclusief cape).. (;))
Door Sylvi@
#983621
Poesje is op 13 1/2 jarige leeftijd overgegaan op vers, heeft dit altijd goed gegeten (soms idd periodes wat minder) maar haar laatste 1/2 jaar weigerde ze vers (ze heeft dus zo’n 3 jaar vers gegeten), ja voor 2 hapjes en de rest werd dan ranzig, ik heb haar toen ook een bakje brokjes erbij gegeven, zodat ze iig de hele dag vers eten had staan. Omdat ze echt te mager werd (2,2 kg) en het vers helemaal weigerde op een gegeven moment, heb ik haar naast de brokjes, blikvoeding van Animonda (zonder graan) gegeven, soms heb je als eigenaar niet zo veel te vertellen vrees ik als de kat het weigert :-\
Orijen heeft naar mijn idee toch een behoorlijk goede brok, die zou ik er dus zonder problemen naast geven.

Mijn andere 2 katten eten kvv of wat barf, geen probleem, dat zijn vreetmonsters, waarvan de jongste nooit brokjes heeft gehad.

Ik persoonlijk zou dan toch kiezen voor een goede brok en daarnaast eventueel een goede blikvoeding, denk dat een gelukkige tevreden kat ook wat waard is ipv altijd maar die strijd om eten :-\ maarja misschien ben ik daar te makkelijk in.
Door EdwinK
#983628
Mick wil het liefst blik/zakjes. Als het kan steelt hij wel eens wat vers voer van Brenda, maar echt overtuigd is hij niet. Runderhart en kippennek mag dan nog wel van hem, maar meneer moet en zal toch zakjes voer hebben :(
#983650
Jemig, geen idee! Zal het weer eens uitproberen  ;D
Hoewel, toen ik een tijd geleden weer eens blikvoer had voor Kruimel (de Hill's AD toen ze doodziek was) ging ze totaal uit haar plaat van dat spul  ;D De brokken verwacht ik eerlijk gezegd niet als ik zie hoe ze iha reageren op favoriet vers als kwartel of duif.
Brok zou ik nooit meer voeren na alle ellende die mijn katten ervan gehad hebben. Evt. als eht echt niet anders kan dan maar blik of zakkies.
Door zurca
#983785
Tobias en Noa krijgen vanaf kitten al KVV. Brokjes kregen/krijgen ze als er met vakanties de buren voor ze zorgen.
Die brokjes gaan erin alsof ze nooit te eten krijgen ::) Noa heeft zo af en toe een periode dat ze heel slecht eet. Ik heb toen heel lang lopen denken en stressen en dwangvoeren maar daar bereikte ik niets mee en dus besloten "eet je slecht..oke dan krijg je brok" Geen gestress en gedoe en meestal na een paar weken brok word ze het weer zat en valt weer vol overtuiging aan op de KVV.
Ze krijgen elke avond voor het slapen gaan ieder drie brokjes, gewoon voor het lekkere ;)

Speedy is nu zo'n 12 jaar en bij haar had ik de hoop om haar op vers te krijgen al lang opgegeven. Brokjes at ze en niets geen vers, alle trucs op haar los gelaten maar ze bleef weigeren. Tot we overgingen op Bibi, stomverbaasd was ik toen ze dat wel (zonder trucs) wou eten. Speedy vind brokjes nog steeds erg lekker maar eet haar bibi elke dag met veel smaak op.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#983895
Frodo is overgezet op vers omdat hij al het andere uitkotst. Hij vind het wel erg lekker. Dus als hij mag kiezen dan gaat hij dood omdat hij niets binnenhoud.
KVV lust hij niet dus hij krijgt stukken vlees. Botten krijgt hij niet meer weg met zijn 18 jaar oude tanden, dus op de stukken vlees gaat een calcium/vitaminenpoeder. En dat eet hij nu al een jaar of 3 en het gaat goed.
Door Femke
#983990
nou, pffff ik weet ook weer waarom ik per sé wil dat Oliver vers eet, want wat meurt dat als hij op de kattenbak is geweest zeg : yucky:

Ik meng nu een klein handje brokjes door de KVV en dat eet hij wel op. Ik hoop het hier op te kunnen houden en de brok toch weer af te kunnen bouwen.

Het gekke is trouwens: zo matig tevreden als hij is over KVV (en barfen werkt helemaal niet met hem!), zo gek is hij op muizen. Oliver verandert acuut in een woeste tijger als ik hem een muis geef.
Door Sylvi@
#983993
En een kippennekje wil hij ook niet?

Van die Animonda had ik trouwens geen last van stinkende kattenbak, ander bikvoer wel :-X En Poesje wilde ook maar 1 kvv, bibi natuurmix, de rest wilde ze niet :-\
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door