Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kuszco
#983320
Zita heeft wel vaker last van maag en darmklachten. Het is een echt stofzuigertje en als ze rare dingen eet kan ze daar behoorlijk van aan de slinger raken.
Zo deze week ook weer. Het vervelende daarbij was dat ze dinsdagnacht een insult kreeg. Dat heeft ze ooit nog wel eens gehad.
Voor alle zekerheid heb ik vandaag bloed laten prikken bij de DA. Gewoon zomaar uit voorzorg.
Alle bloedwaarden waren prima. Alleen een van de leverfuncties was dramatisch hoog. De transaminase was 1000 terwijl alle andere leverfuncties goed waren.
Zita heeft verder geen verschijnselen volgens mij,maar de DA denkt aan hepatitis of iets met de pancreas. We moeten op de andere bloeduitslagen wachten.
Heeft er nog iemand ervaring met hepatitis en hoe wordt het behandeld=
Groetjes Liliane,Zita en lotje.
Door Lizzy
#983516
Mijn hond heeft ook een keer zulke hoge leverwaarden gehad. We hebben het drie keer laten testen en de 2de keer was ie al lager en de 3de keer normaal. We lieten vlak erop een titers bepaling doen en voor HCC scoorde ze absurt hoge antistoffen. Wij vermoeden dus dat ze HCC heeft gehad (besmettelijke leverziekte) maar we hebben niks aan haar gemerkt. Ja, ze was ietsjes slomer dan normaal. Kan het ook nog een vergiftiging zijn?

In ieder geval zou ik Zita zelf voorlopig maria-distel capsules geven (halve mensendosering) en me aan het barf leverdieet houden: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html. Totdat je weet wat er aan de hand is.
Door Kuszco
#983555
Hoi Lizzy,bedankt voor je reaktie.
Ik maak me erg druk om die uitslagen.
Zita heeft in januari 2005 de laatste HCC vaccinatie gehad. De DA acht HCC uitgesloten.
Ik heb zel ook aan een vergiftiging zitten denken,omdat ze maandag en dinsdag ook gebraakt heeft na het eten van kersen die op de grond lagen. Ik weet niet o het gitige kersen waren. Dinsdagnacht heet ze toen een insult gehad. Zita was 2 1/2jaar aanvalsvrij. Dus dat is de rede dat ik gisteren bloed heb laten prikken.We kwamen er helemaal per toeval achter.
Als ik het goed begrijp is je hond dus niet behandeld? Ging het vanzelf over?

Ik heb de link naar het bardieet gelezen. Momenteel krijgt Zita CB-light.
Ik heb nog nooit gebaft. Verder reageert Zita altijd met diarree op b.v yoghurt.Ze heet hele gevoelige darmen. Krijgt al dagelijks probiotica maar ik moet heel voorzichtig met haar zijn.
Ik weet dus echt net wat ik haar kan geven. De DA begon al over een leverdieet van bij hem,maar dat wil ik ook niet. Zijn weer brokken.
Omdat Zita epilepsie heeft wil ik daar niet meer aan.
Zita krijgt dus ook geen gluten. Granen etc. kan ik haar dus ook niet geven.
Zijn er nog andere alternatieven?
Groetjes Liliane,Zita en lotje.
Door Mevroi Kruim
#983640
Hoi
Wat akelig joh! Daar schrik je je idd helemala het rambam van, zulke dingen  :-\
Ik zou je adviseren om je in te lezen over barfen. Hand op m'n hart, het is echt niet moeilijker dan een mens fatsoenlijk voeden! Sterker nog, het is makkelijker  ;) In plaats van de schijf van 5 hebben we de beroemd percentages, we hebben de barf rekenhulp en verder is het net als gezond eten voor jezelf kopen en bereiden. Voor jezelf weet je het vast wel, groente, fruit, piepers, volkoren graanproducten, vlees vis of veggie, melk, kaas, bescheiden hoeveelheid gezond vet en klaar. Niks wegen of moeilijk doen. Voor honden is het niet anders: 50% vleesbot, 15% orgaan waarvan bij voorkeur ong. de helft pens en kwart lever, de rest spiervlees, eitje of wat en groente. Als richtlijn. Gewoon kijken waar je hond het goed op doet en evt. percentages aanpassen. Tegenwoordig zijn er aardig wat barf-leveranciers die de boel aan de deur bezorgen, tegen hele redelijke prijzen, en met ongelofelijk veel variatie. Het enige dat je nodig hebt is een vriezer.
Dit is natuurlijk een hele korte samenvatting en lezen in de bieb is uiteraard nodig, maar het is echt goed te doen en je weet exact wat je hond binnenkrijgt en kunt  haar dieet helemaal aan haar aanpassen.
Succes!
Door arja
#983696
Hoi Liliane
Ik heb al met je gemaild maar mijn andere pc en outlook doet het niet meer, als je wilt mailen dan graag aan [email protected].
Ik hoop dat de pc het weer gauw doet.
Ik hoop dat Zita gauw weer beter is.
Groetjes Arja
Door Kuszco
#983705
Hoi Arja,okidoki.

Lizzy,ik ben op zoek naar de mariadistel. Wat is het beste adres om te bestellen online?
En ik heb het dieet nog eens goed bestudeerd. Ik zoek vervangers voor de granen.
Groetjes Liliane
Gebruikersavatar
Door Nitus
#983726
Kuszco schreef: Hoi Arja,okidoki.

Lizzy,ik ben op zoek naar de mariadistel. Wat is het beste adres om te bestellen online?
En ik heb het dieet nog eens goed bestudeerd. Ik zoek vervangers voor de granen.
Groetjes Liliane
Rijst of (zoete) aardappel (als ik het menu goed heb begrepen).

Mariadistel kun je volgens mij ook zo bij de drogist kopen.
Door Kuszco
#983845
Ik dacht dat de aardappel onder de groente viel. Rijst kan inderdaad ook. Niet aan gedacht.

Wij hebben hier geen drogist. We hadden er wel een maar die is weg.
Ik bestel momenteel alles op internet.
Ik zal nog eens gaan kijken.
Groetjes en bedankt.
Liliane,Zita en Lotje.
Door Lizzy
#983876
Het gaat bij het graan om de koolhydraten. Niet om iets anders dan dat. Aardappel en bataat (zoete aardappel) bevatten ruim minder koolhydraat dan havermout en rijst, maar het bevat iets meer koolhydraat dan bijv. andijvie.

Voorbeeldje: 100 gram rijst bevat 78 gram koolhydraat. 100 gram aardappel bevat 18,5 gram koolhydraat. 100 gram wortel bevat 7,27 gram koolhydraat. 100 gram andijvie bevat 2 gram koolhydraat.

Maar als jij geen koolhydraat uit granen kunt voeren, dan zou ik zeggen: voer 50% koolhydraatrijke groentes en koolhydraatrijk fruit in de vorm van aardappel, zoete aardappel, pompoen, snijboontjes (bevatten per 100 gram ook 5 gram), wortel, doperwt (bevat 12 gram koolhydraat), wortel, appel (12,6 gram), peer (12,8 gram), banaan (23 gram), etc. Geef het fruit wel apart van het vlees, anders gaan de darmen gisten. Maar je zou bijv. 's morgens kunnen beginnen met een fruitprakje met huttekase en ei. En dan 's middags/'s avonds vlees/vleesbot/orgaanvlees met koolhydraatrijke groentes. Oh, mocht je 1 keer per dag voeren: honden met leverproblemen moet je meerdere keren per dag voeren.
Door Kuszco
#983907
Hoi Lizzy. bedankt.
Ik voer al 4x per dag. Dus dat is oke.
Nee ,nu begrijp ik het allemaal. Moest even studeren. Is ook allemaal nieuw voor mij he?
Ik wacht nog steeds op een bloeduitslag.
Groetjes Liliane,Zita en Lotje.
Door Kuszco
#983952
Nou ik moet er dan maar aan geloven.
Wil morgen een leverdieet voor Zita gaan samenstellen,ik weet alleen niet van welke hoeveelheid ik moet uitgaan.
Momenteel krijgt ze 600gr. CB-light verdeeld over 4 maaltijden.
Zita heeft dus een chronische hepatitis. Wordt vanaf vanavond behandeld met prednison en AB. Zal ik de probiotica verhogen of gewoon 1 capsule blijven geven.
Ik heb de mariadistel besteld. Die heb ik dinsdag. Ik zal morgen in de stad kijken of ik het daar ook kan krijgen.
Is er nog iets speciaals dat ik Zita kan geven om te ondersteunen o is dit het wel.
De prednison moet 3-4 weken,de AB 10 dagen.
Groetjes Liliane.
Door Lizzy
#984018
Pfft, wat een ellende zeg... Hoe zijn de vooruitzichten?
Ik zou met 600 gram voer beginnen. Ongeveer zoveel als je nu geef. Meer dan dit + mariadistel + medicatie kun je niet doen. Sterkte! Moet je nu over een week of wat opnieuw testen?
Door Kuszco
#984045
Volgens mijn DA is de prognose goed. Hij is altijd heel eerlijk tegen ons. We komen er al met al onze honden heel wat jaartjes.
De ontsteking zit heel lokaal,volgens hem kun je aan de uitslagen zien dat maar een gedeelte van de lever momenteel problemen oplevert.
Ze heeft het al enkele weken of maanden,de hoge waarden geven kans op b.v insulten.
Omdat wij natuurlijk ook  Lotje nog hebben ,ben ik toch wel voorzichtig. Maar hij zegt dat ze het al lang had moeten hebben als ze een minder goede weerstand zou hebben.
Maar ik kijk toch natuurlijk wel uit,dat ze b.v. niet uit dezelfde bak eten,met hetzelfde balletje spelen. Speeksel kan ook besmetten.
Vanavond krijgt Zita nog gewoon haar CB. Morgen ga ik bekijken wat ik voor haar ga maken.
Bij mensen mag je de mariadistel opvoeren tot 5 capsules. Wat doe ik bij Zita?
Gewoon 1 capsule,en de probiotica verhogen of niet?
Wat doen jullie met b.v. worteltjes en boontjes. Even afkoken,en witlof gewoon rauw?
Dan kan ik even vooruit.
We moeten het gewicht in de gaten houden en over 3 weken op controle.
Ik ben eigenlijk wel heel erg blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd. Na dat ene insult (na 2 1/2jaar geen insult) vertrouwde ik het niet.
Wat ben ik blij dat ik gegaan ben,als ik nietwas gegaan had ze helemaal geen kans gehad. Want ooit zouden er toch meer symptomen gekomen zijn en dan was het misschien echt te laat.
Groetjes en bedankt voor alle goede erg welkome raad.
Liliane,Zita en Lotje.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door