Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ellen44
#982776
Hallo

Mijn Bordeaudog pup van 5 maanden staat koehakkig
Ook is zijn achterhand slapjes....
Wat kan ik hieraan doen???? Heeft iemand tips voor mij??

Hij heeft er beslist geen last van.....de pup eet volledig Barf/kvv...zou het dan toch kunnen dat hij iets tekort komt???

Graag jullie hulp

groetjes Ellen
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#982781
hij komt niets te kort met barf of kvv, maar hij is 5 mn!
Nog harstikke jong!
had je die smurf van mij toen eens moeten zien!
Iedereen dacht dat het nooit goed zou komen, alles schudde!!!
Nu is hij 16mn een goed opgedroogd!
ellen
Door Ellen44
#982792
;D ;D ;D bedankt voor de reactie.....

Het was ook onze bedoeling om af  te wachten maar mensen om me heen zeggen steeds dat zijn achterkant niet goed is....daarom wordt je toch ongerust

Mochten er tips voor zijn dan hoor ik deze graag...bedankt voor de 1e reactie

groetjes Ellen
Gebruikersavatar
Door kira
#982861
het is in ieder geval belangrijk voor de ontwikkeling van goede spieren en rechte voorpoten (maar goed je probleem zit achter begrijp ik), dat je tijdens de wandelingen (ik neem aan dat je schema is 5 min per maand, dus dat je nu rond de 25 min zit), dat je zo'n vijf minuten echt goed stevig doorstapt (dus eigenlijk zelf joggen) en dat de pup dan mooi in draf gaat. Daarnaast hoor ik de fokkers die boerenbloed in zich hebben altijd zeggen dat je een hond voor een mooie stand in de achterhand iedere dag over de maisvelden moet laten lopen die geschoren zijn (de hond wordt dan "gedwongen" om niet nauw te lopen omdat hij niet die halve sprieten tegen zijn poten aan wil voelen). Een sterkere achterhand krijg je verder door op de wandeling heuveltjes te pakken (die zijn er ook in nederland genoeg), door mul zand te lopen en over grint te lopen. Maar goed, als een hond een "constructiefoutje" heeft en daardoor koehakkig is, kun je daar niet zo veel aan doen, dus de vraag is misschien meer, waarom is die koehakkig (en waar wijkt de hond af van de bouw die is voorgeschreven in het ras?). Verder is het zeker waar dat een pup van 5 maand behoorlijk slap/slobbig/uit model/scheef etc. kan zijn en dat veel met tijd goedkomt. Misschien eens overleggen met de fokker van je hond of die dit abnormaal vindt, of dat die ook zegt geen zorg.
Door Lizzy
#982918
Als ik heel eerlijk ben.... zie ik maar zelden Bordeauxdoggen met een mooie achterhand. Zeker wanneer de hond opgroeit, zie ik veel honden koehakkig staan en zie ik een te weinig bespiering op de achterhand. Bij mijn weten zijn dit ook rashonden die niet altijd even goed in elkaar steken, qua heupen/skelet.

Ik weet niet wat voor kvv/barf jij voert? Maar als je een fatsoenlijk merk voert en je voert op een juiste wijze zelf samengesteld: dan ligt het zeker niet aan de voeding. Dat kan ik je garanderen. Er zijn echter ook merken en manieren van zelf samenstellen waarbij ik mijn twijfels heb. Dat wel. Maar je moet wel erg fout voeren wil dit aan de voeding liggen. Ik denk dat je het eerder in de genen van de ouderhonden moet zoeken. Hoe was bijv. de HD uitslag van de ouders? Ik "ken" namelijk wel fokkers die gerust twee HD E honden op elkaar zetten.....

Wat ik zou doen in jouw plaats? Ik ging naar een goede orthopeed. Een Crama in R'dam bijv. Of een Drs. Y. (Yolande) Krooshof in Emmeloord. Je kunt beter nu weten wat er aan de hand is/of er iets aan de hand is.
Door Ellen44
#982936
hoi hoi

Ik ga morgen overleggen met mijn eigen DA...en we kennen een zeer goede orthopeed in amsterdam waar we dan naar toe zouden gaan

Allereerst gaan we overleggen met de fokker.....

bedankt voor de reacties....

trouwens krijgt Jake van alles te eten...smuldier...duck enz.... en rauw vlees natuurlijk.
Hij eet elke dag compleet voer erbij dus voor het voer ben ik toch minder bang


Groetjes Ellen
Door Rosita
#983023
Waarschijnlijk heeft het met zijn hoekingen te maken. Mijn duitse herder Vito komt uit showlijnen en is daardoor (te) goed gehoekt. Met spieren kun je een eind komen, maar die zul je moeten trainen en daar moet de hond de leeftijd voor hebben (niet te vroeg beginnen) en jij de tijd. Veel laten trekken en lopen door mul zand kan helpen. En natuurlijk fietsen en zomers zwemmen. Als Vito even minder intensief beweegt (dus wanneer ik hem gewoon los zijn gang laat gaan zonder dat hij zich veel moet inspannen of even een paar weken niet met hem fiets) dan zie je dat hij zijn hakken alweer meer naar binnen gaat draaien. Overigens is Vito officieel geröntgend met A heupen en ellebogen. Meestal zijn het dus de hoekingen en niet de gewrichten. Het ligt dus ook niet aan de spieren in die zin dat ze onderontwikkeld zijn, maar dit soort honden lijkt wel meer spieren nodig te hebben om voor de bouw te compenseren. Pups hebben in verhouding minder spieren dan een uitgegroeide hond en daarom zal het koehakkig lopen na hun 1e levensjaar vaak al minder worden door de toenemende bespiering. Dit gebeurt niet altijd en moet er, wil je het verminderen, getraind worden, maar ook dan zul je het altijd (lichtelijk) blijven zien.
Door Lizzy
#983028
Rosita schreef: Waarschijnlijk heeft het met zijn hoekingen te maken. Mijn duitse herder Vito komt uit showlijnen en is daardoor (te) goed gehoekt. Met spieren kun je een eind komen, maar die zul je moeten trainen en daar moet de hond de leeftijd voor hebben (niet te vroeg beginnen) en jij de tijd. Veel laten trekken en lopen door mul zand kan helpen. En natuurlijk fietsen en zomers zwemmen. Als Vito even minder intensief beweegt (dus wanneer ik hem gewoon los zijn gang laat gaan zonder dat hij zich veel moet inspannen of even een paar weken niet met hem fiets) dan zie je dat hij zijn hakken alweer meer naar binnen gaat draaien. Overigens is Vito officieel geröntgend met A heupen en ellebogen. Meestal zijn het dus de hoekingen en niet de gewrichten. Het ligt dus ook niet aan de spieren in die zin dat ze onderontwikkeld zijn, maar dit soort honden lijkt wel meer spieren nodig te hebben om voor de bouw te compenseren. Pups hebben in verhouding minder spieren dan een uitgegroeide hond en daarom zal het koehakkig lopen na hun 1e levensjaar vaak al minder worden door de toenemende bespiering. Dit gebeurt niet altijd en moet er, wil je het verminderen, getraind worden, maar ook dan zul je het altijd (lichtelijk) blijven zien.
Persoonlijk ben ik van mening dat het koehakkig staan van de Herder niet per definitie gelijk is aan die van een Bordeauxdog. De Bordeauxdoggen die ik bedoel, die koehakkig staan en achter vrijwel geen bespiering hebben: hebben vaak achter zowat geen hoekingen en wordt de koehakkigheid dus zeker niet door te scherpe hoekingen veroorzaakt.
Door Lizzy
#983030
Kijk, dit zijn de hoekingen achter waar ik over praat bij de BD:

Afbeelding

En ik weet niet of het rasstandaard is of niet of dat dit normaal gevonden wordt: maar ik zou geen hond hoeven met zo'n achterhand. Zo compleet uit verhouding (schriel achterhandje en voor de rest een zwaar lijf).
Door Do
#983158
op deze foto zie ik niet eens hoekkingen
Door Ellen44
#983306
Ik heb nou eenmaal wel zo'n pup en wil er alles aan doen.

Afspraak met de dierenarts is volgende week.....daarna naar de orthopeed.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#983542
kira schreef: het is in ieder geval belangrijk voor de ontwikkeling van goede spieren en rechte voorpoten (maar goed je probleem zit achter begrijp ik), dat je tijdens de wandelingen (ik neem aan dat je schema is 5 min per maand, dus dat je nu rond de 25 min zit), dat je zo'n vijf minuten echt goed stevig doorstapt (dus eigenlijk zelf joggen) en dat de pup dan mooi in draf gaat. Daarnaast hoor ik de fokkers die boerenbloed in zich hebben altijd zeggen dat je een hond voor een mooie stand in de achterhand iedere dag over de maisvelden moet laten lopen die geschoren zijn (de hond wordt dan "gedwongen" om niet nauw te lopen omdat hij niet die halve sprieten tegen zijn poten aan wil voelen). Een sterkere achterhand krijg je verder door op de wandeling heuveltjes te pakken (die zijn er ook in nederland genoeg), door mul zand te lopen en over grint te lopen. Maar goed, als een hond een "constructiefoutje" heeft en daardoor koehakkig is, kun je daar niet zo veel aan doen, dus de vraag is misschien meer, waarom is die koehakkig (en waar wijkt de hond af van de bouw die is voorgeschreven in het ras?). Verder is het zeker waar dat een pup van 5 maand behoorlijk slap/slobbig/uit model/scheef etc. kan zijn en dat veel met tijd goedkomt. Misschien eens overleggen met de fokker van je hond of die dit abnormaal vindt, of dat die ook zegt geen zorg.
In deze tijd van het jaar vind je weinig geschoren maisvelden, denk ik.  :-\
Door roefus
#983626
Ellen44 schreef: Ik heb nou eenmaal wel zo'n pup en wil er alles aan doen.

Afspraak met de dierenarts is volgende week.....daarna naar de orthopeed.

groot gelijk.
Door Lizzy
#983629
Ellen44 schreef: Ik heb nou eenmaal wel zo'n pup en wil er alles aan doen.

Afspraak met de dierenarts is volgende week.....daarna naar de orthopeed.

Ja nee, natuurlijk... Het was ook niet rot bedoeld. En het is natuurlijk helemaal niet gezegd dat jouw BD zo op z'n pootjes komt te staan!
Door Ellen44
#985135
Het kwam wel akelig over....... :(

Ik begrijp het nu wel.....

Inmiddels met de DA overleg gehad en wij trainen zijn achterhand......dmv van rustige opbouw van draf.......en dan maar hopen dat hij beter gaat lopen. Wel is het fijn te weten dat hij beslist geen pijn heeft....GELUKKIG!!!!!

Ik hou jullie op de hoogte

groetjes Ellen ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door