Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tigger
#983580
Ginger heeft sinds woensdag een winkelhaak boven haar lip en 2 gaten op d'r bil. Dit heb ik gedept met groene biotex (woensdag 1 keer en gisteren 2 keer) en daarna er honingzalf opgesmeerd. Met name haar lip is lastig te zien hoe het zich ontwikkeld.
Nu ben ik al helemaal niet zo'n held om wonden te verzorgen (watje..).
Maar vanaf wanneer is het soppen met biotex niet meer nodig? Het moet een keer dichtgaan dus lijkt het me niet verstandig om het vochtig te houden, toch?
Kan honingzalf de hele week gesmeerd blijven worden of houdt dat de wonden ook vochtig?
Verder krijgt Ginger al echinacea forte van Bloem (met plantago & cat's claw & vit C), voor de inwendige versterking.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#983587
Heb je Calendula tinctuur in huis? Dat bevordert de wondgenezing en is niet plakkerig oid. Je hoeft het ook niet in te masseren, gewoon op sprayen en (laten) drogen, evt. met een lauwe föhn.
En anders kun je Calendula emulsie gebruiken, maar dat moet je wel licht inmasseren.
Ik zou stoppen met het soppen met biotex. Als de verwondingen door prikkeldraad of hoektanden zijn veroorzaakt zou je ook nog (inwendig) Ledum kunnen geven.

Aanvulling: met de honingzalf zou ik ook stoppen tenzij de wond er erg vies uitziet. Ik heb met de honingzalf vaak het idee dat de wond te zacht blijft. Ziet de wond er nog viezig uit dan zou ik wel stoppen met de biotex en nog een paar dagen doorgaan met de honingzalf.
Laatst gewijzigd door Nitus op vr 13 jun 2008, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Eef+Stippels
#983593
Wandor had een paar weken terug ook een gat/winkelhaak.

Ik heb de wond elke ochtend gesprayed met calendulanspray en daarna steeds ingesmeerd met groene leem wondzalf (zit ook honing/propolis in). Dit werkte perfect, je zag het bijna dichtgroeien, zo snel ging het. Hij likte het savonds er wel uit, dus sochtends weer opnieuw smeren, maar het ging super! En ik vind het een voordeel dat de groene leem wondzalf dus hard/droog wordt, zodat het er niet gauw wordt afgesmeerd als ze gaan liggen of ergens langslopen. En het houdt ook de vliegen weg, wel prettig met dat warme weer.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#983602
Evelyn, heb je het over de groene leem pasta van Groene Os? (heb ff op je site gespiekt ;)) Lijkt me inderdaad een goed product.
Door tigger
#983639
Bedankt voor jullie reacties.
Okay, dus stoppen met soppen. De wond op d'r bil is nog vochtig, dus daar wordt nog honingzalf opgesmeerd de komende dagen. Er zit nog een zwelling op d'r bil; aangezien ze in volle vaart is gehapt...Dus daar krijgt ze arnicatabletjes voor.
De winkelhaak boven d'r lip vind ik moeilijk om te beoordelen; het 'flapje' ligt over de wond heen, dus zal wel weer helen. Vandaag zal ik calendulatinctuur halen en dat erop sprayen. Met groene leem ben ik iets terughoudener geworden.
Ik hoop zo dat de wond bij d'r lip niet gaat ontsteken; ze is niet zo heel happy als ik er zalf op wil smeren....
Door Mevroi Kruim
#983643
Oei, au! Arme Ginger!
Met wonden is het grappig (nou ja  :-\) er zijn bergen recent onderzoek waaruit blijkt dat vochtig houden de genezing bevordert. En er zijn wonden waarbij dat gewoon helemaal niet werkt, experimenteel vastgesteld. Heer Kruimel (wijkverpleegkundige) had een verschil van mening met een arts over wondbehandeling, hij had geleerd vochtig houden, alginaat en honingzalf erop, en de wond gedroeg zich tegendraads. De arts, ouwe baas met veel ervaring, schreef betadine en drooghouden voor. En jawel, dat werkte! Zo zie je maar.
Ik heb zelf ook goeie ervaring met groene leem, gewoon de poedervorm, aangelengd met water en op de wond gesmeerd.
Door tigger
#984074
Toch nog even een vraagje; indien er nog wondvocht uitkomt is het dan juist wel verstandig om het te soppen met biotex & in te smeren met zalf?
Door Eef+Stippels
#987178
Nitus schreef: Evelyn, heb je het over de groene leem pasta van Groene Os? (heb ff op je site gespiekt ;)) Lijkt me inderdaad een goed product.
Beetje laat, maar: Ja! die bedoel ik  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door