Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door dinnee
#982964
Hoi iedereen!

Ik heb vorige week geloof ik, hier mijn eerste menu voor de pup geplaatst, maar ik had er toch nog een paar vragen over.

Tellen jullie zalmkop mee als botvlees? Net als bijvoorbeeld andere koppen?

En als jullie pens geven, bv een kilo, tellen jullie dit dan mee bij het percentage orgaanvlees dat je in een week geeft? Als ik mijn menu bekijk valt me op dat de pens (en dan geef ik nog niet eens hele lappen) wel een heel erg groot deel van het orgaanpercentage inneemt. Dit vind ik een beetje jammer omdat ik graag veel variatie wil invoeren. Hoe gaan jullie hier mee om?  :)
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#982967
Ja zalmkop is vleesbot net als eendennek en geitenrib bijvoorbeeld.
Ja pens hoort bij orgaanvlees. Tenminste, dat is mijn visie. Maar er zijn mensen die daar anders over denken. Overigens vind ik het helemaal geen kwaad kunnen als je toch - stiekem - meer pens geeft dan volgens het orgaanpercentage: pens is gewoon erg gezond.
Door marsieyenna
#982969
Ik reken in het weekmenu de pens niet mee.
Dus per week doe ik een pensdag en de rest verdeel ik over 6 dagen.
De zalmkop doe ik 1 keer per week en reken ik net als konijn, eend en kip.

groetjes, Marijke
Door dinnee
#982970
Ik las net in een ander document (ben even de link kwijt) dat pens veel minder vitamines en mineralen bevat dan ander orgaanvlees.

Misschien zou ik dan pens als half orgaanvlees kunnen rekenen? Dus als ik normaal 100 gram hart zou hebben gegeven, nu 200 gram pens?
Door Lizzy
#982972
Ik reken de pens mee tot orgaanvlees. Het is immers orgaanvlees. En ik vind persoonlijk dat de kwaliteit van pens lichterlijk wordt overdreven. Het is gezond. Maar het bevat minder voedingsstoffen dan ander orgaan of spiervlees. Ik geef 20% orgaanvlees waarvan 10% hart, lever, nier, tong, long, etc. en 10% pens. En dat vind ik meer dan genoeg. Een prooidier (koe) bestaat ook niet voor meer dan 3% uit pens. Zouden een groep honden dus een hele koe opeten: dan komen ze ook niet tot aan grote hoeveelheden pens.
Door dinnee
#982985
En rekenen jullie sardines of andere hele vissen tot vleesbot of tot spiervlees? Ik had ze namelijk tot spiervlees gerekend, maar ben hier niet helemaal zeker over...
Door Lizzy
#982987
[quote="dinnee"]
En rekenen jullie sardines of andere hele vissen tot vleesbot of tot spiervlees? Ik had ze namelijk tot spiervlees gerekend, maar ben hier niet helemaal zeker over...
[/quote]

Sardien is feitelijk een heel hapje. Tenminste, als je een hele sardien geeft, met graat, kop en orgaan. Dus feitelijk hoef je het niet mee te tellen tot iets. Ik vond het zelf altijd makkelijker om wel mee te tellen en aangezien het graatgedoe van een sardien drie keer nergens over gaat (in tegenstelling tot een zalmkop): rekende ik het gemakshalve mee tot spiervlees.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#983011
[quote="dinnee"]
Hoi iedereen!

Ik heb vorige week geloof ik, hier mijn eerste menu voor de pup geplaatst, maar ik had er toch nog een paar vragen over.

Tellen jullie zalmkop mee als botvlees? Net als bijvoorbeeld andere koppen?

En als jullie pens geven, bv een kilo, tellen jullie dit dan mee bij het percentage orgaanvlees dat je in een week geeft? Als ik mijn menu bekijk valt me op dat de pens (en dan geef ik nog niet eens hele lappen) wel een heel erg groot deel van het orgaanpercentage inneemt. Dit vind ik een beetje jammer omdat ik graag veel variatie wil invoeren. Hoe gaan jullie hier mee om?  :)
[/quote]

Ik geef 2x in de 3 weken een flinke lap pens, dus niet elke week, op die manier kunnen ze een groot stuk krijgen maar overheerst het aandeel pens niet.
Door Minna
#983121
Ik geef een keer per week een grote pensmaaltijd, probeer een lap te knippen uit de pens die zo groot is dat het hele maaltijd in een lap zit, dat is hier tussen de 1 en de 2 kilo, 1 voor de hollanders en 2 voor de belgen.
Ik geef daarnaarst ook andere organen, 50 gram lever per week per 10 kg hond (dus krijgt bvb Pinkki van 20 kg in een keer 200 gr lever (met 700 gr iets anders er bij), aangezien wij een twee-wekelijkse menu hebben en de honden eten om de dag), een handjevol nier eens in 2 weken, kippenmaagjes ook een handjevol eens in twee weken, hart ben ik wat royaler mee maar dat zie ik als kruising spiervlees/orgaan.
Sardines of zalmkoppen krijgen ze een van de 7 maaltijden, ik reken het als vleesbot.
Door ulla
#984590
Ik tel pens mee bij orgaan.
Hier krijgen ze dus maar een klein gedeelte pens per week.
Ik probeer een heel dier na te bootsen,en dan is 1 x per week een pensdag gewoon teveel. ;)
Door Lizzy
#984753
Even wat voedingsstoffen ter vergelijking op een rijtje (lijstje had ik voor een ander topic gemaakt)

Rundvlees, 100 gram bevat:        Runderpens, 100 gram bevat:
21,3 gram eiwit                                      12,07 gram eiwit
4,09 gram vet                                        3,69 gram eiwit
128 kcal                                                  85 kcal
9 mg calcium                                          69 mg calcium
194 mg fosfor                                        64 mg fosfor
3 mg ijzer                                                0,59 mg ijzer
21 mg magnesium                                  13 mg magnesium
4,2 mg zink                                              1,42 mg zink
385 mg kalium                                        67 mg kalium
5 mcg vitamine B12                                1,39 mcg vitamine B12
15,3 mcg folinezuur                                0 mcg folinezuur
0,40 mg vitamine B6                                0,014 mg vitamine B6
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door