Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Elvira
#98147
Een paar weken geleden heb ik brandnetels geplukt. Ik heb ze zolang ingevroren, maar ik weet niet of ik alleen de blaadjes of ook de stengels kan gebruiken. Ik wil ze nu gaan verpulveren. Mag ik alleen de kleine bovenste blaadjes gebruiken of of de wat grotere eronder ?

Ik had ze geplukt en toen bleek dat er luis op zat, dus heb ik ze eerst allemaal 1 voor 1 nagekeken en de luis verwijderd. Na afloop jeukten bijna al m'n vingers. Vandaar dat ik ze maar even heb laten liggen, ik had het wel gehad. Ik heb ook nog blaadjes van de braam, kan ik daar de stengels van gebruiken ?

Elvira
Door laura
#98154
Luizen kun je ook makkelijk verwijderen voortaan door het ff in zout water te leggen en dan goed te wassen natuurlijk!

Zo doen wij dat ook altijd met eigen geteelde sla!

Ik heb geen idee of je alles van de brandnetel kunt gebruiken....

Wat is eigenlijk de reden dat je het geeft? ik ben gewoon nieuwsgierig hoor.
Door Anna Penta
#98170
Ik weet dat als je zelf brandnetels wilt eten, je vooral de bovenste toppen van de jonge plant (in het vroege voorjaar) moet gebruiken. Dit omdat de oudere en grotere bladen vezelig en hard zijn.

Voor de hond maakt het volgens mij niet veel uit. Een tip: laat de brandnetels een dag liggen, dan gaat de brand eraf.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#98231
laura schreef: Luizen kun je ook makkelijk verwijderen voortaan door het ff in zout water te leggen en dan goed te wassen natuurlijk!

Zo doen wij dat ook altijd met eigen geteelde sla!

Ik heb geen idee of je alles van de brandnetel kunt gebruiken....

Wat is eigenlijk de reden dat je het geeft? ik ben gewoon nieuwsgierig hoor.
Brandnetel is rijk aan ijzer en heeft een zuiverende werking.
Denk eraan dat het vocht afzet, de laatste keer dat ik het aan mijn honden gaf (uit eigen tuin LOL) kon ik de volgende ochtend dweilen :-\
Door Elvira
#98242
bedankt voor de tips, ik zal niet te veel geven. Ik zal het vermengen met groenten, dan wordt het wat verdund.
Mijn brandnetels komen uit het bos. Ik was blij dat ik niemand tegen kwam, om nu te gaan uit leggen, dat dit voor m'n hond was, zag ik ook niet zo zitten.

Elvira
Gebruikersavatar
Door Angelique
#98277
Elvira schreef: bedankt voor de tips, ik zal niet te veel geven. Ik zal het vermengen met groenten, dan wordt het wat verdund.
Mijn brandnetels komen uit het bos. Ik was blij dat ik niemand tegen kwam, om nu te gaan uit leggen, dat dit voor m'n hond was, zag ik ook niet zo zitten.

Elvira
Op brandnetels plukken hoef je niks uit te leggen. Deze pplant wordt voor veel doeleinden gebruikt. gekookt lijkt die op spinazie, thee is ook lekker (en zuiverend) gekneusd/gemalen door een creme gemengd is die ideaal voor op jeukende bijtplekken enz.
Vele honden (en mensen) met jeuk hebben er baat bij.
Dus soms kun je je nog verbazen dat er uberhaupt nog toppen in de brandnetels zitten :D
Door Elvira
#98357
Het schijnt ook goed tegen reuma te zijn, dus daar zal ik de eerst komende jaren geen last van krijgen ;)

Elvira
Gebruikersavatar
Door Angelique
#98443
Elvira schreef: Het schijnt ook goed tegen reuma te zijn, dus daar zal ik de eerst komende jaren geen last van krijgen ;)

Elvira
Dan moet je de bladeren over de gewrichten wrijven waar de reuma zit :-\
(daar moet je toch niet aan denken)
Door Anna Penta
#98538
Ik loop in de zomer ook geregeld met een plastic zak en een kniptangetje en soms een handschoen brandnetels te knippen hoor! En heb me eerlijk gezegd nooit afgevraagd of het er vreemd uitzag. Maar ja, ik speur dan ook de hele tijd naar de meest uiteenlopende kruiden. Allemaal voor mijn drie konijnen die met hun ruim zes jaar stuk voor stuk nog in topconditie zijn en hoger kunnen springen dan een gemiddeld eenjarig konijn.

De brandnetels doe ik in een gazen netje en laat ik een dagje of langer drogen zodat het niet meer brand. En dan is het smullen geblazen...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#98577
Anna Penta schreef: Ik loop in de zomer ook geregeld met een plastic zak en een kniptangetje en soms een handschoen brandnetels te knippen hoor! En heb me eerlijk gezegd nooit afgevraagd of het er vreemd uitzag. Maar ja, ik speur dan ook de hele tijd naar de meest uiteenlopende kruiden. Allemaal voor mijn drie konijnen die met hun ruim zes jaar stuk voor stuk nog in topconditie zijn en hoger kunnen springen dan een gemiddeld eenjarig konijn.

De brandnetels doe ik in een gazen netje en laat ik een dagje of langer drogen zodat het niet meer brand. En dan is het smullen geblazen...
Owww, konijn, die heb ik ook. Straks dan voor haar ook een netje maken met brandnetels.
Door avalon
#98870
brandnetels ik heb een veld vol met brandnetels bij ons tegenover het huis. Ze worden elk jaar wel 2 meter hoog. (ik kijk er in iedergeval niet overheen ewn john ook niet voor degene die weten dat ik klein van stuk ben ;D). En kruiden heb ik in mijn achtertuin behoorlijk wat staan. Sommige vind ik gewoon lekker om even in mijn handen te pakken, gewoon omdat ze zalig ruiken.
Door Lupa
#98883
ik liep vorige keer in het bos en zag een invasie mensen van marokkanse of turkes afkomst, een stuk of 10 mensen allemaal met plastiek zakkje bij, en plukken, ik vroeg hun wat die aan het plukken waren en lieten ze me zien de brandnetels, dus ik vroeg wat ze ermme deden , en dat was soep, thee en medicijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door