Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#980177
Een kennisje van mij heeft een malthezer leeuwtje en die likt en bijt aan zijn benen, kan jeuk zijn ergens van. Wat zou het kunnen zijn. Allergie, tussen de oren etc. Ze heeft hem laten testen op allergie, maar daar kwam niks uit. Volgens de dierenarts zat het tussen de oren. De hond krijgt prednison tegen het likken. Tot nu toe heeft niks geholpen. Heeft iemand het zelfde probleem gehad met zijn of haar hond. Als ze hem aandacht geeft stopt hij met likken. Eerst deed hij het met zijn staart, maar dat doet hij niet meer. Nu pakt hij zijn achterpoten. Hij krijgt geen rauw voer.

Hier wat foto's van het malthezer leeuwtje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Het is een lief hondje en een van de beste vrienden van mijn Golden.
Laatst gewijzigd door ilovegoldenretrievers op zo 08 jun 2008, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Femke
#980179
Het kan inderdaad gedragsmatig zijn, als er verder geen medische oorzaak te vinden is. Door het likken (stereotiepe beweging) komen er stofjes in de hersenen vrij die de hond prettig vindt.

Het is erg moeilijk te doorbreken. Wij hebben het gehad met onze berner (die likte niet maar die beet) en die heeft een poosje schoentjes gehad aan de voorpoten. Hierdoor kon het wel genezen maar het gedrag is nooit helemaal verdwenen. Bepaalde momenten begint hij nog te bijten (niet alleen op zijn voorpoten maar ook zijn mand of je broek als hij aan je voeten ligt) maar hij stopt er wel mee als je het zegt.

Het is een heel complex probleem en ik zou er niet 1, 2, 3 een antwoord op weten.
Door Lizzy
#980564
Pootje bijten/likken is vaak of een gedragprobleem (en dan kunnen ze het best een therapeut in huis halen die kijkt wat de oorzaak is) of een contact allergie. Natuurlijk is het voor de hond sowieso beter om vers eten te krijgen om zo beter weerstand op te kunnen bouwen. En daarbij zouden ze extra visolie kunnen geven want dat wil ook nog wel eens helpen bij pootjelik/bijt problemen.
Door brie
#980583
onze kleine toby deed het ook toen we hem ophaalden uit het asiel..In het begin was zijn pootje helemaal kaalgegeten, f en toe zaten er korstjes op zijn pootje. Eigenlijk heb ik er geen aandacht aan besteed, ik had het idee dat het pure stres was en hij zn plekje moest vinden..
Na een maand of 3 (maar ook vanaf begin af aan op carnibest) waren alle plekjes geheeld en was van pootjes kauwen niets meer te merken.
Door Wicka
#981355
Wicka heeft het ook een tijdje gedaan, ze kreeg al vers, maar nu krijgt ze niets meer met graan en is het over, gelukkig. Om het steriotypeproces te onderbreken deed ik een druppie tea-tree olie op haar voet, dat is vies.
Succes.
Door Femke
#982257
[quote="Julia2005"]
En waar koop je dat, tea-tree olie en hoe is het gemaakt, wat voor samenstelling.
[/quote]

tea tree is een etherische olie (van de theeboom  :P) die heel sterk ruikt


zie http://www.anthemis.nl/aroma/teatree.htm

Theeboomolie is sterk lipofiel d.w.z. in vet oplosbaar en vetoplossend. Op deze eigenschap berust een deel van de krachtige anti-bacteriële werking en vooral het bijzonder goede vermogen om diep in de huid en het daaronderliggende weefsel door te dringen. 
Tea Tree olie is niet werkelijk een wondermiddel, het bezit echter meerdere eigenschappen die het lichaam bij het genezingsproces positief ondersteunen, de oorzaak van de kwaal kan de olie niet bestrijden. Wel kan de olie door zijn schimmelwerende werking bij huid-schimmels en verontreinigingen succesvol ingezet worden. Bovendien is de olie pijnstillend, vermindert jeuk en remt de ontwikkeling van ettervormende bacteriën. Kleine plekken kunnen met 1-2 druppels pure olie behandeld worden, grotere plekken verdund met een dragerolie.. 
Tea Tree essentiële olie doodt vele bacteriën, schimmels, virussen en amoeben en neutraliseert het gif van de meeste kleine insecten. De antiseptische werking is twaalf maal sterker dan die van fenol, een chemisch desinfectans, wat algemeen wordt gebruikt. De olie heeft een enigzins verdovende, dus pijnstillende werking, die vooral tot uiting komt bij behandeling van snij-, schaaf- en brandwonden. Het aantal toepassingen is schier eindeloos de olie is bijv. te gebruiken voor de behandeling van griep, verkoudheid, aften, keelpijn, zwemmerseczeem, ringworm, jeuk, hoofdluis, acne/jeugdpuistjes, zweertjes uitgebreide info over toepassingen vindt u >>> hier

contra-indicatie: spaarzaam en gericht gebruiken. kan bij veelvuldig gebruik huidirritaties veroorzaken. Door het hoge gehalte aan terpenen en phenolen is Tea Tree olie, evenals vele andere etherische oliën, giftig voor katten, dus hier niet gebruiken voor de bestrijding van vlooien e.d. !!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door