Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door pacoruiz
#981924
hoi ,na 3 maanden haaks barf te hebben gegeven zou ik ook zelf een menu willen samenstellen .Moet je de botten en het vlees hakken of moet je het zo geven ??Waar moet ik mee beginnen want hij krijgt op dit moment alleen geit ?? groetjes Sylvia  :-[
Gebruikersavatar
Door - Judith -
#981937
Ik zou inderdaad de beginnersdocumentatie en dan met name het bottendocument uit de bieb eens goed gaan doornemen. Wat voor geitenonderdelen krijgt je hond momenteel? Want ribben bijvoorbeeld zijn beslist geen beginnersbotten!
Door Laura2004
#981965
Het is het handigst om een menu samen te stellen met als vleesbotten zachte beginnersbotjes, zoals kippennekken/vleuges en eendennekken, kwartels zijn ook erg zacht. Als dit goed gaat na een week of 2 zou ik wat grotere botten geven, zoals parelhoenkarkas, konijn, eendkarkas ed en pas als dat goed gaat kan je de wat grotere ribben geven, zoals lamsribben en geitenribben, ik zou het eerst even op lamsribben houden.
Verder kan je alles geven, groentemixjes, orgaanvlees (lever,nier, hart, testikels, pens, tong etc.) en allerlei soorten spiervlees.
Door Lizzy
#982163
Documentatie lezen en adresjes:Het is inderdaad handig om eerst documentatie door te lezen. Je kunt beginnen met eerst een inventarisatie te maken van wat je nodig hebt, of je dat kwijt kan in de vriezer en natuurlijk (erg belangrijk) waar je dat kunt kopen. Goede adresjes vind je in "Vraag & Aanbod".

Vleesbotten en het vleesbottendocument in de Barfplaats bieb:
Je hebt beginnersvleesbotten nodig, in het begin. En dan praat je dus over zachte vleesbotten van kleine dieren. Dat staat allemaal in het vleesbotten document. Maar te denken valt dus (heb ik ook in je andere topic geschreven) aan kippennek en eendennek. Deze geef je zo. Zonder te hakken. Als jouw hond dit goed verteerd, kun je de vleesbotten gaan uitbreiden. Ook dat vind je in het bottendocument. Hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,801.0.html

Wat moet je allemaal aan je hond te eten geven:
Natuurlijk geef je niet alleen vleesbotten. Je geeft ook spiervlees, orgaanvlees, groentemix en diversen extra's zoals rauwe eieren, beetje zuivel (eventueel - hoeft niet), etc. Qua spiervlees kun je denken aan runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, paardenvlees, etc. Qua orgaanvlees aan runderlever, kippenlever, runderhart, kippenhart, lamshart, geitenhart, lamsniertjes, runderniertjes, runderpens, schapenpens, etc. Qua groentemix begin je met een eenvoudige groentemix van stuk of wat verschillende groentes. Je geeft dus geen wortel (want volgens mij is jouw hond daar allergisch voor?) maar ook geen prei, ui en geef ook maar geen tomaat, paprika, aubergine (groente uit de nachtschade-familie en ik denk dat je dat niet aan jouw hond moet geven omdat honden daar allergisch voor kunnen zijn). De groentemix pureer je helemaal fijn en vries je in porties in.

De BARF rekenhulp, een handig hulpmiddel:
Goed, dan download je de barf rekenhulp. http://www.barfclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=39&Itemid=48
(en klik op mij 8)). Daar voer je het gewicht in van je hond. En het percentage dat je hem wilt gaan voeren. Volgens mij kun je beginnen met 2%. Dat is een vrij normaal percentage voor de volwassen hond. Als dat niet genoeg blijkt: ga je meer geven.

De percentages:
Goed, dan vul je qua percentages in: 50% vleesbot, 15% rauwe gepureerde groentes, 15% orgaanvlees inclusief pens, 20% spiervlees. Je mag ook wat spelen met deze percentages maar dit is prima om mee te beginnen. OK, de excelsheet vult nu voor jou in hoeveel je in totaal per week moet voeren maar hij vult nu ook in hoeveel vleesbot, groente, orgaanvlees en spiervlees je per week moet voeren. Dan kun je even met pen en papier zelf een menuutje maken. Ik zou zelf om te beginnen iedere dag vleesbot geven. Dus het getal dat bij vleesbot naar boven komt: deel je door 7. Een week heeft immers 7 dagen. Groentemix kun je bijv. 5 keer per week geven of 7 keer per week geven. Het getal dat bij groentemix staat: deel je dus door 5 of door 7, net wat jij wil. Ik zou zelf 3 keer per week een maaltijd geven met orgaanvlees en 4 keer per week een maaltijd met spiervlees. Dus het getal dat je bij orgaanvlees ziet: deel je door 3. En het getal dat je bij spiervlees ziet: deel je door 4. Nou, klaar is je menu!

Afwisseling dier/vleessoorten:
Het is overigens wel van belang (van groot belang!!) dat je genoeg afwisselende vleessoorten geeft. Ik ben een groot voorstander van tenminste 4 verschillende diersoorten in 1 menu. Meer is altijd prima. Bijvoorbeeld voer je: kippennek, eendennek, parelhoenkarkas, runderkopvlees, lamsvlees, geitenvlees, lamshart, kippenlever, runderpens. Een hond heeft variatie nodig voor de vitamines en mineralen. Dit geldt dus ook voor je groente. Het heeft geen zin om elke dag andijvie aan je hond te geven. Het heeft wel zin om allerlei groentes af te wisselen.

Nou, en dan ben je dus klaar om te beginnen. Ja, je kunt gewoon prima van de een op de andere dag overstappen van KVV naar je zelf samengestelde maaltijden. Zoals je in het bottendocument kunt lezen, begin je met mooie zachte vleesbotjes. En die leert hij wel goed te verteren.

Voorbeeld menuutje (dit kun je dus niet kopieren - ik heb er ook geen hoeveelheden bij gezet):
Ik zal je als voorbeeld laten zien wat ik mijn honden per week voer (nou wisselt mijn menu nog wel eens, op basis van wat ik in huis heb, maar het gaat om het idee):

Maandag : kippenvleugels + runderkopvlees + groentemix (15 verschillende rauwe gepureerde groentes)
Dinsdag : parelhoenkarkas + runderlever, rundernier, lamshart, geitenlong, rundertong (kortom: een mix) + groentemix
Woensdag: kipkarkas + runderpens + groentemix + rauw ei met schil
Donderdag: geitenribben (kun jij nu nog niet geven) + runderpens + groentemix
Vrijdag: haaskarkas + geitenvlees of hertenvlees + groentemix
Zaterdag: geitenribben + runderkopvlees + groentemix + rauw ei met schil
Zondag : eendennek of kalkoennek (kun jij nog niet geven) + lamsvlees + groentemix

Geen menuutje:
Ik heb Dalmatiers, dus ik voer graag elke dag groentemix. Maar, dat hoeft dus niet. Tja, het moge duidelijk zijn dat ook ik je niet een menu geef. En dat is niet rot bedoelt. Echt niet. Maar volgens mij heb je nog weinig tot niks zelf gelezen over het zelf samenstellen van voeding. En dat is toch echt heel belangrijk om wel te doen. Je hoeft niet alle boeken te lezen maar het is wel goed om wat te lezen zodat jij zelf een menu kunt maken en dat niet ons hoeft te laten doen. Het gaat er namelijk om dat jij zelf snapt hoe dat moet. Dan kun jij het ook zelf aanpassen aan jouw hond en jouw situatie en zoals jij denkt dat het moet. Bovendien vind ik gewoon dat je de grondbeginselen van het zelf samenstellen moet begrijpen. Je moet begrijpen waarom je vleesbot voert. En waarom je orgaanvlees voert. Enzovoorts. En je moet ook begrijpen waarom je bijv. van het een 15% voert en het andere 50%. Gaan wij jou gewoon een menuutje voorschotelen, heb je dus dikke kans dat je niet begrijpt waarom je van het een 500 gram en het ander 100 gram en het volgende 1000 gram per week voert. En ik vind dat dat noodzakelijk is om fatsoenlijk met de voeding van je hond bezig te zijn. Maar het is allemaal niet zo moeilijk. Je moet alleen even rustig gaan zitten en het e.e.a. lezen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door