Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door brie
#982058
Hoi Hoi

Wie wil er eens naar mijn nieuwe menu kijken?

Ik heb de honden een poosje 1 kilo per dag gegeven (femke zo'n 850 gram en toby 150 gram) Femke woog 25 kilo en ik vond eigenlijk dat ze iets te schraal was. Nu weegt ze zo'n 27/28 kilo en vind ik haar precies goed. Ze zat ook echt continue vol, dus een kilo per dag was goed voor ee korte periode, maar niet voor langere tijd..
Om haar niet verder uit te laten dijen heb ik haar de afgelopen 2 weken wat minder te eten gegeven.
Dat wil zeggen dat ze nog steeds wel een kilo per keer krijgt, maar ik heb 2 "vastendagen" ingevoerd. Op die vastendagen krijgt ze al het overige.
dus: groentemixjes, eendagskuikens of ei, honing, noten, kefir en allerlei andere extraatjes. Eigenlijk bevallen me die dagen wel, ze is veel actiever, ligt niet meer de hele dag voor pampus. Dus ik wil die dagen er graag in houden.
Toby maakt het allemaal niet uit...die eet wat hij krijgt, en als hij niet wat te eten krijgt is het hem ook prima. Hij raakt redelijk snel aan de mollige kant.
Maar goed, nu is ook een beetje het percentage veranderd..

Het volgende hebben ze de afgelopen 2 weken gehad, verdeeld over 2 honden:

Femke: teef 27 kg, uitgaande van ongeveer 2,5% voeren (in totaal zo'n 4,5 kilo per week)
Toby: reutje 6 kg, uitgaande van ongeveer 2,5% voeren (in totaal ongeveer een kilo per week)



Maandag: vastendag (dus alleen overig, voor overig reken ik zo'n 750 gram per week)
dinsdag: vleesbot  1kg
woensdag: spiervlees 1kg
donderdag: vastendag (alleen overig)
vrijdag: spiervlees 1kg
zaterdag:vleesbot 1kg
zondag: orgaanvlees 1kg


Wat vinden jullie hier nu van?
Door brie
#982080
Even ter aanvulling:

Ik twijfel zelf een beetje over de percentages orgaan, is dat nu niet te veel? Kan ik het orgaan beter verdelen over de vleesbot-dagen?(doe ik nu ook niet, en geeft op zich geen problemen met ontlasten)
Misschien dat over een poosje toch de hoeveelheid wil ophogen (als blijkt dat femke weer schraal wordt) kan er dan een vleesbot-dag bij?
Door Lizzy
#982922
Ik kan met de beste wil van de wereld niks zinnigs over je menu zeggen zonder te weten wat voor spiervlees, wat voor vleesbot en wat voor orgaanvlees je voert.
Door brie
#982925
okeej, even een opsomming van wat ik in de vriezer heb liggen:

spiervlees:
- lamsvlees
- runderkop en spiervlees
- paardenvlees
- hert/ree vlees snippers
- haas vlees
- zalmwangen

vleesbot:
- kipkarkassen
- kippennekken
- konijnkarkassen
- haaskarkassen
- hazekoppen
- fazant
- grote eendkarkassen
- eendenruggen
- botmix zalm
- sardientjes
- makreelkoppen

orgaan:
- runderpens
- kippenlever en maagjes
- runderlever
en ik heb nog een paar runderstrotten, maar die reken ik eigenlijk als extra, niet als spier/vlees of orgaan ofzo

Op zich genoeg afwisseling dus..
Ik vraag me alleen af of het percentage vleesbot nu te weinig is en het percentage orgaan te hoog? Wat zijn daar de nadelen van?
Ik kan het natuurlijk zo veranderen..Ik dacht: als femke nu weer te schraal wordt, dan kan ik 1 vastendag omruilen voor een vleesbot dag?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#982944
[quote="Antonia"]
Je voert in totaal dus 5750 gram per week. Hiervan is:
35% vleesbot
35% spiervlees
17% orgaan
13% overig

[/quote]

Je bent 1 'vastendag' (dan voert Brie 750 gr overig) vergeten ;). Dat veranderd het sommetje een klein beetje:

Totaal 6500 gr.
30% vleesbot
30% spiervlees
15% orgaan
23% overig

Ik vind het te weinig vleesbot, percentage orgaan is OK. Ik zou een extra dag vleesbot inlassen en dat minderen op het spiervlees en overige.
Door brie
#982947
[quote="Nitus"]
Je bent 1 'vastendag' (dan voert Brie 750 gr overig) vergeten ;). Dat veranderd het sommetje een klein beetje:

Totaal 6500 gr.
30% vleesbot
30% spiervlees
15% orgaan
23% overig

Ik vind het te weinig vleesbot, percentage orgaan is OK. Ik zou een extra dag vleesbot inlassen en dat minderen op het spiervlees en overige.
[/quote]

Dit is precies waar ik net ook al naar zat te kijken (al voer ik geen 6500 gram, maar wel 5750, die 750 gram overig is verdeeld over 2 dagen  ;))..
Het percentage vleesbot is zo uitgerekend wel wat weinig...
Ik heb de links gelezen die je doorstuurde lizzy, en aangenomen dat zo'n 40 à 50% vleesbot beter zou zijn, voer ik dus te weinig vleesbot..
hmm misschien dat ik er toch een kilo vleesbot extra bij ga doen..

dan krijgen ze 6750 gram per week samen
dat is dan:

vleesbot: 44%
spiervlees: 30 %
orgaan: 15%
overig: 11%

Dat is nog steeds een kilo minder dan dat wat ik eerst gaf, dus hopelijk blijft femke dan op gewicht, zodra ze weer aankomt moet ik de hoeveelheden maar weer aanpassen.
Kan dit er mee door?
Gebruikersavatar
Door Nitus
#982953
brie schreef: Dit is precies waar ik net ook al naar zat te kijken (al voer ik geen 6500 gram, maar wel 5750, die 750 gram overig is verdeeld over 2 dagen  ;))..
Ohhh.... ja, ik zie het nu (ik heb het niet goed gelezen :-[, sorry Antonia)
Het percentage vleesbot is zo uitgerekend wel wat weinig...
Ik heb de links gelezen die je doorstuurde lizzy, en aangenomen dat zo'n 40 à 50% vleesbot beter zou zijn, voer ik dus te weinig vleesbot..
hmm misschien dat ik er toch een kilo vleesbot extra bij ga doen..

dan krijgen ze 6750 gram per week samen
dat is dan:

vleesbot: 44%
spiervlees: 30 %
orgaan: 15%
overig: 11%

Dat is nog steeds een kilo minder dan dat wat ik eerst gaf, dus hopelijk blijft femke dan op gewicht, zodra ze weer aankomt moet ik de hoeveelheden maar weer aanpassen.
Kan dit er mee door?
Deze percentages zien er beter uit! Al zou ik zelf kiezen voor iets meer groentes (overig) en iets minder spiervlees.
Door brie
#982974
[quote="Nitus"]
Ohhh.... ja, ik zie het nu (ik heb het niet goed gelezen :-[, sorry Antonia)

Deze percentages zien er beter uit! Al zou ik zelf kiezen voor iets meer groentes (overig) en iets minder spiervlees.
[/quote]


kun je uitleggen waarom?
Door Lizzy
#982977
[quote="brie"]
Dit is precies waar ik net ook al naar zat te kijken (al voer ik geen 6500 gram, maar wel 5750, die 750 gram overig is verdeeld over 2 dagen  ;))..
Het percentage vleesbot is zo uitgerekend wel wat weinig...
Ik heb de links gelezen die je doorstuurde lizzy, en aangenomen dat zo'n 40 à 50% vleesbot beter zou zijn, voer ik dus te weinig vleesbot..
hmm misschien dat ik er toch een kilo vleesbot extra bij ga doen..

dan krijgen ze 6750 gram per week samen
dat is dan:

vleesbot: 44%
spiervlees: 30 %
orgaan: 15%
overig: 11%

Dat is nog steeds een kilo minder dan dat wat ik eerst gaf, dus hopelijk blijft femke dan op gewicht, zodra ze weer aankomt moet ik de hoeveelheden maar weer aanpassen.
Kan dit er mee door?
[/quote]

Dat is maar mijn mening he. Vraag je de mensen waar jij jouw percentages vandaan hebt, hebben zij een andere mening. Ik denk dat je er goed aan doet vooral jouw eigen mening te vormen!
Door brie
#982984
[quote="Lizzy"]
Dat is maar mijn mening he. Vraag je de mensen waar jij jouw percentages vandaan hebt, hebben zij een andere mening. Ik denk dat je er goed aan doet vooral jouw eigen mening te vormen!
[/quote]

Ja dat klopt ook wel, maar het lijkt me dat het niet voor niets is dat je die percentages aangeeft.
En tja, als ik nou kon zeggen dat mijn honden het slecht doen op een bv 50% vleesbot dan lieg ik, want eigenlijk doen ze het overal wel goed op. Althans, tot nu toe heb ik nog nergens problemen kunnen ontdekken. Ze eten alles, poepen goed, glimmen en zitten zichtbaar lekker in hun vel.
Dus waarom zou ik dan zelf allerlei percentages gaan bedenken die afwijken van het gemiddelde hier op bp?
Wat ik wel belangrijk is, is om te weten waarom bepaalde percentages worden aangehouden, maar met oa de links die je doorstuurde kom ik daar al een aardig eind mee
Gebruikersavatar
Door Nitus
#983005
[quote="brie"]

kun je uitleggen waarom?
[/quote]

Ik vind groentes en belangrijk onderdeel van het menu vanwege de vitamines, sporenelementen en vezels, vandaar dat ik dat percentage rond de 15 % wil hebben (naast de eitjes en overigen).
Door brie
#983108
okeej ik ben eruit (denk ik haha) ik ga een poos het laatste menu aanhouden die ik gemaakt heb. eens kijken hoe ze het daar op doen. zie ik dat er toch iets niet lekker gaat, dan verander ik het weer.
Ik las net ook het topic van kira, waarin ze aangeeft dat ze twijfelde over haar percentage vleesbotten. Omdat de meeste vleesbotten erg goed bevleesd zijn. Dat klopt ook wel, als je dan 30 of 35 % vleesbot voert komt dat uiteindelijk uit op een veel lager percentage..
Dus rond de 44% vleesbot vind ik dan een wat betere verhouding.
Dan ga ik er wel wat orgaan of spiervlees bij doen zodat het poepen makkelijk blijft gaan  :)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door