Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#981478
Het leek me leuk om ervaringen te delen met onze nieuwe beginnerservaringen. Ik heb namelijk gister het eerste nieuw spul gekregen voor de poezels! Het is niet veel hoor, maar ik ben toch al helemaal in mijn nopjes  :) Nu de poezen nog... Van de keuze uit muisjes, weander ratjes of een stuk fazantkarkas met ingewanden (met dank aan koekje) dacht ik eerst de weander ratjes te proberen. Dus de 2 ratjes ontdooit en vanmorgen vol verheuging aan Roos en Norad gegeven. Ik lekker in mijn pyjama op het aanrecht gaan zitten van kom maar op met dat schouwspel  :D
Een schouwspel was het zeker, ik heb hard gelachen. Norad werd een soort wilde tijger en sloop grommend met een ratje door de keuken, liefst wilde hij ze allebei tegelijk meeslepen maar hij koos toch voor de afwisseling, de beestjes bleven toch wel liggen. De ratjes werden ook zeer vakkundig opnieuw gedood, want ja je weet maar nooit. Roos vond al dat geweld vooral interessant en zat op een afstandje te kijken (na natuurlijk even aan het ratje geroken te hebben en met afschuddende damespootjes weg te lopen). Ze kwam op een gegeven moment zelfs naast me zitten om vanaf het aanrecht de 'arena'voorstelling te bekijken. Moet een grappig gezicht zijn geweest, Roos statig naast mij op het aanrecht/de tribune samen kijkend naar Norad als een wild beest op de keukenvloer/arena.
Ik was helemaal tevreden en had er alle vertrouwen in dat Norad zijn killing-pogingingen zou doorzetten tot hij het beestje had opgepeuzeld. Was dat even een teleurstelling... hij kwam niet verder dan wat gekraak en wild gedoe... Ook Roos heeft verder de lijken gelaten voor wat ze waren  ???
Nu dacht ik ergens op het forum te hebben gelezen dat het soms helpt om het buikje open te knippen. Dus ik bij de ratjes op de operatie/vreetkleedjes zoals ik dat had geleerd in mijn dierenartsstudie, maar nu met een keukenschaar, de operatie uitgevoerd (de ratjes zijn er trouwens niet beter van geworden, ik heb mijn studie ook niet afgerond). Ik dit overheerlijks weer voorgeschoteld om weer diep teleurgesteld te worden... opgetrokken neusjes en afschudpootjes wanneer ze zich omdraaiden. Conclusie: broer en zus hoogheid zijn niet gediend van weander ratjes...
Ik schotel het ze nog een paar keer voor vandaag in de hoop dat ze zich nog bedenken maar anders wordt het op naar iets anders nieuws (=vanavond bibi, morgen muis en daarna fazant... spannend!) Tenzij iemand hier nog een tip heeft?
#981697
Sien loopt gillend weg van knaagdieren, die wil er niet eens naar kijken, maar Ot mept ze ook alle hoeken van de kamer door.
Spelen met je eten is goed, dan weten ze iig ergens dat het jachtinstinct is aangegaan, en wordt de kans dat ze eens zullen toehappen alleen maar groter.
#981737
heb ze hier ook onlangs rat voorgeschoteld ;
rat in bevroren toestand in stukkies gehakt  :-X , (dat kliedert niet zo...)
en daarna elke dag een mini-stukje rat op 'n schoteltje, (voorafje of zoiets...) maar helaas... 't stinkt vreselijk volgens de katzels... 

met de hamsters 't zelfde voorbewerkingsproces,...en jawohl! lekkur bevonden door alle 3!

een muis heb 'k 1 keer gegeven, en die aten ze ook wel,  maar vindt 'k helaas ècht te prijzig....

    succes met je fazant! dattie mag smaken...
#981744
koekje schreef: Sien loopt gillend weg van knaagdieren, die wil er niet eens naar kijken, maar Ot mept ze ook alle hoeken van de kamer door.
Spelen met je eten is goed, dan weten ze iig ergens dat het jachtinstinct is aangegaan, en wordt de kans dat ze eens zullen toehappen alleen maar groter.
Met dat spelen zat het zeker wel goed wat Norath betreft. Hij zette ook af en toe zijn tanden erin dan hoorde je de botjes gewoon kraken. Maar daar bleef het bij...
#981748
flin schreef: heb ze hier ook onlangs rat voorgeschoteld ;
rat in bevroren toestand in stukkies gehakt :-X , (dat kliedert niet zo...)
en daarna elke dag een mini-stukje rat op 'n schoteltje, (voorafje of zoiets...) maar helaas... 't stinkt vreselijk volgens de katzels...

met de hamsters 't zelfde voorbewerkingsproces,...en jawohl! lekkur bevonden door alle 3!

een muis heb 'k 1 keer gegeven, en die aten ze ook wel, maar vindt 'k helaas ècht te prijzig....

succes met je fazant! dattie mag smaken...
Is er een reden dat jij ze in stukjes aanbiedt? Ik dacht omdat ze de kuikens ook vanaf de eerste keer volledig hebben opgepeuzeld, dat met andere prooidiertjes ook wel een goed idee zou zijn. Dan wordt het spelen misschien meer opgewekt. Maar zoals jij het doet is wel beter voor het wennen denk ik. Nu kan ik straks waarschijnlijk ook 2 hele (nou ja, doorgeknipte) ratjes weggooien, ik ga er namelijk vanuit dat ze het niet meer gaan eten aangezien ik het ze ondertussen al drie keer op eten-verzoek heb opgediend zonder succes. Ik vind het wel erg zonde.
#981789
NoRo schreef: Is er een reden dat jij ze in stukjes aanbiedt? Ik dacht omdat ze de kuikens ook vanaf de eerste keer volledig hebben opgepeuzeld, dat met andere prooidiertjes ook wel een goed idee zou zijn. Dan wordt het spelen misschien meer opgewekt. Maar zoals jij het doet is wel beter voor het wennen denk ik. Nu kan ik straks waarschijnlijk ook 2 hele (nou ja, doorgeknipte) ratjes weggooien, ik ga er namelijk vanuit dat ze het niet meer gaan eten aangezien ik het ze ondertussen al drie keer op eten-verzoek heb opgediend zonder succes. Ik vind het wel erg zonde.
nou, daar ging 't mij ook om idd,... ;D
en ze vreten hier hele duif en kwartel weg, dus 'k was niet bevreesd dat ze een hele rat niet aan zouden kunnen, mitsie wat lekkerder had geroken...
ze spelen hier trouwens helemaal niet met 't eten, ook niet met kuikens,
alleen met kikkers, maar dat mag dan weer niet van mij... ::)
#983204
De ratjes zijn het niet meer geworden, die heb ik maar aan Heloise gegeven in de hoop dat haar katten er wel raad mee wisten.
Gister had ik de poezels ieders een stuk fazant voorgeschoteld. Ik vond zelf eigenlijk dat het er niet zo smakelijk uit zag en een beetje stonk, maar ik hoopte dat de poezen daar anders over zouden denken. Pech... 's Avonds nog geen hap genomen, dus de boel maar weg gekieperd. Ik had nog een stukje in de koelkast liggen dus dat heb ik ijverig in kleine stukjes gesneden om door de Bibi te doen. Dit was een uiterst interessante klus. Er zat namelijk een maag bij dit stuk, nou die zat goed vol zo bleek! Er kwam een hele eikel uit en allerlei stukjes en kleine steentjes. HHmm, beestje had net gegeten blijkbaar. Dit er zoveel mogelijk uitgeprutst, de rest in stukjes door de Bibi en serveren maar. Nou, Norath vond me geen blik waardig dat ik zijn overheerlijke Bibi zo had durven verknallen  :o maar Roos vond het toch wel interessant. Ze begon heel ijverig de Bibi stukjes eruit te zoeken en kreeg al doende ook de smaak van kleine stukjes fazant wel te pakken. Dus die heeft uiteindelijk bijna 2 volledige porties opgesmikkeld :thumbup: Ze had keurig een paar stukjes fazant die ze te groot vond rond de schaaltjes gelegd, het zag er heel kundig uit. Ik was blij want Roos mag best wat aankomen, dus haar buikje was mooi rond. Maar over nog eens fazant heb ik zo mijn twijfels...
Gister weer nieuw spul erbij: eend, kwartel, konijn, parelhoen en wat orgaanspulletjes. De poezen vonden het allemaal bijster interessant en wilden graag publiek spelen bij mijn portie-hak inspanningen. Als dank hebben ze dan ook vanmorgen achter elkaar een hele portie eend vol smaak opgepeuzeld, ik was zoooo blij  :wavetowel2: Zelfs de harde stukken ruggenwervel gingen er smaakvol onder luid gekraak in. Eindelijk, succes...
#985283
Tijd voor een update..:
Met de eendenruggen heb ik groot succes bij de katten en ik geloof dat ze alle gevogelte (behalve de fazant, maar wie weet probeer ik dat nog wel een keertje) best heel lekker vinden. In elk geval ging de parelhoen er gister heerlijk in, ondanks dat ik de stukken best groot had gelaten en er veel hard bot bij zat, maar zelfs daarop hebben ze goed zitten kluiven! Ik vond 's avonds nog maar één afgekloven keihard stukje. Vanmorgen was het tijd voor een halve kwartel incl. ingewanden. Norath wilde even doen alsof hij er niks van moest hebben (ik zat toe te kijken) maar toen hij doorkreeg dat zijn zusje er driftig van begon te smikkelen gaf hij er toch ook maar aan toe. Nou, achter elkaar ging het naar binnen! 10 minuten later was het vreetkleedje gewoon hélemaal leeg! Ik ben in mijn nopjes, mijn katzels beginnen langzaam maar zeker echte barf-ers te worden  :)
Alleen de muizen die ik zaterdag nog had geprobeerd waren echt geen succes. Ik ga maar een ander beest zoeken dat ze wel lust, want ik vind het zonde om weg te gooien. Of iemand hier misschien interesse in 4 muizen uit Amsterdam? Eigenlijk vind ik hun voorkeuren wel prima, want dat scheelt mij een hoop centjes...
Ik had ook nog konijnenniertjes geprobeerd. Zo zonder 'side-dish' geserveerd waren ze echt niet van plan om die gekke donkere dingen op te eten. Maar piepklein door de Bandit ging het er toch in. Alleen de volgende dag bij weer een nier-door-Bandit-poging had ik ze iets groter gelaten en werd er keurig omheen gegeten. Ik was benieuwd wat mijn vriend de volgende ochtend aan zou treffen (die staat altijd als eerste op), maar bij navraag lag er niks meer  :thumbup:
Ik ben ook wat verschillende kvv's aan het uitproberen. Normaal krijgen ze altijd CB omdat ik dat heel makkelijk kan krijgen. Maar ik had nu ook een kleine portie Bibi bij de bestelling, en ik had Bandit en Prins gehaald. Bibi en Bandit ging er heerlijk in, maar met de Prins had Norath gister wat moeite (het ziet er ook niet uit!). Dus toen heeft Roos lekker 2 porties opgesmikkeld.
Ik vind het zo wonderbaarlijk dat ons kleine meisje dat in de brokken tijd de moeilijke eter leek nu de echte tijger is van de 2, ze krijgt ook zo'n mooie body! En onze veelvraat, tenminste zo leek hij in de brokkentijd, ineens een beetje de mieperd is die overtuigd moet worden, prima want hij was wat te rond. Ik ben dus helemaal blij met de vers-keuze, zeker nu ze bepaalde dingen goed beginnen te eten. En ze zien er prachtig goed uit!
#985305
het lijkt erop dat ze dezelfde smaak als Sien hebben. misschien ook eens duif proberen, hier vinden ze dat alle2 erg lekker. Ik pluim hem gedeeltelijk, de grootste veren haal ik eruit, ook tegen extra haarballen. Sien eet ook best graag konijnenonderdelen. Poten en koppen vind ik te hard, maar ribbenkast en nek gaan goed.
muisjes gaan altijd goed in Ot, maar ik kom voorlopig niet in de buurt van Carré. En als ik wel die richting uitga, zal dat niet buiten kantoortijden zijn. dus als iemand anders ze ook wilt, is dat ook goed.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door