Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door @nnemieke
#981081
Hallo allemaal,

Bij deze wil ik graag gebruik maken van jullie wijze raad.

Het gaat om onze Hovawart reu Dino van 6 jaar oud. Hij is 1½ jaar geleden gecastreerd en begon daarna steeds dikker te worden. In overleg met de DA overgeschakeld op Obesity van Royal Canin. Van de aanbevolen hoeveelheid viel hij nog niet af en uiteindelijk kon ik hem maar zo weinig geven dat het gewoon zielig was. Zo'n honger dat hij had. Zeer tegen de wil van de DA in ben ik toch zo'n 2½ maand geleden overgeschakeld op BARF.
Dino vindt het geweldig, maar wordt weer moddervet. Hij zou 47 kilo mogen wegen. Nu is dat ongeveer 53 kilo waarvan de laatste 2 kilo in de afgelopen 10 weken.
Ik was gestart met 900 gram per dag. Dit heb ik al snel teruggebracht naar 800 gram. Ik let erop dat hij magere vlees en orgaansoorten krijgt en hij krijgt niets tussendoor. Wat kan ik doen om hem weer op gewicht te krijgen zonder dat hij voedingsstoffen tekort komt of vergaat van de honger? Ik vind het afschuwelijk dat hij zo dik is en ben ook bang dat het een veel te grote belasting is voor zijn gewrichten. Zeker bij dit grote ras.
Hij loopt altijd los op het erf ( heel veel ruimte), maar houdt niet zo van bewegen, slaapt liever.
Onze andere hond, ook gesteriliseerd met neiging tot overgewicht doet het prima op de BARF. Ik geef haar iets minder dan de 2% en daar blijft ze goed van op gewicht.
Nog een klein vraagje er achteraan. Hoe groot mag een penslap zijn. Als ik 800 gram pens voer, in hoeveel stukken moet dit gesneden zijn. Voer nu lappen van 8x8 cm. Zijn grotere stukken beter?

Alvast bedankt voor de moeite,
Annemieke
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#981093
pens zou ik gewoon aan 1 stuk geven, lekker scheur en bijt werk.
En ja dat afvallen, dat had ik met weirdo ook.
Toen da vinci kwam is weirdo 3 kilo aangekomen mede doordat ik niet zo veel met hem fietste.
Nu is ie in een maand of 4 tijd ruim 3 kilo kwijt en heel simpel door hem minder eten te geven en veel meer beweging!
Weirdo is ook het type van wat morgen kan zal ie zeker vandaag niet doen.
Maar hij is nu mooi slank, super actief aan 't worden, hij ziet er gewoon veel beter uit.
Het is net als bij ons als we willen afvallen, meer beweging en minder eten!
Weirdo krijgt met een gewicht van 28 kilo---340gr vlees.
Ik kan honden die veel kleiner zijn dan hem en die nog meer krijgen.
Het was even wennen voor hem, maar het komt ze alleen maar te goede.
Daarbij vraagt hij niet om meer eten.
ellen
Door Fynn
#981103
Hoi
Ik begrijp je probleem ik heb zelf een ridgeback teef van 4 jaar die met 18 maanden gesteriliseerd is.
Sindsdien is er elke keer wat gewicht bijgekomen terwijl ze echt niet teveel eten krijgt.
Haar stofwisseling is veranderd ze is wat slomer en trager geworden.
Ze weegt inmiddels 43 kg en is best hoog voor een teef ,ze krijgt zo'n 500 gram barf per dag.
Ik geeft iets meer groente en zorg voor veel beweging ga dagelijks met haar fietsen.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Femke
#981215
Voor een hond zal ook gelden dat z'n basaalmetabolisme omhoog gaat wanneer hij in verhouding meer spieren dan vet heeft. Hierdoor werkt meer beweging 2 kanten op: je hond verbrandt meer, en na een poosje bestaat hij voor een groter gedeelte uit spieren waardoor hij zelfs meer verbruikt als hij niks doet.

Daarnaast kan je nog overwegen om veel groentes te geven als maagvulling. Rauwe, gepureerde groentes. Die bevatten bijna geen kcal (itt vlees) en ze zorgen er toch voor dat je hond voldaan is.
Door Laura2004
#981223
Mijn honden waren veel te dik en ik heb hun maaltijd in één keer veel kleiner gemaakt (ze krgen ruim een kilo per dag en ineens rond de 600 gram), ik denk niet dat dit verantwoord was, die van mij waren het er in ieder geval niet mee eens en roofden dus ineens de prullenbak leeg en ze gingen buiten eten zoeken, ik heb dit opgelost door ze om de dag een grote maaltijd te geven en ze hebben geen één keer meer zitten vreten tijdens de wandeling en ze hebben de prullenbak niet meer leeggeroofd en ze zijn weer prachtig slank.
Door Minna
#981261
Hier ook een hond die is liever lui dan moe, 13 jaar, gesteriliseerd maar nog een strakke sportbody;
Afbeelding

Wat je kan doen; elke dag 1,5-2 uur gericht bewegen, dus bvb 2x 10 minuutjes in draf naats de fiets (of zelf mee hardlopen), en verder een uurtje, anderehalf wandelen in flinke pas.
Verder afwisselend voeren qua hoeveelheid; bvb maandag een kilo pens, dinsdag 400 gr vleesbot, woe 600 gr spiervlees en orgaan.
Eens per week een vastendag. Dat afwisselend voeren zet het stofwisseling iets meer aan het werk.
Afvallen is net als bij mensen meer bewegen en minder eten, daar is geen trucje voor om het makkelijk te maken.
De oude dame van ons zou er ook uitzien als een walvis als ze elke dag at wat de tabellen zeggen, zij krijgt om de dag iets minder dan een kilo, soms maar 600 gram, en soms mag ze zich vol vreten.
Eens in de 14 dagen mee naar de training, en om de dag een wandeling van een uurtje, heel soms nog een halfuurtje fietsen.
Door @nnemieke
#981536
Dank jullie wel voor het meedenken, Ik ga nu proberen om hem wat meer in beweging te krijgen en jullie adviezen van porties in grootte afwisselen opvolgen, maar zodanig dat de totale weekhoeveelheid wel vermindert.
Wordt vervolgd.
Annemieke
Door pallas
#981567
Ik heb alle adviezen al zien staan, dus je kan aardig uit de voeten denk ik.
Ik heb nog één dingetje toe te voegen:

honden hebben anders "honger " dan mensen. Mensen worden slap als je meerdere maaltijden overslaat, maar honden niet. Die kunnen rustig eens een maaltijd véél minder krijgen of overslaan.
Dat een hond vraagt om eten is dus iets anders dan dat ie flauw valt van de honger.
Stap van dat idee af en je hebt het zelf een stuk makkelijker met je hond minder(of anders) te voeren :)


Nox (duitse staande kruising) heeft regelmatig last van haar heup en doet dus rustig aan met rennen en vliegen. Zijn wandelt elke dag ong 2 uur , is gesteriliseerd en eet tussen 400 gr tot een kilo barf per dag.
Af en toe een dagje een hele kleine maaltijd en ze blijft prima op gewicht (19,5 kg), zelfs ietsje mager.
Eens in de zoveel tijd mag ze zich een keer lekker vol eten :D

Als het aan haar ligt zou ze al lang ver over de 25 kilo wegen, want eten is altijd heerlijk :)


succes en laat horen hoe het gaat :)
Laatst gewijzigd door pallas op di 10 jun 2008, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door @nnemieke
#982597
Dank je Pallas,

Goed idee van je  om bij mezelf even de knop om te zetten. Ik moet echt naar variabele tijden en variabele hoeveelheden. Die 2 van ons dragen namelijk een horloge en om half 4 begint het gedonder. Daar wil ik ook echt vanaf.
Annemieke
Door @nnemieke
#1006992
We zijn inmiddels ruim een maand verder. Hij staat nu op 3à4 voedingen per week op variabele tijden met heel beperkte porties( 1,2 % per dag). Dagelijks sleur ik hem 3 kwartier door het bos. Vorige week weer gaan wegen en toen stond toevallig een van de DA erbij. Hij was weer aangekomen. Vanwege zijn slechte vacht en het overgewicht is er bloed geprikt. Het blijkt nu een zeer slecht werkende schildklier te zijn. Vanaf nu krijgt hij dan ook tabletten. Ik ben heel blij dat ze het gevonden hebben en hoop over een paar weken weer een blije hond te hebben. Groeten van Annemieke
Door Minna
#1007002
Fijn dat het oorzaak gevonden is, ging er eigenlijk automatisch van uit dat medische oorzaken al uitgesloten waren omdat je al bij de Da was geweest. Nu hopen dat je straks een fitte slanke hond hebt! ;)
Hoeveel loop je nog buiten de driekwartswandeling om? Zal die straks er strak uitzien, moet je even een voor- en na-foto plaatsen! ;)
Door pallas
#1007009
Heel goed dat je naar de d.a. geweest bent. (ik dacht ook dat die er al naar gekeken had)

Ben benieuwd hoe het met de medicijnen erbij gaat.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1007102
@nnemieke schreef: We zijn inmiddels ruim een maand verder. Hij staat nu op 3à4 voedingen per week op variabele tijden met heel beperkte porties( 1,2 % per dag). Dagelijks sleur ik hem 3 kwartier door het bos. Vorige week weer gaan wegen en toen stond toevallig een van de DA erbij. Hij was weer aangekomen. Vanwege zijn slechte vacht en het overgewicht is er bloed geprikt. Het blijkt nu een zeer slecht werkende schildklier te zijn. Vanaf nu krijgt hij dan ook tabletten. Ik ben heel blij dat ze het gevonden hebben en hoop over een paar weken weer een blije hond te hebben. Groeten van Annemieke
Voor een Hovawart vind ik dit geen schrikbarende tijden, dat mag rustig het dubbele zijn en dan heb je nog kans dat ie niet afvalt. Of het moet 3 kwartier aan de fiets zijn. ;)
Laat eerst de tabletten maar even aan de slag gaan, maar dan zou ik dan toch proberen langzaam aan de lengte van de wandelingen op te voeren.
Door Mevroi Kruim
#1007660
Ben het op zich helemaal met je eens hoor Annemarie, een Hovawart moet makkelijk het dubbele kunnen lopen, maar als Annemieke hem echt moet sleuren kan ik me voorstellen dat drie wkartier ruim voldoende is  :P volgens mij krijg je er zelf een puike conditie van maar het wijst er wel op dat het met de hond niet zo best gaat. Hopelijk doen de tabletten hun werk en loopt hij binnenkort als een kievit!
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1008105
Kruimel schreef: Ben het op zich helemaal met je eens hoor Annemarie, een Hovawart moet makkelijk het dubbele kunnen lopen, maar als Annemieke hem echt moet sleuren kan ik me voorstellen dat drie wkartier ruim voldoende is  :P volgens mij krijg je er zelf een puike conditie van maar het wijst er wel op dat het met de hond niet zo best gaat. Hopelijk doen de tabletten hun werk en loopt hij binnenkort als een kievit!
Haha, ja je hebt helemaal gelijk, 'k had er een nog iets achter moeten zetten :P: een hovawart in goede doen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door