Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Wilhelmien
#981363
(Ik heb al gezocht met de zoekmachine maar kon geen eerder topic hierover vinden)

Ik vraag mij af wat de verhouding orgaan/bot/vlees is in de verschillende Carnibest varianten. Ik heb ze al gemaild maar toen kreeg ik een lijst met de samenstelling van de CB maar ik wil graag de verhouding weten.
Weet misschien iemand van jullie dit?
Gebruikersavatar
Door koekje
#981701
ik denk dat de verhoudingen van CB fabrieksgeheim zijn. Ik geloof wel dat in de meeste kvv ruim voldoende orgaan zit. Als je iets wilt bijvoeren, zou ik voor complete prooien gaan, of wat spiervlees en goed bevleesd vleesbot.
Door Wilhelmien
#981752
Ja maar op zich is dat wel vreemd toch. De verhouding maakt toch niet uit? Kijk de ingredienten enzo is een ander verhaal maar die hoef ik ook niet te weten.
Op zich maakt het voor mij niet uit qua voeding. Ze krijgen hier volledig BARF, soms prooi en 500 gram CB in de week. Maar het orgaanvlees wil ik hier soms wel eens teveel geven en aan de ontlasting te zien krijgen ze teveel bot. Daarom was ik benieuwd naar de CB.
Blijft lastig dat puzzelen naar welke verhouding ik moet voeren....En ik wil het zo graag goed doen :S
Door flin
#981778
en ik denk ook dat de samenstelling kwa verhoudingen wat varieert,
waardoor ze niet kunnen aangeven, wat er precies wanneer in welke hoeveelheden  inzit, al begrijp 'k niet waarom...
de analyses zullen een gemiddelde zijn,
 
 maar da's een aanname van mij, dus geen bewijs...

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 756.0.html

'k zou er ook een lekkur lappie spiervlees, of 'n kipvleugeltje naastgeven, om lekker te kluiven, en de tanden schoon te houden...
Door flin
#981785
Wilhelmien schreef: Ja maar op zich is dat wel vreemd toch. De verhouding maakt toch niet uit? Kijk de ingredienten enzo is een ander verhaal maar die hoef ik ook niet te weten.
Op zich maakt het voor mij niet uit qua voeding. Ze krijgen hier volledig BARF, soms prooi en 500 gram CB in de week. Maar het orgaanvlees wil ik hier soms wel eens teveel geven en aan de ontlasting te zien krijgen ze teveel bot. Daarom was ik benieuwd naar de CB.
Blijft lastig dat puzzelen naar welke verhouding ik moet voeren....En ik wil het zo graag goed doen :S

dus niet volledig BARF toch dan?
om nou je verhoudingen % vlees, bot, en ingewanden optimaal te houden, wil je ook weten wat de spier/bot/ingewanden in de cb zijn toch?
...en die weten we niet...helaas
miss wil je 't weekmenu zichtbaar maken?
kunnen er meer mensen zich erover buigen?
Door Wilhelmien
#981824
dus niet volledig BARF toch dan?
Hihi, dat is scherp opgemerkt. Bedoelde meer dat ze geen brok of iets dergelijks krijgen. Dus alleen BARF, KVV tegenwoordig heel soms wat prooi :)

Ik heb had mijn menu al eerder geplaatst in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 838.0.html

Maar deze is een beetje veranderd. Tegenwoordig lusten ze nog meer soorten vlees en heb ik een grotere vriezer dus kan beter inkopen. De verhouding die ik tot nu toe heb aangehouden is 40% botvlees/40% spiervlees /20% orgaan. Maar de ontlasting blijft wit dus denk dat het teveel bot is? En de verhouding van prooi dieren schat ik een beetje, maar daar krijgen ze toch niet zo veel van. Elke week krijgen ze minstens 6 soorten dieren, soms zit ik wel op 10! dus dat zal wel goed wezen.
Reden van KVV is dat ik zeker wil weten dat ze geen tekorten krijgen, misschien als ik in de toekomst zekerder ben van mezelf wat betreft de voeding, ik de KVV aan de kant zet maar voorlopig blijft het erin.

Binky = 5 kg 1% = 50 x 3 = 150 p/d
Amara = 3 kg 1% = 30 x 5 = 150 p/d
Afgerond wordt dit 300 gram per dag voor beiden x 7 dagen = 2100 gram per week

500 gram Carnibest natuur of lam en dan blijft er 1600 gram per week over voor vers vlees.

40% van 1600 gr = 640 gr vlees/bot per week
40% van 1600 gr = 640 gr vlees per week
20% van 1600 gr = 320 gr orgaanvlees per week

Vlees/bot = kip (nek, rug, vleugels), eendkarkas, kwartel, haaskarkas, eendevleugels
Vlees = runderriblap, kalkoenfilet, kipfilet, kalfsfilet, soepvlees, hertenvlees, herbymix rund/schaap/geit, lamsgehakt
Vis = zalm, kabeljauw, sardines, garnalen, makreel en heel soms tonijn
Orgaan = kuikenlever, runderhart, kippenmaagjes, kippenhart, hertenlever, lamshart, konijnenniertjes
Prooi = Muis, hamster, kwartel, duif, kuikens (en heb nu een lief konijntje in de vriezer :-X)

Ik heb een lijst in de keuken hangen waarop ik noteer wat ze hebben gegeten, aan het einde van de week klopt het precies.

Groetjes Wilhelmien
Gebruikersavatar
Door koekje
#981838
voer je maar 1% lichaamsgewicht? ik voor Sien 3. Sien is een beetje te dik, maar erg actief en sterk. Als ik haar minder voer, kijkt ze scheel van de honger, en wordt ze baldadig, en wordt ze zo gestressed dat haar pica meer gaat opspelen.
Door flin
#981859
koekje schreef: voer je maar 1% lichaamsgewicht? ik voor Sien 3. Sien is een beetje te dik, maar erg actief en sterk. Als ik haar minder voer, kijkt ze scheel van de honger, en wordt ze baldadig, en wordt ze zo gestressed dat haar pica meer gaat opspelen.
1 % van 5 kg x 3 = 3 %
1 % van 3 kg x 5 = 5 % ;)
Door flin
#981882
Wilhelmien schreef: Hihi, dat is scherp opgemerkt. Bedoelde meer dat ze geen brok of iets dergelijks krijgen. Dus alleen BARF, KVV tegenwoordig heel soms wat prooi :)

Ik heb had mijn menu al eerder geplaatst in dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 838.0.html

Maar deze is een beetje veranderd. Tegenwoordig lusten ze nog meer soorten vlees en heb ik een grotere vriezer dus kan beter inkopen. De verhouding die ik tot nu toe heb aangehouden is 40% botvlees/40% spiervlees /20% orgaan. Maar de ontlasting blijft wit dus denk dat het teveel bot is? En de verhouding van prooi dieren schat ik een beetje, maar daar krijgen ze toch niet zo veel van. Elke week krijgen ze minstens 6 soorten dieren, soms zit ik wel op 10! dus dat zal wel goed wezen.
Reden van KVV is dat ik zeker wil weten dat ze geen tekorten krijgen, misschien als ik in de toekomst zekerder ben van mezelf wat betreft de voeding, ik de KVV aan de kant zet maar voorlopig blijft het erin.

Binky = 5 kg 1% = 50 x 3 = 150 p/d
Amara = 3 kg 1% = 30 x 5 = 150 p/d
Afgerond wordt dit 300 gram per dag voor beiden x 7 dagen = 2100 gram per week

500 gram Carnibest natuur of lam en dan blijft er 1600 gram per week over voor vers vlees.

40% van 1600 gr = 640 gr vlees/bot per week
40% van 1600 gr = 640 gr vlees per week
20% van 1600 gr = 320 gr orgaanvlees per week

Vlees/bot = kip (nek, rug, vleugels), eendkarkas, kwartel, haaskarkas, eendevleugels
Vlees = runderriblap, kalkoenfilet, kipfilet, kalfsfilet, soepvlees, hertenvlees, herbymix rund/schaap/geit, lamsgehakt
Vis = zalm, kabeljauw, sardines, garnalen, makreel en heel soms tonijn
Orgaan = kuikenlever, runderhart, kippenmaagjes, kippenhart, hertenlever, lamshart, konijnenniertjes
Prooi = Muis, hamster, kwartel, duif, kuikens (en heb nu een lief konijntje in de vriezer :-X)

Ik heb een lijst in de keuken hangen waarop ik noteer wat ze hebben gegeten, aan het einde van de week klopt het precies.

Groetjes Wilhelmien

je variatie kunnen onze katzels hier al zeker niet aan tippen! top!
en 't was niet scherp bedoeld, alleen om 't beestje een naam op te plakken,...onze katzels hier eten 'vers' voor de buitenstaanders/ omstanders... ???

't enige wat 'k me zo voor kan stellen is dat je orgaan vrij hoog is,... 'k hou 't zelf (100% BARF) op 15 %, + dan zit er ook nog een aandeel (???) in je cb...

stel dat je 't orgaan terugbrengt naar 10 %, en de resterende 10% bij vlees bij de 40 % doet, zit je op 50% vlees...

dan zal de witte ontlasting miss nog niet minder worden, maar 'k zou 't eerst zo proberen, en dan later kijken of 't bot nog wat naar beneden zal moeten...
sja, en vleesbot kan natuurlijk wisselen van redelijk tot matig bevleesd, maar dat kun je zelf zien..
hier krijgen ze helemaal geen karkas oid, maar oa een deel kip of idd kwartel, 't enige wat 'k dan hoef uit te rekenen zijn de organen, die er dan helaas niet meer inzitten, en dus er weer terug 'inmoeten'

de prooitjes hoef je nix aan uit te rekenen toch? da's een prachtig kompleet pakketje (met organen...)
vis geef je heel? met ingewanden? (of 'n deel grote vis dan toch) dan mag je't ook als kompleet pakketje rekenen

'k heb hier nog wel wat lijstjes met % vlees/bot/ingewanden etc van muis en konijn etc, dan kun je zien wat de verhoudingen zijn in verschillende prooien, mocht je interesse hebben, snor 'k ze voor je op...
Door NoRo
#981984
Begrijp ik het goed dat witachtige ontlasting betekent dat de poezen teveel bot krijgen? Dan zal ik daar ook op moeten gaan letten want ik tref ook licht gekleurde drolletjes aan... Ik verbaasde me er al over maar had er verder niet bij nagedacht  :shy: Is dat erg slecht voor ze?
Door flin
#981992
teveel aan calcium van bot poëppen ze gewoon uit,
met calciumsupplementen en teveel calcium van eischaal, zou 'k uitkijken

en zolang ze niet tè droge keutels hebben, dat 't ontlasten zeer doet,....anders iets meer spiervlees ;)
Door Wilhelmien
#982018
Koekje, zoals Flin al zegt voer ik geen 1 % maar 3 of 5 %. Het staat er misschien wat onduidelijk 

Flin bedankt voor de tip. Als we ervan uitgaan dat er veel orgaan in KVV zit zal ik dat percentage omlaag schroeven en bij het spiervlees toevoegen. Eens kijken hoe dat gaat de komende periode. Anders moet het botvlees toch maar iets minder worden.

In principe is calcium niet heel erg verteerbaar dus het lijkt me logisch dat dat eruit komt. De rest van het vlees is zo hoog verteerbaar dat ze daar een groot gedeelte gebruiken. Tenminste; dat is mijn theorie achter de wittige ontlasting.  Ze lijken er hier in ieder geval weinig last van te hebben. Beide katten krijgen ongeveer evenveel te eten en beide hebben ze een andere kleur ontlasting, misschien verteert de één ook anders dan de ander? Of misschien komt het doordat diegene met de wittere ontlasting minder % te eten krijgt in vergelijking tot de ander.

De vis geef ik niet kompleet, soms een kop of hele vis waar de ingewanden uit zijn gehaald. Ook krijgen ze regelmatig vis uit blik dus echt kompleet kan je dat niet noemen.

Die lijstjes met verhouding zou ik wel graag van je willen. Had al eens gezocht maar niet gevonden,

Groetjes (en alvast bedankt)
Door flin
#982479
bot bevat oa calcium , magnesium en fosfor;
't magnesium is nodig voor opname en verwerking van calcium,..zo hangt alles aan elkaar, zonder 't één wil't ander ook niet...

prooidier;gemiddeld:        muis:                              konijn:

15% kaal bot                    brein 3,27%
15% orgaan                    adrenal o,04%
5%  anders                      hart 0.65%
70% vlees                        lever 4.33%                    3.48%
                                        ogen 0.34%
                                        nieren 1.22%
                                        long 1.10%
                                        maag 7.48%
                                        bot 4.89 %                        9.52%
                                        vlees, vel,
                                        bloed en vacht 76.76%    70.91%

kijk hier ook n's:
http://www.barfworld.com/html/barfworld/analysis.html
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door