Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door poohbeertje52
#980645
:-[ hallo allemaal ik lees hier steeds dat brokken ,bagger zijn etc geen goed woord wordt  er hier over brokken gezegd en dat snap ik wel jullie gaan allemaal per slot  van rekening voor vers  maar in brokken zitten ook de nodige bouwstoffen zoals koolhydraten die een opgroeiende pup o,a nodig heeft voor zijn groei !!! dus ik  ben bang nu dat ik mijn  pup niet de nodige bouwtoffen zeg groeistoffen binnen krijgt en nu hoop ik een ding dat jullie niet kwaad gaan reageren maar het is wel een vraag die mij nu al dagen bezig houdt :-[
Laatst gewijzigd door poohbeertje52 op ma 09 jun 2008, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
#980647
Zonder hoofdletters zou het een stuk vriendelijker lezen.... ;)

Maar er zijn hier genoeg mensen die zeker in het begin twijfelden of ze het wel goed deden hoor. Ik barf ook pas sinds ruim een half jaar en zeker de eerste paar maanden vroeg ik me dagelijks af of mijn pup wel de goede voedingsstoffen binnenkreeg e.d.

Maar ik zié gewoon hoe goed hij het erop doet (en de anderen overigens ook) en je eigen ogen zijn toch de beste graadmeter ;)
Als je gewoon de richtlijnen van dit forum aanhoudt, kan je eigenlijk niet fout gaan. Ook daarin zitten koolhydraten en alle andere voedingsmiddelen die je hond nodig heeft.

Wie zorgt ervoor dat jij denkt dat brokken het ultieme zijn? Wie zegt je dat daar geen troep in zit die het voedselhuishouden van je hond geen goed doet? Wie zegt dat je hond dan niets tekort komt?
We zijn gewoon de laatste decennia gedrild door de reclame dat brokken zo goed zou zijn, maar voor de 'brokkentijd' werden alle honden gewoon met vers gevoerd hoor, alleen lette men toen nog niet zo goed op de juiste verhoudingen ;)
#980652
Ik vind dit een beetje rare topic, zeker zo allemaal in hoofdletters geschreven.

Toen ik mijn hond net had, was ze zo goed als op, voornamelijk door brokken. Nu doet ze alweer ruim 2 jaar BARF en het lijkt wel een andere hond geworden.

Heb je andere posts en zo hier doorgelezen, zeker de bibliotheek bevat tal van informatie over het hoe en waarom van BARF. En zoek eens op Google naar 'waarheid over brokken', dan zullen je de ogen echt open gaan.
#980656
ik barf nu een paar weken en daarvoor kvv en daar voor dus brok en de 2 jongsten van bijna 8 mnd. doen het er super op.
en dat was met brok wel anders je ziet hetzelf het beste en iedereen twijfelt vast wel in het begin(heb ik ook gedaan)

maar ik zie resultaat en zie hoe ze genieten van het eten en de brokken komen er hier niet meer in daarvoor is alles wat ik aan mijn honden zie het beste toch barf!!
#980661
Anthraciet schreef: Zonder hoofdletters zou het een stuk vriendelijker lezen.... ;)
Interpunctie vind ik zelf ook wel iets hebben  :D

Maar er staat genoeg artikelen geschreven door Lizzy waarom je wel vers en geen brokken zou voeren. Ik denk dat deze hier in de bieb te vinden zijn.
Ik was in het begin ook onzeker over versvoeren, zeker ook omdat mn dierenarts zei dat mn kat alleen brokjes mocht hebben. Dus ik ben veel gaan lezen, en heb daar mn conclusies uitgetrokken. Hier doen ze het alle2 geweldig op vers, en de DA vindt ze er ook heel mooi uitzien  ;D

En compleet voer is compleet voer, of dit nu uit de fabriek (brok of kvv) is, of dat je het zelf compleet (BARF) maakt. 1 van de voordelen van vers is dat er minder tot geen rommel inzit. De brokjesfabrikanten zeggen dat hun product het beste is, en alleen daarop je hond goed kan opgroeien omdat ze gewoon hun producht aan je willen slijten.

En je hond vindt de brokjes vies en eet er amper van. Dan krijgt ze toch helemaal de benodigde voedingsstoffen niet binnen.
#980674
Wat het lettertype aangaat, ik geef je het voordeel van de twijfel, je had de caps lock ingedrukt ;) , en de uitroepteken toets hing even vast ::) ::)

Hier ook barf honden, waarom?
Met name een van mijn honden heeft de nodige huidproblemen, die echt niet verdwenen nadat ik tig merken brokken geprobeerd had. Zelfs de hypoallergene brokken , gekocht bij de DA voor 7 euries >:( >:( :o :o per kg,  mochten niet baten.
vervolgens heb ikeerst een poosje carnibest gegeven, ook compleet dus mn hond komt niets te kort.
Inmiddels stel ik zelf samen, omdat  ze  voorlopig alleen gevogelte  krijgt, en omdat in CB rijst zit  Ze is er nog niet helemaak bovenop, maar mijn hond zit sindsdien in een opwaartse spiraal, en daar gaat het om. Ook de andere 2 honden doen het loei goed op barf, beter dan op brok.
Misschien moet je zelf gewoon een periode vers geven, en dan zie je vanzelf wat er gebeurd, terug naar  brok kun je altijd gaan, dat bepaal je zelf. maar als je ziet, dat de hond het -tig keer beter  doet op vers, dan weet je dat je goed bezig bent, en dat je hond niets tekort komt
Gr.
#980675
SORRY allemaal had het onderwerp in hppfdletters gezet en ben vergeten dit te veranderen maar om daar nu zo,n punt van te maken en het gelijk tot gek en vreemd topic te bombarderen beetje vreemd ik mag toch zeker net als de rest hier mijn vragen die ik heb stellen en sorry dan van die hoofdletters maar was niet onvriendelik bedoeld hoor :-[
#980680
Iedereen heeft wel eens de caps lock aanstaan, dat kan gebeuren. (Ik vergeet wel eens hoofdletters aan het begin van een zin, ik tiep half blind, en Word brengt uit zichzelf kapitalen aan.)Het lijkt voor de lezers alleen dan alsof je heel hard staat te roepen.

Ik heb wel een vriendelijk verzoek voor je om interpunctie aan te brengen in je posts. En misschien af en toe eens op de enter te drukken. Dit brengt meer structuur in je verhaal, en zo is het voor de lezers makkelijker en duidelijker te overzien.
En zo kunnen we je gerichter helpen.
#980690
Poohbeertje... probeer eens om niet alles zo op jezelf te betrekken. Op een forum zijn nu eenmaal bepaalde regels en gewoontes en ik snap dat jij daar nog aan moet wennen. Als mensen er op- en/of aanmerkingen over maken, zie het dan als een les. Je kunt daar iets van leren. Geschreven taal is nu eenmaal moeilijker dan gesproken taal met daarbij lichaamstaal.

Je hoeft het onderwerp van de topic echt niet met hoofdletters te zetten, het wordt echt wel gelezen en beantwoord. Kun je je voorstellen dat de manier waarop het er nu staat, heel dwingend overkomt?  ;)

En nee.... je hond komt niets tekort als je kompleet vers vlees voert, hij komt eerder tekort als je brokken voert. En natuurlijk zijn we ANTI-brok....  :-X :-X :-X we voeren hier vers, omdat we daar met hart en ziel in geloven. Waarom zou je hond kh uit brok moeten hebben?

Lees en leer, je kunt hier zoveel informatie vinden.  :) En wat je niet weet of kunt vinden, kun je altijd vragen.

3,5 jaar geleden was ik ook nog een totale nitwit op het gebied van Barf en vers.  :D
#980696
poohbeertje52 schreef: :-[ GOEDEMORGEN ALLEMAAL, IK LEES HIER STEEDS DAT BROKKEN ,BAGGER ZIJN ETC GEEN GOED WOORD WORDT ER HIER OVER BROKKEN GEZEGD EN DAT SNAP IK WEL JULLIE GAAN ALLEMAAL PER SLOT VAN REKENING VOOR VERS MAAR IN BROKKEN ZITTEN OOK DE NODIGE BOUWSTOFFEN ZOAL KOOLHYDRATEN ETC DIE EEN OPGROEIENDE PUP O,A NODIG HEEFT VOOR ZIJN GROEI !!!! DUS IK BEN BANG NU DAT IK MIJN PUP NIET DE NODIGE BOUWSTOFFEN ZEG GROEISTOFFEN BINNEN KRIJGT EN NU HOOP IK EEN DING DAT JULLIE NIET KWAAD GAAN REAGEREN MAR HET IS WEL EEN VRAAG DIE MIJ NU AL DAGEN BEZIG HOUDT  :-[
Daar ga je dus vanuit maar is dat wel zo?
Als je meer verstand van voedingsstoffen heb dan gemiddeld en je kan de etiketten op de verpakkingen "vertalen" dan zal je schrikken hoe weinig brokmerken goed in elkaar zitten. Onderling zijn ze het ook nog niet met elkaar eens over dé juiste verhoudingen  :D dus het aller aller aller beste voer bestaat niet ;)
BARF is datgene wat het het beste benaderd, mits goed uitgevoerd, en voor mij dus het aller aller aller beste voer voor mijn honden.
Wil je niet zelf samenstellen dan is KVV vele malen beter dan alleen brok!

Brok heeft zo wie zo veel nadelen, ik ga niet in detail treden (valt genoeg te vinden op dit forum) maar alleen al het feit dat het een droge brok is en totaal niet op natuurlijke voeding lijkt zegt al genoeg.

Dan de volgende dooddoener ::) Jaaaaaaaaa maar met brokvoeding weet je zeker dat je compleet voert en dat je dier geen tekorten gaat krijgen, met rauw weet je dat niet zeker.
Ík wil mijn honden niet iedere dag compleet voeren! dáár worden ze juist ziek van op lange termijn!!! Bepaalde vitamines en mineralen werken elkaar tegen met opnames in het lichaam. Zou ik iedere dag dezelfde verhoudingen van vitamines, mineralen en sporenelementen voeren, wat dus met brok gebeurt, dan komt mijn dier op den duur bepaalde voedingsstoffen te kort.

Ik hoop dat ik je het een beetje duidelijk heb kunnen maken, het is een materie die wat verder gaat :-\ maar zeker goed onderbouwd kan worden :)

Op dit forum kan je alles kennis vinden om vertrouwen te krijgen om je dier zelf rauw te gaan voeren maar als je toch blijft twijfelen is het misschien een idee om je te laten informeren door een da die voorstander is van rauwe voeding, het zijn er nog niet zoveel maar ze zijn er zeker wel.
#980697
hoe denk je dan dat de wolven, vossen en wilde honden blijven leven, ook op brokjes?
Door gewoon de juiste voeding te zoeken en dat is hele prooidieren en zo nu en dan wat groen spul wat ze vinden kan.
Hoe komen de fabrikanten tot brokjes, heel simpel door er heel veel geld aan te verdienen. En tuurlijk groeien honden ook op brokken, maar je eigen ervaring is dat ze dat erg slecht eten.
Wat in brokken zit is voor groot deel kunstmatig toegevoegd neem bv het vleesmeel?! Het vlees is zodanig behandelt dat het poeder is geworden, vraag je ook maar eens af hoe die brokjes brokjes blijven--waat ze daar voor hebben moeten doen.En persoonlijk schrok ik heel erg van alle E-nummers ed wat er achter op de zakken staat vermeld. En je ziet toch zelf hoe misty met veel plezier haar bak leeg eet! En als de honden iets te kort zouden komen met vers, dan zou barfplaats al niet meer bestaan! Als ik kijk naar mijn honden en alle andere honden die barfen of kvv eten, ben ik al overtuigd!!! Ik weet wat ze binnen krijgen, en dat vindt ik heel belangrijk!
ellen
Laatst gewijzigd door me and my boys op ma 09 jun 2008, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#980704
Ik kan me je gevoelens wel voorstellen hoor over het binnenkrijgen van de juiste voedingsstoffen.
We zijn door de reclames en brokken fabrikanten zo gebrainwast (schrijf je dat eigenlijk wel zo) dat je zeker wanneer je pas begint met kvv en/barf soms wel eens twijfels hebt.
Ik geef al een aantal jaren vers eerst kvv en nu sinds een half jaar alleen barf.
Eerst dacht ik dat ik nooit barf zou geven.
Na  verloop van tijd ging ik er toch iets van barf bijgeven een paar in de week verder zou ik niet gaan hoor.
Maar ik wilde eigenlijk wel precies weten wat mijn honden binnenkregen dus ben ik overgestapt op zelf samenstellen dan weet je wat je voert.

Ik denk dat je eens even in de bibliotheek moet gaan lezen hier op het forum dan weet je gewoon dat als je gevarieerd voert en goed weet waar je mee bezig bent je hond niets tekort komt.
En vragen mag altijd hoor  :)

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door