Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door brie
#978953
Ik heb weer een vraagje  :shy:
Kun je in plaats van ei, eendagskuikens geven? Heeft het dezelfde voedingswaardes, of zit er bv meer calcium in een ei?
Voor mij zijn de eendagskuikens goedkoper dan de eieren dus de honden krijgen nogal eens een eendagskuiken  (eitjes krijgen ze ook wel hoor)
Door Lizzy
#978957
Eieren - samenstelling per 100 gram volgens Ir. Nic Dhont:
12,9 gram eiwit
0,7 gram koolhydraten
11,2 gram vet
5 mg calcium
216 mg fosfor

Eendagskuikens - samenstelling per 100 gram volgens bron onbekend:
15 gram eiwitten
4 gram vet
290 mg calcium
220 mg fosfor

Bron: www.barf-natuurlijk.nl

Maar, bij de samenstellen van het ei van Dhont is de schil niet meegerekend. Geef je inclusief schil, zal de hoeveelheid calcium ongetwijfeld gelijk zijn (van ei en eendagskuiken). Met andere woorden: de hoeveelheid voedingsstoffen is vrijwel gelijk. Het zijn dus leuke tussendoortjes, beide.
Door brie
#978962
Kijk aan, dat had ik nog niet gevonden! Thanx :)
De percentages komen inderdaad aardig overeen...
De eieren worden hier wel met schil gegeten, maar dan moet ik ze wel fijn pletten, en het gaat maar zozo
Eendagskuikens daarentegen gaan : "hap,slik, weg" ;D
Gebruikersavatar
Door *Monique
#979010
brie schreef: Kijk aan, dat had ik nog niet gevonden! Thanx :)
De percentages komen inderdaad aardig overeen...
De eieren worden hier wel met schil gegeten, maar dan moet ik ze wel fijn pletten, en het gaat maar zozo
Eendagskuikens daarentegen gaan : "hap,slik, weg" ;D
zo gaat het hier ook!! Eieren word  naar gekeken.......zo van eet dat lekker zelf op ;), maar eendagskuikens is hap slik weg. Tenminste door Kay en Bantu, want Vienna en mijn stoere cattle Didge motten geen eendagskuiken. Ja om mee te spelen, uit elkaar te trekken, maar eten.....ho maar
Gebruikersavatar
Door koekje
#979442
ik geef eigenlijk ook amper eieren. die stop ik meestal zelf in de cake.
kuikentjes krijgen ze wel geregeld, meestal als ontbijt. ik zie het als enigszins tandreinigend hapje.
Als ik een restje ei over heb van het koken of bakken, dan geef ik dat losgeroerd aan de katten. Staat me bij dat Ot dat nooit eet. Ze vindt het niet lekker, of krijgt van Sien de kans niet om het te proeven.
Door roefus
#979701
Ik geef regelmatig 'n eitje, toch ook om in de AD-behoefte te voorzien.
Ze krijgen hier met mate lever en ze eten wel vis, maar toch ook geen hele vismaaltijd.
Als ik zo naar de percentages kijk, dan heeft een ei veel meer vet (dooier).
Dus neem ik aan dat een eendagskuiken niet veel vit. A, D bevat?
Door Mevroi Kruim
#979978
Eieren eten ze hier graag, ik geef ze er elk eentje, dan lopen ze ermee de tuin in en gaan er voorzichtig met de voortandjes een gaatje in knagen om het leeg te likken. Van de eitjes van de eigen kipjes aten ze ook de schaal op mar helaas is het laatste hennetje verdwenen dus voorlopig geen eigen eitjes meer  :'(
Gebruikersavatar
Door nova
#980159
Ik ben huiverig om ei met schil  te geven, en zal ook uitleggen waarom
Noxy heeft een externe fixatie gehad rond een achterpoot, nadat een valse boerboel haar poot verbreizeld had :'( :'( :'(
In de veronderstelleing dat ik goed deed, heb ik haar extra calcium gegeven, o.a.in de vorm van eierschalen.
Dit heeft ertoe geleid, dat ze een kalkknobbel ging ontwikkelen, op de plaatsen waar de pinnen van de fixatie, haar poot boorboorden. Mijn DA had dat nog nooit eerder meegemaakt, en in overleg met de orthopeed, is de kalknobbel verwijderd.  Ook de orthopeed, had dit maar een enkele maal gezien in zijn praktijk
Ze is 5x aan haar poot geopereerd, voor dat ze een jaar was.
Hier krijgt geen enkele hond de eierschalen, ik ben genezen.
gr.
Door vagebond
#980477
Jeksie, das minder zeg. Maar kun je wel een ei met schaal geven ipv vleesbot mbt de calcium dan? Dus wel een ei geven en dan orgaanvlees toevoegen op die dag? Ik zit nog alsmaar te goochelen met die mineralenverhoudingen, ik heb nu kipkarkas om te geven voorlopig iedere dag als calciumvoorziening.
Door flin
#980504
roefus schreef: Ik geef regelmatig 'n eitje, toch ook om in de AD-behoefte te voorzien.
Ze krijgen hier met mate lever en ze eten wel vis, maar toch ook geen hele vismaaltijd.
Als ik zo naar de percentages kijk, dan heeft een ei veel meer vet (dooier).
Dus neem ik aan dat een eendagskuiken niet veel vit. A, D bevat?
'Voeding van Vogels'' van JP Holsheimer geeft deze waarden aan van de 1-dagskipjes:

Bruto energie in kcal per kilo 1623
Ruw eiwit % 16.8
Ruw vet % 6.4 (= 64 gram per kg)
Ruw celstof % 0.27
as % 1,9
calcium % 0,36
fosfor % 0.26
ijzer % 33.0


'n ei zou oa bevatten: (per 100 gr)
vit A: 487 IU
vit D: 35 IU

..en de 1-dagskipjes zijn natuurlijk altijd bevroren, dus zal 't één en ander toch in waarde achteruitgaan...
..afwisseling lijkt alweer de truc.. :)
Door Lizzy
#980561
nova schreef: Ik ben huiverig om ei met schil  te geven, en zal ook uitleggen waarom
Noxy heeft een externe fixatie gehad rond een achterpoot, nadat een valse boerboel haar poot verbreizeld had :'( :'( :'(
In de veronderstelleing dat ik goed deed, heb ik haar extra calcium gegeven, o.a.in de vorm van eierschalen.
Dit heeft ertoe geleid, dat ze een kalkknobbel ging ontwikkelen, op de plaatsen waar de pinnen van de fixatie, haar poot boorboorden. Mijn DA had dat nog nooit eerder meegemaakt, en in overleg met de orthopeed, is de kalknobbel verwijderd.  Ook de orthopeed, had dit maar een enkele maal gezien in zijn praktijk
Ze is 5x aan haar poot geopereerd, voor dat ze een jaar was.
Hier krijgt geen enkele hond de eierschalen, ik ben genezen.
gr.
Ik snap dat dit heel vervelend en naar voor je is maar een ei met schaal geven is toch weer wat anders dan extra calcium toevoegen door middel van schalen alleen. Eei ei met schaal is een perfect hapje. Het ei bevat erg veel fosfor. De schaal erg veel calcium. Samen is het dus een mooi gebalanceerd hapje. Ga je nu alleen de eieren geven zonder schil, voer je dus veel fosfor en geen calcium. Nou is dat voor 2 eitjes per week niet erg hoor, maar je haalt de balans van het hapje eraf, terwijl het zo mooi door de natuur ontwikkelt is. Ga je nu alleen schalen geven: voer je dus veel calcium en geen fosfor. En dat is nooit slim, teveel calcium voeren terwijl je al calcium voert middels andere bronnen. Ik neem aan dat je toentertijd brokken voerde? Brokken staan namelijk stijf van het onnatuurlijke calcium. En ga je daar nog eens eierschillen bij geven: dan is dat geen goed plan, dan krijg je hond teveel calcium binnen. Maar een ei met schil geven is wel een goed plan en ik hoop dat ik hierbij uit heb gelegd waarom.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 09 jun 2008, 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Beppie1
#980609
Haha, door het bijlezen kwam ik dit topic tegen en dacht, ik zal mijn dametje eens verwennen met een lekker eitje!
Ze is nog niet zo bedreven dat ze zelf de schil kraakt(gewoon een luie muppet) dus ik er een gaatje in gemaakt
Nu heeft ze de schil los, het ei in het voerbakje, waar de katten van smullen en de dame is met de schil ervan door.... JAMMIE!!!! ;D
Door roefus
#980929
flin schreef: 'Voeding van Vogels'' van JP Holsheimer geeft deze waarden aan van de 1-dagskipjes:

Bruto energie in kcal per kilo 1623
Ruw eiwit % 16.8
Ruw vet % 6.4 (= 64 gram per kg)
Ruw celstof % 0.27
as % 1,9
calcium % 0,36
fosfor % 0.26
ijzer % 33.0


'n ei zou oa bevatten: (per 100 gr)
vit A: 487 IU
vit D: 35 IU

..en de 1-dagskipjes zijn natuurlijk altijd bevroren, dus zal 't één en ander toch in waarde achteruitgaan...
..afwisseling lijkt alweer de truc.. :)

Na, ik voer gewoon eitjes  ;)
Maar ik dacht dat de vit. A en D waarschijnlijk wat minder vertegenwoordigd zijn in ééndagskuikens.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door