Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#980519
Ik lees op een bepaald kattenforum dat er een kitten van 6 weken alleen maar gevoed is met moedermelk en nutrixpap.

Raad ik vers aan, CB omdat dat makkelijk verkrijgbaar is en lekker fijn gemalen, krijg ik te horen van iemand anders dat nutrix geweldig goed voor kittens is  :-X, want het is van rijstebloem en lekker licht verteerbaar.
en vers niet zo goed zou zijn, want haar katten reageerden ook niet goed op CB toen ze jong waren.

Ot en Sien waren 10 en 12 weken toen ik ze kreeg, en geen 6, maar waarom zou rijstebloempap goed zijn voor kittens?
Kan iemand me daar iets meer over vertellen?
Door flin
#980541
Glutenvrij
Nutrix is glutenvrij en daarom kun je het al vanaf 4 maanden aan je kind geven. Gluten is een eiwit dat onder andere voorkomt in graanproducten die tarwe, haver, rogge en gerst bevatten. Graanproducten zijn onder andere pap, brood, koekjes en macaroni. Kinderen kunnen in de eerste maanden gevoelig op dit eiwit reageren. Het is daarom verstandig om pas vanaf 6 maanden producten te geven die gluten bevatten. Alle producten van Nutricia voor baby's tot 6 maanden zijn glutenvrij.

Wat is Nutrix?
Nutrix is Waarvoor dient dit

Licht verteerbaar.Je kind went hierdoor makkelijk aan vaste voeding. Bij de bereiding worden alleen de zachte rijstdeeltjes gebruikt. Via een speciale bewerking worden deze rijstdeeltjes nog fijner gemaakt. Hierdoor is Nutrix zacht van structuur en licht verteerbaar en dus precies afgestemd op de leeftijd en behoefte van je kind.

Rijk aan vitamine B1 Vitamine B1 is belangrijk voor de groei en ontwikkeling van je kind. Het zorgt voor een goede werking van het hart en zenuwstelsel.

Glutenvrij Gluten is een eiwit waar baby's de eerste maanden gevoelig op kunnen reageren. Nutrix is glutenvrij en daarom kun je het al vanaf 4 maanden geven.

Vrij van suiker Zodat je kind niet onnodig went aan zoetigheid.

Vrij van zout Te veel zout kunnen de nieren van je kind nog niet verwerken

376 kcal p 100 gram


'k zie hier alleen een dikmakertje in eigenlijk...
Gebruikersavatar
Door koekje
#980554
ik riep al dat nutrix voor mensenbabies was, en niet voor kattenbabies, maar daar raak ik ook minder van overtuigd (ik vond pap zelf altijd erg vies, en nu nog), maar kan me iemand vertellen waarom het aan kittens gevoerd wordt?

ik sta best open voor de materie, maar hoor t graag van de experts hier ipv de napraters daar.

dus, kom met je beste argumenten!
Door Loeka
#980571
Ik heb het ook vaker gehoord dat fokkers pap geven. Bij mijn eerste nestje deed ik ook een poging.... Vergeet het maar een hapje Carnibest is het eerste wat ze aten. Die pap? Daar gingen ze alleen maar met hun poten in staan  ;D Ik vind het dus flauwekul die pap, maar waar het verhaal vandaan komt dat dat goed is? Misschien omdat mensen denken dat het goed voor mensenbaby's, dit gaan projecteren op de kittens?
Door YaYa
#980598
Ik denk omdat de ene fokker het weer van de andere hoort en zo gaat het verder......
Ik moet eerlijk zeggen dat ik in 10 jaar tijd ook altijd begon met afspenen met nutrix. En dan aangemaakt met kittenmelk. Als dat goed ging, roerde ik er wat blikvoer (ad van hills) doorheen en zo werd het steeds minder nutrix en steeds meer blik. Tot ze op een gegeven moment alleen maar meer blik en brokjes aten. En waarom? Nou, omdat ik had gehoord van de fokker van mijn poes dat het op die manier moest.
Nu zou ik het anders doen en ze afspenen met vers (cb, rundergehakt, rundertartaar, gemalen vlees enz enz enz).
Gebruikersavatar
Door koekje
#980642
het argument daar was dat het lichtverteerbaar zou zijn, en daarom goed voor de kittens....

nu heb ik Lizzy ergens in de hondenadeling andere dingen over rijstgerelateerde producten horen zeggen, dat het voor een carnivoor helemaal niet lichtverteerbaar is. maarja, das ook geen wetenschappelijk argument.
Door YaYa
#980681
Ik denk dat er geen argumenten voor zijn. Alleen dat het van fokker op fokker overgedragen wordt.
En als de fokker waarvan het kunst afgekeken wordt, vers voert en op vers afspeent, zal de nieuwe fokker dit ook doen.
Door flin
#980701
vond dit nog...:


Diarree bij kittens

Het zogenaamde spenen van de kittens (de benaming voor de overgang van moedermelk naar een ander voedsel) is een kritieke periode voor maag en darmen van de kittens. Een plotselinge overgang kan al heel snel tot darmproblemen leiden. Daarom moet dit geleidelijk gebeuren.
Het kan zo zijn dat het kitten erg heftig reageert op blikvoer. Blikvoer is erg steriel, dat belemmert de aanmaak van enzymen. Je kan bijvoorbeeld lamshart geven van Rodi. Dit moet ongekookt gegeven worden, anders wordt het wederom steriel. Deze voeding zorgt ervoor dat er voldoende enzymen en darmbacteriën aangemaakt worden, die zorg dragen voor het scheiden van de vaste en vloeibare delen uit het eten. Zo kan er een optimale voederbenutting plaats vinden. Meer voedingstips:
* Nutrix rijstebloempap met daardoorheen gemalen lamshart of blikvoer
in kleine beetjes. De pap aangemaakt met kittenmelk uiteraard! De brokjes wellen in water zodat het kitten wat extra vocht binnen krijgt.
* Blikjes Hills A/D zijn erg licht verteerbaar maar zeer voedzaam.
Eveneens bij de dierenarts verkrijgbaar.
* Ook Nutrigel, geconcentreerd krachtvoer voor katten, is geschikt. Te
verkrijgen bij de dierenarts.
* Het kitten kan Whiskas Concentration Diet gegeven worden als
drinken. Dit is een zeer voedzaam en lichtverteerbare melkdrank. Verkrijgbaar in zakjes bij de dierenarts. Dit veroorzaakt geen darmbezwaren


http://www.catterycelizes.nl/medisch/medisch.htm
Door Mevroi Kruim
#980726
Het idee bij het voeren van dit soort spul aan kittens en pups is dat ze koolhydraten nodig hebben. Dat is rijstebloempap nl: gewoon puur zetmeel. Pups krijgen vaak iets als Bambix of Brinta met hetzelfde idee.
Voedingstechnisch gezien is het onzin. Ze hebben net zomin zetmeel nodig als volwassen honden, sterker nog, het is gewoon niet gezond. Mogens Eliasen was in de eerste druk van z'n boek nog van mening dat pups toch echt wel koolhydraat moesten hebben maar is daar ook van teruggekomen door de ervaringen van versvoerende fokkers.
Door Borke
#982836
Het is een oude kattenfokkers 'wijsheid' dat rijstepap goed is om af te spenen.
Het is ook een goedkope manier en geeft meestal geen diaree.
Ik heb het vroeger ook wel gedaan en mengde dan al gauw brok of blik er doorheen.
Op zich ging dat prima.

De laatste nesten gaf ik echter vers vlees (naast brok, we voerden toen nog brok) en dat ging veel gemakkelijker, veel minder geklieder, betere gewichtstoename en betere ontlasting.
Maar het was wel lastiger te verkrijgen (ik heb het over 8 jaar geleden) en een stuk duurder dan pap en je weet hoe bij sommige fokkers de onkosten het allerbelangrijkste zijn...
Gebruikersavatar
Door koekje
#982862
Zowat iedereen spreekt over het mengen van de pap met iets (blik, etc).
Maar daar werd alleen moedermelk en nutrixpap gegeven.

Das toch niet gezond...
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door