Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#979689
Eergisteren had Duc kipkarkasjes. Die waren een aardige kluif, maar het ging er toch in een acceptabele tijd in, zo'n 20 minuten voor een karkasje
Gisteren had hij weer wat makkelijkers, namelijk eendevleugels. Die had ik nog een aantal keren ingeknipt, en die slokt ie zo op.
Vandaag konijnkarkasjes. Vanochtend had ik het karkas gehalveerd in de lengte en een beetje ingeknipt. Ik had namelijk niet veel tijd om te wachten omdat ik met Armagnac naar training moest. Hij was hier ook zo'n 20 minuten mee bezig. Vanmiddag had ik het heel gelaten. En nu was het dus wel een reuzekarkas voor hem.
Na 50 minuten kauwwerk had hij nog het hardste stuk, dat heb ik toen voor hem gehalveerd. Toen is hij met de rest evengoed nog 20 minuten bezig geweest. Toen was hij natuurlijk doodmoe van het gekauw. Nou lijkt het me voor een keertje niet erg, maar ik neig er nu naar om het vanavond (want hij heeft nog een maaltijd tegoed) weer een beetje voor te bewerken, want zooo lang kauwen, en dat meermalen per dag, is waarschijnlijk ook weer niet goed? Het lijkt me dat hij er spierpijn van kan krijgen?
Vraag is dus: Moet ik zijn bot wel of niet knippen/pletten :-\
Door roefus
#979698
pike schreef: Eergisteren had Duc kipkarkasjes. Die waren een aardige kluif, maar het ging er toch in een acceptabele tijd in, zo'n 20 minuten voor een karkasje
Gisteren had hij weer wat makkelijkers, namelijk eendevleugels. Die had ik nog een aantal keren ingeknipt, en die slokt ie zo op.
Vandaag konijnkarkasjes. Vanochtend had ik het karkas gehalveerd in de lengte en een beetje ingeknipt. Ik had namelijk niet veel tijd om te wachten omdat ik met Armagnac naar training moest. Hij was hier ook zo'n 20 minuten mee bezig. Vanmiddag had ik het heel gelaten. En nu was het dus wel een reuzekarkas voor hem.
Na 50 minuten kauwwerk had hij nog het hardste stuk, dat heb ik toen voor hem gehalveerd. Toen is hij met de rest evengoed nog 20 minuten bezig geweest. Toen was hij natuurlijk doodmoe van het gekauw. Nou lijkt het me voor een keertje niet erg, maar ik neig er nu naar om het vanavond (want hij heeft nog een maaltijd tegoed) weer een beetje voor te bewerken, want zooo lang kauwen, en dat meermalen per dag, is waarschijnlijk ook weer niet goed? Het lijkt me dat hij er spierpijn van kan krijgen?
Vraag is dus: Moet ik zijn bot wel of niet knippen/pletten :-\
Ach, de ziel... :)
Kun je het niet half/half doen?
Ik bedoel 'n stuk karkas pletten en dan een stukje voor op het laatst heel laten?
Of slikt hij dat dan helemaal in?
Ik vind 50 minuten toch ook een hele tijd...hij houdt WEL vol !!!  :D
Gebruikersavatar
Door pike
#979748
roefus schreef: Ach, de ziel... :)
Kun je het niet half/half doen?
Ik bedoel 'n stuk karkas pletten en dan een stukje voor op het laatst heel laten?
Of slikt hij dat dan helemaal in?
Ik vind 50 minuten toch ook een hele tijd...hij houdt WEL vol !!!  :D
Ik geloof niet dat hij zich zielig voelt, hij is alweer wakker en zit een takje te bijten  ::) dus spierpijn zal hij wel niet hebben!
Kleinere stukken geven ja dan gaan ze zo naar binnen, vandaar dat ik misschien gewoon het geheel beter kan pletten zodat hij vanavond wat minder lang hoeft te kauwen  :-\
Nynke F schreef: is dat dan niet heel veel bot zo, in verhouding tot vlees ??
hij krijgt bij zijn bot evenveel aan spier orgaan en groente, die eet hij het eerste op; dus als het karkasje bijvoorbeeld 100 gram weegt, krijgt hij er 100 gram aan spier orgaan en groente bij  ;)
En omdat hij nu nog maar 3x per dag eet, en héél veel eet (10%) kan er telkens een heel karkasje bij. Hij staat nu op 770 gram per dag  :o
Door Lizzy
#979754
Kanonnetjes, 20 en 50 minuten :o! Ik vind dat echt heel lang! Hoe is het met zijn tandjes gesteld op het moment?

Ik vind het moeilijk. Aan de ene kant heb ik zoiets "beetje training kan geen kwaad" maar aan de andere kant vind ik de tijd die hij nodig heeft echt enorm. Ik geloof dat ik Roefus haar idee wel goed vind. Een beetje van het een en een beetje van het ander, dus voor een deel pletten en voor een deel niet.
Gebruikersavatar
Door pike
#979826
HIj heeft nog precies dezelfde tandjes. Achterin staan er twee (melkkiesjes, links, rechts, onder en boven) en die zijn niet bepaald groot. HEt ziet er wel netjes uit, niets rood of gezwollen of zo,  maar ja, het is gewoon te weinig kies. Oké ik had dat gevoel voor mijzelf ook al: Ik wil hem niet nog een keer zo lang moeten laten kauwen vandaag.  Ik zal het gewoon weer wat voorbewerken. Morgen heb ik eendenek op het programma staan, eens kijken hoe dat gaat. Dank voor de reacties  ;)
Door *Natasja*
#979831
Ik zelf zou denk ik eens in de paar dagen een ongeplet karkasje geven, en de rest geplet. Je ziet dan vanzelf wanneer hij de karkasjes beter de baas kan, en je dus kunt gaan afbouwen met pletten.
Gebruikersavatar
Door pike
#979844
Ja denk dat ik dat inderdaad maar zo ga doen, af en toe ongeplet aanbieden. Een doorzettertje is het wel hoor, hij laat het echt niet liggen. Maar ik vind het niet helemaal eerlijk zo, als hij het niet goed kan verwerken. Hij zal eerst echte kiezen moeten krijgen denk ik.
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#979847
Ik geef mijn pup van 11 weken de vleesbotten eerst ongeplet. Ik kijk dan even aan of ze het weg krijgt, zo niet, dan ruil ik even voor iets anders en plet het alsnog. Kwartels, kippennekken en konijn lukt haar wel, maar een eendennekje vandaag lukt haar dus echt niet ongeplet. Dus dan mepper ik er eventjes flink op met mijn hakbijltje :D
Gebruikersavatar
Door pike
#979888
Zojuist de laatste maaltijd gegeten. Het karkasje was even groot als dat van vanmiddag, maar nu heb ik de wervels met een paar klappen geplet. En ze zijn echt zacht die botjes daar ligt het dus niet aan. Ik heb het karkas wel aan een stuk gelaten. En nu was alles na 7 minuten op ::) wat een verschil.
Sanyo schreef: Ik geef mijn pup van 11 weken de vleesbotten eerst ongeplet. Ik kijk dan even aan of ze het weg krijgt, zo niet, dan ruil ik even voor iets anders en plet het alsnog. Kwartels, kippennekken en konijn lukt haar wel, maar een eendennekje vandaag lukt haar dus echt niet ongeplet. Dus dan mepper ik er eventjes flink op met mijn hakbijltje :D
Vanmiddag heb ik het laatste stuk dus ook geruild zodat ik het nog wat kon bewerken.
Als bij jou konijn lukt en eendennek niet, dan ben ik benieuwd wat er morgen met mijn eendenekken gaat gebeuren na het ruime uur met het konijn vandaag. Kippenekken slikt hij gewoon in als ik die geef. Hij kauwt wel, maar als er niets gebeurt dan slikt hij het in.  :(
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door