Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door @nne
#91162
Ik heb een engelse springer spaniel pup van bijna 8 weken, en geef hem eigenlijk vanaf de eerste dag al Rodi compleet met hart& Pens, nu wil ik graag weten of ik hem ook al kippenvleugeltjes kan gaan geven, of is het slimmer hier even mee te wachten tot hij wat ouder is. Ik wil uiteindelijk mijn voeding zelf gaan samenstellen maar durf dit nog niet zogoed nu.
Door Janet
#91167
Je kunt het best eens proberen met een kippenvleugel. Goed vasthouden en lekker laten knagen. Of neem een kippennek. Daarvan zijn de botjes kleiner en het bevat meer kraakbeen.

Zolang de pup nog 'in de groei' is en je bent onzeker van je barf-talent, zou ik het lekker bij kvv houden. Als de pup wat groter is, kun je af en toe een maaltijd vervangen door een barf-maaltijd of, zoals crutz, een barfdag inlassen.
Door Lizzy
#91205
Ik zou de vleugel wel heeeeel goed inknippen met een snoeischaar. Begin anders eerst met kippennekken. Die zijn zachter.
Door Noortje
#97848
Hoi, hoi,

Met ons Noortje in aantocht en de plannen om Carnibest met Barfdagen te gaan afwisselen ben ik me aan het inlezen alhier.

Ik lees dit berichtje en vraag me even af:
Kippenekjes - hoeveel?

Kan het geen 'kwaad' als 'probeersel'(dus extra) naast de Carnibest die ze straks krijgt?

Is het slim om inderdaad met vers vlees te beginnen als tussendoortjes of extra?

Groets,
Cynth
Door debbymuch
#97850
wij zijn toen begonnen met kippenekken,ook omdat de pup zeer gehaaid op de kip was.was echt hap slik weg.
we zijn pas met vleugeltjes begonnen toen hij had geleert om te kauwen op de botjes.
ong met 6 maanden.
Door Lizzy
#97854
Je kunt kippennekken geven, maar ik zou ze wel eerst flink plat slaan en goed monitoren wat Noor er mee doet (en dus niet in 1 maal naar binnen wil schuiven).

Als je (ik zeg maar wat) per maaltijd 100 gram Carnibest geeft, dan zou je dus 80 gram kippennekken kunnen geven en dit aan kunnen vullen met iets anders (gemalen groentes ofzo).

Hoe vaak wil je zelf samenstellen?

Kippenvleugels zou ik voorlopig mee wachten. En als je deze al gaat geven, bewerkt de vleugelbotjes dan eerst heel goed met een bijl of snoeischaar. Want, doordat er een gemeen bochtje in de vleugel zit, qua bot, kan deze nog al eens vastlopen in de darm en da's eenmaal gebeurd hier met een pup van (volgens mij) 8 a 9 weken.

Je kunt af en toe ook (1 maal per week of 1 maal per 2 weken) een recreatiebot geven. Een bot dus die Noor niet echt kan opeten maar wel lekker aan kan kluiven, rukken, sleuren en trekken. Da's altijd fijn, want op zo'n bot slijten de gemene melktandjes ;D. Ik denk dan zelf aan een boegboutje, heupje van lam ofzo.

Wat bedoel je met "kan het geen kwaad als probeersel"? Je bedoelt of je af en toe een kippennek mag geven, naast de Carnibest? Ik vind dat dat moet kunnen maar ik zou dat niet te vaak doen. Ik zou niet iedere dag nekken gaan geven, want dan komt de calcium/fosfor verhouding mogelijk in de knoei (in combi met Carnibest).

Ik begrijp jouw vraag "is het slim om inderdaad met vers vlees te beginnen als tussendoortjes of extra" ook niet helemaal (ligt aan mij hoor - ik ben niet zo fit vanmorgen). Bedoel je of je alleen versvlees als tussendoortje mag geven? Ik denk dat je best andere dingen tussendoor mag geven. Ik denk dan aan een stukje appel (zonder pit), stukje banaan, stukje komkommer, af en toe een rauw sardientje, af en toe een rauw eitje, schaaltje yoghurt of kwark, etc. Nooit overdrijven, maar dat soort dingen moeten wel kunnen, tussendoor.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 18 mei 2004, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Noortje
#97871
Lizzy schreef: Je kunt kippennekken geven, maar ik zou ze wel eerst flink plat slaan en goed monitoren wat Noor er mee doet (en dus niet in 1 maal naar binnen wil schuiven).
Helder!
Lizzy schreef:Als je (ik zeg maar wat) per maaltijd 100 gram Carnibest geeft, dan zou je dus 80 gram kippennekken kunnen geven en dit aan kunnen vullen met iets anders (gemalen groentes ofzo). .
Ook helder!
Lizzy schreef:Hoe vaak wil je zelf samenstellen?
Eerlijkheidshalve zou ik dat om de dag willen doen - dus 50/50. Maar of dit in de praktijk haalbaar is denk ik een kwestie van proberen...en ik denk te weten dat je er reuze handig in gaat worden naarmate je Barft.
Lizzy schreef:Kippenvleugels zou ik voorlopig mee wachten. En als je deze al gaat geven, bewerkt de vleugelbotjes dan eerst heel goed met een bijl of snoeischaar. Want, doordat er een gemeen bochtje in de vleugel zit, qua bot, kan deze nog al eens vastlopen in de darm en da's eenmaal gebeurd hier met een pup van (volgens mij) 8 a 9 weken..
Sjeeeeeeees een bijl? Wauw...lachen! Nou we hebben een snoeischaar dus ik ga me een versufte knippen...en het verhaal van die pup heb ik inmiddels gelezen - vreselijk hoor! Dus goed opletten is van zeer groot belang met Noortje of elke pup.
Lizzy schreef:Je kunt af en toe ook (1 maal per week of 1 maal per 2 weken) een recreatiebot geven. Een bot dus die Noor niet echt kan opeten maar wel lekker aan kan kluiven, rukken, sleuren en trekken. Da's altijd fijn, want op zo'n bot slijten de gemene melktandjes ;D. Ik denk dan zelf aan een boegboutje, heupje van lam ofzo. .
hahahahaha die kleine tandjes heeft Amy (dochter) even mogen voelen...nu valt het nog mee maar als ze straks wat groter is zal ze lekker 'kluiven'...recreatiebotjes gaan er dus wel komen
Lizzy schreef:Wat bedoel je met "kan het geen kwaad als probeersel"? Je bedoelt of je af en toe een kippennek mag geven, naast de Carnibest? Ik vind dat dat moet kunnen maar ik zou dat niet te vaak doen. Ik zou niet iedere dag nekken gaan geven, want dan komt de calcium/fosfor verhouding mogelijk in de knoei (in combi met Carnibest)..
Ja precies! Naast de Carnibest. Je moet natuurlijk opletten dat ze niet teveel van het een of ander binnen krijgt lijkt mij, maar dat schrijf je al. Ik begin met 1 x per week en wacht heel even tot ze Noortje zich lekker thuis voelt...
Lizzy schreef:Ik begrijp jouw vraag "is het slim om inderdaad met vers vlees te beginnen als tussendoortjes of extra" ook niet helemaal (ligt aan mij hoor - ik ben niet zo fit vanmorgen). Bedoel je of je alleen versvlees als tussendoortje mag geven? Ik denk dat je best andere dingen tussendoor mag geven. Ik denk dan aan een stukje appel (zonder pit), stukje banaan, stukje komkommer, af en toe een rauw sardientje, af en toe een rauw eitje, schaaltje yoghurt of kwark, etc. Nooit overdrijven, maar dat soort dingen moeten wel kunnen, tussendoor.
Hangt een beetje samen met de vorige opmerking. Ik heb een beetje de 'angst' om dubbel of teveel te geven. Bij Dizzy heb ik inderdaad genoemde tussendoortjes gegeven om een begin te maken richting Barfen. Dus dat is redelijk bekend. Het gaat mij hoofdzakelijk om of het verantwoord is...dus dat de verhoudingen goed blijven voor haar.

Joh, ik heb het e.e.a. al uitgeprint kan ik het nog eens rustig lezen...en wat dingen opgeschreven. Elke dag kijk ik hier even om weer wat van jullie op te steken. Dat het goed gaat komen weet ik zeker. Het is gewoon onwetendheid en dan is alle begin moeilijk...!

Thanx,
Cynth
Door Lizzy
#97874
Ik denk dat ik (als ik jou was) eerst gewoon lekker CB zou gaan geven. En dan zou ik dus zelf beginnen met 1 keer per week zelf iets samenstellen. Dus, zonder allerlei dingen tussendoor te gaan geven, zou ik 1 of 2 vaste dagen kiezen waarop je zelf samenstelt.

Als ingredienten zou ik zelf kiezen voor: kippennekken, groentepuree, fruit, vis, zuivel, eieren, pens en spiervlees. En, in het begin misschien wat pap van rauwe melk (als je dat kunt krijgen) en wat geweekte graanvlokken. Orgaanvlees zou ik om 2 redenen achterwege laten: 1 = in Carnibest zit al orgaanvlees en 2 = je hebt een Dalmaat en die mag niet teveel orgaanvlees.

Dus, je geeft CB en stel dat je in het weekend zelf samenstelt, dan geef je bijv. op zaterdag:

*1 maal geweekte graanvlokken in rauwe melk of kefir (wel of niet met een geprakt banaantje of geraspte appel).
*1 maal een beetje pens in stukjes + gepureerde groentes
*1 maal een stukje spiervlees (bijv. kalkoen of eend of lam, etc.) gemalen + platgeslagen kippennek als toetje

Op zondag geef je dan bijv.

*1 maal geweekte graanvlokken + rauwe melk/yoghurt of kefir
*1 maal wat lamsvlees (of ander vlees) + gepureerde groentes
*1 maal een rauw eitje of rauwe vis (gemalen) en een kippennekje of een eendennekje. Een maal per week (of 2) kun je ook het nekje achterwegen laten en Noor even laten kluiven op een wat groter bot.

De kippennekken geven je dus de calcium die Noor nodig heeft. Je kunt ook gemalen karkassen/nekken en/of vleugels geven en dit mengen met wat groentes ofzo.

En op maandag t/m vrijdag geef je dan weer CB.

Volgens mij ben je dan verantwoord bezig. En, naar mate Noor ouder wordt en het verteren van haar voer gaat goed, dan kun je eendenkarkas, parelhoen, konijn, etc. etc. gaan toevoegen. Dus ipv dat je dan een kippennek geeft, geef je een stukje parelhoen of eend of konijn.

Ik zou, op de dagen dat je zelf samenstelt, geen toevoegingen doen van vitamines of mineralen. De voeding bevat opzich al meer als voldoende en in CB zit ook alles wat Noor nodig heeft. Je kunt eventueel wat visolie geven (geen levertraan).

Naarmate je meer zelf gaat samenstellen, moeten de verhoudingen echt goed zijn. Met een pup kun je je geen fouten permiteren. Dus, als je 1 dag per week zelf iets knutselt, dan komen de verhoudingen niet zo krap. Ga je drie keer per week (of meer) zelf samenstellen, dan kun je niet meer knutselen, vind ik. Dan moet je toch echt e.e.a gaan berekenen.

**Graanvlokken kun je bij de reformwinkel kopen. Ze hebben bijv. 5 granenvlokken. Je moet deze vlokken minimaal 8 uur laten weken in bijv. rauwe melk of warm water. Ik zou zelf met de staafmixer of met de blender na die 8 a 10 uur weken de vlokken malen tot een pap.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 18 mei 2004, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K@rin
#97927
Lizzy schreef:
**Graanvlokken kun je bij de reformwinkel kopen. Ze hebben bijv. 5 granenvlokken. Je moet deze vlokken minimaal 8 uur laten weken in bijv. rauwe melk of warm water. Ik zou zelf met de staafmixer of met de blender na die 8 a 10 uur weken de vlokken malen tot een pap.

Waarom nu toch graanvlokken ??
Ik dacht dat het het beste was om zo min mogelijk granen geven .........
Door Lizzy
#97937
Karin & Pyrs schreef:

Waarom nu toch graanvlokken ??
Ik dacht dat het het beste was om zo min mogelijk granen geven .........
Ik ben op zich ook niet zo'n voorstander van graanvlokken. Maar het is een manier om wat zuivel bij de hond naar binnen te krijgen en wat pap te maken voor die kleine (ala JdBL en ME). Voor een Dalmaat is wat zuivel/graan niet eens zo erg hoor. Het is beide zeer purine-arme voeding en het bevat toch voedingsstoffen.

Ik zou dit ook niet te lang geven en ook niet geven aan een niet-Dalmaat, denk ik.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door