Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#978806
Ik vraag mij dus af of jullie je hond tegen teken beschermen of niet, ik ben benieuwd naar jullie argumenten.

Ik heb het tot nu toe nooit gedaan, omdat ze eigenlijk zelden teken hadden en omdat ik van mening was dat ik het risico op ernstige aandoeningen veroorzaakt door teken niet groot genoeg vond, maar ik word de laatste tijd helemaal gek van de hoeveelheid teken die mijn honden hebben. Ze hebben er iedere dag minimaal 2 en het kost me ontzettend veel moeite om ze eruit te krijgen (met de lasso), net heb ik er één voor de helft uitgekregen bij Kai en één helemaal en het begint me toch wel te irriteren en bezorgd te maken, want ze kunnen er immers toch wel ziek van worden.

Dus ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken. Ik beschermde mijn honden tot nu toe alleen maar tegen teken als we op vakantie gingen naar spanje, vanwege de levensgevaarlijke ziektes die teken daar over kunnen brengen, maar ik denk er sterk over om hier ook iets te gaan gebruiken.....

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 22 jun 2008, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
#978808
Daarbij komt trouwens ook dat Kai pikzwart is en een hele dikke dichte vacht heeft, waardoor ik de teken heel moeilijk kan vinden, ik vind ze pas als ze groter zijn en er dus al een tijdje zitten. Bij Ziggy zie ik ze negen van de tien keer lopen en kan ik ze dan gelijk vermoorden. Dus ik denk ook dat ik ziggy pas ga behandelen voor de teken als we naar spanje gaan...
#978813
ik geef wat meer knoflook en of het dat is. geen idee, maar tot nu toe dit jaar 2 teken van Baya afgehaald.
Dus nee hier geen gif. Ik weet niet wat ik zou doen als ik er iedere dag wel enkele van af moet halen eerlijk gezegd. Maar dan zou ik nu eerst meer knoflook gaan geven en wellicht iets proberen met bespuiten van teatrea olie oid.
ik kijk haar wel iedere keer goed na, na een risico wandeling. Vooral als het lang droog is geweest,en dan de eerst wandeling na de regenbuien schijnen die krengen weer volop rond te gaan zoeken. dan heb ik er tot nu toe 4 rondwandelende afgehaald. En madam crost echt bos en duin door. Waarschijnlijk is ze gewoon niet lekker genoeg
#978818
Ik doe niks. En ja, helaas, ik haal ook iedere dag wel teken van mijn honden. Na elke boswandeling controleer ik alle 3 de honden grondig. Op van die kleine etters die bezig zijn een wandelingetje te maken over mijn honden (zitten ze nog niet vast). Die gaan dan gelijk een glas zeepsop in. Na een paar uur controleer ik ze nog een keer. En voor ik ga slapen controleer ik ze nog een keer. Dan haal ik er wel eens een teek uit die al wat volgezogen zit. Ik haal ze er altijd heel uit. Met de lasso. En dan verzuip ik ze in zeepsop. Vooralsnog vind ik het nog steeds geen goed idee om de Botlek op ze leeg te spuiten. Maar, ik heb kortharige honden....
#978820
Lizzy schreef: Ik doe niks. En ja, helaas, ik haal ook iedere dag wel teken van mijn honden. Na elke boswandeling controleer ik alle 3 de honden grondig. Op van die kleine etters die bezig zijn een wandelingetje te maken over mijn honden (zitten ze nog niet vast). Die gaan dan gelijk een glas zeepsop in. Na een paar uur controleer ik ze nog een keer. En voor ik ga slapen controleer ik ze nog een keer. Dan haal ik er wel eens een teek uit die al wat volgezogen zit. Ik haal ze er altijd heel uit. Met de lasso. En dan verzuip ik ze in zeepsop. Vooralsnog vind ik het nog steeds geen goed idee om de Botlek op ze leeg te spuiten. Maar, ik heb kortharige honden....

Dat van dat glas zeepsop is een erg goed idee, ik knijp ze altijd fijn en dat vind ik eerlijk gezegd niet zo'n fijne bezigheid.....
Kai is ook kortharig, maar wel heel anders dan Ziggy, Ziggy heeft een hele korte en dunne vacht, maar Kai heeft een korte, dikke en dichte vacht en pikzwart, dus ik zie ze nooit zoals bij Ziggy lopen, bij Ziggy haal ik ze er meestal al af voor ze vastzitten en ook tijdens de wandeling, bij Kai wacht ik altijd tot 's avonds, zodat ze vastzitten als hij ze heeft en dan haal ik ze er uit :-\ niet ideaal....
#978881
ja ik bescherm ze wel. iedere jaar kijk ik opnieuw of het nodig is, maar als ik een week lang meer dan 10 teken per dag van dot moet verwijderen dan vindt ik het nodig. Waarom, omdat ik op de veluwe loop en de kans op een besmette teek volgens mij iets hoger ligt dan in een stads park, waar wild voorkomt is de kans op besmette teken kennelijk groter dan waar geen wild of groot vee voorkomt, dus, ik bescherm wel ;)
#978885
Ik gebruik een shampoo van Ring5 tegen teken en vlooien (biologisch afbreekbaar en alleen natuurlijke ingredienten)...Hij werkt ong 2 tot 3 maanden, ligt eraan hoeveel ze zwemmen. Ik had het een tijd niet gebruikt en prompt had ze 2 teken...heb die eruit gehaald met de tekentang en dr daarna maar weer goed gewassen. Die shampoo gebruik ik al sinds Jaia een heel klein pupje was en onder de nestvlooien zat. Ik heb haar er toen maar 2 keer mee hoeven wassen om de vlooien dood te krijgen, en verder heeft ze nooit meer vlooien of teken gehad. (behalve die 2 van vorige week)

Ik zou zelf nooit de pipetjes of sprays gebruiken omdat Jaia overal allergisch voor is en nogal heftig op reageert. Maar ook omdat ik vind dat ze al genoeg troep binnen krijgt.
#978889
Ik gebruik ook geen vergif. Ze krijgen hier wel knoflook, maar niet speciaal tegen teken e.d. Gaan we naar het bos dan spray ik diegene in met een mengseltje van etherische oliën en naderhand loop ik de vachten na en verder houd ik goed in de gaten dat ik niks zie lopen.
In het verleden wel vergif gebruikt, maar aangezien ze toen nog steeds teken opliepen zie ik daar het nut niet meer van in. Ook omdat je je met deze vachten natuurlijk het ongeluk sprayed en een aantal er ook nog eens slecht op reageerden. (jeuk en Mucho ging er letterlijk van hyperventileren)
#978924
Thuis gebruik ik niets. Ik haal er af en toe wel eens een lopende of een vastgehechte teek af. Dit jaar in totaal tot nu toe een stuk of vier-vijf. Dus dat is echt de moeite niet. In de ruige vachten van de fauve vindt je ze niet terug tenzij ze al een lekker dik buikje hebben. Op vakantie geef ik een pipetje, want dan hebben ze er dagelijks tientallen en aangezien ik de meeste mis kan dat aardig oplopen na drie weken :-X dus dan moet ik wel wat.  ;)
#978938
Sinds vorige week dragen ze hier een scalibor-band.
Ben ook tegen gif...maar ik kan lang niet alle teken vinden...en ik word er gek van  >:(
Heb vorig jaar voor het eerst in mijn leven iets er tegen gebruikt.
Dit jaar heb ik afgewacht.
Maar ik haalde bij Lara 's ochtends 5 teekjes weg, en 's avonds een stuk of 11.
Bij Roefus vind ik er dan maar 2 ofzo, maar onderhand lagen er drie dagen achter elkaar wel 'n paar volgevreten teken op de grond  :P :-X
Ik ben dus niet in staat om ze allemaal te vinden en ik word er niet goed van om de hele dag te voelen...kan dan niet eens meer 'gewoon' een hond aaien.
Vorig jaar hielpen de banden hier goed, geen teek meer gezien of gevonden (oké, de eerste week nog 'n paar).
En ik hoop dat het dit jaar hetzelfde gaat.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door