Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door kira
#977804
zit mijn menu bij te stellen en stuit op het volgende. Moet ik nu 5% lever nemen van het totale aantal kg dat kleine beerin eet (dan kom ik op 459 lever in de week), of moet ik zeggen 5 gram per kg lichaamsgewicht (dan kom ik rond de 200 gram uit in de week). Het verschil is zo groot dat ik het even niet meer weet. Wie oh wie weet wat wijsheid is? Oh kleine beerin is een opgroeiende hond van nu bijna 7 maanden die nog een hele tijd doorgroeit. Bij grote beerin kom ik bij 5% van haar totale kg in de week uit op 370 gram en bij 5% per kg lichaamsgewicht op 300, dus dat verschil is minder schrikbarend. Voor theemuts is het 266 als ik 5% van het totaal doe en 200 als ik 5% per kg doe (als ze tenminste weer 40 kilo weegt). Graag jullie gedachten en alvast bedankt voor de reactie's.
Door Lizzy
#977856
Wacht even hoor, want ik geloof nu dat ik niet vat hoe je dat berekent? Je neemt 2% tot 5% van het totaal dat je aan voeding geeft. En dat kan uit lever bestaan. Dus stel je voert 1000 gram voer per dag. Dat is 7000 gram per week. 2% van 7000 gram is 140 gram. 3% daarvan is 210 gram. 5% daarvan is 350 gram.

Hoeveel eten je honden per week?
Gebruikersavatar
Door *Marga*
#977947
Ik doe altijd 10 gram per kilo gewicht van de hond,bijvoorbeeld Donder 15 kilo krijgt dan 2 x 75 per week en de rest vul ik aan met andere orgaantjes en pens(iets meer).

Is toch ook goed?
Gebruikersavatar
Door pike
#977951
marga1953 schreef: Ik doe altijd 10 gram per kilo gewicht van de hond,bijvoorbeeld Donder 15 kilo krijgt dan 2 x 75 per week en de rest vul ik aan met andere orgaantjes en pens(iets meer).

Is toch ook goed?
Dat hangt helemaal af van de totale hoeveelheid die je voert, bijvoorbeeld:
geef je 2% dan is 150 gram lever in de week ruim 7% van de totale hoeveelheid voer
geef je 3% dan is het 4,75%
Door Laura2004
#977959
Ik geef gewoon een percentage orgaanvlees, volgens mij rond de 15% en daarvan geef ik gewoon hart, niertjes, tong, lever en pens, ik bereken dat niet apart, de percentages per soort orgaanvlees, lijkt me ook niet nodig toch.....
Door Lizzy
#977964
Laura2004 schreef: Ik geef gewoon een percentage orgaanvlees, volgens mij rond de 15% en daarvan geef ik gewoon hart, niertjes, tong, lever en pens, ik bereken dat niet apart, de percentages per soort orgaanvlees, lijkt me ook niet nodig toch.....
Nee, welnee, zo do ik het ook. Ik geef ongeveer 15% a 20% in totaal, inclusief pens. En de helft daarvan is pens en de andere helft is een combinatie van hart, nier, lever, tong, long, etc. Maar sommige mensen willen misschien wat strakkere richtlijnen, denk ik.
Gebruikersavatar
Door kira
#978341
Even ter verduidelijking. Ik geef 15% van het totale percentage aan orgaan. In sommige naslagwerken / sites vind ik dat ik 5% van die 15% lever kan laten zijn. In andere naslagwerken / sites lees ik dat een hond per kg lichaamsgewicht 5 gram lever mag hebben. Grote beerin is 40 kg. 40 kg hond houdt dan dus in 200 gram lever. Als ik uitga van het aantal kilo's dat grote beerin eet in een week en daarvan 5% lever voer (en dus 10% overig orgaan, 47%bot, 27% vlees en 15% groente) kom ik dus op 459 gram lever per week uit. Het verschil is zo groot doordat kleine beerin boven de 2% per kilo lichaamsbehoefte eetbehoefte heeft. Als ik dus uitga van jouw eerste reactie Lizzy kan ik zonder probleem 459 gram lever per week voeren zonder dat ze teveel vitamine ? (die in lever zit) krijgt?
Door roefus
#978421
kira schreef: Even ter verduidelijking. Ik geef 15% van het totale percentage aan orgaan. In sommige naslagwerken / sites vind ik dat ik 5% van die 15% lever kan laten zijn. In andere naslagwerken / sites lees ik dat een hond per kg lichaamsgewicht 5 gram lever mag hebben. Grote beerin is 40 kg. 40 kg hond houdt dan dus in 200 gram lever. Als ik uitga van het aantal kilo's dat grote beerin eet in een week en daarvan 5% lever voer (en dus 10% overig orgaan, 47%bot, 27% vlees en 15% groente) kom ik dus op 459 gram lever per week uit. Het verschil is zo groot doordat kleine beerin boven de 2% per kilo lichaamsbehoefte eetbehoefte heeft. Als ik dus uitga van jouw eerste reactie Lizzy kan ik zonder probleem 459 gram lever per week voeren zonder dat ze teveel vitamine ? (die in lever zit) krijgt?
Als je wat zekerder wilt zijn en wat strakkere richtlijnen...dan denk ik eigenlijk dat Pike gelijk heeft.
Moet je dus niet van de kilo's van de hond uitgaan...maar van wat hij in totaal nuttigt.
Want het lijkt me (qua verhouding) nogal uitmaken of een hond 1,5 of 3,5% van zijn lichaarmsgewicht verorbert.

Lijkt mij dat je dan altijd goed zit als je 'n 3% aan lever geeft.
Maar goed, wat meer of minder zal ook geen doodzonde zijn  ;)
Gebruikersavatar
Door roksefloks
#978443
Ik dacht dat de stelregel was per week 50 gram lever per 10 kilogram lichaamsgewicht? ???
Door Lizzy
#978517
roksefloks schreef: Ik dacht dat de stelregel was per week 50 gram lever per 10 kilogram lichaamsgewicht? ???
Nou nee, er zijn niet echt stelregels. En die er zijn, die zijn ook maar verzonnen ala "we doen even een gooi", beetje kijkend naar hoeveel % een prooidier uit lever bestaat enzo. Als een soort indicatie. Een hond heeft gewoon wat vitamine A nodig en lever is een uitstekende bron. Overigens hebben Jon en ik eens uitgerekend hoeveel lever je moet geven om aan de behoefte vitamine A te voldoen. Echt heel weinig. Hier is dat oudere topic, voor diegene die echt geinteresseerd zijn: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html.

Als je dit zou volgen, dan zou een hond van 32 kilo dus niet meer dan 50 gram lever per week nodig hebben. Niet dat je nou met 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht teveel geeft of overdoseert, maar de noodzaak om 5% te geven is er dus niet.

Je kunt 1% tot 5% aan lever geven, van het totaal aan voeding dat je geeft. En als jij het handiger vindt om 50 gram per 10 kg lichaamsgewicht te geven (dat komt neer op zo'n 3%): ook prima. Overigens vind ik 5% echt veel. Ik vind 2% a 3% realistischer en gezonder. Dat komt neer op gewoon 1 stukkie lever per week. En voor een kleine hond geef je een klein stukkie lever van zeg 50 gram en een grote hond een groter stukkie lever van zeg 100 a 150 gram.

JdBL is bijv. helemaal geen voorstander van het geven van lever, omdat het zo'n vervuild orgaan is.

Ik zal citeren:

"The liver is frequently a very unhealthy organ in an unclean animal, however, as it is the great biochemist of the body, handling many toxic subtances, and therefore often overworked. It is one of the first organs to become diseased when the health of the body declines. It can become a storeplace for all manner of body impurities and toxins. Therefore only feed liver when it is known beyond all doubt that it comes from a healthy animal. Even so, liver is a common cause of diarrhoea in dogs and cats so feed sparingly, not more than twice a week. It is definite fact that my Afghan hounds refure most internal organs of poultry and the bigger meat animals, and they always refure liver and kidneys. This refusal seems to be some inherited tribal law".

Nou, is het niet apart dat mijn honden vrijwel alle lever weigeren, behalve de biologische runderlever die ik ze voer? Mmm, misschien moeten we ons toch eens wat vaker laten inspireren door onze honden en ze niet dwingen om lever/nier te eten als ze dat persee niet willen? JdBL d'r Afganen waren buitengewoon gezond en aten dus vrij weinig orgaanvlees als nier/lever. Twee afval-verwerkers. Ik ben overigens wel een voorstander hoor, van af en toe wat lever/nier. Voor die vitamines. En als je het weg laat, moet je toch wel een andere goede bron verzinnen. Maar ik vind het dus wel opvallend, ik had weer wat lams en geitenniertjes gekocht en mooi dat mijn honden die weer niet vraten. Terwijl ze dol zijn op de biologische nieren die ik ze eens per week geef.
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 05 jun 2008, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dorinekok
#978532
Lizzy schreef:
Nou, is het niet apart dat mijn honden vrijwel alle lever weigeren, behalve de biologische runderlever die ik ze voer? Mmm, misschien moeten we ons toch eens wat vaker laten inspireren door onze honden en ze niet dwingen om lever/nier te eten als ze dat persee niet willen? JdBL d'r Afganen waren buitengewoon gezond en aten dus vrij weinig orgaanvlees als nier/lever. Twee afval-verwerkers. Ik ben overigens wel een voorstander hoor, van af en toe wat lever/nier. Voor die vitamines. En als je het weg laat, moet je toch wel een andere goede bron verzinnen. Maar ik vind het dus wel opvallend, ik had weer wat lams en geitenniertjes gekocht en mooi dat mijn honden die weer niet vraten. Terwijl ze dol zijn op de biologische nieren die ik ze eens per week geef.
Daar zat ik laatst dus over na te denken. Het is voor mij niet vanzelfsprekend dat ik aan lever etc kan komen. (en anders dus heel duur) Heb jij (of iemand anders uiteraard.... ;))enig idee hoe ik dan die vitamines aan kan aanvullen als ze het niet uit orgaan kunnen halen?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#978587
dorinekok schreef: Daar zat ik laatst dus over na te denken. Het is voor mij niet vanzelfsprekend dat ik aan lever etc kan komen. (en anders dus heel duur) Heb jij (of iemand anders uiteraard.... ;))enig idee hoe ik dan die vitamines aan kan aanvullen als ze het niet uit orgaan kunnen halen?
Je gaat naar google, tikkert de betreffende vitamines in en je krijgt tig pagina's over die vitaminen en wat de belangrijkste bronnen zijn.
Door Laura2004
#978613
dorinekok schreef: Daar zat ik laatst dus over na te denken. Het is voor mij niet vanzelfsprekend dat ik aan lever etc kan komen. (en anders dus heel duur) Heb jij (of iemand anders uiteraard.... ;))enig idee hoe ik dan die vitamines aan kan aanvullen als ze het niet uit orgaan kunnen halen?
Mijn honden weigerden een tijd lever te eten en ik gaf dus levertraancapsules ipv lever, niet ideaal...
Door dorinekok
#978631
Angelique schreef: Je gaat naar google, tikkert de betreffende vitamines in en je krijgt tig pagina's over die vitaminen en wat de belangrijkste bronnen zijn.
Oké, harstikke handig!  ;)
Dus als alternatief kan ik kijken bij vis, melkproducten en eieren.
Ook groente en fruit bevat (dinges, ben de naam kwijt) maar dan moet je lichaam het zelf omzetten in vitamine A. Doen hondenlichamen dat ook zelf?
En dan: is het nog belangrijk dat je dan weet hoeveel vis, melkproducten of eieren je geeft om het verschil op te heffen met de ontbrekende lever of is dat maar gewoon een kwestie van natte vinger werk (waar ik trouwens helemaal niet tegen ben) ?
M.a.w. als ik regelmatig een eitje, groente/fruit, visje en iets van joghurt geef, ben ik dan al voldoende bezig? Is de lever dan zo wie zo overbodig?
Door Lizzy
#978642
dorinekok schreef: Oké, harstikke handig!  ;)
Dus als alternatief kan ik kijken bij vis, melkproducten en eieren.
Ook groente en fruit bevat (dinges, ben de naam kwijt) maar dan moet je lichaam het zelf omzetten in vitamine A. Doen hondenlichamen dat ook zelf?
En dan: is het nog belangrijk dat je dan weet hoeveel vis, melkproducten of eieren je geeft om het verschil op te heffen met de ontbrekende lever of is dat maar gewoon een kwestie van natte vinger werk (waar ik trouwens helemaal niet tegen ben) ?
M.a.w. als ik regelmatig een eitje, groente/fruit, visje en iets van joghurt geef, ben ik dan al voldoende bezig? Is de lever dan zo wie zo overbodig?
Beta caroteen. Ja, een mens kan dit omzetten in vitamine A. Een hond kan dat ook. Een wolf kan dat niet. Nou bevat lever niet alleen vitamine A. Het bevat veel meer. En zoals gezegd, het is goed om te voeren. En als je hond het niet lust, is het aan te bevelen eerst biologische lever te proberen. Eet hij dat ook niet, dan heb je weinig andere keus dan het weg laten uit het menu. Of je met alleen een eitje en af en toe een visje en yoghurt er mee komt..? Ik weet het niet. Misschien moet je wat voedingsmiddelen met elkaar vergelijken.

Het is in het Engels maar dit zit in 100 gram lever.

Calories 135.00
Protein (g) 20.36
Fat Total (g) 3.63
Carbohydrate (g) 3.89
Fiber - Total (g) 0.00
Sugar - Total (g) 0.00
Calcium (mg) 5.00
Iron (mg) 4.90
Magnesium (mg) 18.00
Phosphorus (mg) 387.00
Potassium (mg) 313.00
Sodium (mg) 69.00
Zinc (mg) 4.00
Copper (mg) 9.76
Manganese (mg) 0.31
Selenium (mg) 39.70
Vitamin C (mg) 1.30
Thiamin (mg) 0.19
Riboflavin (mg) 2.75
Niacin (mg) 13.18
Vitamin B6 (mg) 1.08
Folate - Total (mcg) 290.00
Food - Folate (mcg) 290.00
Folate - DFE (mcg_DEF) 290.00
Vitamin B12 (mcg) 59.30
Vitamin A (IU) 16898.00
Retinol (mcg) 4948.00
Vitamin E (mg) 0.38
Vitamin K (mcg) 3.10
Fat - Saturated (g) 1.23
Fat - Monounsaturated (g) 0.48
Fat - Polyunsaturated (g) 0.47
Cholesterol (mg) 275.00

En hier is de foodcomposer: http://www.nutritionanalyser.com/food_composition/
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door